Är hatet mot låtsaspixlar (DLSS och FSR) befogat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nasso:

Alla gånger jag önskat att mitt 1070 hade stöd för DLSS. Min "huvudskärm" är en ultrawide 3440x1440 skärm. Lite vär svettigt att trycka ut så många pixlar med ett 1070. Väldigt osugen på att köpa nytt grafikkort. Det funkar till det mesta och jag spelar rätt mycket på xbox nuförtiden.

Yes. Exakt det här.
Jag har en 4K skärm så jag har ännu tyngre upplösning att driva. Med bara en aningen nyare RTX 2070. Så i grunden samma problem med att grafikkortet inte orkar riktigt längre.
Men jag får då också tillgång till uppskalningen som DLSS erbjuder vilket visat sig vara superbra!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Syftet med DLSS och FSR det är det inget fel på, man vill ge en bättre upplevelse. Det sker (enligt mig) på bekostnad av något annat. DLSS och FSR får jättegärna finnas.

Så som måste säger så är det fult av tillverkarna att använda jämförselser i sina marknadföring med dessa tekniker påslagna, då alla inte vill ha det eller kanske inte förstår vad det innebär. Lite som att jämföra Ultra på ett 3090 med Low på ett 4090.

Det finns även en rädsla runt tekniken när det gäller spelutveckling. Att spelutvecklarna börjar förlita sig på tekniken för att kunna ta genvägar eller för att mata dem fulla med polygoner och effekter, där framtida spel är så tungrodda att det krävs att man kör med det. Och bygga dem på ett sådant sätt att allting under Ultra ser dåligt ut. Och att svaret blir att "spelet kör dåligt på dåliga datorer" (hej Todd Howard).

Man kanske inte gör alla de där optimeringarna och fusken som man gjorde innan, för man kan bara slänga lite uppskalning på det. Jag har sett att i vissa spel så är "dynamisk uppskalning" påslaget som standard. Vet inte om det är ett tecken på det. Det är väl kanske att de vill garantera att det inte går slött hos någon. Men jag vill absolut inte ha det på.

Till sist så är det ändå resultatet som räknas och det är inte tillräckligt bra för mig än så länge. Det är oftast för suddigt i min mening.

Edit: Har inte testat FSR och har ett 3080

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så länge det är valbart så ser jag bara positivt på det, , nästan. Ett litet krux är ju att input delay blir original fps delay. Något som ställer till det i spel där det krävs precision.

Permalänk
Medlem

More options, more gooder.

Så länge utvecklare inte börjar "kräva" det för accepterande/bra prestanda.

Med en 1440p skärm och ett 3070Ti så kör jag DLSS/FSR i vissa spel och inte i andra. Jag ser det som ett verktyg bland alla andra inställningar för att nå en mix av prestanda vs grafik som jag är nöjd med. Behöver jag gå ner på märkbar nivå med andra inställningar för för att nå en accepterad FPS, eller är DLSS mindre märkbar men ger en accepterad FPS? Överväga vilken av dem som funkar bäst för mig i det spelet. Mer möjligheter är bättre.

Har inte testat frame generation, men om spelet snurrar i låga FPS så blir responsen inte bättre med "låtsas frames" som utfyllnad. Jag tror att man behöver en bra FPS som bas för att kunna avnjuta det fullt.

Permalänk
Medlem

Som tur är jag inte känslig för "blurrighet" eller "ghosting" på pixlar. Däremot för ojämn framerate.

Tittar på digital foundrys grafiktester och förundras över noggrannheten och intensiteten man analyzerar bilder. 200%, 300%, 500% förstoring. Och så finns lilla jag, som sitter och tänker oh, det ser fint ut. Vad skiljer dessa bilder åt

Kör gärna fsr eller dlss om jag behöver för att bosta up grafiken för lite ögongodis. Har heller inga problem att köra fsr på balanced på 1440p i mitt cyberpunk med lite raytracing påslaget i tv soffan.

Upptäckte dock att min smärtgräns var 4k och ultra performance i cyberpunk. Det var lite väl grötigt. Likaså var implementationen av fsr i starfield inte så bra, så det blev bättre att sänka upplösningen till 1440p.

Med det sagt så tänker jag ändå uppgradera mitt grafikkort, antagligen till ett 7900xtx mest för pris/prestanda och FSR kommer spela roll på det kortet när och om jag vill slå på raytracing i spel som har det.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen kan jag inte se skillnad men DLSS och FSR och utan DLSS och FSR, för jag har tittat på videos här på forumet och jag ser ingen skillnad, å där med funkar DLSS och FSR för mig och mina ögon.

sen förstår jag att det verkar finns en stor mängd personer som ser skillnader eller något som stör dem.

men jag tycker DLSS och FSR är helt ok alt. problemet kommer väl när de blir standard kan jag tänka mig då.

lite som med RT, CPU kan sköta all RT, som den gjorde i 10 år innan Nvidia promt skulle tvinga på en funktion till sina kunder för att höjja prislappen. jag bokstavligen hatar Nvidia för detta. att tvinga på något på de här viset som kan köras direkt på CPUn om man vill det.

med de sagt så ser jag även en vattendelare bland oss användare när de gäller DLSS och FSR.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Maximo:

Ja vet inte om du varit något på musikforum men diskussionerna om Vinyl vs CD, lossless vs mp3, loudnesswar m.m.m. är tusentals sidor långa så det finns mycket att se på för dig.

Haha nej, jag paddlar helst inte i lava.

Här på swec är jag kanske lite elak när det kommer nån audiofil och skall förklara något fenomen som bryter mot naturlagarna och det ger alltid ett gott skratt….. men att gå in på deras egna territorium? Not ever

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tycker det är viktigt att skilja på de olika komponenterna i DLSS och FSR, det vill säga om det rör sig om den temporala uppskalaren (super resolution) eller bildruteintepolering (frame generation). Den sistnämnda tycker jag personligen är ytterst nischad i dagsläget, sett till att den kräver en rätt hög "bas-FPS" för att se bra ut och ge acceptabla latenser. Som temporala uppskalare tycker jag dock att båda teknikerna tillför något i högsta grad.

Som jag skrev i en annan tråd är de integrerade TAA-implementationerna i dagens spel ofta rätt undermåliga, och det hela blir inte bättre när de dessutom ska skala upp bilden från en lägre upplösning. Jag spelar mestadels i 3 840 x 2 160 pixlar på min tv hemma med ett RTX 3080, och då är sällan native rendering ett alternativ med de senaste spelen om man vill uppnå 60 FPS med höga detaljinställningar och eventuellt ray tracing.

Därför får jag ofta vända mig till någon form av resolution scaling, och i de fallen har i princip alltid DLSS, och till en viss mån FSR, gett mig ett bättre visuellt resultat än spelets inbyggda lösningar. Tycker bilden ovan, som kommer från DF:s senaste genomgång av Forza Motorsport på PC, är rätt målande för hur pass mycket bättre DLSS är än Forzatechs inbyggda TAAU-lösning. FSR funkar generellt bra i Quality-läget, men lämnar fortfarande en del att önska i Performance-läget.

Permalänk
Medlem

Denna teknik är inget för mig. Att andra vill ha den stör mig inte nämnvärt, men ...

Undrar just hur många med snabba skärmar (144Hz+ och dyl) som faktiskt förstår att de inte får snabbare rendering av spelet / motståndaren när de höjer sin FPS genom DLSS / FSR? Enligt mig är denna teknik = energi / elräkning kastad i sjön. Visst, man får se en högre siffra bakom förkortningen FPS, men vad är det för bildrutor som genereras — egentligen? 😄

Vet att de flesta med snabba skärmar många gånger stänger av V-sync / G-Sync för att de tycker de är så 1337 då. Undrar om de slår på DLSS och tror att de är hemma sen? 🤭 (Grundlurade!)

Skrivet av Spawnbadboy:

Det är som att säga att komprimerat ljud och video är låtsasljud och låtsasvideo

Din jämförelse haltar kraftigt.

Skrivet av bobzombie:

Visste inte ens att det fanns ett hat imot det, haha vad larvigt.

Ha det gött

Visste inte heller det. Hat är ta i för min del. Jag tycker det saknades vettiga svartalternativ faktiskt.
Ha det fint du med.

Skrivet av Ryzer:

Det är bakåtsträvare som hatar på det. Dom vill inte erkänna att framtiden inte kan förbli ''native''.
Verkar vara någon märkestolthet inblandad också, förstår inte hur folk resonerar. I slutändan handlar det om att få så bra bild som möjligt i så hög uplösning som möjligt. Sen om det heter Native eller Gråsugga är orelevant.

Jag ogillar tekniken (inte hatar) men jag är inte bakåtsträvare. Du skriver att framtiden inte kan förbli "native". Det är vi människor som formar framtiden. Det vi vill ha och inte vill ha är det vi väljer på. Jag röstar för native, sanningsenlig, grafik. Du får rösta för påhittade pixlar om du vill, om det är den framtiden du vill ha.

Skrivet av Napster91:

Tekniken är väll jättebra om man har en kass dator. Men som den purist man är så nej, inget för mig, precis som på TV ryker all form av interpolation. Drar hellre ner inställningar eller uppgraderar när det känns rätt.

Tekniken är precis så bra ... att du själv inte vill ha den. 😊

Skrivet av lambdan:

Det är marknadsföringen jag är så emot. Frame Gen är inte så tokigt om man har typ en 240 Hz skärm men datorn kan "bara" punga ut 100 fps, då är det inte så tokigt att fylla ut framesen där emellan.
Men de marknadsförs som att man kan magiskt gå från att ha hackiga 23 fps till smootha 60+ fps, men nämner då inte att spelet kommer fortsätta kännas som en säck skit när det gäller responstider och input då det internt fortfarande är 23 fps.

Med G-sync / Freesync behöver du inte fylla ut framsen med "trams". Det blir bra flow ändå. Variable refreshrate FTW!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det är marknadsföringen jag är så emot. Frame Gen är inte så tokigt om man har typ en 240 Hz skärm men datorn kan "bara" punga ut 100 fps, då är det inte så tokigt att fylla ut framesen där emellan.
Men de marknadsförs som att man kan magiskt gå från att ha hackiga 23 fps till smootha 60+ fps, men nämner då inte att spelet kommer fortsätta kännas som en säck skit när det gäller responstider och input då det internt fortfarande är 23 fps.

Nu blir ju iof. responstiden den interna uppdateringen PLUS renderingstiden.

Permalänk
Medlem

Hm, försvann mitt inlägg jag skrev på telefonen...

Hur som, längtar efter den dag då jag smäller i ett max 75w grafikkort som levererar spel i 60fps 4K. I actionspel har jag inga betänkligheter gällande uppskalningar, det är bara ett plus för mig om det ger bättre fps och mindre suddighet än när TV/skärm skalar upp. Förhoppningsvis får "Nintendo Switch 2" bra uppskalning.

Sitter på ett RX580 kopplat till en 4K-skärm. Givetvis är det väldigt få spel som går att spela i 4K, åtminstone om de använder rörlig grafik. Samtidigt är 3080 eller uppåt extremt mycket overkill mot vad jag egentligen behöver. Baldur's gate kör jag med någon slags låga inställningar och uppskalning till 4K, det blir ju inte stabila 60fps alls, men mycket bättre än att försöka köra i 4K native såklart....

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har inget emot det så länge det är valbart och man inte ser någon skillnad när man spelar.
Det värsta är dock om spelutvecklare börjar ta för givet att man har detta på för att få en okej fps. Dvs, att de än mindre optimera spelen.

Med det sagt så kan jag säga att jag kör CP2077 just nu och kör med FSR Quality. Det är den högsta nivån jag kan tänka mig och det är även den lägsta som finns. Går jag över Quality så ser det verkligen skit ut, speciellt när jag tittar runt. Möjligen att det kanske beror på spel, så kanske nästa nivå är acceptabel i något. Men ser verkligen ingen nytta med övriga nivåer. Då måste man redan vara halvt blind och se suddigt även med glasögon för att tycka det ser bra ut.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är ännu ett fusk i raden med fusk som grafikrendering alltid varit. Inte ens RT som det ser ut idag är fritt från fusk. Alla pixlar har alltid varit påhittade, inget mer eller mindre egentligen

Många som gnällt på olika tekniker som fusk genom alla tider. Kanske var det maxwell eler något som fuskade med texturupplösningen som knappt märktes men gav prestanda

Liknande uppskalning har väl förekommit på konsoler över flera generationer? Ser inte problemet så länge det ger bästa möjliga upplevelse

Det är alltid en balans mellan bildkvalitet och responstider, alla har olika preferenser och prioriteringar

4K Ultra RT @30FPS
1080p Ultra RT @90FPS
Skalad Ultra RT @90FPS
Skalad FG Ultra RT @140FPS
4K medium @70FPS

Alla får prioritera sina behov och inställningar

Om något är det ju enklare för man kan köra mer på max och bara ändra skalningen tills prestandan räcker

Permalänk
Medlem

Nu kommer säkerligen folk tycka jag är ute och cyklar igen, men i mina ögon är det inte mycket konstigare än vad antialiasing var när det kom. Nu är ju antialiasing något som man kan hävda föbättrar bildkvalitén, men tanken är ju att taggighet maskeras i linjer. Att göra så att en upplösning ser högre ut än vad den är lite samma sak i mina ögon.

Jag ser inga problem med det. Speciellt inte om det görs på ett bra sätt. Vet inte exakt hur det funkar idag. Men i kanterna på bilden behövs det ju inte. Och inte heller på väldigt mörka delar av skärmen kanske. Eller väldigt ljusa. Det är väl dom sakerna som man fokuserar på som skall se bra ut.

Kanske har missförstått hur det funkar helt och hållet med.

Det jag vet dock, eller har märkt är att fin grafik nödvändigtvis inte behöver betyda kass prestanda. Optimerad kod och bra speldesign gör nog mer. Men det hör inte hemma i denna tråden kanske.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Uppskalning, bra. Kan ju bevisligen göras snyggt (om än mer vid högre upplösningar just nu) och bidrar faktiskt till fler spel-renderade bildrutor.

Bildruteinterpolering, blä. Väldigt situationskrävande (third person single player, hög grund fps och allt det) och höjer latens (i 9/10 spel är jag allergisk mot hög latens).

Nytillkomna ray reconstruction tycker jag faktiskt ser spännande ut och hoppas att det kan utvecklas likt uppskalarna.
Känns som detta är Nvidias stora nya feature och att de bara lanserade frame generation för att leda AMD på villovägar.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Tekniken är precis så bra ... att du själv inte vill ha den. 😊

Vet inte hur du resonerar, typ jag vill inte ha SDR därför är den tekniken också så bra att jag inte vill ha den? I princip alltid bra med alternativ, skärpning på dig. Men någons sign talar för sig själv i avundsjukan...

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det är marknadsföringen jag är så emot. Frame Gen är inte så tokigt om man har typ en 240 Hz skärm men datorn kan "bara" punga ut 100 fps, då är det inte så tokigt att fylla ut framesen där emellan.
Men de marknadsförs som att man kan magiskt gå från att ha hackiga 23 fps till smootha 60+ fps, men nämner då inte att spelet kommer fortsätta kännas som en säck skit när det gäller responstider och input då det internt fortfarande är 23 fps.

Det är precis så jag känner, har inget emot tekniken och den kommer säkert bara bli bättre och bättre men Nvidia säljer den som att den inte har några nackdelar och något som ska sälja nya gen grafikkort.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mrSvamp:

Bara för klargörande.
Du vet att äpplen och päron betyder samma sak som äpplen och bananer eller rent av äpplen och hitler.
Dvs två helt olika saker.

Vad jag har förstått det så innebär talesättet att man jämför saker inom samma kategori men som saknar övriga likheter och således saknar relevans. Två olika frukter har sällan särskilt mycket gemensamt bortsett från att båda är frukter.

Frukt ställt mot diktator fungerar nog inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Undrar hur tongångarna hade varit om detta inte var ett exponerat alternativ eller ens marknadsförd funktion på grafikkortet, utan utvecklaren klistrade bara på ett "optimised for NVIDIA rtx3000+ series" (eller motsvarande).

Jag ser inte riktigt skillnaden mot andra sätt utvecklare redan optimerar sina spel för prestanda.

Permalänk
Medlem

För mig får den renderade bilden gärna se ut som det man målar i Nvidia Canvas, om den färdiga bilden också ser ut som resultatet av Canvas. Jag bryr mig inte det minsta om vilka beräkningar som görs eller hur bilder framställs, eller vad som är äkta när jag spelar datorspel. DLSS har en bit kvar till detta, men det är ju något sånt här Nvidia tänker sig framtiden. Kör hårt säger jag.

Permalänk
Medlem

Det är klart positivt, tekniken har mognat och det blir bara bättre hela tiden.

Jag kör DLSS på allt, man ser ju ingen skillnad när saker rör på sig i spel. Jag kör tex bil spel där man inte står still och jämför pixlar. Där är DLSS perfekt, man får mer prestanda och man behöver inte köpa dyrare hårdvara.

Allt beror på vilken typ av spel man kör, man kan ju slå av DLSS och använda annat som finns med i dagens spel att välja på.

DLSS 2 kändes sådär, man såg artefakter här och där, men i DLSS 3 har det blivit bättre och nu finns DLSS 3.5

Ser fram emot DLSS 4 och 5000 serien (antar det kommer bli så).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Undrar just hur många med snabba skärmar (144Hz+ och dyl) som faktiskt förstår att de inte får snabbare rendering av spelet / motståndaren när de höjer sin FPS genom DLSS / FSR? Enligt mig är denna teknik = energi / elräkning kastad i sjön. Visst, man får se en högre siffra bakom förkortningen FPS, men vad är det för bildrutor som genereras — egentligen? 😄

Vaddå "egentligen"? Det är algoritmer som gissar hur bilden mellan två bildrutor ska se ut. Eftersom bildrutorna visas så kort tid räcker det med att gissningar är "good enough" för att det ska se bra ut. Den uppenbara fördelen är att spelet kommer få mjukare rörelser. En annan fördel, för de som har snabba skärmar, är att den ökade bildfrekvensen ger mindre eftersläpningar.

Så, vad är det som faktiskt måste förstås här?

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte påstå att jag är 100% rationell, men jag kommer ha svårt för att svälja detta. När jag ska spara musik eller bilder vill jag alltid ha originalkvalitet, och inte något som någon annan (inofficiell källa) har komprimerat ner, trots att jag i många fall kanske har svårt för att märka någon skillnad.

Skrivet av serverfel:

Nu kommer säkerligen folk tycka jag är ute och cyklar igen, men i mina ögon är det inte mycket konstigare än vad antialiasing var när det kom. Nu är ju antialiasing något som man kan hävda föbättrar bildkvalitén, men tanken är ju att taggighet maskeras i linjer. Att göra så att en upplösning ser högre ut än vad den är lite samma sak i mina ögon.

Rent konceptuellt är det väl ganska exakt motsvarande teknik. Istället för att fylla i det som saknas "mellan" kanterna så fyller man i det som saknas mellan ena bildrutans pixlar och föregående bildrutas pixlar. Skillnaden är väl kanske att i det senare fallet så är det oftast mycket större avstånd mellan pixlarna i de olika lägena, där kantutjämning är begränsat till ca ett par pixlars avstånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Jag som myntade begreppet ”låtsaspixlar”
Var så goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag som myntade begreppet ”låtsaspixlar”
Var så goda.

Never forgotten! <3

Permalänk
Medlem

Jag använder DLSS 3 och DLSS 3.5 i flera olika spel. Helt enkelt för att slutresultatet är bättre än utan.
Har en ny dator med 4080, DDR5, I7 1300k, och OLED skärm

# Uppskalning i quality läget när det behövs för att nå högre FPS (bilden ser fortfarande mycket bra ut i quality för DLSS)

# Frame generation är guld värt för att öka flytet i allt som rör sig på skärmen om man inte redan är nära taket för vad sin skärm klarar av, Allt i rörelse blir tydligare och inte lika suddigt / hackigt vid rörelse med fler FPS.
Exempelvis 160+ fps är mycket snyggare än ex 90 fps. Det är i alla fall bra skillnad med en OLED skärm som är snabb nog att hinna visa varje bildruta skarpt. Ännu fler fps hade gjort det ännu snyggare.

Alternativt kan man slå på högre inställningar med Frame generation än vad man annars kunde ha gjort. Raytracing är ett bra exempel och kan göra spel tungdrivna men kan också göra spel väldigt mycket snyggare.

Permalänk

Tekniken är väl bra för dom som har kort som inte kan leverera spelbara FPS, vilket är runt 30 fps. Jag märker ingen skillnad med DLLS förutom att FPS ökar om man kör performance. Men det klart, körde man print screen och jämförde under mikroskop så fanns skulle man ev. se skillnad. Lite som Raytracing i snabba fps spel. Helt bortkastad. Är ju till för typ Minecraft.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tekniken är väl bra för dom som har kort som inte kan leverera spelbara FPS, vilket är runt 30 fps. Jag märker ingen skillnad med DLLS förutom att FPS ökar om man kör performance. Men det klart, körde man print screen och jämförde under mikroskop så fanns skulle man ev. se skillnad. Lite som Raytracing i snabba fps spel. Helt bortkastad. Är ju till för typ Minecraft.

Du måste ju lägga märke till skuggor och kant utjömningen? Dlss i quality är ju oftast överlägsen native i just detta

Sen brukar man få högspännings ledningar att se konstiga ut i rörelse med uppskalare...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge det inte påverkar latensen i spelet märkbart, eller det är ett spel där latens inte är så viktigt (t.ex. single player äventyrsspel) så ser jag det bara som positivt. Mer prestanda för pengarna!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är nån megaskillnad när det rör sig fort, men jag är väl mer casual nuförtin och inte så noga med sånt längre.
Har två titlar med DLSS och det gör ett dugligt jobb på quality eller tom. performance. Starfield är OK med FSR (även om jag slängt in DLSS där med).

Men generellt så siktar jag mot medium FPS + hög kvalitet snarare än max FPS.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|