Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Zoegas presso kaffe eller något annat?

Brukar inte vara så noga men just nu är det faktiskt just det.
Köpte en drös när det var 2 för 69.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Brukar inte vara så noga men just nu är det faktiskt just det.
Köpte en drös när det var 2 för 69.

Jag kör samma.
Ibland så blir det en Gevalia Latte Caramel eller något annat liknande.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja det som händer när man tillför mer vatten är att kaffet extraheras mer, dvs fler ämnen som ger smak löses upp. Ett underextraherat kaffe blir ofta sydligare och ett överextraherat blir bittert. Om inte bryggaren brygger på för låg temperatur eller nåt så borde kaffet bli extremt överextraherat och därmed väldigt beskt. Vet själv att jag har råkat brygga med en ratio på 1:20 istället för 1:16 som jag normalt sett gjort och det har ändå smakat lika starkt för att den mindre mängd kaffe jag använt har extraherats mer, men då är det de mörkare tonerna som tagit över. Borde bli extremt med mörkrostat kaffe.

Funkar det för dig så kan jag ju inte säga att du har fel, men såvida vågen inte väger helt galet låter det som ett märkligt recept. Vilken bryggare använder du?


Philips Cafe Comfort Plus
, Så inget märkvärdigt precis
Funderar på att skaffa en bryggare som man kan brygga mindre mängd kaffe för många bryggare så rinner vattnet delvis på sidan av pulverkaffet om man försöker brygga låt säga 3-4dl kaffe. Det är detta jag menar med like linjärt att vattnet tar genvägar förbi kaffepulvret om man brygger för små mängder. Men vid stör mängd hamnar vattnet överallt och det fins inget kaffepulver som kan undvika bli extraherat
*Allt detta enligt att samtliga korn behöver bli genomvåt/mättade, byggtid, och av-mättade av nytt vatten så att slutligen kaffe sumpen gjort det den ska utan att det just smakar sump. Nej jag gillar inte kokkaffe om den tanken just nu dyker upp som lösning.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Jag kör en Moccamaster dropp-bryggare, och brygger c:a två stora kopper till mig själv.

500g kallt vatten
34g nymalet kaffe (exakt vikt och mal-inställning kan variera på bönan)
Våt pappersfiltret i varmvatten
Stäng kaffebehållaren under den första delen av bryggningen
Vänta på att kaffet ska 'blomma' (bloom). Rör då om i övre halvan av kaffebehållaren.
Öppna kaffebehållaren så att kaffet kan börja rinna ner i kannan
När allt vatten från vattenbehållaren har tömts ner i kaffebehållaren, använd då skeden till att lossa kaffet från kanterna av kaffebehållaren.
Låt kaffet rinna färdigt ner i kannan.
(Om du har gjort rätt, så bör kaffesumpen ligga i ett jämnt lager i botten av kaffebehållaren)
Rör om ordentligt i kannan, för att blanda kaffet och se till att du får en balanserad kopp.
Klart att servera.

Det är det bästa jag kan göra.

Lycka till!

Permalänk

Jag kör manuellt och har äntligen fått gott kaffe som är lika bra varje gång.

Jag använder:
En v60
En våg
Brita vattenfilter för att få vattnet lite mjukare
Zoegas Intenzo bönor
En bra kvarn för att få jämn storlek på kaffet. (Jag har en Wilfa wsfb-100s som jag är nöjd med)
En vattenkokare med pipett.
En tempmätare

Koka upp vattnet till ca 92 grader.
Har du en wilfa, mal kaffet med inställningen 20. Har du ingen wilfa, experimentera tills det blir rätt.
27 gram kaffe
500 gram vatten

Häll först strax under 100g vatten för att blomma kaffet.
Häll därefter ca 120g vatten och snurra runt v60n lite så du inte får kanaler i sumpen.
Häll därefter strax över 100g åt stöten med kanske 15-20 sekunders mellanrum. Det ska inte rinna ut helt och hållet och tappa tempen, men du ska tydligt kunna se att något har runnit ut.

Micra lagom mängd mjölk i din kopp.

Häll kaffet över den varma mjölken.

Nu har du 2 koppar av vad jag tror är det bästa möjliga sätt att bryggga på.

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på bra koffeinfria bönor?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Har ni några tips på bra koffeinfria bönor?

Kafferosteriet Koppar har en bra koffeinfri. Har även ganska goda erfarenheter av Gringo Nordics dito.

Vet att många gillar Kafferävens, men den har jag inte testat.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Den påse av kafferävens sova räv blev jag tyvärr lite besviken på, gillar ju annars resten av deras sortiment som jag provat. Men jag kan ju ha fått en måndagsbatch. Johan & Nyströms vill jag minnas som varandes helt ok, det är ju dock etylacetatmetoden de kör snarare än swiss water, om det nu är något som är viktigt att hålla reda på.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sitter och klurar på årets kaffekalender.
Jag körde på Kahls kalender förra året och den va bra.

Men kanske nån som testat nån annan som varit bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Sitter och klurar på årets kaffekalender.
Jag körde på Kahls kalender förra året och den va bra.

Men kanske nån som testat nån annan som varit bra?

https://www.kaffeadventskalendern.se/ har varit bra de senaste två åren, men jag tycker den börjar bli lite för dyr. Visst, den är nog värd pengarna, men jag tycker inte att variationen rättfärdigar priset och lägger då hellre pengarna på "mitt vanliga kaffe".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

https://www.kaffeadventskalendern.se/ har varit bra de senaste två åren, men jag tycker den börjar bli lite för dyr. Visst, den är nog värd pengarna, men jag tycker inte att variationen rättfärdigar priset och lägger då hellre pengarna på "mitt vanliga kaffe".

Tucker problemet de år jag köpt den har varit att för många bönor varit mörkrostade. De har då rostats och packats i typ september-oktober för att konsumeras i december, vilket gjort att många kaffen smakat gammalt. De ljusaste sorterna har ju mognat till sig och smakat bra, men vissa rosterier kör nästan bara mörkt.

Köpte en kalender ifjol mitt i december på utförsäljning i en butik, halva priset. Tyckte de flesta var helt ok färska då, men precis som du säger lägger jag då hellre de pengarna på ett par bra påsar som jag själv väljer.

Permalänk
Medlem

Jag skippade förra året, men körde både "Kaffeadventskalendern" och Kafferäven/Björklunds (som kafferäven nu kört vidare på själva, tror jag?) 2021. Kan hända att jag beställer en från Kafferäven i år om jag hittar en tusenlapp på gatan... Den var helt klart min favorit av de två då i alla fall, men jag har ju klar preferens för ljusrostat när det kommer till pourover.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Nu har Kafferäven öppnat för förbeställning av sin kalender, de samarbetar bla med Åre rosteri i år.

Å ena sidan har jag förbannat mig själv de senaste åren för att jag inte köpt någon kalender, å andra sidan är 990 kr ganska mycket pengar. Å ena sidan får man 5-6 påsar single origin för de pengarna och det räcker ganska många månader för mig, å andra sidan får man ju chansen att prova nya och annorlunda bönor på det här sättet (bönor som jag antagligen inte hade köpt i större förpackning)...

https://www.kafferaven.se/products/kafferavens-specialkaffeka...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kaffekalender hade ju varit riktigt kul men drygt 1300 kr/kg känns lite mycket

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Kaffekalender hade ju varit riktigt kul men drygt 1300 kr/kg känns lite mycket

Många av de kaffen som ingår där ligger numera på runt 1000 kr/kg till ordinarie pris. Sedan ska det packas i mindre påsar osv. Det är dyrt men inte orimligt.

Och om det nu stämmer att det bara är Per Nordbys kaffe och Åre Kafferosteri som ingår så är det väldigt hög nivå.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Många av de kaffen som ingår där ligger numera på runt 1000 kr/kg till ordinarie pris. Sedan ska det packas i mindre påsar osv. Det är dyrt men inte orimligt.

Och om det nu stämmer att det bara är Per Nordbys kaffe och Åre Kafferosteri som ingår så är det väldigt hög nivå.

Ja det är verkligen inte orimligt men blir ändå ganska mycket. Köper jag kaffe med de kilopriserna så brukar det inte vara mer n 200 gram.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte syftet med skärmen, märklig placering iom. den kommer blockeras av koppen/benen. Visst kan man stirra på den innan och efter man har gjort en dålig kopp kaffe, men varför skulle man göra det? Främsta syftet med skärmen är säkert att spamma LG-relaterad reklam...
Designen är väl halvcool bortsett från när den sprutar diarré i en kaffekopp

Sedan hela grejen med att mixa Nespressos ofta genomusla kaffepods låter helt ointressant. Visst finns det tredjepartspods som ska hålla högre nivå, men då ser jag inte behovet av att mixa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Naki
Nej tack, jag vill inte ha en kaffemaskin som dubbeljobbar som rymdstation
Känns som världens gimmick uppåt tusen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Förstår inte syftet med skärmen, märklig placering iom. den kommer blockeras av koppen/benen. Visst kan man stirra på den innan och efter man har gjort en dålig kopp kaffe, men varför skulle man göra det? Främsta syftet med skärmen är säkert att spamma LG-relaterad reklam...
Designen är väl halvcool bortsett från när den sprutar diarré i en kaffekopp

Sedan hela grejen med att mixa Nespressos ofta genomusla kaffepods låter helt ointressant. Visst finns det tredjepartspods som ska hålla högre nivå, men då ser jag inte behovet av att mixa.

Skrivet av RVX:

@Naki
Nej tack, jag vill inte ha en kaffemaskin som dubbeljobbar som rymdstation
Känns som världens gimmick uppåt tusen.

Nu låter ni lite negativa, men jag är nog benägen att hålla med. Är dock fascinerad av bilden på Kickstarter där den ser att huka sig ner för att verkligen pressa ut kaffet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

För mig är varje dag kaffets dag.

Dricker dock mindre nu än jag brukar. Kanske 1-2 koppar om dagen. När det varit som värst? 8-12 kanske. 4-6 normalt arbetsdagar, 1-2 på helger.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Haha, varje dag är kaffets dag och jag är glad (än så länge iaf) att det verkar fungerar för kroppen med "koffeinfritt". I Sverige är det nog lite sådär med den genren medan i USA (från statista.com) "According to a recent survey, 17.5 percent of U.S. consumers reported only drinking decaf coffee in 2022". Har sällan problem att gå upp i varv på morronen eller elsetime och vid fjärde koppen på en dag fastnade alltid ögonen på en punkt i fjärran...ett tecken(det mest triviala) på lite för mycket koffein för fyra koppar koffeinfritt på en dag är bara trevligt och gott.
https://nybryggt.nu/kaffe/kaffebonor/epos-caffe-afrodite-deca... är inte sno-ordyrt och faktiskt helt reko.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Blir en kopp "lokal" kaffe när man kommer hem från jobbet.
Big Lake Coffee
Men sedan är det inte direkt någon avvikelse mot en vanlig dag. 😀

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Drack ett par koppar zoega-nånting. Börjat gå över till dem från arvid nordqvist då de oftast har bättre rost-datum. Köper lite på måfå när det kommer till vardags-kaffet. Kul att testa lite nytt då och då.

Hade jag vetat att det var kaffets dag så kanske jag hade gått ner till kaffe-affären och köpt nån lite mer deluxe.

Tillbereder genom att handkvarna i en 1zpresso och kört pour over i en hario. Gärna lite grövre malt, så kör jag mindre men fler "pours."

Permalänk
Medlem

Är det någon som börjat dricka lyxigt kaffe och börjat få svårt att njuta av en vanlig kopp man tar på jobbet eller hos en vän?
Inte hänt mig! Men nyfiken.

Permalänk
Medlem

Dricker allt sålänge det inte är för svagt.. Då blir jag grinig.
Idag får det bli en kanna extra antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det någon som börjat dricka lyxigt kaffe och börjat få svårt att njuta av en vanlig kopp man tar på jobbet eller hos en vän?
Inte hänt mig! Men nyfiken.

Japp, även om man kör hemma med malet/bönor så åker man till en grossist (el i mitt fall) och man undrar om det ens är kaffe man dricker...

Går inte avnjuta så har börjat ta med termos 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Dricker kaffe.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp, även om man kör hemma med malet/bönor så åker man till en grossist (el i mitt fall) och man undrar om det ens är kaffe man dricker...

Går inte avnjuta så har börjat ta med termos 🤣

Förstår (y)
Jag njuter gärna av en kaffe hos någon vän ibland eller på jobbet och jag skulle aldrig börja ta med en termos då det är på gränsen till förolämpande till dom man sitter hos enligt mig.