Netflix siktar på ny prishöjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att de per skalle får hundratals miljoner utbetalt i form av lön och aktier varje år så räcker det nog med att sänka deras löner till rimliga nivåer för att undvika prishöjningar. Men miljöförstörande privatjets och lyxjakter betalas ju inte av sig självt, så vad ska man göra liksom? 🤷‍♂️

Är det ett antagande eller har vi koll på deras löner?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Använder VPN och betalar ”turkiska” priser för Netflix, dvs ca 50kr/mån. Jag har gjort liknande för youtube premium och HBO.

Hur gjorde du det? Brukar inte tjänster oftast kräva ett betalkort från det landet man betalar ifrån? Turkisk Netflix, turkiskt VISA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vi behöver verkligen en Spotify för video. Betala skaparna per minut visad så finns incitament till nytt innehåll utan exklusivitet

Skulle lätt betala 400kr per månad om alla var med på tåget, sen sprider man ut dessa kronor för drift och jämnt över de tjänster där jag spenderar min tid…

Känns verkligen som en no-brainer, men det är nog svårt att få till alla avtal

Be careful what you wish for ;).
Om alla får lika betalt per visad minut så blir det en väldigt bra deal för alla att bara satsa på realityshower. De är billiga i produktion per minut.
En del produktioner är biliga - andra svindyra baserat på massa olika faktorer för film/serier/dokumentärer. Det här gör ersättningsystemen mycket svårare än för musik där utgifter och produktion är... ja inte samma alltid såklart men mycket mycket enklare att hantera iaf.
Det här hänger väl delvis då ihop med hur mycket svårare det är att ena allt under ett tak för rörlig bild.

Men om vi lämnar upplägg av ersättningsmodellen (den är för trasslig) och bara tittar på tillgången för konsumenter så håller jag med dig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den dagen streamingtjänsterna börjar med lossless (Dolby thrue HD/DTS-HD Master) ljudformat på filmer kan jag kanske börja överväga att börja prenumerera på någon av de .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är det ett antagande eller har vi koll på deras löner?

Hygglig koll:

https://www1.salary.com/NETFLIX-INC-Executive-Salaries.html

Den totala lönekostnaden för ledningen är då på ca 125 miljoner dollar och Netflix drar in i runda slängar 30 miljarder dollar. Låt säga att en prishöjning drar in 3 miljarder dollar extra och att en kraftis sänkning av lönerna leder till 60 miljoner dollar i lönekostnad så ser jag inte hur detta skulle täcka för den prishöjningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Man kan verkligen undra om cheferna är värda så mycket.
Men det är kanske lite som eliten inom fotboll.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan de förbannade 511 stresmingtjänsterna bara inte gå ihop till en… jet betalar gärna 300kr i månaden som det är för alla.

Räcker inte med 300kr/månad för allt de producerar just nu.

Marknaden kommer att konsolideras till en 3-4 kvar. Hoppas bara att det blir mer uppdelat på typen av innehåll istället för att alla skall ha något av allt för att täcka in alla ”fyra kvadranterna”.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så vad är smärtgränsen för folk? Vad är ni villiga att betala?

Jag hoppade av Netflix för ett par år sen, och då var priset lägre (99kr?eller nåt). Tyckte inte kvalitén på utbudet var värt ens det. Men skulle det bli kring 20-30kr per månad så kunde det vara värt det. Det kommer nån enstaka dokumentär värd att se som man kan ta en månads prenumeration för.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Ouff, då ryker nog mitt abonnemang. Jag kollar aldrig men frugan gör och tycker redan 179/mån är lite saftigt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan de förbannade 511 stresmingtjänsterna bara inte gå ihop till en… jet betalar gärna 300kr i månaden som det är för alla.

Jag betalar gärna inte det, räcker med utbud från en av de för en mindre summa...
Och sen dehär med att ha abonnemanget rullande och klaga på att det är dyrt, bara kolla vad man vill och säga upp det?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Man kan verkligen undra om cheferna är värda så mycket.
Men det är kanske lite som eliten inom fotboll.

Verkligen inte..

Klart de utnyttjar sin position för att håva in mer cash.. jag hade gjort likadant.

Äta eller ätas, företagen bryr sig inte om sina kunder längre.. det har Coop, ICA, Willys etc visat sedan länge.. 0 lojalitet till folket, endast vinst skall in.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så vad är smärtgränsen för folk? Vad är ni villiga att betala?

För mig. Uppenbarligen 179kr. +49.
För de flesta? Ca 500kr per månad totalt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Blir väl och köra 1 månad sen när stranger things S5 kommer ut.
Sedan säga upp igen

Har man inget datum för Arcane S2? Eller blir kanske inget

Permalänk
Medlem

Smärtgränsen är uppnådd för min del. Högre nu så blir det uppsägning.
Haft Netflix i många år men tycker utbudet försämrats, inte minst efter eu-regeln(?) om att en större andel av utbudet skulle vara producerat inom EU. Mycket som iaf jag inte uppskattar som ersatte mer intressant materiel.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Blir väl och köra 1 månad sen när stranger things S5 kommer ut.
Sedan säga upp igen

Aa men typ, har börjat rotera tjänsterna efter vad som finns att se, går ju inte att ha flera olika tjänster rullandes parallellt. Antingen fattar bolagen det och sätter en rimlig månadskostnad eller så kommer fler börja köra en månad här och en månad där. (vilket borde vara ohållbart för dom också i slutändan om tillräckligt många gör så, hela affärsmodellen bygger på förutsägbara intäkter månad efter månad). Enda vi i familjen har hela tiden numer är youtube och spotify.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är det ett antagande eller har vi koll på deras löner?

https://variety.com/2023/digital/news/netflix-executive-compe...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Enkel lösning på allt, Raspberry pi + Kodi + real debrid = win

Permalänk
Medlem

Som vanligt så ska tangentbordskrigarna säga upp sin Netflix när de går upp 10 kr men glatt gå förbi Starbucks varje dag till jobbet. Lustigt

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det här är ju ingen direkt överraskning, folk fortsätter höja priset på precis allt. Prenumerationstjänster, hyran, varor man köper. mm mm.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Kolla på netflix är väl som att säga att man lyssnar på musik och ha RIX-fm

Permalänk

Hade det bara varit jag så hade jag avslutat det,men är flera i familjen som vill kolla och har även en extra användare. Men inte så sugen på att betala ännu mer

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Förlåt alla, sa upp netflix förra veckan och detta är såklart deras svar på det

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att facket gör sitt jobb och fixar högre löner och bättre villkor för sina medlemmar. Men att Netflix reflexmässigt ska påföra den kostnaden på kunderna är ju ganska sunkigt tankesätt. Bättre vore väl om de slopade bonusar till chefer och styrelse som garanterat har så de klarar sig tio gånger om, och kanske se över om alla mellanchefer som mest sitter och rullar tummarna verkligen behövs.

Vad är jag villig att betala? Inte ett skit sålänge allt utbud inte finns under samma tjänst i obegränsad kvalitet.

Netflix, eller någon annan aktör för den delen, behöver komma upp i Spotify's status. dvs man "måste" finnas där. "inns man inte på spotify så finns man inte." Liksom. fast för film då.

Sen kan det väl såklart vara olika bolag bakom och så, det gör inget. Bara det är heltäckande och smidigt för slutanvändaren och är den enda tjänsten man behöver betala för. I så fall kan jag tänka mig runt 200Kr i månaden give or take. Men i helvete att någon alls får mina pengar med det här fragmenterade skumraskutsugarbedragarsystemet som är idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Många människor har aldrig varit chefer och tror att de bara sitter och rullar tummarna hela dagarna.

Och många människor har riktat en skura som är på väg och konka till tjäna miljoner.

En bra chef/vd är värd sin vikt i guld. Men det betyder så klart inte att alla är det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Sänk marginalen istället för att höja priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

och kanske se över om alla mellanchefer som mest sitter och rullar tummarna verkligen behövs.

På tal om sunkiga tankesätt..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att de per skalle får hundratals miljoner utbetalt i form av lön och aktier varje år så räcker det nog med att sänka deras löner till rimliga nivåer för att undvika prishöjningar. Men miljöförstörande privatjets och lyxjakter betalas ju inte av sig självt, så vad ska man göra liksom? 🤷‍♂️

Anta att de skulle gå från cirka $50mn var till 0. Multiplicera med fem. En besparing på $250mn årligen.

Drygt 200 miljoner prenumeranter på Netflix. Att nolla fem toppchefer skulle med andra ord ge en besparing på cirka en krona per månad. Något säger mig att prishöjningen som diskuteras är mer än en krona.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Sade upp mitt abonnemang när de börjar bråka med att man inte får dela utanför hushållet och att de höjer priset igen lockar inte tillbaka en direkt

Känns inte riktigt som att de bråkar så mycket - men det kanske är olika från person till person.

Vi har ett Netflix-konto delat på sex personer och fyra hushåll. Det har inte hänt något.

Permalänk
Medlem

För varje höjning avsäger sig nästa mängd folk och det blir dyrare för de som är kvar!

Skulle de halvera priserna eller sänka priserna något skulle fler med låga inkomster strömma till eller stanna kvar.

Det är ju bara digital media som levereras och inte fysisk media.

Så de skulle ju vara bättre om de sänkte priserna och de fick fler som betalar än hela tiden höja och färre blir kvar.

De verkar inte så flexibla i tänket

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så vad är smärtgränsen för folk? Vad är ni villiga att betala?

Rent historiskt så betalade ju folk flera hundra för parabolsändning på 90-talet utan att direkt klaga. Däremot så blir folk i regel sura och tvära när saker och ting blir sämre, även om föregående parabol-sändning var sju resor värre. Samtidigt finns ju ett billigare alternativ där ute, vilket gör att folk som har kunskapen att använda den, nog börjar skruva på sig nu.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3