Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Jag brukade använda prisjakt hela tiden förr men sedan ett tag har den blivit ren skit. Någon enstaka gång tittar jag på Pricerunner men Prisjakt har jag inte använt på flera år. Hade ingen aning om att det ens fanns ett classic läge, då hade jag kanske använt det mer.

Sabbar man sin egen produkt så förtjänar man att tappa kunder!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att man kunde använda gamla sidan fortfarande och jag minns helt ärligt inte hur den ser ut. Har inga problem med att använda sidan som den ser ut nu och jag är inte heller den som bryr mig särskilt mycket ifall en sida görs om. Ser det bara som positivt med utveckling.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en öppen, användargenererad specifikations-databas i stil med MusicBrainz för alla produkter i alla kategorier, så att det går att implementera gränssnitt för alla smaker ovanpå.

Permalänk
Medlem

Make prisjakt great again.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt classic sedan det nya lanserades. Tycker det nya gränssnittet fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Make prisjakt great again.

Make prisjakt classic again

Permalänk
Medlem

Skriv en kommentar i Feedback på Classic vetja. Tillräckligt många som gnäller så kanske dom lyssnar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är ju inte så enkelt

Om gensvaret är så entydigt på en sida med entusiaster som här så kommer vi inte längre använda den och inte länka den till våra kompisar som ska handla något

Tror verkligen trafikmängderna är långt högre än 1% på den trafik som genereras av classic

Vilket inte är så konstigt. När man söker efter en produkt och prisjakt så länkas man till nya prisjakt. Supporten verkligen skiter i all form av input. De bryr sig inte hur mycket man än klagar på nya prisjakt man klagar mot en vägg.

De finns några funktioner som är bättre än gamla men de är få till antalet. Nu kan man inte heller se prishistoriken för butikerna längre på nya prisjakt som man kunde på gamla.

Skrivet av shirre:

Visste inte ens att man kunde använda gamla sidan fortfarande och jag minns helt ärligt inte hur den ser ut. Har inga problem med att använda sidan som den ser ut nu och jag är inte heller den som bryr mig särskilt mycket ifall en sida görs om. Ser det bara som positivt med utveckling.

Vill ej vara taskig men du verkar nog inte använda prisjakt särskilt mycket för att märka skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Har aldrig använt classic sedan det nya lanserades. Tycker det nya gränssnittet fungerar fint.

Alltså... kul att du tycker "nya" prisjakt funkar bra. Men att det är fruktansvärt mycket sämre är inte en subjektiv åsikt, som att de två versionerna hade lite olika design/layout, det handlar inte om att föredra ett gränssnitt som dark mode tema eller så, det "nya" saknar funktioner som classic har.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag faktiskt mest använt mig den nya siten då den duger för det lilla jag använder Prisjakt, men jag måste säga att det är både väldigt imponerande o samtidigt väldigt tragiskt med företag som gör saker sämre för användarna o samtidigt inte alls lyssnar på den kritiken dom har. Vill dom verkligen inte leverera bästa möjliga produkt eller vad är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

För att de numera måste vara optimerade för telefoner istället för datorer.

Drog iväg ett mail att jag ville de skulle ta bort mitt konto nu, med anledning till att de stänger ner Classic...
Visst de skulle ta bort det vid årsskiftet oavsett om man inte loggade in efter bytet till Shibstetkonto, men kände att jag var tvungen att skriva det till dem.

tog också och maila dom om borttag av mitt konto.

Permalänk
Medlem

För något år sedan hade jag en konversation med deras utvecklare efter att jag skickat in feedback om deras nya version då den nya gav klart sämre översikt av produkter. Varje rad tog upp mycket mer plats och det fick plats mindre information. De verkade genuint bry sig men någonstans ovanför har beslut tagits att skita i det.

Jag tycker den nya Prisjakt är klart sämre. Så pass mycket sämre att Pricerunner blir ett riktigt alternativ. De har dessutom kategorier som Prisjakt helt saknar.

Schibstedkonto är drygt och påminner mig om Aftonblaskan. Hela idéen med att allt ska samlas under ett paraply för så olika sidor stör mig.

Men kommer säkert finnas tillfällen då jag använder Prisjakt med.

Edit: Har manuellt tagit bort alla bra recensioner jag skrivit på Prisjakt och bett dem radera mitt konto (vill inte att de får för sig att behålla recensionerna under anonymt bidrag). Många entusiaster har varit med och byggt upp deras webbplats och bidragit till specifikationer. De sitter inte på någon mobiltelefon i soffan och gör det. Så inte så svårt att föreställa sig vart Prisjakt är på väg.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Det är kass att de tar bort Classic.
Redan när det nya gränssnittet kom för ett bra tag sedan så tyckte jag inte om det. Saknade en massa enkel funktionalitet som jag behövde.
Och de gånger som man sedan dess glömt att lägga till "classic." innan prisjakt så blev man påmind om varför man tyckte om det klassiska gränssnittet.
Har skickat feedback till de via Feedback knappen.

Men om de nu känner för att vara lika kass som andra konkurrenter, så kanske man skall passa på att lämna Prisjakt? Känner inte riktigt att de vill att vi trogna användare av Classic-gränssnittet skall fortsätta använda deras plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tycker den nya Prisjakt är klart sämre. Så pass mycket sämre att Pricerunner blir ett riktigt alternativ. De har dessutom kategorier som Prisjakt helt saknar.

Prisjakt har faktiskt kategorier på den nya designen.
Du kan hitta den längst upp till vänster. Där ser man en fyrkant med små vita fyrkanter bredvid loggan.
Klicka på den så hittar du alla möjliga kategorier.

Permalänk

Neeeeeeej, den ”nya” är ju inte alls lika bra, skall man ersätta något så skall den vara bättre än det gamla, vilket den inte är enligt mig. Bara svårare att använda. Säkert en inställning men ser ju inte ens priserna i mina bevakningar

Nu blev jag gammal och grinig. Detta var vändningen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Nya är bättre, gillar att man kan wishlista produkter där.

Fast det kan du även med classic.

Nya sidan handlar om att besökarna ska klicka in och köpa hos de affärer som betalar dem mest.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Gick in på classic.prisjakt men den ser ju likadan ut som den nya? Vad är skillnaden?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Gick in på classic.prisjakt men den ser ju likadan ut som den nya? Vad är skillnaden?

Huh? Inte ens startsidan ser likadant ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det kan du även med classic.

Nya sidan handlar om att besökarna ska klicka in och köpa hos de affärer som betalar dem mest.

Inte på samma sätt vad jag vet... jag har min lista med prisbevakningar i menyn till vänster pinnad så man kan läsa om produkter till höger samtidigt till exempel. Men håller med om att sökfunktionen och hur produktinfo visas generellt är sämre i det nya, tycker bara inte det är så noga sedan de införde den nya prisbevakningen då jag nästan enbart använder den numera.

Kan säga som långvarig skribent på MinHembio (Prisjakts forum) så är det katastrof på utvecklarsidan. Forumet har inte uppdaterats på evigheter för att alla resurser går åt till Prisjakt, de har webbutvecklare men de fixar aldrig ens basala saker som att kunna embedda en YT-video. Däremot mer reklam för produkter och liknande lyckas de smyga in... de har länge utlovat "stora planer" för forumet men antar att det nu i och med kontobytena kommer stängas ner istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Gick in på classic.prisjakt men den ser ju likadan ut som den nya? Vad är skillnaden?

#20211026

Gamla filtret är också i mina ögon långt bättre än det nya. (Man måste själv välja gamla filtret på classic för att det ska vara aktivt.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Huh? Inte ens startsidan ser likadant ut.

Hm webbläsaren måste ha buggat. Testade igen och ser nu skillnaden och påminns om hur bra det var med visningen av priset (stigande). Jättelätt att se jämfört med nya sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Sötast

Fan vad tråkigt. Använder prisjakt classic för i princip alla mina prisjämförelser och köp.
Med de avancerade gamla filterna kan man leta efter extremt specifika produkter och sedan kunna jämföra dem.

prisjakt är helt naturlig för mig i alla mina prisundersökningar, men de gångerna jag råkar hamna på nya sidan så hoppar jag väldigt snabbt tillbaka till classic.

riktigt, riktigt tråkigt att man nu väljer att radera den funktion som väldigt många verkar använda

Permalänk
Medlem

Jag är extremt besviken på det nya gränssnittet hos Prisjakt. Efter att ha varit en lojal användare i över tio år och skrivit otaliga recensioner, känns det som en rejäl nedgradering. Det nya UI:et gör det svårare och mer tidskrävande att hitta relevant information, vilket är frustrerande.

Jag är så missnöjd att jag överväger att helt radera min profil och alla mina användarrecensioner. PriceRunner framstår som ett mer framtidsäkert och användarvänligt alternativ. Det känns som att Prisjakt har stannat i tiden, medan konkurrenter bara blir bättre och bättre.

Trist.

Permalänk
Medlem

RIP Prisjakt, det var kul så länge det varade. Nu blir det Pricerunner för hela slanten

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Synd, då kanske man får byta till Pricerunner istället.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Synd, då kanske man får byta till Pricerunner istället.

Är ju inte bättre, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det nya gränssnittet är dynga, har alltid varit dynga och kommer för evigt förbli dynga, tar dom bort det gamla så kommer jag aldrig använda prisjakt.

Grindvakterna för information har blivit giriga(re).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Trist, man hade ju hoppats att de skulle ta sitt förnuft till fånga, men så blev det alltså inte.

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta det lite (Tack GPT)
Många användare tycker att den äldre versionen av Prisjakt, kallad Classic, var överlägsen i användarvänlighet och funktionalitet jämfört med den nyare designen. Classic erbjöd en effektiv och detaljerad översikt, särskilt användbar för mer komplexa jämförelser, vilket gjorde den till ett värdefullt verktyg för många. Det finns dock de som anser att kritiken mot den nya versionen är överdriven.

När det gäller Prisjakt kontra Pricerunner, framkommer det att åsikterna varierar. Vissa anser att Prisjakt fortfarande erbjuder en bättre tjänst, medan andra menar att Pricerunner har förbättrats och nu är en likvärdig eller till och med bättre alternativ.

En återkommande frustration är att många inte ser ekonomisk logik i att helt överge Classic till förmån för den nyare versionen. Vissa förslår kompromisser, som att inaktivera inloggning på Classic eller att skicka användarna till den nya versionen via en omdirigering.

Det diskuteras även möjligheten att bygga en egen prisjämförelsesajt som en lösning på problemet. Detta skulle kräva en hel del arbete, från att definiera metadata och bygga en databas, till att skrapa data från olika återförsäljare.

Sammanfattningsvis är det tydligt att många ser ett värde i den funktionalitet och överskådlighet som den äldre versionen av Prisjakt erbjöd. Det uppstår en känsla av att företagets beslut att fasa ut den har skapat ett vakuum som användarna nu söker fylla, antingen genom att byta tjänst eller överväga att bygga en egen.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag riktigt arg! Prisjakt Classic är ju det bästa som gjorts! Nu kommer man ju aldrig mer använda prisjakt.

Hur osmarta är de som jobbar där? Gissar att de som startade sidan en gång i tiden inte jobbar med sidan längre och massa sälj folk tagit över som har NOLL KOLL!

Om de vore smarta skulle de lägga ner nya prisjakt och bara ha Prisjakt Classic anpassad för ny inloggning bara. Skalet och funktionerna kan de behålla.

Om man kan hålla bra funktion med retro-känsla så är det en succe än att implementera tondöva och mallade system

Tänk tex om Microsoft skulle komma på tanken att återuppliva MSN Messenger! Eller Lunarstom skulle återuppstå som det var + liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB