Windows 10 är fortfarande mer populärt än Windows 11

Permalänk
Medlem

I 23H2 så kommer man ju kunna avgruppera saker och ting i aktivitetsfältet. Så konstigt att ta bort olika inställningsmöjligheter från en version till en annan.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande 10 på huvudenhet men testar just nu 11 på en annan. Första jag ogillar med 11 är powerknappen... varför behövde de flytta den dit? Det finns en del andra små saker jag stör mig på annars ock, men det är väl vane sak ksk. En sak som inte är det är att jag faktiskt väldigt ogillar de rundade hörnen. Vet inte varför men stör mig grovt.

Permalänk
Medlem

Så här blev det för mig... Win10->Win11->Linux.
Nu har jag ju kört linux länge men aldrig på min huvudmaskin, vilket jag gör nu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av snurrboroger:

Ja det går men det är lite pyssligt.
Sök rätt på HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StuckRects3 i registret.
Öppna "Settings"
På andra raden, femte värdet från vänster står det "03".
Dubbeklicka på det och tryck delete.
Skriv in "01" på samma plats där det stod "03" om du vill ha taskbar längst upp på skärmen. Skriv "02" om du vill ha den till höger och "00" om du vill ha den till vänster. "03" återställer den till att vara längst ner.
När du ändrat till det du vill ha så öppnar du aktivitetshanteraren och startar om utforskaren.

Jag provade detta men funktionen på startmenyn blev helt konstig när den hamnade på sidan. Det var minst 6 månader sen så kanske har hänt något, men att sitta med fulhack i registret talar ju inte riktigt för någon vettig support för funktionen.

Permalänk
Skrivet av kamelbarn:

Jag provade detta men funktionen på startmenyn blev helt konstig när den hamnade på sidan. Det var minst 6 månader sen så kanske har hänt något, men att sitta med fulhack i registret talar ju inte riktigt för någon vettig support för funktionen.

Frågan var om det går eller inte och det går.

Att det inte är supporterat eller perfekt i funktion är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att jag hade windows 11, men det hade jag. Jag har noll aning vad skillnaden är... Tror inte jag märkt av något, men kan vara så att det var ett tag sen jag uppgraderade.

Permalänk
Medlem

Alltså vad anser folk egentligen är "bättre" på 10:an?? förutom liksom gui stuffs som bara är vane saker som ex volym kontrollen m.m.
11:an är ju riktigt riktigt bra enligt mig, har aldrig haft problem, sen ja, högerklick är inte som det var i 10:an, volymkontrollen är lite annorlunda men stabilitets mässigt å saker som egentligen har en betydelse tycker jag det funkar vansinnigt bra, skulle jag få välja helt skulle jag köra Linux eller Mac os på allt men det går tyvärr inte pga spel spel spel...

Vill på riktigt veta varför folk föredrar win10 då jag själv inte kan komma på någon vettig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Alltså vad anser folk egentligen är "bättre" på 10:an?? förutom liksom gui stuffs som bara är vane saker som ex volym kontrollen m.m.
11:an är ju riktigt riktigt bra enligt mig, har aldrig haft problem, sen ja, högerklick är inte som det var i 10:an, volymkontrollen är lite annorlunda men stabilitets mässigt å saker som egentligen har en betydelse tycker jag det funkar vansinnigt bra, skulle jag få välja helt skulle jag köra Linux eller Mac os på allt men det går tyvärr inte pga spel spel spel...

Vill på riktigt veta varför folk föredrar win10 då jag själv inte kan komma på någon vettig anledning.

Enkla exempel från andra som brukar tas upp:

Du kan inte lägga taskbar i toppen av skärmen eller på sidorna.

context menyer kräver flera knapptryck för att göra samma sak.

du kan inte förrän i den absolut senaste windows 11 uppdateringen välja att inte gruppera ikoner.

Sen är det ju så klart en hel del personer som blev smått galna när 3-2 år gamla maskiner inte "uppfyller" kraven att uppdatera från windows 10 till windows 11 heller.

Windows 11 innehåller också en hel del djupare integrationer med till exempel ad platform aka Iris som gav en del krasher och frysningar.

https://www.neowin.net/news/how-an-ad-from-microsoft-broke-th...

https://www.windowslatest.com/2021/09/03/windows-11-update-is...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Windows 11 är bättre tycker jag. 100%.
Däremot förstår jag solklart varför många stannar på 10. Det finns hårdvarukrav som sätter stopp.
Det är som alla windows-versioner. Ingen vill byta för nytt är svårt.
Det finns fortfarande stöd för gamla versionen.

Har inget göra med att det skulle vara svårt. För min del ser jag ingen vinst med att uppgradera, 11 erbjuder inget som jag saknar i 10. Så länge det kommer uppdateringar ser jag ingen anledning. Övergången från 7 till 10 var främst för DX12-stödet, som visserligen kom till 7 ändå så småningom men det visste vi ju inte då, som ett exempel. Sedan är det lite av devisen "if it works, don't fix it"

Det finns inget som hindrar mig från att uppgradera, varken tekniskt eller kunskapsmässigt. Jag ser som sagt bara ingen vinst med att göra det i dagsläget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Just nu övervinner antalet nackdelar fördelarna med windows 11.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Just nu övervinner antalet nackdelar fördelarna med windows 11.

Tvärt om tycker jag 🙂👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Windows 11 eller 10. Lika nöjd med båda, som jag kört många timmar. Alltid lika tråkigt med folk som läser en kortfattad artikel på internet om något dom inte provat själva, för att sedan bilda sig en åsikt baserad på total okunskap

Sen har vi även gruppen av personer som är allergiska mot att testa något nytt och som börjar grina vid minsta förändring eller motgång.

Det är väl också lite hur man är som person och vill använda sitt OS man fastnar för olika utgåvor, vissa kör fast på saker dom inte tolererar medans dessa är irrelevanta för andra.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att sidgradera (för "uppgradera" vettefan om jag tycker det är frågan om), och att det inte kommer en massa nytt skit till 10:an är bara en fördel.

Har en 11 i en virtuell maskin, sparkas igång ett fåtal gånger per år för skojs skull, varpå jag åter igen stör mig på att jag måste ha ett jävla tredjepartsprogram för att få sekundvisning i tray-klockan, och sen stänger jag ned skiten och kommer till samma slutsats: snedgradering till 11:an ger mig ingenting.

Det enda som skulle kunna vara intressant är det påstått bättre HDR-stödet i 11, men eftersom det fortfarande inte ens finns att köpa någon skärm med HDR som uppfyller mina krav så har jag inget incitament där heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ser ingen anledning att sidgradera (för "uppgradera" vettefan om jag tycker det är frågan om), och att det inte kommer en massa nytt skit till 10:an är bara en fördel.

Har en 11 i en virtuell maskin, sparkas igång ett fåtal gånger per år för skojs skull, varpå jag åter igen stör mig på att jag måste ha ett jävla tredjepartsprogram för att få sekundvisning i tray-klockan, och sen stänger jag ned skiten och kommer till samma slutsats: snedgradering till 11:an ger mig ingenting.

Det enda som skulle kunna vara intressant är det påstått bättre HDR-stödet i 11, men eftersom det fortfarande inte ens finns att köpa någon skärm med HDR som uppfyller mina krav så har jag inget incitament där heller.

Sekundvisare i statusfältet har kommit/är på väg till W11. Jag har inställning för det på min dator med W11 release preview version

Finns under Settings > Personalisation -> Taskbar -> Taskbar behaviours.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 11 med https://github.com/valinet/ExplorerPatcher gör det minst lika bra som Windows 10. Kan inte säga att det är bättre dock, märker ingen skillnad tbh.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag kör Win 10 LTSC. Fungerar alldeles utmärkt för allt jag gör. Ser ingen anledning att byta. Blir nog om jag bygger ny dator.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kör 10 hemma och ser ingen anledning att uppgradera. På jobbdatorn har jag kört 11 i ca 6 månader och märker ingen större skillnad mot 10. Mest trevligt med att man nu får en nice terminal i standard installationen och lite mer linux inspirerad look.

Permalänk
Medlem

Det är vad som händer när man säger att 10 ska bli sista versionen någonsin och inte håller vad man lovat.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då utgår du ju ifrån att folk klagar för klagandets skull. Det finns det de som gör, så är det alltid. Men hur är det med dem som har legitim kritik? T. Ex att avsaknaden av vissa funktioner eller existensen av andra funktioner gör att man föredrar en annan version?

Menar du de 0.1% av inläggen som faktiskt har relevant och välgrundad kritik? Jag ser inget problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är vad som händer när man säger att 10 ska bli sista versionen någonsin och inte håller vad man lovat.

Microsoft har aldrig sagt det där i officiella sammanhang. Microsofts officiella ställning har aldrig varit att Windows 10 skulle vara det sista OS:et

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens uppgradera till windows 11 även om jag ville.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Menar du de 0.1% av inläggen som faktiskt har relevant och välgrundad kritik? Jag ser inget problem med det.

Nog är det högre andel än så som har relevant och välgrundad kritik. Detta med Secure Boot och TPM är det ju väldigt många som ogillar. Att man inte officiellt får stänga av det betyder ju i praktiken att man får acceptera att Microsoft och andra företag kan kontrollera vad man får och inte får göra på sin dator, ocb det är klart att det är obehagligt.

Inte bara det utan just de kraven stänger ju ute en hel del användare. Det finns alltså folk som vill men inte kan köra Windows 11, och de får långfinger av Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nog är det högre andel än så som har relevant och välgrundad kritik. Detta med Secure Boot och TPM är det ju väldigt många som ogillar. Att man inte officiellt får stänga av det betyder ju i praktiken att man får acceptera att Microsoft och andra företag kan kontrollera vad man får och inte får göra på sin dator, ocb det är klart att det är obehagligt.

Inte bara det utan just de kraven stänger ju ute en hel del användare. Det finns alltså folk som vill men inte kan köra Windows 11, och de får långfinger av Microsoft.

Återigen, det är INGET krav på att Secure Boot ska vara aktiverat! Moderkortet behöver ha stöd för Secure Boot, men är absolut inget krav att det ska vara aktiverat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Återigen, det är INGET krav på att Secure Boot ska vara aktiverat! Moderkortet behöver ha stöd för Secure Boot, men är absolut inget krav att det ska vara aktiverat.

TPM är hur som helst värre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Sjuan var ju den sista versionen som strax innan sin utgång var fritt från all telemetrismörja. Inte konstigt att det uppskattades.

Det uppskattades också väldigt mycket av ransomwareskaparna då det var så fullt av felaktigheter och hål att det var bara för dessa att skjuta "myggnätet" åt sidan och traska in.
Det var bra i början, men när det passerade bäst före så blev det horribelt dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du ser, det är inte alltid. Nu får man ju tydligen inte säga "varannan bra, varannan dålig" på sweclockers för då har man "fel" åsikt och sanden i ändtarmen på folk börjar klia som bara den, men hade man fått säga det så hade jag gjort det kan nästan lova att om Windows 12 inte blir en prenumeration utan en gratis uppdatering så kommer den se betydligt snabbare ökning än Windows 11 gör. Vi som har förbjudna åsikter tycker helt enkelt att Windows 11 är en av de där versionerna som är dåliga.

När Windows 10 släpptes så var ju Windows 8 "Det föregående". Det är så jag menar. Folk "gnäller" (fint uttryck för att ha en annan åsikt än din egen) bara när den föregående versionen upplevs som bättre.

Det är inte fel åsikt utan det är bara rätt och slätt fel

En annan anledning till att du och andra upplever det som varannan kan ju vara ketchupeffekten. På samma sätt som när företag försöker spara pengar på att minska underhåll och inköp av något de regelbundet behöver göra så går det till en gräns där en större investering till slut tvingas fram.
Samma med att försöka leva kvar i det förgångna angående operativsystem, det blir ohållbart efter ett tag att inte uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är inte fel åsikt utan det är bara rätt och slätt fel

En annan anledning till att du och andra upplever det som varannan kan ju vara ketchupeffekten. På samma sätt som när företag försöker spara pengar på att minska underhåll och inköp av något de regelbundet behöver göra så går det till en gräns där en större investering till slut tvingas fram.
Samma med att försöka leva kvar i det förgångna angående operativsystem, det blir ohållbart efter ett tag att inte uppgradera.

Möjligen till viss del, men det beror ju också på varför man valt att stanna kvar. Att det är fel versionsnummer är ju inte anledningen.

Sen är det klart att vid större "omdaningar" så är det också så att det kan ta en hel versionscykel innan hård och mjukvaruföretag hinner ikapp med drivrutinsuppdateringar och annat. Det är inte operativsystemets fel, men det är lik förbenat Microsofts fel att de då och då rusar med huvudet före rakt in i väggen utan att förankra nya API:er och vad det nu är med övriga branchen. Att då folk upplever operativet som kass får de helt och hållet skylla sig själva för. En upplevelse av en helhet ändras ju inte bara för att man förstår detaljerna i delmomenten som lett fram till helheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Microsoft har aldrig sagt det där i officiella sammanhang. Microsofts officiella ställning har aldrig varit att Windows 10 skulle vara det sista OS:et

Beror väl på hur man definierar "officiell", men anställda på Microsoft har sagt det och Microsoft gjorde inte något försök att dementera det förrän precis innan det var dags att släppa Windows 11.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

I stället för att få en "bred" siffra över användare så vore det intressant att se hur det ser ut om man bryter ner det på hemdatorer, "kontorsdatorer" respektive integrerade system.
Jag misstänker att utrullningen är störst på hemdatorer och minst på integrerade system.

Utöver hårdvarukraven så behöver många användare först verifiera att de kritiska program som används är kompatibla med det nya operativsystemet. Där jag arbetar är fem från släpp år en kort tid till breddinförande av nytt OS, det är inte så länge sedan vi uppgraderade från Win7 till Win10 så jag tror inte Win11 kommer bli aktuellt över huvud taget.

Hemma ser jag inte heller att Win11 skulle tillföra något mervärde, så även där håller jag fast vid Win10.

Permalänk
Medlem

Fick windows 11 på nya jobb-datorn.
Högerklick menyn är heeeelt värdelös. Har inte ens kopiera och klistra in. Man behöver gå in i en meny i menyn för att komma till den meny som inte är värdelös.
7zip och andra snabb-val försvinner också.

Fattar inte varför man gör sådana försämringar.

Gick att köra en ändring i regedit för att få tillbaka den. Men ändå.