Helgsnack: Vad gör du med din gamla teknik?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad gör du med din gamla teknik?

Har du förråd fullt av gamla komponenter och mobiltelefoner, eller ser du till att grejerna kommer till användning? Vad händer egentligen med din gamla teknik?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Det mesta ligger i en garderob avsedd för gamla prylar, man vet aldrig när man behöver dem igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Samlar dam. Blir nog till o sälja av lite snart

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

Telefoner hamnar i byrålådan som ev backup eller till anhöriga, och datordelar säljs oftast av men även där finns en viss backup setup för felsökning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Skänker eller säljer.
Kan någon annan få nytta av det så känns det som win-win.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Återanvänder, skänker eller säljer, i den ordningen
Kan jag hitta ett syfte för gamla delar så gör jag gärna det.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Allt åker ut på Tradera eller Sweclockers marknad.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag tvunget vill vara duktig och slänga elektronik på återvinningscentralen, och det är en bit att köra, bara vissa öppettider osv osv... Så det blir oftast inte av.

Permalänk
Medlem

Säljer av det mesta rätt omgående, samlade massor tidigare som aldrig blev använt.
Hade bla 16 grafikkort och 5 moderkort med cpu liggande i flera år, så nu om jag inte har användning för prylarna säljs de.

Permalänk
Hedersmedlem

Det varierar väldigt, främst beroende på värde.
Uppgraderar jag datorn så brukar jag i regel sälja delarna jag byter ut (de som är värda mer än iaf 500 kr) för att minska kostnaden för uppgraderingen.
Är något trasigt brukar jag försöka laga så mycket som möjligt, har haft elektronik som hobby (deltidshobby?) sedan typ 2011.
Är något trasigt och går inte att laga, eller om det funkar men inte är värt att spara och inte värt att sälja så brukar det bli återvinningen till slut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag maler sönder all datateknik i smådelar, förstör väldigt mycket annat. Typ såhär fast mer amatörmässigt: https://www.youtube.com/watch?v=Con8eYetV_I
I datateknik handlar det om datasäkerhet, ofta i andra fall så om jag har t.ex. en borrmaskin som jag märker blir sliten på olika sätt. Så slänger jag ej bara den innan jag har gjort den obrukbar, med risk att någon annan kan använda den senare och inte fatta att den är dålig.
Verktyg gör jag aldrig av med innan de är dåliga, då med undantag fordon som jag såklart säljer.

*edit*
Mitt förströende för återvinningsstationer är i princip obefintlig. De saker man slänger där ska man veta kan komma ut på marknaden igen.

Permalänk
Medlem

Jag hade en storstädning i mitt hus för 1 år sen, det var efter covid-19, till tross för att jag inte hade det (knock on wood), så ändrade mitt teknikliv ganska drastisk, det gjorde det egentligen för 5 år sen, och det har aldrig riktigt återvänt, dvs. jag samlade på mig gamla VHS/DVD/Blu-Ray/bandspelare och 80-90 tals prylar i bra eller nyskick för att fixa upp dom och uppleva lite nostalgi (ja, jag är själv uppväxt på 70-80 talet), men det blev till att jag sålde datorsamlingen, gav bort mycket till välgörenhet och slängde det som ingen ville ha, det var en ENORM mängd elektronik.

Det som kvarstår är mitt elektroniklabb som är ganska gediget och lite för värdefullt att bara "slänga".
Kommer snart att sälja av det sista här på Sweclocker med, det blir en bunt retro fickdatorer och spelkonsoller.

Huset är nu inredd lite som en single-killes idé om en svensonsvilla, städat, enkelt, minimalistisk och det ända jag verkligen använder dagligen eller per vecka är min 75" monitor med datorn gömd bak teven, och musikstudion. Annars ryker allt annat, jag gillar den nya stilen stärkt, livet blir enklare, mindre prylar som bara står och kostar plats o pengar.

Har även en "gammal" 6-kärnors 5820 intel burk med 1080ti och 32gb ram, den har stått oanvänd i nära 4-5 år, synd då den säkert skulle gynna nån som inte har råd, men det blev aldrig till att jag använde den som en "sängdator" då smart teven i sängen täcker dom flesta behov.

Ska även byta ut min nu efterhand gamla primärdator som är en 64 gigabytes 1950x threadripper monster med ett 3090 kort, den har klarat av dom senaste AAA spel som starfield med 60 fps, och Cyberpunk i 51-57ish fps, men åldern känns nu och det är dags att byta ut den med, suck...jaja.

Men jag har insedd att jag är inte den samma nördiga kille jag har varit i typ 30-40 år, och gillar att fokusera på andra grejer i livet såsom naturen, jobb, hälsa och kompisar, när man kommer lite "FÖR" nära döden så ändras saker, permanent även.

Permalänk
Medlem

tradera!

Permalänk
Medlem

Återanvänder till annat i mån det går, lagar så mycket som möjligt och skänker det jag inte har användning av till vänner och kollegor.

Mycket går i led, jag, frugan, barnen, går tripp trapp, yngsta sist i ledet så allt flyttar ett steg bakåt när något uppgraderar.

Sen lagar jag massor av gammal elektronik och restaurerar, sådant som folk samlar på. Framförallt hemdatorer från förr.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tradera för det mesta, men saker jag inte orkar sälja brukar lämnas till Röda Korset vid årliga utrensningar. Kul om någon annan får glädje av sånt jag inte behöver, men sen har jag tyvärr lite saker i olika lådor också...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Allt som inte är bra att ha: återvinning. Sen vad som är bra att ha...

Permalänk
Medlem

Om det är något som man kan sälja för någon tusenlapp så gör jag det i första hand.
Annars ger bort om någon vill ha
Till sist slänger jag resten på återvinning då och då

Permalänk
Medlem

Allt som understiger 5000kr skänker jag bort om det finns någon familj, vän, eller kollega som vill ha.
Premissen när dem får saker är att de gör en snäll gest mot någon annan i deras liv.

Har fungerat bra på jobb då kollegorna anammar och gör likadant.

Sekundärt går telefoner till Swappie. Något enstaka åker ut på Tradera. Och Sist men inte minst när det har förlorat all form av affektionsvärde och ovan inte gäller så blir det tippen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att sälja typ "gamla" grafikkort, CPUer osv. som är av det lite mer känsliga slaget om målet är att lägga ner minimalt med tid på det? Köparen vill väl rimligtvis veta att det funkar innan köp och sen är det alla möjliga risker att dom pajar grejerna på vägen eller vid installation och så blir det gnäll osv. Att hålla på och skicka grejer med posten etc faller bort av tidsskäl.

Var finns det för ställen dit man kan skänka teknik som fortfarande har ett värde och dom gärna förstår vad det är och hur det ska säljas på ett sätt som jag föreställer mig att typ Myrorna inte vet utan där allt hamnar i "tekniklådan" och säljs för 50 spänn?

Permalänk
Medlem

Det jag anser vara värt att sälja säljer jag. Resten hamnar på återvinningen.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Skänker/säljer behåller en del 😀

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Tyvärr samlar jag på mig dem i några år innan jag får ändalykten ur vagnen och åka till återvinningen. Tycker det är för mycket bök att sälja via tradera o dylikt om inte någon kommer och hämtar dem personligen. I alla fall stora saker som skärmar då jag har långt att gå till inlämningsställen. Men hamnar jag i penganöd får jag nog anstränga mig..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vill egentligen svara att jag säljer eller skänker bort sakerna, men tyvärr hamnar lite för mycket i en byrålåda under lite för långa tider. Så får man emellanåt nytta av det och då säger man till sig själv att det kanske ändå var värt det.

Just nu har jag som exempel både en One X och en Series X. Den förra borde såklart säljas. Men det tar ju säkert 10 minuter att göra i ordning en annons och sådant har man ju inte tid till...

Skrivet av Hakinger:

Tycker det är för mycket bök att sälja via tradera o dylikt om inte någon kommer och hämtar dem personligen.

Här är ju lösningen att sälja det billigt. Då kommer du snabbt hitta en lokal köpare.

Permalänk
Medlem

Byter/uppgraderar inte lika ofta som en del tycks göra.
Men i övrigt lite blandat, borde nog sälja mer men inte hunnit, så det blir mest förvaring.
I vissa fall sålt delar när jag hjälpt folk med sina ännu äldre prylar.
Sen vet man ju aldrig när man behöver något, synd att slänga också då en del är svårt att få tag på. Men trasiga saker som inte är värda att försöka reparera åker på återvinningen, rätt smidigt då vi har det på jobbet.

Har planer för rätt många av sakerna, men det handlar om att ha tid och ork till det också. En del är sånt att "göra klart med" bara, medan andra är nyare och ska sättas in i aktiv tjänst.

Permalänk
Medlem

Mesta gick till återvinningen vid flytten.
C64an sålde jag billigt.
Den enda av de riktigt gamla datorerna som jag sparade, är MSI Mega 180'n. https://www.sweclockers.com/nyhet/1346-msi-mega-180
Även Voodoo 3 2000 åkte till elektronikåtervinningen. Undrar om jag borde sparat den?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Mesta gick till återvinningen vid flytten.
C64an sålde jag billigt.
Den enda av de riktigt gamla datorerna som jag sparade, är MSI Mega 180'n. https://www.sweclockers.com/nyhet/1346-msi-mega-180
Även Voodoo 3 2000 åkte till elektronikåtervinningen. Undrar om jag borde sparat den?

Lägg ut sånt till skänkes istället. Så slipper du dessutom köra till tippen!

Vi skulle byta ut soffan tex. Ut på skänkes på Facebook, gick två timmar så kom någon annan och bar ut den åt mig.

Permalänk
Medlem

Ha! Modigt av er att anta att jag har råd att byta ut min gamla teknik!

Permalänk
Medlem

Sparar/ger bort till närstående, alt. slänger.
Orkar inte med allt stök och ev bråk att sälja.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Måste nog erkänna jag lider av OCD när det gäller detta. Bara slängt sådant som varit uppenbart trasigt, allt annat finns kvar. Vet inte vad jag ska med alla gamla mobiltelefoner till exempel, flertalet av dem är helt oanvändbara idag, men kvar finns de ändå.

Kanske borde göra en display av allt som en del av mitt livs historia.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag brukar leka tetris med dem i förrådet, lagom kul när man vill nå sakerna bakom