Windows 10 är fortfarande mer populärt än Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

7 > 10 > XP SP3 > 2000 > 8.1 > XP > 11 > Vista > 8 > ME

Vista > XP SP1+ / 2000 > 7 > 8.1 / 11

Win 95/98 vet jag inte om man ska räkna in. ME, 8 och 10 skippade jag helt.

I mitt tycke och baserat på användarupplevelsen när man använde det. Vista pga av att det ändå funkade bra och gick att modda/strippa mer än senare OS. Tog ett bra tag innan jag gick över till 7an. Brukar oftast låta ett Windows mogna 1-2 år då det alltid är barnsjukdomar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte nå större fel på Windows 11 som jag kör på mina burkar.
Men det är ju alltid häftigt att "hata" på MS senaste OS och tycka att det föregående är så sjukt bäst.

Varannan stämmer fortfarande bra. Aldrig märkt någon tycka XP, 7 och 10 är skit och föregående var bättre. Och blir 12an dålig och därmed bryter trenden kan hela win-dominansen ligga lite dålig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vista > XP SP1+ / 2000 > 7 > 8.1 / 11

Win 95/98 vet jag inte om man ska räkna in. ME, 8 och 10 skippade jag helt.

Win 98 är det bästa OS MS har släppt (i förhållande till dåtidens teknikförutsättningar).

Det gjorde vad som behövdes (var ett OS). Det man inte ville ha (bloat) kunde avinstalleras och kontrollen var helt i användarens händer (förutsatt kunskap).

Win 2000 var nog i paritet, men inte för hemanvändare.

Men det är ju sett ur just den synvinkeln att det är OSets egenskaper man är ute efter. Och där är jag.
Jag vill ha ett OS där jag kan köra mina program. Jag är inte intresserad av att styra kylskåpet sömlöst från min dator...

Win 11 går bort. 10 är jag tvungen att använda.
Byter till 11 (12?) när jag måste, men skulle gärna ha en variant från MS där all bloat och telemetri är borta i grundinstallationen liksom krav på internet och MS-konto vid installation.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows 10, är familjär med det och räknar det till en av de riktigt bra versionerna, vilket Microsoft hade som egenskap att varannat OS var bra ^^ Windows 95, Windows XP och Windows 7 stannade jag också kvar länge vid och kommer nog fortsätta köra min Windows 10 Pro (Retail upgraded from win 7 pro)... Att min hårdvara inte tillåter Windows 11 gör valet ännu enklare

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltid? Jag har aldrig i hela mitt liv hört någon som klagade på Windows 10 och tyckt att Windows 8 är så sjukt bäst.

Nä, för på den tiden stannade folk kvar på Windows 7. Det var i princip ny DirectX-version som fick gnällspikar och bakåtsträvare att byta, men fan så det klagades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, för på den tiden stannade folk kvar på Windows 7. Det var i princip ny DirectX-version som fick gnällspikar och bakåtsträvare att byta, men fan så det klagades.

Sjuan var ju den sista versionen som strax innan sin utgång var fritt från all telemetrismörja. Inte konstigt att det uppskattades.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

jag gillade verkligen win 10 och jag hade mer än gärna fortsatt med det, men eftersom jag fick reda på att win 10 skulle sluta att uppdateras, att win 11 hade lite saker som gynnade spel, att en ny dator var på g samt att en kompis rekommendationer slog ned de sista tveksamma tankarna, så valde jag win 11.

nu är man ju inkörd i win 11, så nu känns det inte så ovant längre, men man kan inte låta bli att sakna win 10 lite då och då

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sjuan var ju den sista versionen som strax innan sin utgång var fritt från all telemetrismörja. Inte konstigt att det uppskattades.

Nej, det var det inte.

Permalänk

Är inte betrod med windows 11 så då är det windows 10 som blir. Skall köra denna cpu:n i 12 månader till så har ingen bråska. Får se om black friday 2024 ger lite bra priser annar blir det 2025 någon gång.

Permalänk
Medlem

Populärt är kanske fel ord kan jag tycka i och med att Win 11 har diverse krav på hårdvara därav tror jag delvis folk sitter kvar på Win 10, sen att folk kanske inte har råd heller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

"Säkerhetsfunktionerna TPM 2.0 och Secure Boot" är precis vad som gör Win11 obrukbart, då det enda som det säkerställer är Pyttemjuks säkerhet i att samla in användardata.
Hårdvarukraven håller nog tillbaks massflödet och tur är kanske det om folk kan stanna upp och titta efter vad som sker istället för att bara flyta med strömmen som döda fiskar.

Efter Win10 blir det absolut inte Win11 det är fastspikat, Win12 börjar väl i nästa artikel jag inte läst än att lukta skunk det också, så Linux kommer nog få ett rejält uppsving snart.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Win 98 är det bästa OS MS har släppt (i förhållande till dåtidens teknikförutsättningar).

Det gjorde vad som behövdes (var ett OS). Det man inte ville ha (bloat) kunde avinstalleras och kontrollen var helt i användarens händer (förutsatt kunskap).

Win 2000 var nog i paritet, men inte för hemanvändare.

Men det är ju sett ur just den synvinkeln att det är OSets egenskaper man är ute efter. Och där är jag.
Jag vill ha ett OS där jag kan köra mina program. Jag är inte intresserad av att styra kylskåpet sömlöst från min dator...

Win 11 går bort. 10 är jag tvungen att använda.
Byter till 11 (12?) när jag måste, men skulle gärna ha en variant från MS där all bloat och telemetri är borta i grundinstallationen liksom krav på internet och MS-konto vid installation.

Det kan nog stämma så här i efterhand, rankade det inte för att jag aldrig "pushade" det, eller försökte min/maxa det. Var för novis då så kan inte ge det en rättvis bedömning.

Men är ju iofs inom den perioden man började lära sig/experimentera. För sen när Win2000 kom så var man ju inte blyg för att ta sig an det. Och (med förbehåll att jag glömt) Win2k var väl inte så svårt egentligen jämfört med Win98, man behövde vara beredd med att ha drivrutiner (men var ju vanligt på den tiden och långt efter). Behövde man måntro slå på lite "spel/media" services och sen var det som vanligt. Eller blandar jag ihop servicesgrejen med när jag körde Win 2003 server som vanlig speldator.

Håller med om bloat, som bara blivit värre och värre för varje windows. Därav jag gillar Vista bäst av "moderna" OS. Gick att strippa det mesta man ej ville ha, även om inte MS erbjöd det så kunde ju vLite ta bort det mesta.

Internet/MS-konto kan man skippa, även om det kräver lite av installatören, så inget Svensson kanske kan, så är äckligt gjort av MS.

Skrivet av firstofmay:

Sjuan var ju den sista versionen som strax innan sin utgång var fritt från all telemetrismörja. Inte konstigt att det uppskattades.

Sjuan var väl egentligen starten på bloaten vi har nu Även om det fanns massa bloat innan. Men inskränkandet på vad användaren kunde göra försämrades ju med Win7. Sen har det bara gått utför.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Dålig rubrik...

Att påstå att Windows 10 skulle vara mer populärt är ju bara ett sätt för er att få fler att läsa artikeln. Enda anledningen till att 11 inte fått större spridning är hårdvarukraven. De flesta byter ju inte dator bara för att det kommer ett nytt OS. Hårdvaran är ju den dyra delen och jag har som exempel 7 datorer som är i drift hemma men bara tre får köra Win 11 pga hårdvarukraven. Hade MS inte begränsat detta så hade alla 7 kört Win 11. Det är defenitivt ett bättre OS än Win 10.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uppgradera till W11. Den kräver Secure Boot som i sin tur kräver nån UEFI skifte på BIOS nivå som i sin tur kräver formatering av hårddisken. Har inte velat formatera om datorn bara för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det var det inte.

Jo, det var det, MS skickade ut uppdateringar som gjorde det lika illa som övriga OS väldigt sent i livscykeln.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Kör w10 för att jag inte kan installera w11 på min stationära burk, systemkrav, gammal dator osv, så är det med det. Har använt w11 tidigare och har verkligen inga som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jo, det var det, MS skickade ut uppdateringar som gjorde det lika illa som övriga OS väldigt sent i livscykeln.

Det skickades telemetri redan med Windows XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Säkerhetsfunktionerna TPM 2.0 och Secure Boot" är precis vad som gör Win11 obrukbart, då det enda som det säkerställer är Pyttemjuks säkerhet i att samla in användardata.
Hårdvarukraven håller nog tillbaks massflödet och tur är kanske det om folk kan stanna upp och titta efter vad som sker istället för att bara flyta med strömmen som döda fiskar.

Efter Win10 blir det absolut inte Win11 det är fastspikat, Win12 börjar väl i nästa artikel jag inte läst än att lukta skunk det också, så Linux kommer nog få ett rejält uppsving snart.

Fast vänta, det är INGET krav på att du måste ha Secure Boot aktivt. Ditt moderkort måste bara stödja Secure Boot

Skrivet av firstofmay:

Jo, det var det, MS skickade ut uppdateringar som gjorde det lika illa som övriga OS väldigt sent i livscykeln.

Fanns i Windows 7 också även innan de så kallade uppdateringarna du pratar om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, för på den tiden stannade folk kvar på Windows 7. Det var i princip ny DirectX-version som fick gnällspikar och bakåtsträvare att byta, men fan så det klagades.

Du ser, det är inte alltid. Nu får man ju tydligen inte säga "varannan bra, varannan dålig" på sweclockers för då har man "fel" åsikt och sanden i ändtarmen på folk börjar klia som bara den, men hade man fått säga det så hade jag gjort det kan nästan lova att om Windows 12 inte blir en prenumeration utan en gratis uppdatering så kommer den se betydligt snabbare ökning än Windows 11 gör. Vi som har förbjudna åsikter tycker helt enkelt att Windows 11 är en av de där versionerna som är dåliga.

När Windows 10 släpptes så var ju Windows 8 "Det föregående". Det är så jag menar. Folk "gnäller" (fint uttryck för att ha en annan åsikt än din egen) bara när den föregående versionen upplevs som bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Att påstå att Windows 10 skulle vara mer populärt är ju bara ett sätt för er att få fler att läsa artikeln. Enda anledningen till att 11 inte fått större spridning är hårdvarukraven. De flesta byter ju inte dator bara för att det kommer ett nytt OS. Hårdvaran är ju den dyra delen och jag har som exempel 7 datorer som är i drift hemma men bara tre får köra Win 11 pga hårdvarukraven. Hade MS inte begränsat detta så hade alla 7 kört Win 11. Det är defenitivt ett bättre OS än Win 10.

Det vet du ju inte.

Jag personligen byter inte för jag trivs fantastiskt mycket bättre med W10 jämfört med W11, oavsett hårdvarukrav

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Går det att flytta runt startmenyn än? Jag har kört med menyn på högersidan av skärmen hela livet och gick tillbaka till Win10 efter en kvart med Win11 när jag märkte att den inte gick att flytta dit jag ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Går det att flytta runt startmenyn än? Jag har kört med menyn på högersidan av skärmen hela livet och gick tillbaka till Win10 efter en kvart med Win11 när jag märkte att den inte gick att flytta dit jag ville.

Nej, det går inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

kanske för att det är lättare med gratis nycklar till 10n?

De nycklar som du kan använda för att uppgradera till Windows 10 fungerar också i Windows 11.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du ser, det är inte alltid. Nu får man ju tydligen inte säga "varannan bra, varannan dålig" på sweclockers för då har man "fel" åsikt och sanden i ändtarmen på folk börjar klia som bara den, men hade man fått säga det så hade jag gjort det kan nästan lova att om Windows 12 inte blir en prenumeration utan en gratis uppdatering så kommer den se betydligt snabbare ökning än Windows 11 gör. Vi som har förbjudna åsikter tycker helt enkelt att Windows 11 är en av de där versionerna som är dåliga.

När Windows 10 släpptes så var ju Windows 8 "Det föregående". Det är så jag menar. Folk "gnäller" (fint uttryck för att ha en annan åsikt än din egen) bara när den föregående versionen upplevs som bättre.

Annars skulle man ju kunna tänka sig att höja nivån och inte bara sälla sig till klagokören. Och när man står där i klagokören med alla andra är det faktiskt lite osmakligt att prata om förbjudna åsikter, bara för att enstaka personer efterfrågar skärpning.

Permalänk
Skrivet av kamelbarn:

Går det att flytta runt startmenyn än? Jag har kört med menyn på högersidan av skärmen hela livet och gick tillbaka till Win10 efter en kvart med Win11 när jag märkte att den inte gick att flytta dit jag ville.

Ja det går men det är lite pyssligt.
Sök rätt på HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StuckRects3 i registret.
Öppna "Settings"
På andra raden, femte värdet från vänster står det "03".
Dubbeklicka på det och tryck delete.
Skriv in "01" på samma plats där det stod "03" om du vill ha taskbar längst upp på skärmen. Skriv "02" om du vill ha den till höger och "00" om du vill ha den till vänster. "03" återställer den till att vara längst ner.
När du ändrat till det du vill ha så öppnar du aktivitetshanteraren och startar om utforskaren.

Permalänk

Jag kör fortfarande med W10, går hellre över till Linux än skaffar 11:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

7 > 10 > XP SP3 > 2000 > 8.1 > XP > 11 > Vista > 8 > ME

7 > Vista > 10 > 11 > 8 > XP > 95 > 98 > 3.1 > 2.0

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

7 > Vista > 10 > 11 > 8 > XP > 95 > 98 > 3.1 > 2.0

10 > 8.1 > XP > 7 > 11

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Annars skulle man ju kunna tänka sig att höja nivån och inte bara sälla sig till klagokören. Och när man står där i klagokören med alla andra är det faktiskt lite osmakligt att prata om förbjudna åsikter, bara för att enstaka personer efterfrågar skärpning.

Då utgår du ju ifrån att folk klagar för klagandets skull. Det finns det de som gör, så är det alltid. Men hur är det med dem som har legitim kritik? T. Ex att avsaknaden av vissa funktioner eller existensen av andra funktioner gör att man föredrar en annan version?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till 11 för nån månad sen och tycker inte alls det är så illa som jag hade hört det skulle vara. Visserligen är väl mycket fixat sen 11 släpptes samt att det nog är en del funktioner och inställningar som kanske saknas, men inte nåt specifikt jag använder.