Snabbkoll: Har du uppdaterat till Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sitter kvar med Win 10, ser ingen tillräckligt lockande anledning att uppgradera även om hårdvaran klarar av det. (AM4)

Samma här.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Japp, haft det ett bra tag nu. Funkar prima.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

OC? är det en OC modell eller menar du att du aktivt överklocka "manuellt"? och skyller det på win11 drivrutiner men menar att win10 av samma funkar bättre? kört alla möjliga AMD kort till och med gamla Radeon HD 7990 och RX 7600 inga problem. bara kör på. updaterar drivers när det kommer nya.

Vet windows update kan strula till det men det är inte mer än att deras "WHQL" inte har stöd för adrenalin så bara en snabb ominstallering så är det löst... inget stort problem i min bok. vet man kan stänga av att windows update hämtar drivrutiner men inte orkat bry mig. en 5 min fix varannan månad liksom.

Har klockat kortet själv, funkar klockrent när det är stabilt. Har du överblickat korten du nämner? För mig har det verkligen inte funkat smärtfritt. Att uppdatera till nya drivrutiner har alltid resulterat i massa problem där OC behöver göras om.

Skyller och skyller, jag har hittat en stabilitet som äntligen funkar. Win10 har varit en del av problemet men lyckats reda ut det. Så ja jag har en oro över att behöva göra samma skit igen men med win11.

Och nej det är inte bara att installera om drivrutiner 5 min nån gång då och då. Hade inte ställt frågan här om det var ett busenkelt problem.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Har du 3 st datorer som kör Windows 11.. Men använder dem inte så ofta

Permalänk
Medlem

En helt annan fråga - ghost spectre versionen, bra eller anus? Eller kör folket English - world versionen utan bloatware?

Blev lite impad av en video jag såg där win11 ghost snurrade på knappt 1gb i ram.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

En helt annan fråga - ghost spectre versionen, bra eller anus?

Säkerhetsmässigt är den en potentiell bomb eftersom någon kan ha gömt vilken mjukvara som helst djupt in i systemet. Duger säkert fint att spela på, men kör t ex inte Steam utan tvåfaktors-inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Säkerhetsmässigt är den en potentiell bomb eftersom någon kan ha gömt vilken mjukvara som helst djupt in i systemet. Duger säkert fint att spela på, men kör t ex inte Steam utan tvåfaktors-inloggning.

Så bättre att köra en "vanlig" och försöka få bort allt bloat helt enkelt?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Är för lat för att uppgradera till 11 just nu. Tror jag hoppar den och kliver på nästa utgåva i stället!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Kör på W10 så länge jag kan komma undan med det. Jag vill under inga omständigheter ha en aktiverad TPM-funktion och jag gillar inte att W11 är sämre i vissa grundläggande avseenden. Även om det går just nu att använda utan MS-konto, räknar jag med att det kommer att strypas så fort de fått över tillräckligt många från W10 och äldre system. Sen är man fast.

Blir nog W10 i minst 3-5 år till för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För att migrera från 10 till 11 var det ett helvete man ska gå igenom, barfota med ett ton het lavasten som läggs i din ryggsäck INNAN du är redo för uppgraderingen (se om in hårdvara i signaturen) och det ska fixas i Bios innan du KAN installera/uppgradera till 11 och när du väl har fått in 11 så är risken stor att man ångrar sig (Det gjorde i alla fall jag). När jag bytte så skulle man tjäna lite hastighet i spel men jag återgick till 10.

Men det var jag, hur andra gör är upp till dom

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Win11 väldigt tidigt och det har varit så gott som problemfritt... kommer inte på något som var struligt alls. Saknade inget från Win10 efter övergången.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Så bättre att köra en "vanlig" och försöka få bort allt bloat helt enkelt?

Det är nog en bättre väg för de flesta. En enkel sak att börja med är O&O ShutUp10++ som fungerar för både 10 och 11 och inte utför något som inte går att återställa. För djupare städning så finns det en uppsjö av Powershell-script, med viss risk att man får bort nåt som inte går att återställa utan ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Har klockat kortet själv, funkar klockrent när det är stabilt. Har du överblickat korten du nämner? För mig har det verkligen inte funkat smärtfritt. Att uppdatera till nya drivrutiner har alltid resulterat i massa problem där OC behöver göras om.

Skyller och skyller, jag har hittat en stabilitet som äntligen funkar. Win10 har varit en del av problemet men lyckats reda ut det. Så ja jag har en oro över att behöva göra samma skit igen men med win11.

Och nej det är inte bara att installera om drivrutiner 5 min nån gång då och då. Hade inte ställt frågan här om det var ett busenkelt problem.

ej överklockat manuellt. anser att moderna gpu:er kör turbo helt okej på egen hand. lycka till

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tycker allt efter Windows 7 och Vista, generellt sett har varit en försämring, i användargränsnitt, med tanke på att de tog bort startmenyn.

Men fördelen med Windows 11, är att det påminner om Mac OS och föredrar av den anledningen Windows 11 framför Windows 10.

Permalänk
Medlem

Minns inte hur länge jag har kört, men uppgraderade inom första månaden efter att det släpptes. Väldigt nöjd, men sett till själva användandet av datorer får jag nog ses som vanlig svensson, så jag märker aldrig av de problem som i regel tas upp.

Fick precis uppdatera till W11 på min jobblaptop också, och där känns det som en större uppgradering än vad det gjorde på min stationära pc.

Kör även 21:9 skärmar både på jobb och hemma, så bara en så simpel sak som att ha taskbaren centrerad är en uppgradering

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fick ny dator på jobbet då den andra inte ville starta och självklart kom den med Windows 11, självklart gör den hellre webbaserade sökningar på program när jag hellre vill söka efter dessa lokalt.

På hemmafronten avskyr jag W11 som pesten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mastrovious:

Så bättre att köra en "vanlig" och försöka få bort allt bloat helt enkelt?

Skrivet av mkk:

Det är nog en bättre väg för de flesta. En enkel sak att börja med är O&O ShutUp10++ som fungerar för både 10 och 11 och inte utför något som inte går att återställa. För djupare städning så finns det en uppsjö av Powershell-script, med viss risk att man får bort nåt som inte går att återställa utan ominstallation.

Där kommer Chris Titus in i bilden, hans skript gör inte alltför mycket vad gäller borttagning.
"Slimdown10" kan göra mycket för ett installationsmedie,

Permalänk
Skrivet av DLM:

Om du inte dubbelkollar firmware på din 980 Pro så kommer du ångra det också. Dem är kända för att dö, speciellt 2TB versionen.

https://www.tomshardware.com/news/samsung-980-pro-ssd-failure...

Huh, va obehagligt!
Laddade ner Magician och kollade, jag har tydligen den senaste firmware, som står inom parantes på artikeln, så det var ju skönt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Uppgraderade till Win 10 från 7an för bara några månader sedan. Är oerhört missnöjd med 10an hittils, Win 7 funkade mycket bättre i alla aspekter för min del. Så jag är tveksam till Win 11 faktiskt, men samtidigt känns det ju inte rätt att gå tillbaka till Win 7.

Uppgraderade till Win 7 från Xp för bara några månader sedan. Är oerhört missnöjd med 7an hittils, Win Xp funkade mycket bättre i alla aspekter för min del. Så jag är tveksam till Win 10 faktiskt, men samtidigt känns det ju inte rätt att gå tillbaka till Win Xp.

Edit: Förlåt, kunde inte stå emot 😂

Jag sitter kvar på win10, med min dator i sign.
Har inte vågat uppgradera. Kommer det verkligen fungera bättre i spel, redigering och surf?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Valde win 11 på min senaste dator och över lag har det funkat bra, hittills. Förutom nåt extraklick här och där (i jämförelse med win 10) och att det installerade generiska grafikkortsrutiner vid nåt tillfälle (som jag löste) så har det funkat bra.

Kör win 10 på min gamla burk och där blir det ingen uppdatering (till win 11), det får funka så länge det funkar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Uppgraderade till Win 7 från Xp för bara några månader sedan. Är oerhört missnöjd med 7an hittils, Win Xp funkade mycket bättre i alla aspekter för min del. Så jag är tveksam till Win 10 faktiskt, men samtidigt känns det ju inte rätt att gå tillbaka till Win Xp.

Edit: Förlåt, kunde inte stå emot 😂

Jag sitter kvar på win10, med min dator i sign.
Har inte vågat uppgradera. Kommer det verkligen fungera bättre i spel, redigering och surf?

XP är ju ändå bättre än Win 7 designmässigt Jag kör faktiskt XP på en laptop fortfarande, det är dock bara pga en programvara jag använder som bara funkar på XP.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag har inte vågat mest med tanke på hur sjukt ostabil AMD grafiken är... jag har lyckats hitta en stabil version nu så av den anledningen har jag inte uppgraderat. Någon som har input runt detta?

Jag gav upp på AMD med 5700XT, har sparat galet mycket problem på våra två burkar hemma som numera kör Nvidia. Alla CPU:er är AMD, men de är helt förvirrade med sina drivrutiner för grafikkort.

Kör W11 på allt, finns inga nackdelar.

Permalänk
Medlem

Har testat Windows 11 några gånger sen det kom, men det funkar inte som jag vill ha det. Kör 10:an tills man måste byta eller hittar något annat OS som funkar som jag vill.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Köpte min dator 2021 och måste ändra något i bios för att få det att fungera så skiter i det, tills jag köper en ny dator. finns ändå ingen anledning att gå ifrån Windows 10 till 11 vid tillfället.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag har inte vågat mest med tanke på hur sjukt ostabil AMD grafiken är... jag har lyckats hitta en stabil version nu så av den anledningen har jag inte uppgraderat. Någon som har input runt detta?

Haft mitt 5700xt sedan release.
Aldrig stött på några problem vad jag kan minnas.

W11 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nope. Jag kör Windows 10 då det bara blev för mycket med Windows 11, både designmässigt och integritetsmässigt. Microsoft kör stenhårt på att försöka göra Windows 11/12 på deras snedvridna villkor/krav: krav på ett Microsoft-konto, "tusentals" bloatwareskit, krav på Microsoft Edge (om de själva fick bestämma), med mera, och mer skit kommer (till exempel göra systemet helt molnbaserat mot en abonnemangsplan).

Förutom bloatwareskiten (som man såklart kan ta bort lika lätt i Windows 11 som i Windows 10 (Edge exkluderat), men de har lagt till mer bloatware i elvan), så är Windows 10 fri från allt det.

FYI: Linux är huvudsystemet i min dator.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Insåg att det enda jag körde på Windows var Windows update.
Tänkte att det kunde vara bra att ha en uppdaterad maskin utifall att, men nu har jag lämnat det spåret helt.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag windows NT 3.5 var den snyggaste versionen av windows. utseendemässight har det varit utförs sen dess

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Sitter på enligt mig kapabel hårdvara för att kunna driva Windows 11 men det tycker inte Microsoft om.

Så jag är fast i Windows 10.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Sitter på enligt mig kapabel hårdvara för att kunna driva Windows 11 men det tycker inte Microsoft om.

Så jag är fast i Windows 10.

inte svårt alls att kringå, även upgradering funkar fint, och updates efter man väl slängt in w11 (än så länge).
MS ger ju tillgång till iso, gör USB:n med Rufus och starta sen upgradering från USB inne i windows, alltså boota inte från USB:n.

kör på en s775 system (med s771 xeon cpu) så ingen UEFI, ingen TPM, dessutom ddr2 minne..

känns mer snappy än windows 10 gjorde på samma.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+