Nya strömkontakten "12V-2x6" säkrare än 12VHPWR i test

Permalänk
Melding Plague

Nya strömkontakten "12V-2x6" säkrare än 12VHPWR i test

I ett test hos kabeltillverkaren Linwell framgår att de nya kontakterna håller sig betydligt svalare – även om de ansluts felaktigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att dom fixar. Ser bra ut.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Litar på den först när Nexus sagt sitt!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Tack Nvidia för att ni låter mig betatesta ert grafikkort för mer än 20k... Borde ha varit på plats redan när kortet släpptes!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Måttstocken borde väl vara föregångaren till 12VHPWR

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tack Nvidia för att ni låter mig betatesta ert grafikkort för mer än 20k... Borde ha varit på plats redan när kortet släpptes!

Gissar på att andrahandsvärdet inte blir så högt på de kort som har denna kontakten heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

I ett stresstest belastas kontakten med 55 Ampere under 15 minuter och undersöks sedan med värmekamera. Där framgår att temperaturen stannar vid cirka 46 °C som mest, när kontakten är korrekt ansluten.

Citat:

Risken att 12VHPWR-kontakter smälter uppstår i huvudsak när kontakten inte är korrekt ansluten på något vis. Testet upprepas därför med den nya kontakten felaktigt monterad. Som högst levererar kontakten 640 watt, men håller sig trots det kvar på en temperatur strax över 40 °C.

Så.. felaktigt monterad sladd är 6 °C svalare än korrekt monterad sladd...? Eller är "Strax över 40 °C" = Mer än 46 grader som den stannar vid när den är korrekt monterad?

Permalänk
Medlem

Jag inväntar Steve Burke's test av detta innan jag tror på det, men vidhåller att en ny kontakt egentligen är helt onödig. 8-pins kabeln klarar lätt 2-3 gånger mer än den är specad för, och ännu mer med 16AWG, så egentligen är det bara jävligt onödigt med ny kabel och kontakt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

så glad att jag köpte min 6950xt och inte gick över till 4000 serien. är mäktigt besviken på nvidias lögner de dragit över åren. när 3000 serien släpptes sa de xx60 klarar 1080p 144hz, xx70 1440p 144hz, xx80 4k 120hz... de nämnde dock inte att det är FLUKTUERANDE fps, trots att de lovade stabil gaming med tidigare nämnda kort..

3070 klarade ju 70-130fps i 1440p, kände mig rejält grundlurad, såna FPS skillnader skapar ojämn upplevelse.

nu med 6950xt har jag iaf stabila 144fps @1440p, som jag hade förväntat mig! blir nog AMD till nästa uppgradering...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag inväntar Steve Burke's test av detta innan jag tror på det, men vidhåller att en ny kontakt egentligen är helt onödig. 8-pins kabeln klarar lätt 2-3 gånger mer än den är specad för, och ännu mer med 16AWG, så egentligen är det bara jävligt onödigt med ny kabel och kontakt.

Kontaktdonet till 8-pins klarar 384W om jag minns rätt, men det betyder inte alls att alla kablar med det kontaktdonet klarar 384W. Specen var ju 150W, så det var helt OK att tillverkaren av nätagget Super Power Energy 1000W bara drog kablar som klarar 150W till sina 8-pinnars. Koppar är dyrt, det finns pengar att spara på att använda lite mindre. Att bara höj tillåten effekt går alltså inte. Visst hade man kunnat göra en ny standard med samma kontaktdon med en annan nyckling, men vad är vinsten med det?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gud vilken störig gubbe i videon, och kan folk sluta vara så nonchalanta kring ström? Gubben pillar friskt på ett kretskort där det går 650 watt genom, smart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Gud vilken störig gubbe i videon, och kan folk sluta vara så nonchalanta kring ström? Gubben pillar friskt på ett kretskort där det går 650 watt genom, smart!

Det finns ju en anledning att man har valt 12V likspänning för att det ska kunna gå höga strömmar utan att det leds in i kroppen. Ja, så länge man inte slickar på kontakten. Kroppen har tillräcklig hög resistans utan att det händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Gud vilken störig gubbe i videon, och kan folk sluta vara så nonchalanta kring ström? Gubben pillar friskt på ett kretskort där det går 650 watt genom, smart!

Sålänge spänningen bara är 12V så är det enda du behöver oroa dig för temperaturen. Nog ska man ta el på alvar, men man behöver heller inte vara överdrivet nojjig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Gud vilken störig gubbe i videon, och kan folk sluta vara så nonchalanta kring ström? Gubben pillar friskt på ett kretskort där det går 650 watt genom, smart!

Spelar watt nån roll? Det är ju fortfarande bara 12v vilket inte kan pumpa mycket ström in i kroppen. Är väl samma med ett bilbatteri, det anses inte vara dödligt trots ännu mera amps än vad ett grafikkort suger åt sig.

Permalänk
Medlem

Svårt att se till att en kontakt är i ordentligt 2023, haha.
De kort som smält har använt en massa konstiga adapter från CableMod osv.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Gissar på att andrahandsvärdet inte blir så högt på de kort som har denna kontakten heller.

Nu är det väl själva kontakten på kabeln detta gäller och inte själva anslutnings kontakten på grafikkortet.

Citat:

Den blir dock bakåtkompatibel med 12VHPWR och på utsidan särskiljes de två enklast genom att den nya 12V-2x6-kontakten präglas med märkningen "H++". Den äldre kontaktens rekommendation om att inte kraftigt böja kablaget uppges kvarstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

så glad att jag köpte min 6950xt och inte gick över till 4000 serien. är mäktigt besviken på nvidias lögner de dragit över åren. när 3000 serien släpptes sa de xx60 klarar 1080p 144hz, xx70 1440p 144hz, xx80 4k 120hz... de nämnde dock inte att det är FLUKTUERANDE fps, trots att de lovade stabil gaming med tidigare nämnda kort..

3070 klarade ju 70-130fps i 1440p, kände mig rejält grundlurad, såna FPS skillnader skapar ojämn upplevelse.

nu med 6950xt har jag iaf stabila 144fps @1440p, som jag hade förväntat mig! blir nog AMD till nästa uppgradering...

Nu blandar du ihop renderade bildrutor med skärmens uppdateringsfrekvens. Uppdateringsfrekvensen anges typiskt i Hz, och fluktuerar inte. Renderade bilders mäts typiskt i fps och varierar enormt beroende på belastning. Utan att veta exakt vilket spel du tänker spela och med vilka grafikinställingar är det omöjligt att veta vilken fps du får. Där anger tillverkarna bara något ungefärligt värde för de flesta hyffsat moderna spel. Ingen skillnad på Nvidia pch AMD här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns ju en anledning att man har valt 12V likspänning för att det ska kunna gå höga strömmar utan att det leds in i kroppen. Ja, så länge man inte slickar på kontakten. Kroppen har tillräcklig hög resistans utan att det händer något.

Skrivet av DevilsDad:

Sålänge spänningen bara är 12V så är det enda du behöver oroa dig för temperaturen. Nog ska man ta el på alvar, men man behöver heller inte vara överdrivet nojjig.

Skrivet av murklor:

Spelar watt nån roll? Det är ju fortfarande bara 12v vilket inte kan pumpa mycket ström in i kroppen. Är väl samma med ett bilbatteri, det anses inte vara dödligt trots ännu mera amps än vad ett grafikkort suger åt sig.

Även om det inte är direkt farligt för dig så kan der lätt förstöra sakerna du pillar på. Fortfarande dålig vett å etikett ang hantering av datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kontaktdonet till 8-pins klarar 384W om jag minns rätt, men det betyder inte alls att alla kablar med det kontaktdonet klarar 384W. Specen var ju 150W, så det var helt OK att tillverkaren av nätagget Super Power Energy 1000W bara drog kablar som klarar 150W till sina 8-pinnars. Koppar är dyrt, det finns pengar att spara på att använda lite mindre. Att bara höj tillåten effekt går alltså inte. Visst hade man kunnat göra en ny standard med samma kontaktdon med en annan nyckling, men vad är vinsten med det?

Specen gäller som sagt 18AWG. Det finns säkert företag som kör med tunnare kablar än så, men då följer de inte specifikationen så redan där är det meningslöst att diskutera. Naturligtvis är det risk för fara för liv hälsa och egendom om inte ens minimikraven följs, men det gäller ju all elektronik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Så frågan är om det är fel på kontakten eller på konsumenten….?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tack Nvidia för att ni låter mig betatesta ert grafikkort för mer än 20k... Borde ha varit på plats redan när kortet släpptes!

Skrivet av xdrive:

Gissar på att andrahandsvärdet inte blir så högt på de kort som har denna kontakten heller.

Skrivet av MarkSix:

Nu är det väl själva kontakten på kabeln detta gäller och inte själva anslutnings kontakten på grafikkortet.

Håller med om att det är kasst av Nvidia att skicka ut så otestade kontakter på marknaden. Men som sagt så borde detta vara ett icke-problem på grafikkortssidan, så länge kabeln från nätagget har den nya kontakten? Eftersom den är bakåtkompatibel men har kortare stift så får du rimligtvis samma förbättring även på RTX 40-seriens befintliga anslutningar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

går dessa att använda på nuvarande GPU? vart köper man dessa PSU

Permalänk
Medlem

Med den gamla kontakten så har NorthridgeFix samt JayzTwoCents visat att kontakten kan smälta med ett 4090 kort även med korrekt insatt kontakt, så det är och förblir en tveksam design, kontaktstiften är ju också klenare än 6/8 pins kontakterna.
Tror inte detta är över riktigt, vad som kanske skulle behövas är att man skalar upp kontaktstorleken och kontaktpinnarna en del..

Har installerat ett Asus TUF 4070ti kort med ett nytt V3 nätagg och den klena kontakten inger inget förtroende alls..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett test hos kabeltillverkaren Linwell framgår att de nya kontakterna håller sig betydligt svalare – även om de ansluts felaktigt.

Läs hela artikeln här

Säkrare?
Låter som att den fortfarande inte är helt säker.
Säkrare än osäker säger ju inte någonting alls, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Gud vilken störig gubbe i videon, och kan folk sluta vara så nonchalanta kring ström? Gubben pillar friskt på ett kretskort där det går 650 watt genom, smart!

Och du framstår som totalt outbildad när det kommer till ellära, också tröttsamt att läsa om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och du framstår som totalt outbildad när det kommer till ellära, också tröttsamt att läsa om.

Hehe du skrev det jag tänkte.

Permalänk
Medlem

Bra att dom fixar. men en tanke. varför är inte sense pinnarna lite smartare? typ istället för att funka som brytare (0,1) så skicka meddelanden via SPI eller UART... typ

PSU: "Yo, jag skickar 500W just nu"
GPU: "wat!! jag får bara typ 300!"
GPU till drivrutin: "plz show error msg; "power delivery fault""

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Knotvillage:

Så frågan är om det är fel på kontakten eller på konsumenten….?

Lite både och, tänker jag Å ena sidan har man såklart ett eget ansvar att ansluta och installera sina prylar korrekt. Å andra sidan finns argumentet att det är dålig design att ett användarfel kan orsaka så pass allvarliga skador. Eftersom problemen tycks åtgärdas med reviderade versionen lutar det väl åt att det ändå ligger något i det

Permalänk

Fattar inte varför man fortsätter använda dallriga rundstift när det ändå är dags att uppgradera.
Flata stift med långa kontaktytor som i bil eller att börja använda XT-banankontakt som man gör i radiostyrda prylar. Där kan du dra 90 ampere genom en kontakt som är mindre än en gammal P4 4-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Även om det inte är direkt farligt för dig så kan der lätt förstöra sakerna du pillar på. Fortfarande dålig vett å etikett ang hantering av datorkomponenter.

Nja, de flesta komponenterna är inte så kännsliga. Har man bara koll på vad man håller på med är det fine.

Edit: Det är ju inte ens datornoponenter han hanterar. Datorkomponenter har många IC-kretsar som typiskt ör kännsliga. Det han pillar på är ett kretskort med kontakter på i testningssyfte. Hade inte förvånat mig om det inte finns en enda komponent på det som kan ta skada av att man pillar på det.