Permalänk

På jakt efter 77” TV, tips? Köpråd

Som rubriken lyder så är jag ute efter en 77” TV och har spanat in LGs C3 , har haft 65 b9 innan, tycker dom är kanonbra. Är det någon som har tips på annan panel eller fabrikat? Hare bäst!

Edit: Jag har ej kvar B9an eftersom jag flyttade ut från min dåvarande. Annars hade jag nog haft kvar den än idag!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta till veckorna runt BF som det ser ut nu, men benify är annars näst bästa tipset om du inte redan har det

Finns såklart B3 också, och om du har riktig tur kan någon C2 eller andra från förra året dyka upp i någon rensning

Spontant är ju G3 lite bättre än C3 (ljusstyrka och kylfläns) men skulle personligen inte prioritera detta över prisskillnaden

Permalänk
Medlem

Vänta till BF men leta efter Samsung 77" S90C. Har en själv och är helt frälst. Dolby Vision saknas mest på papper om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Skrivet av pallish:

Vänta till BF men leta efter Samsung 77" S90C. Har en själv och är helt frälst. Dolby Vision saknas mest på papper om jag ska vara ärlig.

Hade tänkt att köra den med Apple Tv, fungerar dolby vision då iom att apple tvn har detta? Inte tänkt på tidigare

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Hade tänkt att köra den med Apple Tv, fungerar dolby vision då iom att apple tvn har detta? Inte tänkt på tidigare

Nej det är något skärmen behöver stödja (en utvidgning av HDMI-signalen)

Men det är fallback på ’vanlig’ HDR8 så inte helt kört

Permalänk
Bildexpert 📺

77 tum är en specifikt en OLED-storlek. Så OLED från Sony, Philips, Panasonic, Samsung eller fortsätta med LG.

Vill du fortsätta med vad du redan har och känner till är en LG B3, C3 eller G3 lagom till Black Friday det allra enklaste. G3-modellen kommer tillföra mer ljusstyrka än vad du har – om du nu behöver det. Rent specifikt kommer den lysa lite effektivare med HDR. G3:n är också byggd för att hängas på vägg med 2 cm tunn konstruktion. Den modellen kostar också mer.

Permalänk
Bildexpert 📺

Angående Dolby Vision, särskilt ihop med AppleTV:

Det är Dolbys utvecklingarbete som är bakom mycket av HDR-standarden och grunderna till ST.2084 och implementeringen av PQ-tonkurvan. De kan sin sak. Med AppleTV och Dolby Vision får man en konsekvens oavsett om materialet är i HDR10, Dolby Vision eller vanlig SDR eftersom SDR kan tonemappas in i DV-signalen på korrekta nivåer. Dolby Vision är sömlöst på det sättet.

Utan Dolby Vision kommer det variera mer. Det blir mer inkonsekvens i hur bilden ser ut och det varierar med hur man ställer in sin enheter. Antingen att Samsung-TV:n kör olika inställningar för HDR och SDR, vilket kan vara en sak om man vill ha det så och vet vad man gör. Alternativt att AppleTV själv tonemappar in SDR i HDR och då förutsätter ett visst generiskt HDR-beteende. Har TV:n ett annat beteende – Samsung är ju ökända för godtyckligt beteende i HDR – blir det också godtycklig effekt med SDR som tonemappas in i HDR.

Detta fungerar bättre med Dolby Vision eftersom det där finns metadata som utbyts om TV:ns fysiska egenskaper kring färger och ljus där att Dolby Vision tar hand om tonemappingen genom hela kedjan. Det som en gång "bara funkade" kan när man byter bort Dolby Vision resultera i något annat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

77 tum är en specifikt en OLED-storlek. Så OLED från Sony, Philips, Panasonic, Samsung eller fortsätta med LG.

Vill du fortsätta med vad du redan har och känner till är en LG B3, C3 eller G3 lagom till Black Friday det allra enklaste. G3-modellen kommer tillföra mer ljusstyrka än vad du har – om du nu behöver det. Rent specifikt kommer den lysa lite effektivare med HDR. G3:n är också byggd för att hängas på vägg med 2 cm tunn konstruktion. Den modellen kostar också mer.

Det var längesen jag hade något annat än oled, så jag vet inte hur qled/led panelerna är idag, kan tänka mig att köra 75 med något annat än OLED, men funderar mest hur stor skillnaden är idag om det finns annat än OLED som presterar bra. Är allergisk mot genomblödning ..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

77 tum är en specifikt en OLED-storlek. Så OLED från Sony, Philips, Panasonic, Samsung eller fortsätta med LG.

Vill du fortsätta med vad du redan har och känner till är en LG B3, C3 eller G3 lagom till Black Friday det allra enklaste. G3-modellen kommer tillföra mer ljusstyrka än vad du har – om du nu behöver det. Rent specifikt kommer den lysa lite effektivare med HDR. G3:n är också byggd för att hängas på vägg med 2 cm tunn konstruktion. Den modellen kostar också mer.

Jag vill minnas att min B9 låg lägre en då C9, nu ligger B3 snäppet dyrare än C3, något jag missat?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Jag vill minnas att min B9 låg lägre en då C9, nu ligger B3 snäppet dyrare än C3, något jag missat?

B3<C3<G3

Förr var skillnaden väldigt marginell mellan C och G serien men i år får man faktiskt en märkbart bättre bild på G3 utöver designen. B3 är fortfarande instegsmodellen som erbjuder 90% av C3. B3 lanserades dock senare än C3 så priserna är lite konstiga nu. Till BF bör dock B3 vara några tusenlappar billigare än C3. Däremot tycker jag att det sällan är värt att köpa B serien eftersom det brukar skilja för lite.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

B3<C3<G3

Förr var skillnaden väldigt marginell mellan C och G serien men i år får man faktiskt en märkbart bättre bild på G3 utöver designen. B3 är fortfarande instegsmodellen som erbjuder 90% av C3. B3 lanserades dock senare än C3 så priserna är lite konstiga nu. Till BF bör dock B3 vara några tusenlappar billigare än C3. Däremot tycker jag att det sällan är värt att köpa B serien eftersom det brukar skilja för lite.

Ok tack för info, menar du på slutet att det inte är värt med C serien kontra B?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chillkungen:

Ok tack för info, menar du på slutet att det inte är värt med C serien kontra B?

Beror på perspektivet. En del menar att C-serien tillför så lite mot B-serien att man lika gärna kan välja B-modellen.

Andra tänker precis tvärtom, varför välja den enklare modellen om priserna ändå är så lika? Man ska ju ha TV:n i flera år medan den där prisskillnaden är något man kanske funderar på en vecka efter köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Ok tack för info, menar du på slutet att det inte är värt med C serien kontra B?

Jo, jag menar att C3 är värd att köpa över B3 om priset är snarlikt. Senaste två åren har pris gapet ofta varit för litet för att B3 ska kännas värd att köpa. Precis som Laxpudding nämner ovanför så beror det på hur man ser på saken. Fördelen med C3 är att du får en bättre processor, troligen en modernare panel och 4st 2.1 portar. För majoriteten spelar dessa fördelar knappt någon roll men för den som är mer insatt kan det vara värt att betala lite extra.

Jag tyckte annars A serien oftast var det bättre valet då den faktiskt var betydligt billigare. B serien hamnade lite i ingenmansland under de senaste två åren. Nu har dock inte A serien lanserats här så det är inte omöjligt att B serien tar ett litet kliv ner i prishierarkin för att täcka upp för den modellen. Vänta in BF så blir svaret tydligare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Tjena! Okej nu har jag hittat lite bra priser från Power, står mellan LG 77 B3 eller Samsung S94C, vilken tv tror ni är mest för pengarna? Dom ligger båda i samma prissegment 23k ungefär!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Tjena! Okej nu har jag hittat lite bra priser från Power, står mellan LG 77 B3 eller Samsung S94C, vilken tv tror ni är mest för pengarna? Dom ligger båda i samma prissegment 23k ungefär!

Jag vet inte så mycket om S94C tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillkungen:

Tjena! Okej nu har jag hittat lite bra priser från Power, står mellan LG 77 B3 eller Samsung S94C, vilken tv tror ni är mest för pengarna? Dom ligger båda i samma prissegment 23k ungefär!

Skrivet av medbor:

Jag vet inte så mycket om S94C tyvärr

https://en.tab-tv.com/differences-between-samsung-oled-s90c-s...

Verkar vara ganska lite skillnad mellan de första men S95C är bättre display.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

S90-4C är ett steg under S95C men det är inga stora skillnader alls. S90C har mycket bättre value.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT