Gen Z mer lättlurade på nätet än ”boomers”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, helt galet nymodigt.

<Uppladdad bildlänk>

Ja om man menar tex 90 talister skriv det ist för gen xyz det ör det ja genar med "nymodigt".
Varför ska man hålla på med att gå efter en lista flr att se vilken gen en åldersgrupp är för att en skribent vill verka cool?
Men som nån skrev ovan. Sweclockers har blivigt mer och mer en clickbait site, blir adblocler på snart.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skaplig clickbait :'D. Mer korrekt titel: "Större antal Gen-z än boomers blir lurade på nätet"

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

mina föräldrar är nästan sjukligt rädda, på snudd paranoida, de tror att hela världen är ute efter att blåsa dem på kort nummer och pengar, att så fort de öppnar en sida de inte känner till så har deras bankkonton tömts och livet är över typ. när jag skulle göra min första utrikes beställning och vi använde oss utav paypal och använde då morsans kort och hon visste inte om att kortet måste aktiveras via hennes bank när man ska göra köp över nätet och det blev error när vi tröck på köp knappen, huga, the horror, det var en scen jag inte vill gå igenom igen, det var end of the world, morsans kort hackat, pengarna väck osv, ren panik.
visst, självklart så ska man ju vara försiktig och man ska ju vara uppmärksam, men kom igen nu, det finns ju en gräns

Sen har vi dem som sväljer allt med hull och hår, tänker på mitten 90-tal och popup fönster du har vunnit 1000, du har vunnit en resa, de finns damer 1km ifrån dig.

Sen när man var mindre och kolla i reklamblad, en tv för 699kr, det fatta man ju inte då att de var delbetalning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vi är sjukt gubbiga nu. Jag känner flera i 20-års åldern som har jävligt bra koll på filsystem, linux, cisco routers och aldrig i hela sitt liv skulle installera en app som TikTok eller IG.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju samma generation som tror att Internet och WajFaj är samma sak.

Min fru tror det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Unga är ju i regel mer risktaggande så det är nog en stor bidragande faktor. "Verkar något för bra för att vara sant...?" Äldre har det bättre ställt rent ekonomiskt. Dvs gjort vinster på att äga fastigheter etc. Något som knappast några unga alls har råd med. Det gör säkerligen unga mer benägna att haka på "ponzi schemes" och vara mer opportunistiska rent generellt.

När jag själv var ung tilläta man att tänka kritiskt och självständigt. Idag har du ett helt pöbelvälvde emot dig om du inte ställer dig i konsensusledet. Det fanns inte när jag var ung. Drev av de proportioner vi ser idag som människan inte är byggd för att kunna hantera. Så risken är stor att unga som gör allt för att passa in, också lätt blir nyttiga idioter utan någon integritet.

Det är väl detta som är rotorsaken; att man är mer naiv och lättlurad som ung. Har väl väldigt lite med "på nätet" att göra, och mer med generell uppskattningsförmåga att göra, som kommer med åldern.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Vi är sjukt gubbiga nu. Jag känner flera i 20-års åldern som har jävligt bra koll på filsystem, linux, cisco routers och aldrig i hela sitt liv skulle installera en app som TikTok eller IG.

Det är dock inte representativt för gruppen 20åringar. Det finns mängder av 20åringar som är usla på teknik och som sitter på tiktok dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Skolan utvecklas inte med tekniken.. tror de fortfarande rullar in CTR med VHS?
Skolan behöver lära ut hur farligt internet kan vara om hur fake news fungerar osv.

Hur farligt det är att lägga ut ansikte och röst på internet som ung, osv.

Lustigt att du nämner det. Har själv jobbat i skola och har en fru som jobbar i skola och:
1. Nej, man rullar inte längre in TV-apparater i klassrummen. Numera kör man projektor med en ansluten dator.
2. Källkritik är sedan många år tillbaka ett del av obligatorisk del i skolgången som lärs ut redan i grundskolan.
3. Sedan anser jag personligen att det inte bör vara skolan som ska lära elever etik på Internet utan det borde vara varje förälders ansvar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Lustigt att du nämner det. Har själv jobbat i skola och har en fru som jobbar i skola och:
1. Nej, man rullar inte längre in TV-apparater i klassrummen. Numera kör man projektor med en ansluten dator.
2. Källkritik är sedan många år tillbaka ett del av obligatorisk del i skolgången som lärs ut redan i grundskolan.
3. Sedan anser jag personligen att det inte bör vara skolan som ska lära elever etik på Internet utan det borde vara varje förälders ansvar.

TV? Dator med projektor? Bah! Liesegang diaprojektor och rullband på en Tandberg ska det vara. Pogo-pedagog är grejer! Ta gärna in en stor plansch från 50-talet också.

Var ställde jag tramporgeln?

Permalänk
Medlem

Inte alls konstigt, så mycket Gen Z hänger på Tiktok så blir man orolig över nästa generation.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

All unga är mer eller mindre blåögda o naiva men "vi äldre" va ju tvungen att forska fram fakta när vi va unga. Ungarna idag är för lata och deras happy center triggas inte av fakta. Majoriteten får ju sina nyheter (om man ens kan kalla det det) från tiktok, facebook och "x" och det blir ju tydligare varje dag att sociala medier är mänsklighetens downfall (hehe)

Tittar bara på syrrans och brorsans ungar... De kan i pricip INGENTING. Sånt som fick mig att bli nyfiken på omvärden, naturvetenskap, teknik (hur funkar den-mening?) etc - den nyfikenheten finns inte alls i dom. Jag är 41.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Inte alls konstigt, så mycket boomers hänger på diskotek så blir man orolig över nästa generation.

Skrivet av Hakeemzo:

Inte alls konstigt, så mycket Gen X hänger på festivaler så blir man orolig över nästa generation.

Skrivet av Hakeemzo:

Inte alls konstigt, så mycket Millenials hänger på Internet så blir man orolig över nästa generation.

Skrivet av Hakeemzo:

Inte alls konstigt, så mycket Gen Z hänger på Tiktok så blir man orolig över nästa generation.

Din kommentar går att applicera till vilken generation som helst bara man ändrar några få ord.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Min förälders generation är väldigt duktiga på bilar, byter lampor, olja och kamrem som inget.
Jag tycker jag åstadkommit något stort när jag byter bilbatteri själv, efter kollat 2-3 videos på youtube...

När jag gick på högstadiet & gymnasiet så höll nästan alla killar i klassen på bygga egna dator, photoshop, flash eller programmering.

Nu när jag ser dagens ungdomar så får jag intrycket deras skills är att scrolla på tiktok och följa trender. Föräldrar tror sina barn lär sig om datorer när dom spelar. Förut var det svårt och man behövde lära sig för att få igång saker, typ ändra i autoexec.bat och config.sys.

Inte konstigt det är enklare lura någon som inte fattar hur saker hänger ihop.

Det du säger är sant. Men det kommer ju också en punkt när det inte längre är vettigt att lägga tid på att lära sig saker som sällan eller aldrig kommer till användning.

Köper du en ny bil idag kan du inte byta kamrem själv. Allting är inkapslat och kodat, och dessutom skulle alla garantier flyga åt helsicke. Byta lampor? Ja men det är LEDs som kostar tusentals kr och också är inkapslade.

Jag satt också och meckade i autoexec.bat och config.sys för att frigöra några kb minne, men är det en användbar skill idag? Lär jag mina barn det? Självklart inte.

Om du inte har cykel som hobby, utan bara cyklar till IT-jobbet på den, inte lägger du helgen på att plocka ner växelnavet i delar för att laga det, du lämnar in den hos närmsta cykelhandlare och får den fixad på en timme.

Vet du hur du lagar vedspisar?
Smörjer höskrindan?
Tätar ångmaskinen?
Gör nya lerkrus när de gamla gått sönder?
Saltar fisk så att du har något att leva på till vintern?

Sen håller jag med om att det är för mycket totalt hjärndött scrollande på sociala medier. Har förbjudit tiktok för mina barn iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

TV? Dator med projektor? Bah! Liesegang diaprojektor och rullband på en Tandberg ska det vara. Pogo-pedagog är grejer! Ta gärna in en stor plansch från 50-talet också.

Var ställde jag tramporgeln?

Tramporgeln står väl brevid flanellografen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Din kommentar går att applicera till vilken generation som helst bara man ändrar några få ord.

Jag tror kritiken mot influencers, TikTok o.s.v. inte bara är en generationsfråga. Det är att skjuta problemet åt sidan lite att bara skylla på en generation.
Det är en väldigt manipulativ och skrupelfri form av marknadsföring som är speciellt framtagen för att påverka människor så mycket som möjligt. Det är på en helt annan nivå än något tidigare generationer utsattes för. Företag har tillgång till enormt mycket mer data om folks vanor, köpehistorik, beteendemönster o.s.v. än t.ex. de som gjorde TV-reklam hade. De kunde bara rikta sig väldigt brett mot en viss målgrupp och inte individanpassa reklamflödet på samma sätt och nästla in det i folks personliga, privata informationsflöden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Äh det är väl en kombination av brist på erfarenheter/konsekvenstänkade och att storföretagen som t.ex. Apple har format användarna till dumma får.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tagit bort ett orelaterat politiskt sidospår (igen)…

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Joey B Toonz åsikt om TikTok-generationen.

Finns mycket tragiskt att se på hans kanal.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Lustigt att du nämner det. Har själv jobbat i skola och har en fru som jobbar i skola och:
1. Nej, man rullar inte längre in TV-apparater i klassrummen. Numera kör man projektor med en ansluten dator.
2. Källkritik är sedan många år tillbaka ett del av obligatorisk del i skolgången som lärs ut redan i grundskolan.
3. Sedan anser jag personligen att det inte bör vara skolan som ska lära elever etik på Internet utan det borde vara varje förälders ansvar.

Man kan oxå nämna att så har det varit i 20år nu med projjar. Många använder smartboards och liknande dessutom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt som att vi lär oss av våra misstag och dess konsekvenser - desto tidigare i livet vi får göra misstagen och själva hantera konsekvenserna av dom, desto bättre blir vi på att både undvika dom och att hantera konsekvenserna när det ändå väl händer?

Vilket då även förklarar varför många undomar idag, och även tidigare relativt äldre generationer, inte lär sig av sina misstag eftersom någon annan i allt större utsträckning då hanterar konsekvenserna i form av curlingföräldrar, ett samhälle som satt skummgummi på alla farliga hörn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Inte alls konstigt, så mycket Gen Z hänger på Tiktok så blir man orolig över nästa generation.

Så vad du säger är att pga hur mycket Gen Z hänger på TikTok så blir du orolig över Gen Alpha?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

... rubriken kan knappt läsas på annat sätt än att det för varje givet bedrägeriförsök är större chans att det gås på om det riktas mot en ungdom jämfört med mot en äldre. Finns det stöd för det? För inte kan man väl mena att en person som går på 2 av 1 000 bedrägeriförsök är mer ”lättlurad” än en som går på 1 av 5?

Inte nog med det. Undersökningen anser att bara bedrägerier som i efterhand upptäckts av den lurade är "lyckade".
Hur många blir lurade utan att upptäcka det? (Kan ju till exempel handla om att man tror på desinformation som sprids.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja om man menar tex 90 talister skriv det ist för gen xyz det ör det ja genar med "nymodigt".
Varför ska man hålla på med att gå efter en lista flr att se vilken gen en åldersgrupp är för att en skribent vill verka cool?
Men som nån skrev ovan. Sweclockers har blivigt mer och mer en clickbait site, blir adblocler på snart.

90 Talister skiljer sig kraftigt i teknologin. Jag är en av dom som anser att de födda efter 98 må vara mer "teknologiska" av sig men de är fan inte tekniska av sig för fem öre.
De födda innan 95 hann i alla fall se någon form av "ad-free" internet - och fått vara med allt skit som introducerats genom åren.
Det är på tok för många idag som inte har den blekaste vad en ad-block är för dom antagligen tror att annonserna är en del av internet.
Så vi äldre har lättare att urskilja vad som är bluff och inte av flera anledningar då man vart från "början" medan de yngre kastades rakt in i smeten.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja då var den perioden länge sen.
Förr skrev man tex 70 talister om man menade din åldersgrupp eller 50-60åringar.
Skriva Gen xyz är ju bara förvirrande.

Håller med om att det kan bli förvirrande, för de olika ”gens” beror or ju ofta på vilket webbsida du ser på för tillfället, men trots det är det ju vedertagna begrepp som överlag fungerar tycker jag. Problemet med t.ex. ”70-talister” är ju att det inte omfattar en generation, utan en tidsperiod på 10 år, när det handlar om en period på upp till 30 år.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja om man menar tex 90 talister skriv det ist för gen xyz det ör det ja genar med "nymodigt".
Varför ska man hålla på med att gå efter en lista flr att se vilken gen en åldersgrupp är för att en skribent vill verka cool?
Men som nån skrev ovan. Sweclockers har blivigt mer och mer en clickbait site, blir adblocler på snart.

Det handlar inte om åldersgrupp. Vad man avser är en så kallad Social generation.

"En social generation är grupp av personer som föddes under samma tidsperiod och delar liknande kulturella erfarenheter. Idén med en social generation, i den betydelse som vi använder idag, fick fäste under 1800-talet. Innan dess hade begreppet "generation" i allmänhet avsett familjeförhållanden, inte bredare sociala grupperingar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men vänta nu …

Gen Z mer lättlurade på nätet än ”boomers”

Har inte läst undersökningen, men vad är den rubriken grundad på egentligen?

Hela 16 procent av respondenterna i Gen Z svarade att de har gått på ett nätbedrägeri, medan samma siffra för ”boomers” var 5 procent. 17 procent av ungdomarna svarade också att något av deras sociala medier-konton har hackats, medan bara 8 procent av de äldre hade hackats.

Steg 1 här måste väl vara att misstänka att en typisk ungdom har betydligt fler konton på sociala medier och använder Internet betydligt mer än en typisk äldre. Och mycket riktigt:

Undersökningen visade också att bland 20–29-åringar hade 44 procent utsatts för bedrägerier, något som bara drabbat 23 procent av respondenter i åldrarna 70–79 år.

[…]

Tanneasha Gordon som ledde Deloitte-studien säger till Vox att en orsak till att Gen Z luras oftare är att de helt enkelt lever en så stor del av sina liv online. De handlar till exempel väldigt mycket på nätet och är därmed mer utsatta för bedrägeriförsök än äldre generationer.

Men rubriken kan knappt läsas på annat sätt än att det för varje givet bedrägeriförsök är större chans att det gås på om det riktas mot en ungdom jämfört med mot en äldre. Finns det stöd för det? För inte kan man väl mena att en person som går på 2 av 1 000 bedrägeriförsök är mer ”lättlurad” än en som går på 1 av 5?

Detta!
Man borde presentera en lurad-per-timme siffra istället. Dvs hur många gånger har du blivit lurad delat med hur länge har du surfat.
Ser samma feltänk med flera siffror som presenteras lite här o där.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Håller med om att det kan bli förvirrande, för de olika ”gens” beror or ju ofta på vilket webbsida du ser på för tillfället, men trots det är det ju vedertagna begrepp som överlag fungerar tycker jag. Problemet med t.ex. ”70-talister” är ju att det inte omfattar en generation, utan en tidsperiod på 10 år, när det handlar om en period på upp till 30 år.

Men det är därför det blir ännu mer fel att använda generations begreppen på det här sättet. Bättre att säga åldersgrupp för det kommer vara stor skillnad på den som är född år 1 jämfört med år 30 även fast det är "samma generation" enligt bokstäverna.
Det är inte samma generation i praktiken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Lite Bermudatriangeln över det här. Yngre utsätter sig ju för fler risker så inte konstigt om de är överrepresenterade.

Permalänk
Medlem

Ska inte tala illa om dagens barn och ungdomar utan snarare så är jag orolig över, vad jag ser, hur de egentligen kastar bort en av de mest minnesvärda tiderna i deras liv åt att spela online och spendera tid på sociala medier.
Vad kommer de komma ihåg? Vad kommer de blicka bakåt till när de tänker på vad de gjorde som barn?
Fortnitematchen som var likadan som alla andra 1000 matcher? Tiktok klippet som gav ett skratt i fem sekunder?

Personligen kommer jag bara ihåg två matcher av alla tusentals jag spelat sedan 1998, en är under ett LAN i CS där jag jävlades med de andra genom att fuska och en Q3 Arena match i 1v1 (sedan några singleplayer händelser men inget av dessa är egentligen spelsessioner utan har även koppling till händelser till den verkliga världen). Resterande minnen kring spelandet är snarare allt runtomkring på t.ex. LAN, när jag fick mitt NES, första datorn, första ljudkortet
Däremot har jag helsikes mycket minnen på allt annat möjligt jag gjorde från barndomen till ungdomen som jag med värme tittar tillbaka på.

Spel är kul, men som det verkar vara idag med barn så spenderar det från för ung ålder alldeles för många timmar spelandes varje dag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Så oväntat. Det en random streamer säger på YouTube måste ju vara sant. Försöker förklara hur det fungerar för min yngsta på 8 som envist hävdar att "men han har filmat det i Minecraft, det finns på riktigt!"

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB