Sitter kontakten som den ska?

Permalänk
Medlem

Sitter kontakten som den ska?

Har pressat så hårt jag vågar men fortfarande osäker på om kontakten sitter ordentligt.

Jävla skitkontakt.

Hur som helst: Tuta och kör eller tryck i med 139Kg perkele bakom?

Permalänk
Medlem

Relaterad fråga: Manualen säger att man inte ska använda PCIe splitter. Har det på ena kabeln (det är alltså två kablar totalt). Ska man verkligen behöva böka dit en tredje kabel för ett RTX 4080? Det låter orimligt med tanke på att mitt 3080 klarade sig med två kablar, och nya kortet drar ju mindre effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Relaterad fråga: Manualen säger att man inte ska använda PCIe splitter. Har det på ena kabeln (det är alltså två kablar totalt). Ska man verkligen behöva böka dit en tredje kabel för ett RTX 4080? Det låter orimligt med tanke på att mitt 3080 klarade sig med två kablar, och nya kortet drar ju mindre effekt.

Alla kablar som följer med skall användas, ingenting konstigt med det.

Jag kör själv tre kablar på mitt 4080, om du nu är rädd om dina grejer så kör tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Alla kablar som följer med skall användas, ingenting konstigt med det.

Jag kör själv tre kablar på mitt 4080, om du nu är rädd om dina grejer så kör tre

Nu var det ju inte fråga om medföljande kablar utan om det verkligen ska behövas 3st PCIe från nätaggregatet, vilket förefaller helt orimligt för 320W TBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har pressat så hårt jag vågar men fortfarande osäker på om kontakten sitter ordentligt.

Jävla skitkontakt.

Hur som helst: Tuta och kör eller tryck i med 139Kg perkele bakom?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tycker det är jättesvårt att se hur det ligger till utifrån bilderna, men om du som ser och känner på det hela är osäker nog att fråga så tippar jag på "nej".
Låter ju som sjukt dålig passform utifrån det du skriver isf...

Skrivet av DasIch:

Relaterad fråga: Manualen säger att man inte ska använda PCIe splitter. Har det på ena kabeln (det är alltså två kablar totalt). Ska man verkligen behöva böka dit en tredje kabel för ett RTX 4080? Det låter orimligt med tanke på att mitt 3080 klarade sig med två kablar, och nya kortet drar ju mindre effekt.

Ja, det är ju väldigt tydligt det de menar, iaf.

Och det verkar inte särskilt orimligt... båda drar väl på pappret 320W, eller blandar jag ihop något?
Var väl på gränsen (sett till spec) för 3080 också känns det som?, särskilt om man skulle vrida på lite extra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Relaterad fråga: Manualen säger att man inte ska använda PCIe splitter. Har det på ena kabeln (det är alltså två kablar totalt). Ska man verkligen behöva böka dit en tredje kabel för ett RTX 4080? Det låter orimligt med tanke på att mitt 3080 klarade sig med två kablar, och nya kortet drar ju mindre effekt.

Man hör ett lättare klick när den är inne

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker det är jättesvårt att se hur det ligger till utifrån bilderna, men om du som ser och känner på det hela är osäker nog att fråga så tippar jag på "nej".
Låter ju som sjukt dålig passform utifrån det du skriver isf...

Det är typ som en elak 24-pinnars moderkortskontakt, fast mycket mindre. Helt otroligt vilken skit.
Jag vet inte hur jag ska lyckas få i kontakten mer. Nu har jag tagit i på riktigt. Kanske hördes ett klick. Jag ser ingen skillnad dock.
Ska skaffa en 12VHPWR-kabel från Corsair och hoppas kontakten passar bättre. Om inte annat kommer det se prydligare ut i burken.

Citat:

Ja, det är ju väldigt tydligt det de menar, iaf.

Och det verkar inte särskilt orimligt... båda drar väl på pappret 320W, eller blandar jag ihop något?
Var väl på gränsen (sett till spec) för 3080 också känns det som?, särskilt om man skulle vrida på lite extra.

Även 3080Ti hade väl två kontakter? Och 4080 ska både dra mindre och ha snällare strömspikar. Tror jag vågar köra tills jag har en ny kabel i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man hör ett lättare klick när den är inne

Jag kan eventuellt ha hört ett klick. Svårt att säga säkert. Kan ha varit något annat som lät.

Permalänk
Medlem

En 8-pin pcie ska väl fixa 150W+150W om det är ett bra psu? 75 från mb, + 2*150 + 150 blir ju 525W och kortet drar 320??? Låter som hängslen och skärp. Sitter i samma sits för det ska bytas vid black friday och hade redan tänkt lösa det så här. Har ett eEvga superviva g2 850 själv. Kanske dax att googla runt lite.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

En 8-pin pcie ska väl fixa 150W+150W om det är ett bra psu? 75 från mb, + 2*150 + 150 blir ju 525W och kortet drar 320??? Låter som hängslen och skärp. Sitter i samma sits för det ska bytas vid black friday och hade redan tänkt lösa det så här. Har ett eEvga superviva g2 850 själv. Kanske dax att googla runt lite.

Nä, det är 150W per kontakt. Men det är ändå 375W, och bör egentligen klara betydligt mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

En 8-pin pcie ska väl fixa 150W+150W om det är ett bra psu? 75 från mb, + 2*150 + 150 blir ju 525W och kortet drar 320??? Låter som hängslen och skärp. Sitter i samma sits för det ska bytas vid black friday och hade redan tänkt lösa det så här. Har ett eEvga superviva g2 850 själv. Kanske dax att googla runt lite.

En 8pin PCIe ska klara 150W, sedan finns det ju en säkerhetsmarginal sett till konstruktionen men den vill man ju ha.
En bra PSU med kvalitetskablage klarar säkert mer än vad som behövs som säkerhetsmarginal, förstås... men det är ju inget som finns dokumenterat utan 150W är det man har att gå på rent konkret (och vad tillverkarna rimligen kan räkna med).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trodde kortet drog allt det behövde från kontakten men det klart att agget har ett max ut också såklart, trodde bara det var högre än 150 när man splittar. Inte så insatt så tack för info.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tjena ta en titt på det här det gjorde jag när jag nojade över om kabeln var i 👍

Sluta visserligen med att jag köpte en ny kabel så jag slapp adaptern (dvs 2 kablar direkt från psu till en kontakt på gpu )

https://reddit.com/r/nvidia/s/XqWlR6OHcL

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Tjena ta en titt på det här det gjorde jag när jag nojade över om kabeln var i 👍

Sluta visserligen med att jag köpte en ny kabel så jag slapp adaptern (dvs 2 kablar direkt från psu till en kontakt på gpu )

https://reddit.com/r/nvidia/s/XqWlR6OHcL

Bra tips. Så långt inget problem. Ligger mellan 11.814V och 12.053V, så inom 2%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Nu var det ju inte fråga om medföljande kablar utan om det verkligen ska behövas 3st PCIe från nätaggregatet, vilket förefaller helt orimligt för 320W TBP.

Det behövs användas tre kablar av självklara skäl.

Om man nu inte vill förstöra sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Det behövs användas tre kablar av självklara skäl.

Om man nu inte vill förstöra sitt grafikkort.

Okej, berätta hur detta är självklart och hur grafikkortet kommer förstöras av endast två kablar.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Har pressat så hårt jag vågar men fortfarande osäker på om kontakten sitter ordentligt.

Jävla skitkontakt.

Hur som helst: Tuta och kör eller tryck i med 139Kg perkele bakom?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Svårt att se på bilderna….
När jag skulle montera mitt 4090 tryckte jag i adaptern innan jag satte i kortet i mobo, då kan man greppa kortet bättre och utöva liiite perkele tills det typ klickade till👍