Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Beror ju på att alla tidigare "lösningar" som är teknisk till karaktär har misslyckats men nu ber du och Ylva Johansson att vi bara ska "trust me bro" med en tekniskt lösning som är exakt samma som man redan har testat i olika miljöer. Du har redan listan en radda med tjänster som använder olika steg i Chat Control 1.0 och hur har det påverkat förekomsten av grooming och marknaden av BP? Exakt noll. Så nu är vi inne i fasen av "bara lite till så kommer det att fungera", "lite till".

Samtidigt har vi lösningar som vi vet fungerar, som t.ex att utbilda barn i säkert nätbeteende, men det bara fnyser du över. Samtidigt kan du inget om t.ex Signal, vet inget om hur det används eller ej till grooming/bp, kan inte förklara hur Chat Control 2.0 skall kunna förhindra det på Signal, men ändå så ska vi förstöra hela Signal enkom baserat på att du tycker att man måste "göra någonting, skitsamma vad, bara man gör någonting".

Att du blir förvånad över att Grooming förekommer på Wordfeud är ju det också ett exempel på att du inte har en aning om vad du pratar om, så hur i he kan du då tro att vi ska tro på dina lösningar?

Wordfeud (och de andra plattformarna där barn finns) är dessutom inte E2EE så Chat Control 2.0 behövs inte öht för att lösa problemet där. Finns mycket enklare lösningar som inte tar enorma resurser, dock kommer de inte att ge Thorn miljarder så därför kommer de aldrig att implementeras.

Du är obehagligt snabb på att ständigt dra felaktiga slutsatser. Din värld är komplett svart/vit och tar inte höjd för ökad tillgång och möjligheter. Jag skrev också att det inte är en antingen/eller fråga, återigen svart/vit, utan givetvis både och. Men du valde att ignorera det. Med nya möjligheter krävs nya utbildningar, det är lite som att sparka in öppen dörr.

Du behöver inte tro på "mina" lösningar. Det du behöver tro på är att det röstas om i oktober och som det låter kommer det att röstas igenom och att det i någon form sedan kommer implementeras. Resten bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du är obehagligt snabb på att ständigt dra felaktiga slutsatser. Din värld är komplett svart/vit och tar inte höjd för ökad tillgång och möjligheter. Jag skrev också att det inte är en antingen/eller fråga, återigen svart/vit, utan givetvis både och. Men du valde att ignorera det. Med nya möjligheter krävs nya utbildningar, det är lite som att sparka in öppen dörr.

Du behöver inte tro på "mina" lösningar. Det du behöver tro på är att det röstas om i oktober och som det låter kommer det att röstas igenom och att det i någon form sedan kommer implementeras. Resten bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Det flesta här vet nog var du står i frågan kring ämnet och eftersom den förmodligen kommer röstas igenom så undrar jag vad mer du vill tillföra i den här diskussionen. Jag är bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det flesta här vet nog var du står i frågan kring ämnet och eftersom den förmodligen kommer röstas igenom så undrar jag vad mer du vill tillföra i den här diskussionen. Jag är bara nyfiken.

Såååå.... det är bara en diskussion för nej-sägarna där ni kan få pysa av er lite och sedan blir det ändå inte som ni vill? Låter inte så konstruktivt och ganska jobbigt faktiskt. Jag har tillfört precis vad jag önskat och bara blivit mer övertygad om att mänskligheten inte klarar av friheten på internet samt att anonymitet inte är rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du är obehagligt snabb på att ständigt dra felaktiga slutsatser. Din värld är komplett svart/vit och tar inte höjd för ökad tillgång och möjligheter. Jag skrev också att det inte är en antingen/eller fråga, återigen svart/vit, utan givetvis både och. Men du valde att ignorera det. Med nya möjligheter krävs nya utbildningar, det är lite som att sparka in öppen dörr.

Du behöver inte tro på "mina" lösningar. Det du behöver tro på är att det röstas om i oktober och som det låter kommer det att röstas igenom och att det i någon form sedan kommer implementeras. Resten bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Du är verkligen rolig du. På något sätt missar du alltid allt det väsentliga och svarar inte på någonting, bara ordbajsar om att något måste göras "för tänk på barnen" och pearl clutchar om hämska jämförelser som folk gör. Trollar du bara eller tror du faktiskt att CC kommer att hjälpa till något av det dom säger att det ska användas till? Och tycker du verkligen att det är värt massövervakningen som CC innebär? Eller är det helt enkelt så att du faktiskt är lobbyist för just CC? För det är så du låter.

Vaddå "både och" när CC har röstats igenom kommer alla le, skaka hand och säga att nu är csam löst. Ingen utbildning i säkert närbeteende och inga extra resurser till de som faktiskt löser fallen. Jag hade mycket hellre sett att pengarna för CC gick till en gemensam EU enhet med utredare som tog hand om csam, för det är ju faktiskt utredningar som leder till något. Det är också utredningar och faktiskt jobb som alltid har fungerat och antagligen alltid kommer att fungera till skillnad mot algoritmer som inte kan styras och vi inte vet vad dom använder för kriterier för att upptäcka csam.

Hur dom röstar i EU har väl inte riktigt så mycket med vad som är rätt och fel, bara vilka lagar som gäller. Det skulle ju inte vara första gången som politiker röstar mot befolkningens intressen, men om man ser historien som "enskilda händelser, tagna ur olika tidsepokrar och har ingen relevans till varandra" så lär man ju vara dömd att upprepa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Du är verkligen rolig du. På något sätt missar du alltid allt det väsentliga och svarar inte på någonting, bara ordbajsar om att något måste göras "för tänk på barnen" och pearl clutchar om hämska jämförelser som folk gör. Trollar du bara eller tror du faktiskt att CC kommer att hjälpa till något av det dom säger att det ska användas till? Och tycker du verkligen att det är värt massövervakningen som CC innebär? Eller är det helt enkelt så att du faktiskt är lobbyist för just CC? För det är så du låter.

Vaddå "både och" när CC har röstats igenom kommer alla le, skaka hand och säga att nu är csam löst. Ingen utbildning i säkert närbeteende och inga extra resurser till de som faktiskt löser fallen. Jag hade mycket hellre sett att pengarna för CC gick till en gemensam EU enhet med utredare som tog hand om csam, för det är ju faktiskt utredningar som leder till något. Det är också utredningar och faktiskt jobb som alltid har fungerat och antagligen alltid kommer att fungera till skillnad mot algoritmer som inte kan styras och vi inte vet vad dom använder för kriterier för att upptäcka csam.

Hur dom röstar i EU har väl inte riktigt så mycket med vad som är rätt och fel, bara vilka lagar som gäller. Det skulle ju inte vara första gången som politiker röstar mot befolkningens intressen, men om man ser historien som "enskilda händelser, tagna ur olika tidsepokrar och har ingen relevans till varandra" så lär man ju vara dömd att upprepa den.

Så mycket "vi" och "dem" att man blir helt matt, så mycket antingen/eller resonemang att det är bara att acceptera att detta är över förståndet här. Finns ingen poäng i det utan vi får vara glada över att det finns politiker och oss med ett större perspektiv. "Befolkningens intresse" är precis varför vi har politiker. Det vore förstås ohållbart om det skulle varit folkomröstning om varje fråga. Det enda som är bra med just denna fråga är att den engagerar.

Självklart inte, naivt att tro att något är löst. Varför skulle det vara det? Detta är ett verktyg och inget annat. Har en vän som tror att den gröna omställningen har ett start och ett stopp också. Lika ställd blir jag av det resonemanget. Vad som är godtyckligt rätt och fel är ingen diskussion jag ger mig in i utan återupprepar mig och säger att mänskligheten har i allt för många fall bevisat att de inte klarar av digital frihet och det är därför bättre att rösta och pröva detta nu. Det kan faktiskt bli så att det inte röstas igenom, även om jag personligen inte tror det.

Permalänk
Medlem

Vi får det styre vi förtjänar. Uppenbarligen har EU-medborgare en enorm lust att införa massövervakning likt Kina och Azerbaijan. Dessutom ska lösas av en teknik som är i sin linda med obränsad befogenhet att belysa varje individs förehavanden, utan ansvarskrav när något går fel. Får EU igång den tekniken kommer den sälja som smör till diverse diktaturer och "demokratiska" stater.

Just nu vet jag inte vad som blir värst, att detta förslag går igenom eller att Trump vinner presidentvalet 2024.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Thorn och deras kumpaner har dragit igång kampanj i USA mot Apple. Från The Intercept https://theintercept.com/2023/10/01/apple-encryption-iphone-heat-initiative/

Citat:

The Heat Initiative, a nonprofit child safety advocacy group, was formed earlier this year to campaign against some of the strong privacy protections Apple provides customers. The group says these protections help enable child exploitation, objecting to the fact that pedophiles can encrypt their personal data just like everyone else. When Apple launched its new iPhone this September, the Heat Initiative seized on the occasion, taking out a full-page New York Times ad, using digital billboard trucks, and even hiring a plane to fly over Apple headquarters with a banner message. The message on the banner appeared simple: 'Dear Apple, Detect Child Sexual Abuse in iCloud' -- Apple's cloud storage system, which today employs a range of powerful encryption technologies aimed at preventing hackers, spies, and Tim Cook from knowing anything about your private files.

Something the Heat Initiative has not placed on giant airborne banners is who's behind it: a controversial billionaire philanthropy network whose influence and tactics have drawn unfavorable comparisons to the right-wing Koch network. Though it does not publicize this fact, the Heat Initiative is a project of the Hopewell Fund, an organization that helps privately and often secretly direct the largesse -- and political will -- of billionaires. Hopewell is part of a giant, tightly connected web of largely anonymous, Democratic Party-aligned dark-money groups, in an ironic turn, campaigning to undermine the privacy of ordinary people.

For an organization demanding that Apple scour the private information of its customers, the Heat Initiative discloses extremely little about itself. According to a report in the New York Times, the Heat Initiative is armed with $2 million from donors including the Children's Investment Fund Foundation, an organization founded by British billionaire hedge fund manager and Google activist investor Chris Cohn, and the Oak Foundation, also founded by a British billionaire. The Oak Foundation previously provided $250,000 to a group attempting to weaken end-to-end encryption protections in EU legislation, according to a 2020 annual report. The Heat Initiative is helmed by Sarah Gardner, who joined from Thorn, an anti-child trafficking organization founded by actor Ashton Kutcher. [...] Critics say these technologies aren't just uncovering trafficked children, but ensnaring adults engaging in consensual sex work.

skrev fel på tidningens namn
Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du är obehagligt snabb på att ständigt dra felaktiga slutsatser. Din värld är komplett svart/vit och tar inte höjd för ökad tillgång och möjligheter. Jag skrev också att det inte är en antingen/eller fråga, återigen svart/vit, utan givetvis både och. Men du valde att ignorera det. Med nya möjligheter krävs nya utbildningar, det är lite som att sparka in öppen dörr.

Du behöver inte tro på "mina" lösningar. Det du behöver tro på är att det röstas om i oktober och som det låter kommer det att röstas igenom och att det i någon form sedan kommer implementeras. Resten bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Så det var med åtanken på nya möjligheter och "både och" som fick dig att kräka ur dig detta när jag tog upp ett projekt som har levererat faktiska positiva effekter (till skillnad mot CC som inte har levererat något öht, men ge oss 2.0 för då jäklar):

Citat:

Att du ens ställer det projektet mot Chat Control gör att det vänder sig lite i mig, tyvärr.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Såååå.... det är bara en diskussion för nej-sägarna där ni kan få pysa av er lite och sedan blir det ändå inte som ni vill? Låter inte så konstruktivt och ganska jobbigt faktiskt. Jag har tillfört precis vad jag önskat och bara blivit mer övertygad om att mänskligheten inte klarar av friheten på internet samt att anonymitet inte är rättighet.

Om människan inte är fri. Inte har rätt till privat kommunikation. Jag förstår inte varför du vill ge upp de rättigheter som våra förfäder slogs för att behålla. Alla liv som gått åt i WW2. Var det förgäves?

Jag tycker att det är skrämmande att det finns åsikter där man bara ger upp. Hoppas på staten ska göra rätt, alltid. Jag tycker att det är tragiskt att du verkar inte se bortom det som är här och nu. Lite ”just-in-time”-tänket och struntar i att riskhantera. Tittar man i tidsaxeln från IPRED -> så har mer och mer drakoniska lagar införts. Har vi ett säkrare samhälle idag jämfört med 20 år sen? Vi ger upp friheten utan att få något tillbaka. Det är en farlig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Om människan inte är fri. Inte har rätt till privat kommunikation. Jag förstår inte varför du vill ge upp de rättigheter som våra förfäder slogs för att behålla. Alla liv som gått åt i WW2. Var det förgäves?

Jag tycker att det är skrämmande att det finns åsikter där man bara ger upp. Hoppas på staten ska göra rätt, alltid. Jag tycker att det är tragiskt att du verkar inte se bortom det som är här och nu. Lite ”just-in-time”-tänket och struntar i att riskhantera. Tittar man i tidsaxeln från IPRED -> så har mer och mer drakoniska lagar införts. Har vi ett säkrare samhälle idag jämfört med 20 år sen? Vi ger upp friheten utan att få något tillbaka. Det är en farlig utveckling.

Så var det dags för klassikern att dra in händelser som hände för 100 år sen, där förutsättningarna var helt annorlunda, samtidigt klarar samtidigt inte av att se utvecklingen i närtid. Vi har definitivt ett säkrare samhälle idag än i början på 20-talet. Inga tunnelbane-sprängningar i Madrid, färre och färre terrordåd samt småbrott minskar i EU på det stora hela.

Tittar man på bilstölder så är det ungefär likadant där, vilket generellt också är en genomgående trend.

Tycker det är fel att säga att man ger upp. Så länge det inte finns pekpinnar, hur ska någon kunna veta? Det man får tillbaka är ett säkrare samhälle med lägre samhällskostnader, lägre vårdkostnader och mycket mer. Att använda den retoriken som du nu använder är samma resonemang som när Sverigedemokraterna, mot all fakta, vill ha hårdare straff och man helt bortser från att dagens samhällsproblem till stor del började när man i dyningarna av den finansiella kraschen 2008 började skära ned i välfärden, med mindre stöd i skola och mindre insatser för vissa myndigheter så som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, vården generellt och för kommunerna (vilket kanske är ett helt annat ämne för en tråd jag inte tror är Sweclockers kompatibel).

Jag skulle säga att det är precis tvärtom, att jag mycket tydligt ser bortom här och nu. Trots allt jobbar jag med många av dessa Agenda 2030, Agenda 2063, Vision 2045, IPA3, osv och har helt andra perspektiv. För mig är det därför uppenbart att ett starkare reglerat internet är ett måste, helst innan det blir ett digitalt vilda västern. Det finns ju nån gammal musikal som skojar om att internet är till för porr. Idag, med allehanda strömmande och livesända plattformar och allt vad det är, så är vi inte jättelångt ifrån detta.

Permalänk
Medlem

@MsSmith

Du är medveten att chat control 2.0 bryter mot flera av dom mänskliga rättigheterna som den Svenska Regeringen har åtagit sig att följa eller hur?

Eller hur var det nu igen skulle vi blint lita på skit från olika organisationer med väldigt tydliga agendor nu igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

@MsSmith

Du är medveten att chat control 2.0 bryter mot flera av dom mänskliga rättigheterna som den Svenska Regeringen har åtagit sig att följa eller hur?

Eller hur var det nu igen skulle vi blint lita på skit från olika organisationer med väldigt tydliga agendor nu igen?

Vi har redan nämnt vid ett flertalet tillfällen att det är troligt att Chat Control 2.0 kommer ändras, på samma sätt som många andra lagar, innan det implementeras. Vad denna regering har åtagit sig att göra samt vad de faktiskt gör är väl redan efter ett år vid spakarna bevisat inte riktigt är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vi har redan nämnt vid ett flertalet tillfällen att det är troligt att Chat Control 2.0 kommer ändras, på samma sätt som många andra lagar, innan det implementeras. Vad denna regering har åtagit sig att göra samt vad de faktiskt gör är väl redan efter ett år vid spakarna bevisat inte riktigt är samma sak.

Vad tycker du behöver ändras i Chat Control 2.0 innan den ska implementeras?

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Vad tycker du behöver ändras i Chat Control 2.0 innan den ska implementeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vad tycker du behöver ändras i Chat Control 2.0 innan den ska implementeras?

Jag vill ha en tydlig dokumentation kring hur den ska användas, dels för de som skapar chatapparna och dels för hur det ska fungera i praktiken, samt att det presenteras en tydlig plan framåt. Baksidan av GDPR var att man släppte ett regelverk som ytterst få än idag verkar förstå hur det fungerar och även här väntar vi på en 2.0 version. Idag har större organisationer börjat anamma GDPR med en form av stolthet men det kan inte ta fem år för Chat Control att komma dit.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Träd rensad*

/mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär