Permalänk
Medlem

Föreningen är
Belånad med ca 6 miljoner. 2 hus på 150kvm varav vi bor inett sedan 8 lägenheter i parhus på ca 80kvm styck. Dock är övervåningarna inredda i efterhand i vårt och andra huset som inte är parhus så på
Pappret är det bara 95kvm och övervåningen räknas inte. Tidigare ägare har inrett den som var vind förut i vårt och andra huset. Så 8x80 plus 2x95 om man tittar på papperna.

Hade Swedbank och Handelsbanken. Swedbank gick ut nu på 1,8mil och då skulle vi flytta till Handelsbanken. Där resten flyttats sedan innan. Kommunal borgen fanns på Swedbank men de ger inte borgen sedan många år och allteftersom de olika lånen gått ut har föreningen flyttat till Handelsbanken för att de gått med på det utan kommunal borgen. Men plötsligt vill ingen av bankerna ha med oss att göra längre. De tycker vi är för högt belånade. Ca 600k per familj är inte så mycket tycker jag. Men liten ort på 5000 invånare.

Stadshypotek var beredda ta över lånet mot av 500k amorterades om direkt och sedan 2% per år på resterande. Det är
Väl bara att göra så. Föreningen hade 700k sparat så blir inte helt tomt där.

Angående vår personliga amortering ville vi bli av med så mycket som möjligt. Vi hade 100k kvar. Men så kom inflationen och allt och sparkontot har sjunkit sedan dess. Vi amorterade januari 22 så var innan alla priser ökade så rejält.

Vet inte om det är möjligt för boende att köpa ut sig och äga som villor istället för förening? 600k per familj. Om vi skulle låna 600k om vi fick det och göra om huset till villa slipper vi betala 6000kr i avgifter i månaden. Men det kanske är svårt att få det lånet nu ändå. Och alla införeningen måste väl gå med på det och vad jag hört vill bara vissa göra det. Tydligen något som varit upp för diskussion förr att köpa ut föreningen från HSB och göra fristående villor av det.

Kan nämna att räntorna erbjudna från stadshypotek är

5.35 rörligt
5.37 1 år
5.07 2 år
5.17 3 år
5.03 4 år
4.93 5år

HSB rekommenderar att föreningen tar rörligt.

Jag band mitt personliga på 4% och tycker detta låter som högt men vi tar väl vad vi får.

Ser på deras hemsida att de bundna är ÖVER listräntorna. Rörliga är en bit under deras listränta även om det är över snitträntan. Så rörligt blir väl bäst. Gick med i styrelsen nyligen så detta är nytt för mig.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Föreningen är
Belånad med ca 6 miljoner. 2 hus på 150kvm varav vi bor inett sedan 8 lägenheter i parhus på ca 80kvm styck. Dock är övervåningarna inredda i efterhand i vårt och andra huset som inte är parhus så på
Pappret är det bara 95kvm och övervåningen räknas inte. Tidigare ägare har inrett den som var vind förut i vårt och andra huset. Så 8x80 plus 2x95 om man tittar på papperna.

Hade Swedbank och Handelsbanken. Swedbank gick ut nu på 1,8mil och då skulle vi flytta till Handelsbanken. Där resten flyttats sedan innan. Kommunal borgen fanns på Swedbank men de ger inte borgen sedan många år och allteftersom de olika lånen gått ut har föreningen flyttat till Handelsbanken för att de gått med på det utan kommunal borgen. Men plötsligt vill ingen av bankerna ha med oss att göra längre. De tycker vi är för högt belånade. Ca 600k per familj är inte så mycket tycker jag. Men liten ort på 5000 invånare.

Stadshypotek var beredda ta över lånet mot av 500k amorterades om direkt och sedan 2% per år på resterande. Det är
Väl bara att göra så. Föreningen hade 700k sparat så blir inte helt tomt där.

Angående vår personliga amortering ville vi bli av med så mycket som möjligt. Vi hade 100k kvar. Men så kom inflationen och allt och sparkontot har sjunkit sedan dess. Vi amorterade januari 22 så var innan alla priser ökade så rejält.

Vet inte om det är möjligt för boende att köpa ut sig och äga som villor istället för förening? 600k per familj. Om vi skulle låna 600k om vi fick det och göra om huset till villa slipper vi betala 6000kr i avgifter i månaden. Men det kanske är svårt att få det lånet nu ändå. Och alla införeningen måste väl gå med på det och vad jag hört vill bara vissa göra det. Tydligen något som varit upp för diskussion förr att köpa ut föreningen från HSB och göra fristående villor av det.

Kan nämna att räntorna erbjudna från stadshypotek är

5.35 rörligt
5.37 1 år
5.07 2 år
5.17 3 år
5.03 4 år
4.93 5år

HSB rekommenderar att föreningen tar rörligt.

Jag band mitt personliga på 4% och tycker detta låter som högt men vi tar väl vad vi får.

Så ca 7300kr / kvm, inte lågt och inte jättehögt utan mittemellan om jag tolkar det rätt.
Avgifter 6000kr/mån, vad ingår då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Så ca 7300kr / kvm, inte lågt och inte jättehögt utan mittemellan om jag tolkar det rätt.
Avgifter 6000kr/mån, vad ingår då?

Just nu är det 5600kr för att vara mer exakt men lär väl bli 6000 eller mer efter höjningen.

Det som går är soppor, parkering och internet och så reparationer och underhåll såklart.

El, värme, vatten betalar vi för själva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Just nu är det 5600kr för att vara mer exakt men lär väl bli 6000 eller mer efter höjningen.

Det som går är soppor, parkering och internet och så reparationer och underhåll såklart.

El, värme, vatten betalar vi för själva.

Så om jag räknar rätt så har ni boendeutgifter på mellan 12-13000/mån, eller kommer ha?!
Låter ganska mycket eller räknar jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Så om jag räknar rätt så har ni boendeutgifter på mellan 12-13000/mån, eller kommer ha?!
Låter ganska mycket eller räknar jag fel?

Det är ju föreningens lån som är problemet, inte deras privata?
13k är ju ganska lite om man är två personer i en stor lägenhet/hus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Så om jag räknar rätt så har ni boendeutgifter på mellan 12-13000/mån, eller kommer ha?!
Låter ganska mycket eller räknar jag fel?

Just nu ca
5600kr avgift
3000kr Ränta och amortering banklån
El 1000kr mån sommar 2000kr mån vinter
Vatten 450kr månaden

Så just nu ca 10-11k månaden. Beridne på om vi behöver värma eller inte.

Detta är med elen bunden på 46öre sedan 2021 fram till 2024. Efter det vet jag inte vad elen kommer kosta. Vi värmer med luftvärmepump plus element/radiatorer. Drar ca 9000kwh per år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Just nu är det 5600kr för att vara mer exakt men lär väl bli 6000 eller mer efter höjningen.

Det som går är soppor, parkering och internet och så reparationer och underhåll såklart.

El, värme, vatten betalar vi för själva.

Om nu inte föreningen är väldigt ineffektiv och bränner pengar på ingenting så kommer det inte direkt att bli billigare bara för att ni äger huset själva. Att lösa upp BRF:en kommer inte att minska på underhåll och reparationer etc. som föreningen tar kostnaden för idag men jag personligen hade föredragit att äga själv alla dagar i veckan. Ingen direkt dröm att behöva komma överens med alla andra kring investeringar/reparationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är ju föreningens lån som är problemet, inte deras privata?
13k är ju ganska lite om man är två personer i en stor lägenhet/hus

Jag vet inte men jag bor i en 240kvm mexitegelvilla (boyta 119 kvm) mitt i stan på mindre ort och har utgifter på 5400kr/mån (+ 3000kr/mån i reparationsfond), så ca 8400kr/mån innan skatteavdrag. Så 13k låter mycket för mig

Permalänk
Medlem

För att återgå till själva frågan om bolån.

Som medlem i styrelsen sedan nyligen bör jag rekommendera rörligt på det erbjudande vi fått och som HSB konsulten rekommenderar och ta från föreningens sparade pengar för de 500k de vill ha.

Det är väl inte mycket annat man kan göra? Och binda på mer än listräntan känns ju inte som ett alternativ när rörliga åtminstone är under deras listränta.

Sen får vi se vad de andra tycker vi ska höja avgifterna med det ska vi gå igenom på nästa möte.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag vet inte men jag bor i en 240kvm mexitegelvilla (boyta 119 kvm) mitt i stan på mindre ort och har utgifter på 5400kr/mån (+ 3000kr/mån i reparationsfond), så ca 8400kr/mån innan skatteavdrag. Så 13k låter mycket för mig

Nu beror det väl lite på standarden när man köper och vad man bor men 3k/mån i reparationsfond låter väldigt lite om jag jämför med vad mina vänner får betala i underhåll på sina hus och hur länge det förväntas hålla. Bara att göra två badrum var 20e år hade ätit upp över hälften av den fonden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu beror det väl lite på standarden när man köper och vad man bor men 3k/mån i reparationsfond låter väldigt lite om jag jämför med vad mina vänner får betala i underhåll på sina hus och hur länge det förväntas hålla. Bara att göra två badrum var 20e år hade ätit upp över hälften av den fonden.

Badrummen ansvarar vi för själva inte föreningen. Det är dock renoverat av tidigare ägaren för bara nått år sedan samma med köket. Det är väl mer måleri av utsidan som behövs med jämna mellanrum då det är trähus.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Badrummen ansvarar vi för själva inte föreningen. Det är dock renoverat av tidigare ägaren för bara nått år sedan samma med köket. Det är väl mer måleri av utsidan som behövs med jämna mellanrum då det är trähus.

Ja men den jag skrev till hävdade att 3k/mån skulle räcka till ett hus som helhet och det är inte rimligt enligt mig. Att avsätta runt 3k/mån till yttre underhåll som föreningen svarar för kan däremot vara fullt rimligt i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag vet inte men jag bor i en 240kvm mexitegelvilla (boyta 119 kvm) mitt i stan på mindre ort och har utgifter på 5400kr/mån (+ 3000kr/mån i reparationsfond), så ca 8400kr/mån innan skatteavdrag. Så 13k låter mycket för mig

Du är ju inte i en förening... Men om villan kostade 3m och du har lån på 1.8 så är det ca 9-10k/mån och sedan drift kostnader samt fond avsättning på minst 1% av värdet av huset om året så ligger man väl 15-20k/mån och runt 13-15k om man har 1m i lån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Badrummen ansvarar vi för själva inte föreningen. Det är dock renoverat av tidigare ägaren för bara nått år sedan samma med köket. Det är väl mer måleri av utsidan som behövs med jämna mellanrum då det är trähus.

Vilken tråkig situation du hamnat i :/. 6 miljoner som föreningen har lån i är ju väldigt lite. Panten ni var är ju betydligt mer värt än så. I en BRF så är det lite en för alla och alla för en. Kan ni välja en frivillig kapitaltillskott för att skramla ihop till 500K? De som har pengar kan då betala in mer mot att få lägre månadsavgift.

Har en polare som också bor i en BRF i Stockholm, dock med 10 radhus. Nu är en relativt ny.

Kan du ta extra lån på CSN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vilken tråkig situation du hamnat i :/. 6 miljoner som föreningen har lån i är ju väldigt lite. Panten ni var är ju betydligt mer värt än så. I en BRF så är det lite en för alla och alla för en. Kan ni välja en frivillig kapitaltillskott för att skramla ihop till 500K? De som har pengar kan då betala in mer mot att få lägre månadsavgift.

Har en polare som också bor i en BRF i Stockholm, dock med 10 radhus. Nu är en relativt ny.

Kan du ta extra lån på CSN?

Hur får du belåningen till låg? Om vi skriver ned inköpspriset för frågeställaren till 1 miljon och sätter parhusen till 0,5 för enkelhetens skull, så blir det 6 miljoner. Sedan är de säkert värda mer som separata äganderätter, vilket förstås kan vara ett alternativ för att realisera säkerheten/panten. Vi säger 50 % mer. Då har vi 9 miljoner och en belåning på 67 %. Något som knappast kan betraktas som en låg belåning för en juridisk person. Jag spekulerar förstås i värdena, men ändå utifrån angivna priser, i syfte att visa på poängen och vad bankerna möjligen tänker. Den sortens belåningsgrad kommer förstås inte föreningar i Stockholm normalt sett i närheten av, utan frågan är mer vilken bärkraft föreningen har. Lägg till att föreningen i det här fallet inte är så stor.

Att skjuta till pengar från medlemmarna är givetvis en möjlighet om medlemmarna vill det. Här bör man förstås notera att frågeställaren bör titta på andelstalen och inte bara ta skulden genom tio för att få redan på andelen. Rimligen har villorna högre andelstal än parhusens bostadsrätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vilken tråkig situation du hamnat i :/. 6 miljoner som föreningen har lån i är ju väldigt lite. Panten ni var är ju betydligt mer värt än så. I en BRF så är det lite en för alla och alla för en. Kan ni välja en frivillig kapitaltillskott för att skramla ihop till 500K? De som har pengar kan då betala in mer mot att få lägre månadsavgift.

Har en polare som också bor i en BRF i Stockholm, dock med 10 radhus. Nu är en relativt ny.

Kan du ta extra lån på CSN?

Föreningen har som sagt 700k sparat så det löser sig med det. Men lånet blir dyrare och när 500k betalts in är bara 200k kvar vilket är rätt lite. Det blir ju 20k per familj bara i reparationsfond. Så vi lär behöva höja avgiften ganska mycket för att täcka dyrare ränta (vilket vi skulle behövt göra ändå) och samtidigt bygga upp reparationsfonden igen.

Kan ta lån på
VSN men vill undvika det. Har redan massor med CSN lån jag betalt på i 10år och 200k kvar där. Vill inte ta mer. Så tar vara bidragsdelen och jobbar så mycket jag kan och får men för att kunna välja att bara jobba kvällar och helger fick jag gå till behovsanställning så inte alla dagar jag får jobb. Så inkomsten är rätt låg nu. Men om jag klarar urbilden kommer lönen vara betydligt bättre som kyl och värmepumpstekniker än att jobba på kundservice. Dessutom kan inte jobbet ersättas av AI så lätt.

Jag hörde från de som bott längre att föreningen varit nära konka förut. Den blev klar 1990 precis innan krisen på 90-talet slog igenom och de sa att de kunde inte ens ge bort lägenheterna då så flera stod tomma och de som bodde kvar hade skyhöga räntor.

Om de klarade det så borde dagens kris gå att lösa tycker jag.

Hur fungerar det egentligen med pantsättning i föreningar? Jag som boende har ju pantsatt för mitt privata lån. Pantsätter föreningen samma sak igen? Eller är det bara marken som
Räknas för den? Eller pantsätter föreningen utsidan av huset och vi som boende insidan? Kan de boendes belåningsgrad spela in? De flesta är knappt belånade för de köpte när de kostade typ 50k för många år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Föreningen har som sagt 700k sparat så det löser sig med det. Men lånet blir dyrare och när 500k betalts in är bara 200k kvar vilket är rätt lite. Det blir ju 20k per familj bara i reparationsfond. Så vi lär behöva höja avgiften ganska mycket för att täcka dyrare ränta (vilket vi skulle behövt göra ändå) och samtidigt bygga upp reparationsfonden igen.

Kan ta lån på
VSN men vill undvika det. Har redan massor med CSN lån jag betalt på i 10år och 200k kvar där. Vill inte ta mer. Så tar vara bidragsdelen och jobbar så mycket jag kan och får men för att kunna välja att bara jobba kvällar och helger fick jag gå till behovsanställning så inte alla dagar jag får jobb. Så inkomsten är rätt låg nu. Men om jag klarar urbilden kommer lönen vara betydligt bättre som kyl och värmepumpstekniker än att jobba på kundservice. Dessutom kan inte jobbet ersättas av AI så lätt.

Jag hörde från de som bott längre att föreningen varit nära konka förut. Den blev klar 1990 precis innan krisen på 90-talet slog igenom och de sa att de kunde inte ens ge bort lägenheterna då så flera stod tomma och de som bodde kvar hade skyhöga räntor.

Om de klarade det så borde dagens kris gå att lösa tycker jag.

Hur fungerar det egentligen med pantsättning i föreningar? Jag som boende har ju pantsatt för mitt privata lån. Pantsätter föreningen samma sak igen? Eller är det bara marken som
Räknas för den? Eller pantsätter föreningen utsidan av huset och vi som boende insidan? Kan de boendes belåningsgrad spela in? De flesta är knappt belånade för de köpte när de kostade typ 50k för många år sedan.

Jag har inget svar och tycker det låter som en svårnavigerad situation. Spontant tänker jag att ni borde ta in någon rådgivare, men å andra sidan föreställde jag mig att HSB borde kunna sköta den biten (vilket de inte riktigt verkar göra).

Anser bankerna att värdet på föreningen gått ned så pass mycket att ni är alldeles helt farliga att ha att göra med eller vad baserar de sina utlåtanden på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

För att återgå till själva frågan om bolån.

Som medlem i styrelsen sedan nyligen bör jag rekommendera rörligt på det erbjudande vi fått och som HSB konsulten rekommenderar och ta från föreningens sparade pengar för de 500k de vill ha.

Det är väl inte mycket annat man kan göra? Och binda på mer än listräntan känns ju inte som ett alternativ när rörliga åtminstone är under deras listränta.

Sen får vi se vad de andra tycker vi ska höja avgifterna med det ska vi gå igenom på nästa möte.

Jag har inte så mycket att tillföra diskussionen, förutom att listräntan du talar om endast gäller Bolån. En BRFs lån på fastigheterna är inte bolån, dessa lån är lån för företag. Vilket betyder att räntesättningen är annorlunda, och rent allmänt finns det sällan någon officiell "listränta".
Det är lätt att börja jämföra med bolåneräntan, men stirra er inte blinda på den, eftersom ni som förening inte spelar efter samma regler som en privat bolånekund.
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och din förening.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Föreningen har som sagt 700k sparat så det löser sig med det. Men lånet blir dyrare och när 500k betalts in är bara 200k kvar vilket är rätt lite. Det blir ju 20k per familj bara i reparationsfond. Så vi lär behöva höja avgiften ganska mycket för att täcka dyrare ränta (vilket vi skulle behövt göra ändå) och samtidigt bygga upp reparationsfonden igen.

Kan ta lån på
VSN men vill undvika det. Har redan massor med CSN lån jag betalt på i 10år och 200k kvar där. Vill inte ta mer. Så tar vara bidragsdelen och jobbar så mycket jag kan och får men för att kunna välja att bara jobba kvällar och helger fick jag gå till behovsanställning så inte alla dagar jag får jobb. Så inkomsten är rätt låg nu. Men om jag klarar urbilden kommer lönen vara betydligt bättre som kyl och värmepumpstekniker än att jobba på kundservice. Dessutom kan inte jobbet ersättas av AI så lätt.

Jag hörde från de som bott längre att föreningen varit nära konka förut. Den blev klar 1990 precis innan krisen på 90-talet slog igenom och de sa att de kunde inte ens ge bort lägenheterna då så flera stod tomma och de som bodde kvar hade skyhöga räntor.

Om de klarade det så borde dagens kris gå att lösa tycker jag.

Hur fungerar det egentligen med pantsättning i föreningar? Jag som boende har ju pantsatt för mitt privata lån. Pantsätter föreningen samma sak igen? Eller är det bara marken som
Räknas för den? Eller pantsätter föreningen utsidan av huset och vi som boende insidan? Kan de boendes belåningsgrad spela in? De flesta är knappt belånade för de köpte när de kostade typ 50k för många år sedan.

Du äger tekniskt sett inte huset du bor i, utan du äger rätten att nyttja ett visst objekt i föreningen. Därför dröjde det väldigt länge innan man kunde pantsätta den rätten hos bankerna. Föreningen äger allt , mark (om det inte är tomträtt) + fastigheten + husen. Utom lösöret förstås.

Gällande CSN så är det ett lån med låg ränta och i och med att du har likviditetsbrist så hade jag tagit lån alla dagar i veckan. Du kan ju betala in extra när du börjar jobba. Här och nu måste du lösa situationen.

Föreningens likviditet är inte bara till reparation även om underhållsfonden är relativt stor. Ni måste skramla ihop de där 50K var. Ni får ju ha en extra stämma och kolla med grannarna. Ni sitter ju i samma båt nu och som många skriver här så vill man inte att föreningen konkar.

Har också jobbat inom kundtjänst ett antal år. Kör numera som systemingenjör. Det vi skulle behöva titta på är årsredovisningen på föreningen. Det är ingen hemlighet att HSB mjölkar föreningarna på allt möjligt. Har ni sett över avtalen för snöröjning och andra tjänster? Ni kan till och med dumpa HSB och slippa betala för något ni inte får, men då måste ni verkligen göra allt själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur får du belåningen till låg? Om vi skriver ned inköpspriset för frågeställaren till 1 miljon och sätter parhusen till 0,5 för enkelhetens skull, så blir det 6 miljoner. Sedan är de säkert värda mer som separata äganderätter, vilket förstås kan vara ett alternativ för att realisera säkerheten/panten. Vi säger 50 % mer. Då har vi 9 miljoner och en belåning på 67 %. Något som knappast kan betraktas som en låg belåning för en juridisk person. Jag spekulerar förstås i värdena, men ändå utifrån angivna priser, i syfte att visa på poängen och vad bankerna möjligen tänker. Den sortens belåningsgrad kommer förstås inte föreningar i Stockholm normalt sett i närheten av, utan frågan är mer vilken bärkraft föreningen har. Lägg till att föreningen i det här fallet inte är så stor.

Att skjuta till pengar från medlemmarna är givetvis en möjlighet om medlemmarna vill det. Här bör man förstås notera att frågeställaren bör titta på andelstalen och inte bara ta skulden genom tio för att få redan på andelen. Rimligen har villorna högre andelstal än parhusens bostadsrätter.

Fast det blir svårt om du bara värderar husen. Om föreningen äger marken så är det värt en del. Men visst. Det kanske inte är super lågt belånat. Andelstalet är viktigt, men för @dagas så skulle 1/10 vara fördelaktig eftersom han sitter på huset. Det skulle också innebära att han får gå in med mer om husen har större andel. Om det skulle uppstå kostnader så kommer föreningen ha svårt att låna upp pengarna då bankerna redan kräver att de betalar in 500K du kommer inte få låna 500K 2 månader senare.

Permalänk
Avstängd

BRF 4.000.000 milj.
62% belåningsgrad.
Sthlm innerstad.
2 personer, 1 barn, 1 inkomst à 40.000 kr.
Band just 1 år till 4.7%, Swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

BRF 4.000.000 milj.
62% belåningsgrad.
Sthlm innerstad.
2 personer, 1 barn, 1 inkomst à 40.000 kr.
Band just 1 år till 4.7%, Swedbank

Får folk det att gå runt fortfarande?
Eller är det 40000 nettoinkomst?
Hur som helst så låter det tufft.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av first:

BRF 4.000.000 milj.
62% belåningsgrad.
Sthlm innerstad.
2 personer, 1 barn, 1 inkomst à 40.000 kr.
Band just 1 år till 4.7%, Swedbank

Skrivet av cp_:

Får folk det att gå runt fortfarande?
Eller är det 40000 nettoinkomst?
Hur som helst så låter det tufft.

Bolån på 2480k, mer än 4.5 x inkomst
4.5 x inkomst (40k/mån) = 480k/år -> 4.5x = 2160k
Amortering 2%
Ränta 4.7%
Ränta + amortering = 166 k/år eller ca 14k/mån

40k innan skatt ca 30 k i handen.
50% av inkomst går till bostaden ex. BRF-avgift, el, internet etc.

Låter sjukt tajt, kan inte vara många kronor kvar om några. Borde vara runt 10k kvar/mån på tre personer för mat, nöje, kläder, busskort etc.

Går självklart att överleva men tajt borde verkligen vara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bolån på 2480k, mer än 4.5 x inkomst
4.5 x inkomst (40k/mån) = 480k/år -> 4.5x = 2160k
Amortering 2%
Ränta 4.7%
Ränta + amortering = 166 k/år eller ca 14k/mån

40k innan skatt ca 30 k i handen.
50% av inkomst går till bostaden ex. BRF-avgift, el, internet etc.

Låter sjukt tajt, kan inte vara många kronor kvar om några. Borde vara runt 10k kvar/mån på tre personer för mat, nöje, kläder, busskort etc.

Går självklart att överleva men tajt borde verkligen vara.

Det är verkligen rajtantajtan. Jag och fästmön(fru imorgon förhoppningsvis:) har 90K brutto. Tycker det är tajt med bolån på drygt 2,8 miljoner. Blir ju 10K mer i bara räntekostnader.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

Det är verkligen rajtantajtan. Jag och fästmön(fru imorgon förhoppningsvis har 90K brutto. Tycker det är tajt med bolån på drygt 2,8 miljoner. Blir ju 10K mer i bara räntekostnader.

Håller tummarna på att hon fortsatt säger ja! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Bolån på 2480k, mer än 4.5 x inkomst
4.5 x inkomst (40k/mån) = 480k/år -> 4.5x = 2160k
Amortering 2%
Ränta 4.7%
Ränta + amortering = 166 k/år eller ca 14k/mån

40k innan skatt ca 30 k i handen.
50% av inkomst går till bostaden ex. BRF-avgift, el, internet etc.

Låter sjukt tajt, kan inte vara många kronor kvar om några. Borde vara runt 10k kvar/mån på tre personer för mat, nöje, kläder, busskort etc.

Går självklart att överleva men tajt borde verkligen vara.

Du glömmer CSN bidrag och övriga sparpengar. Det går hur fint som helst faktiskt, men sparar bara drygt 10k i månaden istället.

Min post var för att visa vad jag fick av Swedbank med infon jag gav. Min sambo jobbar sporadiskt extra samtidigt som hon studerar. Det ingår inte i inkomsten Swb fick.

.. och du glömmer också bort ränteavdraget som sätter ner räntan rejält. Det är inte närheten av svettigt än. Men vill inte ha det svettigt heller, därav band jag för stunden.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Du glömmer CSN bidrag och övriga sparpengar. Det går hur fint som helst faktiskt, men sparar bara drygt 10k i månaden istället.

Min post var för att visa vad jag fick av Swedbank med infon jag gav. Min sambo jobbar sporadiskt extra samtidigt som hon studerar. Det ingår inte i inkomsten Swb fick.

.. och du glömmer också bort ränteavdraget som sätter ner räntan rejält. Det är inte närheten av svettigt än. Men vill inte ha det svettigt heller, därav band jag för stunden.

Men det blir svårt att räkna när du utelämnar viss information. Du skrev att du kunde spara 10k i månaden. Är det efter att frugan har bidragit till hushållet med CSN(bidrag+lån?) samt jobbat extra.

Fast jag ska kanske inte kasta sten i glashus. Jag kan ju lösa ut radhuset inom en vecka om jag ville. Då hade jag ju kunnat skriva att jag har 25k in och det går hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Du glömmer CSN bidrag och övriga sparpengar. Det går hur fint som helst faktiskt, men sparar bara drygt 10k i månaden istället.

Hur kunde han glömma det när du helt utelämnade det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Men det blir svårt att räkna när du utelämnar viss information. Du skrev att du kunde spara 10k i månaden. Är det efter att frugan har bidragit till hushållet med CSN(bidrag+lån?) samt jobbat extra.

Fast jag ska kanske inte kasta sten i glashus. Jag kan ju lösa ut radhuset inom en vecka om jag ville. Då hade jag ju kunnat skriva att jag har 25k in och det går hur bra som helst.

Men är tråden till för att jämföra folks bolåneavtal, eller är den till för att beklämma sig över hur ”tajt” folk har det? Jag hade kunnat inkludera vilka kaffebönor jag har också, men hjälper det någon som ska binda om sitt lån? Nej det gör det inte, och det gör inte CSN heller.