Kom över en analog fotoutrustning.. "synd o slänga" - brukbart?

Permalänk
Medlem

Kom över en analog fotoutrustning.. "synd o slänga" - brukbart?

Den hade stått ett tag i omklädningsrummet, väskan. Tänkte inte så mycket på den.
Visade sig vara en kollega som lämnat, om nån ville ha.

Det är inte helt oanvänt, men flera av tillbehören och väskan är i väldigt bra skick.

Har inget intresse av att bli analog själv, men tycker gamla kameror är mysiga ändå.

Nån som själv ägt något liknande?

Vet inte om ja ska ha kvar den som prydnad / kul grej, eller hitta någon intresserad som vill bruka den..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill går nog optiken att använda till en digitalkamera för det finns adaptrar mellan de flesta fästen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är säkert möjligt, har dock inget större intresse av det personligen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill går nog optiken att använda till en digitalkamera för det finns adaptrar mellan de flesta fästen.

Tänkte det samma. Det är optiken som är dyr. Ofta får man ge 10-40K för riktig bra optik.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat så noga, men detta är nog "ok" optik, men inte märkvärdig på nått vis.

Tror största värdet är för den som gillar att fotografera på plastremsa med retroprylar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tänkte det samma. Det är optiken som är dyr. Ofta får man ge 10-40K för riktig bra optik.

Problemet är bara att det inte finns mycket optik från den tiden som kan jämföras med moderna objektiv. Pga avsaknaden av datorer var det väldigt svårt att optimera för flera egenskaper samtidigt, så oftast har man offrat nåt. Kan vara kantskärpa, kan vara kromatisk aberration, kan vara vinjettering, eller distortion. Dessutom hade man inte alls, eller bara rudimentär, antireflexbehandling av ytorna så ljusgenomsläppligheten var sämre (mindre ljus vid samma nominella bländare) och man fick fler reflexer från kantljus eller ljus i bildfältet, och kontrastsänkning. Kraven på skärpa var också lägre eftersom film är ganska grovkornig jämfört med digitalkamerornas pixeltäta sensorer, och manuell fokusering (som var norm fram till slutet av 80-talet) innebar att det sällan var helt perfekt skärpa ändå, i alla fall utanför studiomiljö, så många objektiv är rätt oskarpa jämfört med dagens.

Man kan ju för all del använda dem, kanske för att man vill återskapa bildkänslan från förr. Särskilt i kombination med lite filter eller färginställningar för att simulera filmtyper från förr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad för svar du är ute efter men jag har ett liknande kit (annan väska) stående på skrivbordet som jag planerat sälja ett bra tag. Generellt verkar man väl få några hundralappar för en kamera med några objektiv. Möjligtvis lite mer eftersom det är i fint skick (remskydd kvar) och ingår gott om tillbehör.

Det är svårt att urskilja vad för objektiv som ingår men det som sticker ut är 50mm f/1.7 som har ett gott rykte och kan vara värt några hundralappar för sig själv.

https://lenslegend.com/konica-hexanon-50mm-f1-7-ar-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är bara att det inte finns mycket optik från den tiden som kan jämföras med moderna objektiv. Pga avsaknaden av datorer var det väldigt svårt att optimera för flera egenskaper samtidigt, så oftast har man offrat nåt. Kan vara kantskärpa, kan vara kromatisk aberration, kan vara vinjettering, eller distortion. Dessutom hade man inte alls, eller bara rudimentär, antireflexbehandling av ytorna så ljusgenomsläppligheten var sämre (mindre ljus vid samma nominella bländare) och man fick fler reflexer från kantljus eller ljus i bildfältet, och kontrastsänkning. Kraven på skärpa var också lägre eftersom film är ganska grovkornig jämfört med digitalkamerornas pixeltäta sensorer, och manuell fokusering (som var norm fram till slutet av 80-talet) innebar att det sällan var helt perfekt skärpa ändå, i alla fall utanför studiomiljö, så många objektiv är rätt oskarpa jämfört med dagens.

Man kan ju för all del använda dem, kanske för att man vill återskapa bildkänslan från förr. Särskilt i kombination med lite filter eller färginställningar för att simulera filmtyper från förr.

Har ett gammalt Pentax 50mm 1:1.4 till min Pentax K5, blir lite tele men faktiskt rätt trevligt objektiv trotts att det är helt mekaniskt utan autofokus.

Har provat en del andra gamla objektiv till den kameran men de har definitivt inte imponerat lika mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Vet inte riktigt vad för svar du är ute efter men jag har ett liknande kit (annan väska) stående på skrivbordet som jag planerat sälja ett bra tag. Generellt verkar man väl få några hundralappar för en kamera med några objektiv. Möjligtvis lite mer eftersom det är i fint skick (remskydd kvar) och ingår gott om tillbehör.

Det är svårt att urskilja vad för objektiv som ingår men det som sticker ut är 50mm f/1.7 som har ett gott rykte och kan vara värt några hundralappar för sig själv.

https://lenslegend.com/konica-hexanon-50mm-f1-7-ar-review/

Jag vet faktiskt inte själv vad jag vill, tyckte mest det var lite kul o hitta ett sånt gammalt kit såpass komplett och oslitet.

Kan bli så att jag ger bort det till någon som vill ha, eller säljer billigt. Om det intr blir kvar i samlingen med gamla obsoleta saker..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är en f/1.7 50mm-optik väldigt standard.

Du kan få några hundringar pga ett fint paket, bästa chansen är nog tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr är en f/1.7 50mm-optik väldigt standard.

Du kan få några hundringar pga ett fint paket, bästa chansen är nog tradera.

Lite vad min känsla sa också, men orkar inte med o krångla med tradera för några hundringar.

Den blir säkert ståendes till jag hittar någon som vill ha den.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Göra rent och packa in i skåp för o ta fram om 20år och slänga det då istället? 🤣

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är bara att det inte finns mycket optik från den tiden som kan jämföras med moderna objektiv. Pga avsaknaden av datorer var det väldigt svårt att optimera för flera egenskaper samtidigt, så oftast har man offrat nåt. Kan vara kantskärpa, kan vara kromatisk aberration, kan vara vinjettering, eller distortion. Dessutom hade man inte alls, eller bara rudimentär, antireflexbehandling av ytorna så ljusgenomsläppligheten var sämre (mindre ljus vid samma nominella bländare) och man fick fler reflexer från kantljus eller ljus i bildfältet, och kontrastsänkning. Kraven på skärpa var också lägre eftersom film är ganska grovkornig jämfört med digitalkamerornas pixeltäta sensorer, och manuell fokusering (som var norm fram till slutet av 80-talet) innebar att det sällan var helt perfekt skärpa ändå, i alla fall utanför studiomiljö, så många objektiv är rätt oskarpa jämfört med dagens.

Man kan ju för all del använda dem, kanske för att man vill återskapa bildkänslan från förr. Särskilt i kombination med lite filter eller färginställningar för att simulera filmtyper från förr.

Allt jag ser är argument för att ta riktigt coola bilder.

Permalänk
Medlem

Otroligt skick på hela alltet. Tyvärr är SLR kameror inte så eftertraktade nu för tiden, men en rulle film kostar inte så mycket. Ut och testa ifall allt funkar lika bra som det ser ut och donera till nån skola eller student.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Otroligt skick på hela alltet. Tyvärr är SLR kameror inte så eftertraktade nu för tiden, men en rulle film kostar inte så mycket. Ut och testa ifall allt funkar lika bra som det ser ut och donera till nån skola eller student.

Själv hade jag eventuellt lagt ett bud om det vore så blodigt dyrt att skanna/digitalisera till hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Själv hade jag eventuellt lagt ett bud om det vore så blodigt dyrt att skanna/digitalisera till hög upplösning.

Hade du bott närmare hade ja kastat grejorna efter dig 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.