YouTube tar bort Premium Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Dags för EU att styra upp "tvångspaketen" hos storbolagen. Inte okej att man ska behöva prenumerera på allt från en specifik jätte för att få en av deras "monopol"-funktioner.

Youtube ska man kunna få med bara youtube, inte tvingas på allt de vill sälja. Samma sak med Amazon nu när de säljer allt man kan tänka sig i sina paket. Vill man ha deras prime för shopping/leveranser ska man inte tvingas betala för twitch/prime-vido/musik/+100 saker till.

Tänk om det hade varit typ ICA. För att få köpa mjölk måste du köpa laktospaketet och då får du 1 mjölk 1 grädde 1 smör 1 gräddfil och 1 lax bara för att de behöver sälja lax just nu...

Vill jag köra Spotify ska jag inte tvingas betala för Apple Music och Youtube Premium det är helt sjukt ju.

Monkeypaw-önskning. Amazon har redan announcat att man kommer behöva betala ett extra tillägg för att få Amazon Prime Video utöver Amazon Prime så de har uppfyllt din önskan. Att Youtube Lite försvinner är bara en smyghöjning av priset, snart kommer de väl som Amazon börja ta extra betalt för video/musiken, dvs. man får mindre för samma peng eller behöver hosta upp mer per månad.

Får hoppas USA:s antitrust-case mot Google leder till att företaget delas upp men det lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem

Varför är det dyrare genom enheter från Apple är min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Monkeypaw-önskning. Amazon har redan announcat att man kommer behöva betala ett extra tillägg för att få Amazon Prime Video utöver Amazon Prime så de har uppfyllt din önskan. Att Youtube Lite försvinner är bara en smyghöjning av priset, snart kommer de väl som Amazon börja ta extra betalt för video/musiken, dvs. man får mindre för samma peng eller behöver hosta upp mer per månad.

Får hoppas USA:s antitrust-case mot Google leder till att företaget delas upp men det lär ju inte hända.

Nej, man kan ju både erbjuda sakerna enskilt samtidigt som man erbjuder mängdrabatt av produkter i paketlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag kan köra ublock på firefox i mobilen i alla fall
Har du Android kan du kika på revanced

Ja telefon går ju men hur gör man med en tv från LG eller från konsol?
Har inte provat Revanced då jag inte är jättepigg på att dela mina inloggningsuppgifter. Hur säkert är det?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Varför är det dyrare genom enheter från Apple är min fråga?

<Uppladdad bildlänk>

Apple måste ju ha 30%. Vilket läggs på slutpriset.

Permalänk
Medlem

Kanske ett ypperligt tillfälle att lägga ner youtube tittandet för gott? Känns bara som man slösar tid där i vilket fall😅
Och det som läggs upp på youtube är inte var det en gång har varit i mitt tycke, det är så mycket dynga man måste scrolla igenom.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Snusfri

Dumma Youtube.
Får bli att köpa via vpn framöver då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Folk betalar för att blockera youtube reklam när de finns så många lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej, man kan ju både erbjuda sakerna enskilt samtidigt som man erbjuder mängdrabatt av produkter i paketlösningar.

Exakt så. Precis som alla "vanliga" företag gör some inte har "monopol".

Jag hoppas att det bara är en tidsfråga till EU rullar igång reglering om detta. I det stora hela handlar det om friheten att välja och om konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så dumt. Jag har NOLL behov av de andra grejerna i full-premium. En dubblering av priset för att få saker jag inte behöver eller vill ha.

Då får jag kanske försöka få nån reklamblockerare att funka i mobilen trots allt.

newpipe exister för android

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man har Spotify så kan man säga upp det i samband med Youtube Premium-upgrade.
Bor man i en familj kan man köra Premium family (169kr) och dela upp till 5 pers. Alla får då reklamfritt och music.

Nu delar jag bara med sambon men känns skönt att ha reklamfritt på PC, mobil och TV. Jag kan använda adblock på PC och mobil men inte i samsung-TVn. Pihole tar inte youtube-reklamerna där av någon anledning och orkar inte felsöka.

Jag hade premium i 3 år från Indien för 17kr i månaden men det slutade fungera. Jag fick inte till det igen varken med Brazil, Argentina, Turkiet eller Indien. Så det fick bli vanliga Svenska kronan.

Pihole tar inte reklamerna på smart-TV för den kan bara gå på DNS och Youtube skickar reklamerna från precis samma DNS som videoklippen för att lura såna adblockers vad jag har förstått.

Har också tidigare försökt registrera genom andra länder med VPN för att få billigare kostnad, men vad folk aldrig nämner när de föreslår den lösningen är att Youtube kräver olika typer av bevis för att man bor i landet, som ett betalkort från samma land eller andra typer av register. Har själv erkänt mig besegrad och skaffat Premium Family så alla ska kunna använda YT på smart-tvn utan själsdödande reklam.

Permalänk
Medlem

Rip Lite. Gick över till full premium redan igår. Använder YT mer än 10 ggr mer än alla andra streamtjänster tillsammans. Självklart att betala för att slippa reklam där. Skönt att kunna släcka skärmen utan paus igen.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om ni är många användare så är ju ändå Youtube Premium Family ganska prisvärt.

Japp det är sant. Med handen på hjärtat är det förmodligen värt ännu mer. Men säg inte det till Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så dumt. Jag har NOLL behov av de andra grejerna i full-premium. En dubblering av priset för att få saker jag inte behöver eller vill ha.

Då får jag kanske försöka få nån reklamblockerare att funka i mobilen trots allt.

firefox till android med ublock origin funkar prima

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

firefox till android med ublock origin funkar prima

Youtube i webbläsare på mobil är en nivå av självskadebeteende jag inte är beredd att utsätta mig för.
Nu använder jag ytterst sällan YT på mobila enheter, och pga en förändring i en fritidsaktivitet har även det lilla behov som fanns minskat till nära noll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bor man i en familj kan man köra Premium family (169kr) och dela upp till 5 pers. Alla får då reklamfritt och music.

problemet är att barnen ska vara över 13 för att få använda det. tror det är få familjer som har 3 barn över 13.
(sen kan de ju iof vara intresserade av det efter de fyllt 18, men antar att man ska bo på samma address med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

problemet är att barnen ska vara över 13 för att få använda det. tror det är få familjer som har 3 barn över 13.
(sen kan de ju iof vara intresserade av det efter de fyllt 18, men antar att man ska bo på samma address med)

Man sparar redan på det vid 2 personer men ju fler ju billigare per konto såklart.
Bild ovan är från i slutet av Maj då jag bytte premiumform.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

<Uppladdad bildlänk>
Man sparar redan på det vid 2 personer men ju fler ju billigare per konto såklart.
Bild ovan är från i slutet av Maj då jag bytte premiumform.

Jo det är förvisso sant. Jag är nog lite bitter mest för att jag är ensamstående med två barn under 13 där vi alla konsumerar en hel del youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Folk betalar för att blockera youtube reklam när de finns så många lösningar?

Alla använder inte youtube på PC, för mig är det mest på telefonen och på TV’n.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ja telefon går ju men hur gör man med en tv från LG eller från konsol?
Har inte provat Revanced då jag inte är jättepigg på att dela mina inloggningsuppgifter. Hur säkert är det?

Smat tv next på Android TV. Har bättre interface och fler funktioner också..

På telefonen funkar revanced utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har kört Premium Family länge nu. Kostar 179kr / månad. En låg kostnad per månad om man ser till allt som alla i familjen får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Varför är det dyrare genom enheter från Apple är min fråga?

<Uppladdad bildlänk>

För att Apple användare av någon anledning gärna tycker om att slösa pengar

Skrivet av BigO161107:

Alla använder inte youtube på PC, för mig är det mest på telefonen och på TV’n.

Sitter och kollar just nu på Youtube videos med Newpipe på min Nothing phone vad skönt med no reklam.
TV gavs det tips om här som jag ska prova tackar för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Det är bra, slipper man välja på olika grejer

Vet inte ens om det här är sarkasm. Hur är det dåligt att ha val?

Skrivet av jhN322:

Folk betalar för att blockera youtube reklam när de finns så många lösningar?

Berätta gärna för mig hur man blockerar reklam på chromecast och iPhone/iPad med safari. Borde inte vara svårt, eftersom det finns så många lösningar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vet inte ens om det här är sarkasm. Hur är det dåligt att ha val?

Berätta gärna för mig hur man blockerar reklam på chromecast och iPhone/iPad med safari. Borde inte vara svårt, eftersom det finns så många lösningar.

Youtubeannonser på iPhone/iPad blockeras lätt med Vinegar. Finns i App Store.
Vanliga annonser använder jag Adguard till. Finns också i App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

problemet är att barnen ska vara över 13 för att få använda det. tror det är få familjer som har 3 barn över 13.
(sen kan de ju iof vara intresserade av det efter de fyllt 18, men antar att man ska bo på samma address med)

Hur funkar det där i praktiken? Har en som är 8 som jag gärna vill ska slippa reklam, jag vill dock ändå ha någon sorts kontroll på innehållet.

Låter urbota dumt, Youtube kids appen duger inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

problemet är att barnen ska vara över 13 för att få använda det. tror det är få familjer som har 3 barn över 13.
(sen kan de ju iof vara intresserade av det efter de fyllt 18, men antar att man ska bo på samma address med)

Borde gå med supervised account

What is a supervised experience on YouTube?
A supervised experience on YouTube is a parent-managed version of regular YouTube and YouTube Music for children under 13 (or relevant age in their country/region).

With a supervised account, parents select a content setting that limits the videos and music children under 13 can find and play. Supervised accounts also change the features they can use, the default account settings, and the ads they see. Learn more about creating a supervised account.

https://support.google.com/youtube/answer/10314940?sjid=27322...

Permalänk
Medlem

Till er som försöker blockera reklamen med hjälp av tillägg: #20201983

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej, man kan ju både erbjuda sakerna enskilt samtidigt som man erbjuder mängdrabatt av produkter i paketlösningar.

Såklart dom kan men det kommer dom inte göra för då gör dom lägre vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Såklart dom kan men det kommer dom inte göra för då gör dom lägre vinst.

Det är ju precis därför det borde tvingas fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast YouTube har ju planer på att börja blockera användare av adblockers. När det blir är okänt men förmodligen inte särskilt länge. Finns redan flera användare som experimentellt drabbats av denna blockering (är ett visst antal tusental användare som drabbats).

Verkar som om Google aldrig hade seriösa planer med Lite abonnemangen utan bara var ett sätt att försöka få in fler på Premium banan så är inte förvånad att det redan läggs ner. Lite fanns ju bara i 16 länder i världen och då inte ens i USA. Nu om folk för att slippa annonser nu måste betala 119 kr i fall ingen hittar nån väg runt detta så blir det nog betydligt färre besök på YouTube i framtiden vilket kan få stora konsekvenser särskilt för YouTube influencers som lever på sponsorer.

Hoppas verkligen detta inte blir verklighet då jag anser Youtube vara en av de absolut viktigaste tjänsterna på nätet.

Jepp, får se hur länge adblockers funkar. Tänker dock att det kommer bli lite av ett "arms race" där det funkar bättre ibland och sämre ibland. Sen kanske alternativa webbläsare kommer funka bättre än Chrome?

Sen kanske det kan leda till att mindre tjänster får ett uppsving i popularitet så det blir lite mer praktisk valfrihet i videoklippsbranchen?