Postnord: "Tydliga leveransdatum är viktigt för konsumenter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har matat paket kanske 15-20ggr hos min lokala box och har aldrig haft problem med boxen.

Kanske är just den boxen som strular, långt ifrån omöjligt men inget jag har intressant av att prova när ombudet är 2 minuters promenad bort och boxen tar 15min med bil för min del.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Trevligt. För mig ljög de flera gånger att jag inte varit hemma, kundtjänst pratade inte svenska, helt oförmögna att ge mig en faktura, hemsidan helt horribel med redirects överallt med mera. Bara att spana in UPS tråden här på swec.

Håller med, själv vägrar jag handla om UPS är enda fraktalternativet. Även facket verkar sådär nöjda med UPS:
https://arbetet.se/2023/09/18/ups-tvingar-forarna-att-fuska-s...

Citat:

I rostiga bilar med dåliga däck förväntas en UPS-förare hinna över 100 stopp varje dag. För att inte drunkna i paket beordras de att fuska och säga att de varit hos kunder de aldrig besökt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Postnord är kanonbra! UPS däremot, usch.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Trevligt. För mig ljög de flera gånger att jag inte varit hemma, kundtjänst pratade inte svenska, helt oförmögna att ge mig en faktura, hemsidan helt horribel med redirects överallt med mera. Bara att spana in UPS tråden här på swec.

Hmmmm, ja verkligen skumt att det skiljer så mycket.
Jo jag känner till tråden som sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är en sucker för Amazon Prime.

Där finns allt, och det hängs på dörren- oftast kvällen efter man beställer det.

Så bekvämt och prisvärt istället för att spendera +20 min i kö på ett postställe för att hämta ut sitt paket.

Airmee fungerar bra, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Post nords boxar har iallafall här hos oss varit totalt värdelösa, åker in till lidl 15minuter bort med bil, sen står man där som ett fån och appen funkar inte... aldrig haft problem med någon av dom andra boxarna där man bara knappar in ett nummer men hela tanken att man ska klicka på öppna i mobilen så öppnas lådan är helt idiotisk!

Annars så tycker jag Postnord funkar grymt, får mer eller mindre alltid det jag beställer dagen efter att post nord tagit emot varan och extremt sällan det varit något strul (förutom deras paketboxar som jag unviker nästan lika mycket som UPS)

Du har provat Budbee och inte haft problem då eller?
De har satt i system att inte lämna paket i boxarna så man står som ett fån med en tom box…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du har provat Budbee och inte haft problem då eller?
De har satt i system att inte lämna paket i boxarna så man står som ett fån med en tom box…

Nope varken budbee eller insta har varit problem här iallafall. Men tänker att det kan vara liknande som det är med UPS i Västerås/Västmaland, där företaget i sig har säkert vettiga rutiner men deras chaförer är idioter och borde bli av med jobbet!...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag skiter rätt ordentligt i vilket datum leveransen kommer, bara den kommer direkt till utlämningsställe som JAG valt, inte nåt idiotiskt utkörningsförsök först, oavsett vad för "produkt" avsändaren har valt. Jag som mottagare måste, MÅSTE, få välja bort hemleverans i samtliga fall, oavsett om avsändaren har valt hemleverans som alternativ. En dag, vilket århundrade som helst, kanske Postnord fattar detta. Att införa ett sånt upplägg är busenkelt. En enkel e-tjänst där jag som användare kan logga in med t ex bank-id, markera att alla leveranser till min adress ska gå till utlämningsställe, och ge mig möjlighet att förvälja ett utlämningsställe, oberoende av mitt postnummer. Sen behöver de bara ge fan i att skicka ut mina paket till nån lastbil som ska åka runt och göra fejkleveranser till personer som är hemma, eller riktiga leveransförsök till personer som inte är hemma, och fördröja försändelsen med 1-4 dygn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nope varken budbee eller insta har varit problem här iallafall. Men tänker att det kan vara liknande som det är med UPS i Västerås/Västmaland, där företaget i sig har säkert vettiga rutiner men deras chaförer är idioter och borde bli av med jobbet!...

Problemet med Budbee är att de inte ens delar ut många paket till sina förare utan har dem kvar på lagret och sen skickar dem i retur.
Förmodligen har de hittat ett kryphål där de får en liten slant ändå för paketen om de ”försökt” dela ut dem.
Jag har valt Budbee en gång, fick koden till en helt tom box, folk runt omkring mig har även dem råkat ut för samma sak, hade jag vetat det innan hade jag aldrig blivit lurad en gång av Budbee.
45 min i telefonkö till deras support och det enda de svarar är att de inte vet vart paketet är, butiken ville inte heller återbetala varan då de hade skickat den, det tog en längre tid innan jag fick pengarna.
Jag hade betalat via Klarna med deras ”köpskydd”, men det skyddet visade sig vara värt noll för de hänvisade bara till butiken som i sin tur hänvisade till Budbee som hänvisade till butiken, och så var karusellen igång…

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn har jag inte haft några som helst problem med PostNord när det kommer till paket. Snabba leveranser (oftast dagen efter) och hela fina paket.

Varubrev däremot är ett jävla lotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Problemet med Budbee är att de inte ens delar ut många paket till sina förare utan har dem kvar på lagret och sen skickar dem i retur.
Förmodligen har de hittat ett kryphål där de får en liten slant ändå för paketen om de ”försökt” dela ut dem.
Jag har valt Budbee en gång, fick koden till en helt tom box, folk runt omkring mig har även dem råkat ut för samma sak, hade jag vetat det innan hade jag aldrig blivit lurad en gång av Budbee.
45 min i telefonkö till deras support och det enda de svarar är att de inte vet vart paketet är, butiken ville inte heller återbetala varan då de hade skickat den, det tog en längre tid innan jag fick pengarna.
Jag hade betalat via Klarna med deras ”köpskydd”, men det skyddet visade sig vara värt noll för de hänvisade bara till butiken som i sin tur hänvisade till Budbee som hänvisade till butiken, och så var karusellen igång…

Sök på ups Västerås och kolla deras recensioner på Google

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

För mig har det nästan alltid funkat hur bra som helst. Bring däremot…

Ja, Bring är lätt den värsta i dagsläget för oss (Postnord strular extremt sällan). Närmsta ombud är runt 2 mil bort, och är man inte med och väljer ställe kan det bli några mil till. Varken miljömedvetet eller smidigt. Det trots att dom har hemleverans som val, men "kan inte leverera" trots upplåst till brevlådorna/dörren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Att inte tvingas till hemleverans mot min vilja är viktigast. Det är väldigt vanligt att aldrig få valet att skicka till ombud.

Aldrig hänt mig på någon hemsida faktiskt, men sen bor jag ungefär 500 meter från ombud. Kanske spelar roll, eller inte?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Aldrig hänt mig på någon hemsida faktiskt, men sen bor jag ungefär 500 meter från ombud. Kanske spelar roll, eller inte?

Rätt vanligt, men hur ofta man drabbas beror förstås på vilka butiker man handlar från. Jag har handlat mycket från utlandet genom åren, och i synnerhet Tyskland. De köper alltid hemleverans av leverantören, för i Tyskland lever och frodas hemmafrusystemet, så det är nästan alltid nån hemma. De kan inte förstå hur nån inte vill ha hemleverans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

PostMord är ett skämt

Väntade 2 svenska paket idag som skulle lämnas utanför min dörr. Inget av dessa kom fram. SMS sa "kunde inte levereras blabla..". Vaddå? Kom de inte in genom porten den här gången!!?? Helt klart en slapp chaffis som levererade båda paketen. Nu får man vänta en dag till för att sen gå och hämta på utlämningsstället. SUCK. Inte första gången. Föredrar boxarna helt klart.

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem

Hata postnord bäst man vill men de är faktiskt tillsammans med DHL absolut bäst. Detta baserat på alldeles för många beställda paket genom åren. Ärligt talat så har något enstaka paket hamnat fel någon enstaka dag och sedan kommit fram. Det är det enda problemet någonsin.

UPS däremot de berättar ju inte ens att de har paket till mig. De skiter i att plinga på en gång och lämnar skiten på någon kiosk utan att berätta det. Sen går hela lasset på retur tvärs över världen igen... Helt värdelöst när det är något man inte beställt själv/inte har trackingnummer på.. Hur har de tänkt jag ska veta att jag har paket som väntar?

Permalänk

PostMord har slarvat bort paket för över 4000kr för mig och sedan börjar de tala om tydliga leveransdatum, pinsamt är bara förnamnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hata postnord bäst man vill men de är faktiskt tillsammans med DHL absolut bäst. Detta baserat på alldeles för många beställda paket genom åren. Ärligt talat så har något enstaka paket hamnat fel någon enstaka dag och sedan kommit fram. Det är det enda problemet någonsin.

UPS däremot de berättar ju inte ens att de har paket till mig. De skiter i att plinga på en gång och lämnar skiten på någon kiosk utan att berätta det. Sen går hela lasset på retur tvärs över världen igen... Helt värdelöst när det är något man inte beställt själv/inte har trackingnummer på.. Hur har de tänkt jag ska veta att jag har paket som väntar?

Fejkade hemkörningsförsök är verkligen det värsta som finns

Permalänk
Medlem

Tycker postnord är OK men ibland failar det saker som är intreetreande

*De skriver ett datum levereas i morgon och sen håller det inte. Då är det bättre att de lägger på en marginal istället för att räknat med att man aldrig har rött i trafiken.

* Har varit med om flera hemleveraner där jag suttit med hemma mobilen och fått en notis om att jag inte är hemma.

* Jag har fått påminnelser och även paket skickats tillbak , fasten jag inte fått någon avi varken i appen eller postlådan. Det brukar hända från paket som kommer utomlands

* Numenar delar de ut varannan dag, det har hänt två gånger företag skickat med brev och inget kommit fram. jag har då ringt klundtjänst som säger att man för göra en anmälan och man ska kontakt levernatören. Leverantören som jag litar på sa i båda fallen att de skickats men postnord hade ingen aning och de skylle på den som skickat men efter 1-2 v kom det fram.

* Flera om postnords utdelare verkar inte kunna läsa varken bokstäver eller siffror inte heller kunna tänka i våningar i lägenheter.
Om det står Erik Andersson lgh 1901 på ett paket då betyder det inte att Jenny Eriksson på lg 1001 ska få det då de verkar köra med wildcards när de läser de ser erik och så tar det första bästa våningen. Det händer även att de tar fel hus 5 och 1 är inte samma hus på huset....

DHL företag är riktigt proffsiga fär högsta betyg av mig:

De ringer alltid innan och kollar och säger man nej så kan de komma senare eller annan dag dvs det går inte till någon terminal långt åt helvete.

De ringde mig en gång och frågade om jag var hemma satt i bilen ocg GPS:en sa 12 min, sa att jag var hemma om 12 min enligt gps men kan bli någon minut extra var hemma exakt efter 12 och såg chaffören klasta ur när jag kom instod reda vid porten med paketet precis i tid.

Chafförens är alltid trevliga och har koll (dvs tänker) och ger proffisg serives.

Best
Totala jävla kålsupare, har varit med flera gånger de ska köra ut och så står det ditt paket kommer om xx min sen efter flera timmar kommer ett medlenade att de inte kunde köra ut det.

Airmee, är ok

Sen har vi ombudet som verkar mycket varienrande kvalite

Finns ett bringombud vid mig som är totalt hjärndöd dvs han scannar ett paket och sne är det ändå fel har änht 5 gånger på ett år.

Permalänk
Medlem

Beställde en film på blu-ray för snart två månader sedan. Enligt kollinumret så hade den levererats av PostNord till brevlådan men det var inte fallet, den dök upp i brevlådan först tre dagar senare. Förstår inte riktigt hur något kan markerats som levererat när det inte har blivit det?

Permalänk
Medlem

Det som hittills funkat 100% problemfritt och smidigt är Instabox, så det väljer jag om möjligheten finns.

Bästa alternativet för hemleverans har tveklöst varit Best (där slutleveransen görs av Bussgods där jag bor - de brukar vara en dag snabbare än alla andra och kan komma kvällstid när man faktiskt är hemma).

Sämsta hittills är nog Postnords förbannade paketrobot, som strulat mer än hälften av gångerna, så jag blir extra "glad" när det inte går att välja vilket ombud Postnord ska leverera till, för då defaultar det till det satans paketrobothelvetet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Postnord har funkat bra för mig alla gånger, och kan jag välja dom så blir det dom i första hand. Airmee, Bring och dom andra är riktiga dåliga, och Airmee är det helt omöjligt att nå kundtjänst. Ingen hemsida, och går inte att nå dom på appen heller. UPS skiter fullständigt i sina kunder, och kör allt till delivery point istället för att köra hem det fast man beställt hemkörning. Dom ringer inte, och ljuger till sina kunder.

Jag och bekanta har precis samma erfarenhet av UPS, levererar extremt sällan hem. En gång stog det att jag inte tog emot paketet, och när jag ringde för att klaga berättade de att chauffören behövt avbryta rundan för att ta sig till sjukhus. Nästa vecka behövde jag ta kontakt med deras support igen, så jag frågade också hur det gick med chauffören. Fick svaret att de inte hade någon aning vad jag pratade om iom sjukhus. Ett riktigt vidrigt företag, borde inte tillåtas att bedriva verksamhet efter så många övertramp

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Postnord är så sena på bollen med allting. Ta bara paketbox, paket utanför dörren och nu ett angivet leveransdatum, är några exempel på där uppseglande konkurrenter har haft ett försprång länge. Tror det till stor del är därför de tappat stadigt i marknadsandelar på senare år.