Reklamfritt Facebook kan kosta 115 kronor i månaden

Permalänk
Medlem

om det innebär noll reklam och noll spårning så kanske det finns nån tjänst som jag skulle kunna tänka mig att betala för

Permalänk

Det fachinerar mig att alla dessa "tech-jättar" envisas med att försöka visa mig riktade annonser. Om de nu vet allt om mig så borde de ju veta helt säkert att jag aldrig någonsin skulle få för mig att klicka på en annons. Kanske har jag klickat fel nån gång men absolut aldrig köpt något.

Att visa mig en annons måste vara riktigt riktigt billigt för vilket företag skulle annars vilja ha mig som målgrupp för sin riktade annons? xD

Permalänk
Medlem

Hela feeden är ju reklam sedan typ 5 år tillbaka så man betalar för en blank sida?

Permalänk

Tycker det är bra. Använder endast facebook för kommunikation så hade betalat 5kr kanske, 10kr för discord, 20kr för google+dess apps.

10 öre per sidvisning hade fungerat också typ och hade betalat 5kr per tidningsartikel. Det känns trattigt att behöva prenumeration för EN artikel man önskar läsa.

Permalänk
Medlem

Alla förslag på suspekta grupper är ett större problem än reklamen. Går knappt att använda Facebook då jag i vartannat inlägg får upp en fejk grupp. Klickar jag på att jag inte vill ha gruppen får jag bara upp en till i nästa inlägg. Grupperna är allt ifrån spridning av fejk material, till att försöka kapa Facebook kontot. Startade på våren för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nog många som är beredda att betala 115 spänn.
Speciellt många kvinnor som inte vill missa vad väninnorna bakat för kakor
och vad de åt till middag.

Fast då används nog Instragram eller Snapchat? Bara 50+ som använder FB idag?

Lite oklart om bara reklamen försvinner eller om datan fortfarande säljs till högstbjudande?

Avslutade själv mitt konto runt 2013 typ.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag betalar för sociala medier, betalar inte för youtube heller, de få gånger jag tittar där kan jag stå ut med reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

om det innebär noll reklam och noll spårning så kanske det finns nån tjänst som jag skulle kunna tänka mig att betala för

Frågan är hur stor skillnad det gör om man redan har ett konto sedan tidigare. Då har de trots allt all information om en redan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är tur att vi jobbar med internet där det är lätt och går snabbt att göra justeringar!

Njaea, då var det ju mer löst rykte. Nu hade storyn betydligt mer kött på benen.

@Enviro

Löst rykte va det inte samt det kunde läsas lite överallt om du kollar upp fakta.

Rykte va det ju mer för ett kvartal sedan när det började smyga ut. 😊

Permalänk
Medlem

antingen betalar reklamen. eller så betalar jag för att slippa reklamen. helt ok egentligen.
betalar gladeligen för youtube för där anser jag att reklamen är ivägen så pass och kollar flera timmar material om dagen.

men facebook har jag väl aldrig riktigt kännt att reklamen är lika inträngande... får väl se!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Härligt.
Så man ska alltså betala facebook för att slippa reklam från företag som har köpt samlad information om dig av facebook.

Känns som det finns många juridiska gråzoner som är outforksade, tyävrr så verkar de ju skyddas av världsledare.

Permalänk
Medlem

Dom borde betala oss för att använda, inte tvärtom! hoppas ingen är så dum och ger dessa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom borde betala oss för att använda, inte tvärtom! hoppas ingen är så dum och ger dessa pengar

Yes, precis!
Sjukt äckligt och oetiskt, till och med mot företagen men mest mot privatpersoner såklart.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen väldigt glad över att slipper skiten. Tog bort mitt konto 2019 och har inte tittat tillbaka någon gång. Avskyr dock att vissa företag kräver att man har ett Facebook-konto för att ens se vad de erbjuder. ICA Supermarket Skoghall visar hela sin lunchmeny på deras webbsida (jättebra), medan ICA Kvantum Hammarö kräver att man går till deras Fecesbook-sida för att se deras lunchmeny (jättesämst), och då måste man även manuellt söka efter den (hört det från en familjemedlem).

Nä, tacka vetja mer integritetsvänliga tjänster än Fecesbook; Mastodon och Pixelfed. Sen finns det ju såklart integritetsvänliga chatt- och mötestjänster också, så som Databag, Matrix/Element, Jisti Meet och SimpleX Chat.

Och när jag ändå är inne på integritet, visste ni att Försäkringskassan nu använder Nextcloud, Jisti Meet och Element istället för exempelvis Microsoft Teams?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag är personligen väldigt glad över att slipper skiten. Tog bort mitt konto 2019 och har inte tittat tillbaka någon gång. Avskyr dock att vissa företag kräver att man har ett Facebook-konto för att ens se vad de erbjuder. ICA Supermarket Skoghall visar hela sin lunchmeny på deras webbsida (jättebra), medan ICA Kvantum Hammarö kräver att man går till deras Fecesbook-sida för att se deras lunchmeny (jättesämst), och då måste man även manuellt söka efter den (hört det från en familjemedlem).

Håller med dig, ger ju inte heller något seriöst intryck om man tillhör en såpass stor koncern och inte har en hemsida man håller uppdaterad.
Företagsprofiler på facebook överlag är ju ganska B men det är ju ett billigt alternativ, vem som helst kan drifta en facebook profil.

Permalänk
Medlem

Ahahah, knappt det är värt att använda gratis. Jag ska fanimej har betalt för att använda FB.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Är väl fine, så länge man får alternativet att köra på som vanligt med reklam..

det är det dom vill, att du medvetet säljer din data till dom.

Se nedan vad Zuckerberg skrev om sina "användare"
https://www.businesstoday.in/technology/news/story/mark-zucke...

Citat:

Zuck: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard

Zuck: Just ask.

Zuck: I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS

[Redacted Friend's Name]: What? How'd you manage that one?

Zuck: People just submitted it.

Zuck: I don't know why.

Zuck: They "trust me"

Zuck: Dumb fucks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

det är det dom vill, att du medvetet säljer din data till dom.

Bra, då är alla nöjda. 👍

Har bättre saker att lägga tid på än att klicka på oönskade länkar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Enda anledningen att jag ens har Facebook är för att prata med folk via messenger, speciellt folk från utlandet.
Facebook som tjänst har jag nog inte använt senaste 5-6 åren.

Hade tagit bort skiten omgående om det inte var för facebook messenger.

Du kan inaktivera ditt facebook konto och ändå ha tillgång till Messanger.

Permalänk

Det vore ju skitbra. Jag skulle avsluta kontot direkt 😁

Appen Friendly har visserligen löst annonser hittills. Den vanliga appen har jag inte haft på flera år.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Är väl fine, så länge man får alternativet att köra på som vanligt med reklam..

Lite naivt, tror jag. Om de kör så kommer då att fyrdubbla reklam varje år tills majoriteten betalar eller lämnar platformen. Precis som Youtube håller på att göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Aldrig haft FB och kommer aldrig skaffa heller. Betala för möget, nääää.

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Precis som Youtube håller på att göra.

Passar på att tipsa om Revanced
https://forum.xda-developers.com/t/app-guides-unofficial-reva...

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna för att slippa reklam, så den möjligheten är alltid välkommen (Sweclockers/Geeks Publishing: jag stirrar på er! ).

När det gäller bacefook så skulle jag dock fortsatt vägra använda tjänsten även om Zuck så personligen betalade mig för det.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vore så bra! Gärna dubbla avgiften. Finns många många som lägger mer tid på att glo på bl.a FB än att ta hand om sitt eget liv o få saker gjort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Drasteroid:

<Uppladdad bildlänk>

Ja?

Permalänk
Skrivet av cats:

Vore så bra! Gärna dubbla avgiften. Finns många många som lägger mer tid på att glo på bl.a FB än att ta hand om sitt eget liv o få saker gjort.

Du har en poäng. Nu är jag med för detta. Mer reklam och ännu sämre algoritm också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Facebook drar ju in så lite stålar.... De sparkar säkert en hög med så aktien tar ett riktigt glädje skutt.

För de har reklam mm.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det verkar som att dom flesta här helt missar poängen. Facebook kommer dö om ingen accepterar riktad reklam, det är det dom tjänar pengar på. Facebook är nog supernöjda med att alla väljer att låta bli att betala och istället väljer att tillåta riktad reklam. Det är väl EU-krav som tvingat fram den här lösningen.
Tycker det är en jättebra lösning!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte vad jag tycker ifall det blir en bred övergång till prenumerationsbaserade sociala medier. Övergången för etablerade medier från annonsmodell har varit en ganska dyster historia.

Å andra sidan var det framförallt annonser i en tidning baserade på aggregerad data om deras läsare, inte avancerad telemetri på individnivå med en algoritm i bakgrunden som väljer ut vad jag ska läsa. Sen läste man lojalt, inte 10% av användarbasen som ragequittade och tog sina pengar till en annan tidning direkt om det fanns en artikel som täckte något de inte gillade.

Men men, det där får någon storhjärna tänka på och lösa. Och kanske är det som flera här säger, att det bara är lagkrav som spökar och att Facebook själva hoppas att alla stannar kvar på reklamversionen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"