Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Intressant hur högljudda alla skeptiker är i denna tråden. Man får nästan känslan av att det är en grupp med människor som absolut inte vill att carnivore skall vara bra eller fungera 🤷‍♂️

Att vara skeptisk till ogrundade påståenden är väl rimligt och eftersträvansvärt? För än så länge har man inte kunnat bevisa att "carnivore" skulle vara bättre för hälsan (eller sämre) än att äta bra blandad kost eller att det skulle vara bättre än andra dieter som t.ex. strikt vegetariskt osv. Trots det så haglar det påståenden om åkommor som kan botas av en viss diet och då bör varningsklockorna ringa. När vi väl forskat klart kan det visa sig att "carnivore" är sämre för hälsan än andra dieter, det vet vi inte förens det är utrett och man bör inte hävda något åt endera håll förens vi har fakta.

Om vi inte kan säga ifall det finns en hälsoeffekt som är större än andra dieter samtidigt som vi vet att det finns en klar negativ aspekt angående klimatet så är det väl rimligt att ifrågasätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du menar att om någon skulle testa på att röka-dieten för att gå ner i vikt ingen skulle säga något?

Sen att hylla övervikt handlar snarare om att det finns ett stigma och hån mot övervikt och att folk blir mobbade för att de är överviktiga. Fler och fler har ätstörningar och det går ner i åldrarna.

Nej, det var inte det jag menade och det vet du 😊

Ett av västvärldens absolut största samhällsproblem rent medicinskt är övervikt. Globalt är övervikt numera ett större problem än svält. Att hylla fetma till den grad vi gör idag är precis lika dumt som att vi skulle ha Christer Petterson som modell i en H&M katalog med en sofiero i handen under premissen "börjar man dricka efter 18:00 är man inte alkoholist".

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej kolla läget idag eftersom jag äter inte 163 g Protein och 71 g Fett varje dag utan det varierar.
Så man kanske kan säga minst förbrukar 1200 och förmodligen över det.
Och mitt intag ska vara lite över 2000.

Dagens intag blir 186 g Protein och 125 g Fett.
Tror inte jag behöver oroa mig.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

MVH

En viktig sak som många missar med både keto och carnivore är att hålla kalorieuppdelningen i rätt balans. För att kontinuerligt och stadigt hålla kroppen i ketos (vilket är målet) så räcker det inte med att bara hålla sig borta från kolhydrater. Du behöver hålla dig runt 60/40 till 80/20 av dina kalorier till fettets fördel. Alltså, ditt intag bör vara 60-80% fett och 20-40% protein. Give or take. Därav är det alltid fördelaktigt att hålla sig fetare produkter istället för t.ex kyckling eller torsk.

Bara ett tips, lycka till 👌

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Nu är detta lite OT.
Vill ni veta mer exakt var ni gör av med en vanlig dag så är det bästa att väga er dag 1 innan frukost.
Skriva upp allt ni äter under en vecka.
Väg er dag 8 innan frukost.

Tänk på att inte ändra kosten förmycket under tiden ni gör testet. Kolhydrater, salt och t.ex. träning påverkar vattenbalansen i kroppen. Tränar du innan dag 1 gör det även innan dag 8. Men komplicerar inte för mycket, då det är mycket annat som påverkar er energibalans.

Korrigeringsfaktorer tagna efter lite erfarenhet som dietist och personlig tränare åt anhöriga. Har ingen akademisk utbildning inom detta område.
Har ni gått upp i vikt subtrahera 9000kcal/viktuppgång i kg.
Har ni gått ner vikt addera 7000kcal/viktnedgång i kg.
Har du tränat extra under veckan som du inte gör en normal vecka.
Addera 400-600kcal/h (Om du är otränad. 400kcal om du är lätt 60kg och 600kcal om du väger 120+kg)
Addera 600-800kcal/h (Om du tränar 2-3 dagar i veckan regelbundet eller har ett fysiskt jobb.)
Addera 800-1000kcal/h (Om du tränat 3-5 dagar i veckan regelbundet i ett par år.)
Addera 1000-1200kcal/h (Om du är elitidrottare eller tränar på väldigt hög nationellnivå.)
Träningen ovan gäller om du är rejält trött efter ett träningspass och verkligen hållit igång hela tiden.

Det kanske låter komplicerat men det är rätt enkelt. Säg att du ätit 12250kcal senaste veckan gått ner 1,5kg och tränat två timmar mer än normalt. Oftast brukar inte matten vara problemet utan att man glömmer registrerar några mellanmål.

Då är ditt normala dagliga energikrav: (12250+7000*1,5+500*2)/7 = 3390 kcal ± 10%

Bäst värden får du om du är någorlunda viktstabil och äter egen lagad mat inklusive matlåda.

Ät det som passar er, men har ni ensidig kost kanske kosttillskott av någon multivitamin + mineraler vara att rekommendera. Vid strikt karnivore diet hade jag nog försökt att inte glömma att äta lite inälvsmat billigt och näringsrikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att vara skeptisk till ogrundade påståenden är väl rimligt och eftersträvansvärt? För än så länge har man inte kunnat bevisa att "carnivore" skulle vara bättre för hälsan (eller sämre) än att äta bra blandad kost eller att det skulle vara bättre än andra dieter som t.ex. strikt vegetariskt osv. Trots det så haglar det påståenden om åkommor som kan botas av en viss diet och då bör varningsklockorna ringa. När vi väl forskat klart kan det visa sig att "carnivore" är sämre för hälsan än andra dieter, det vet vi inte förens det är utrett och man bör inte hävda något åt endera håll förens vi har fakta.

Om vi inte kan säga ifall det finns en hälsoeffekt som är större än andra dieter samtidigt som vi vet att det finns en klar negativ aspekt angående klimatet så är det väl rimligt att ifrågasätta?

Du har rätt i att man inte kunnat bevisa att carnivore är bättre eller sämre än andra dieter. Det forskas väldigt lite och de studier som finns är oftast små eller självrapporterade. Eftersom det inte finns några pengar att tjäna på en sån studie så är jag skeptisk till att vi nånsin kommer få en bra studie.

Min erfarenhet efter 5 års grävande är dock att veganer mår bra till att börja med men blir sedan sjuka medans carnivorer mår bra till att börja med och förblir friska.

Däremot har du fel när det gäller klimatet. Det finns ingen klar negativ aspekt. Det finns de som tror att kött är dåligt för klimatet och just nu är det de som får komma till tals. Klimatet är något av det svåraste som finns att forska på. Man ändrar sig hela tiden.
Det var inte längesen det sas att vi gick mot en ny istid och jag är helt säker på att man snart kommer hitta på något annat.
Ingen pratar t.ex om fördelarna med att jorden är grönare än någonsin eller att nästan ingen dör i naturkatastrofer nu för tiden jämfört med för 100 år sedan. Ingen kan förutspå vad som kommer hända med klimatet.

En sak som är säkert är att diet spelar stor roll för människors hälsa.
Går du från att äta processad skit till ren veganskt kost så mår du förmodligen bättre.
Mår du dåligt av vegansk kost så kanske du mår bättre av att äta bara kött så länge du inte är köttallergiker.

Lyssna på kroppen och ät vad du mår bra av.

Extremt många människor lever med autoimmuna sjukdomar som kan botas med diet.
Väldigt få doktorer vet vad dom pratar om när det kommer till mat och näring då dom knappt är utbildade inom ämnet.
Bara speciellt intresserade vet någorlunda bra vad dom pratar om. Mat och näringslära är väldigt komplext. Det finns ingen "one size fit's all"
Det samma gäller dietister. De flesta pluggar in material som bygger på gammal forskning på någon kurs dom tagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Däremot har du fel när det gäller klimatet. Det finns ingen klar negativ aspekt. Det finns de som tror att kött är dåligt för klimatet och just nu är det de som får komma till tals.

Är det positivt eller negativt för klimatet om 8 miljarder går över till en diet som är helt köttbaserad? Redan idag används väldigt stor areal för att producera foder till köttdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Du har rätt i att man inte kunnat bevisa att carnivore är bättre eller sämre än andra dieter. Det forskas väldigt lite och de studier som finns är oftast små eller självrapporterade. Eftersom det inte finns några pengar att tjäna på en sån studie så är jag skeptisk till att vi nånsin kommer få en bra studie.

Min erfarenhet efter 5 års grävande är dock att veganer mår bra till att börja med men blir sedan sjuka medans carnivorer mår bra till att börja med och förblir friska.

Däremot har du fel när det gäller klimatet. Det finns ingen klar negativ aspekt. Det finns de som tror att kött är dåligt för klimatet och just nu är det de som får komma till tals. Klimatet är något av det svåraste som finns att forska på. Man ändrar sig hela tiden.
Det var inte längesen det sas att vi gick mot en ny istid och jag är helt säker på att man snart kommer hitta på något annat.
Ingen pratar t.ex om fördelarna med att jorden är grönare än någonsin eller att nästan ingen dör i naturkatastrofer nu för tiden jämfört med för 100 år sedan. Ingen kan förutspå vad som kommer hända med klimatet.

En sak som är säkert är att diet spelar stor roll för människors hälsa.
Går du från att äta processad skit till ren veganskt kost så mår du förmodligen bättre.
Mår du dåligt av vegansk kost så kanske du mår bättre av att äta bara kött så länge du inte är köttallergiker.

Lyssna på kroppen och ät vad du mår bra av.

Extremt många människor lever med autoimmuna sjukdomar som kan botas med diet.
Väldigt få doktorer vet vad dom pratar om när det kommer till mat och näring då dom knappt är utbildade inom ämnet.
Bara speciellt intresserade vet någorlunda bra vad dom pratar om. Mat och näringslära är väldigt komplext. Det finns ingen "one size fit's all"
Det samma gäller dietister. De flesta pluggar in material som bygger på gammal forskning på någon kurs dom tagit.

Jorden har ju knappt plats för mer boskap.... Och då är det väldigt få som äter kött...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Du har rätt i att man inte kunnat bevisa att carnivore är bättre eller sämre än andra dieter. Det forskas väldigt lite och de studier som finns är oftast små eller självrapporterade. Eftersom det inte finns några pengar att tjäna på en sån studie så är jag skeptisk till att vi nånsin kommer få en bra studie.

Min erfarenhet efter 5 års grävande är dock att veganer mår bra till att börja med men blir sedan sjuka medans carnivorer mår bra till att börja med och förblir friska.

Däremot har du fel när det gäller klimatet. Det finns ingen klar negativ aspekt. Det finns de som tror att kött är dåligt för klimatet och just nu är det de som får komma till tals. Klimatet är något av det svåraste som finns att forska på. Man ändrar sig hela tiden.
Det var inte längesen det sas att vi gick mot en ny istid och jag är helt säker på att man snart kommer hitta på något annat.
Ingen pratar t.ex om fördelarna med att jorden är grönare än någonsin eller att nästan ingen dör i naturkatastrofer nu för tiden jämfört med för 100 år sedan. Ingen kan förutspå vad som kommer hända med klimatet.

En sak som är säkert är att diet spelar stor roll för människors hälsa.
Går du från att äta processad skit till ren veganskt kost så mår du förmodligen bättre.
Mår du dåligt av vegansk kost så kanske du mår bättre av att äta bara kött så länge du inte är köttallergiker.

Lyssna på kroppen och ät vad du mår bra av.

Extremt många människor lever med autoimmuna sjukdomar som kan botas med diet.
Väldigt få doktorer vet vad dom pratar om när det kommer till mat och näring då dom knappt är utbildade inom ämnet.
Bara speciellt intresserade vet någorlunda bra vad dom pratar om. Mat och näringslära är väldigt komplext. Det finns ingen "one size fit's all"
Det samma gäller dietister. De flesta pluggar in material som bygger på gammal forskning på någon kurs dom tagit.

Oavsett klimatdiskussionen som sådan, men tror du inte ser helheten

En ko lever ganska länge innan den blir kött
Under denna tid lever den till stor del på spannmål som annars kunnat bli mat direkt
Många gånger kossans kroppsvikt/kött går åt för att bygga upp det köttet
Under hela sin livslängd släpper de ut mängder med metangas

Skippar du kossan och gör mat av spannmålet direkt slipper du många steg i processen

Senast jag såg en uppskattning så var väl 15% av världens utsläpp just köttindustrin redan nu:
Första träffen på google:
https://www.fao.org/news/story/en/item/197623/icode/

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Personligen tycker jag det är konstigt då ingen rycker på axlarna när någon säger att man röker, snusar eller dricker sprit. Eller ungar som får mer eller mindre sockerkaka i form av flingor till frukost och fyller resten av dagens krystade behov med energidryck. Att promote:a dödlig övervikt i alla hörn av samhället är helt OK och till och med hyllat. Be you, be proud.

Men att leva 100% på oprocesserade animaliska produkter, för sin eget välmående och hälsa, då är man ute på hal is. Det är en farlig företeelse och bör skambeläggas, motsägas och motarbetas.

DET tycker jag är konstigt.

Argumentet blir ju lite utav "det spelar ingen roll om det är bra eller fungerar, för det ska vara dåligt".

"Vi som samhälle" "promote:ar" inte dödlig övervikt, det är en rent löjlig hyperbol. Det jobbas rätt intensivt i skolor och vården för att främja hälsosam kosthållning, motion och sömn etc. Visst kan man argumentera att det i sociala medier lyfts fram kroppspositivism, men att använda det som argument för din sak är ju som att bygga korthus om vi också tar in alla andra "budskap" från medier/sociala medier.

Skrivet av WhakkaWhack:

Nej, det var inte det jag menade och det vet du 😊

Ett av västvärldens absolut största samhällsproblem rent medicinskt är övervikt. Globalt är övervikt numera ett större problem än svält. Att hylla fetma till den grad vi gör idag är precis lika dumt som att vi skulle ha Christer Petterson som modell i en H&M katalog med en sofiero i handen under premissen "börjar man dricka efter 18:00 är man inte alkoholist".

Se mitt svar ovan. Fundera på om det är värt att lyfta fram exempel på hur "fetma hyllas" och hur många exempel man lätt skulle kunna lyfta fram på det omvända, överviktsskammande eller hyllande av vältränade eller t.om (utseendemässigt) undernärda kroppar.

Skrivet av zyy:

Du har rätt i att man inte kunnat bevisa att carnivore är bättre eller sämre än andra dieter. Det forskas väldigt lite och de studier som finns är oftast små eller självrapporterade. Eftersom det inte finns några pengar att tjäna på en sån studie *1 så är jag skeptisk till att vi nånsin kommer få en bra studie.

Min erfarenhet efter 5 års grävande är dock att veganer mår bra till att börja med men blir sedan sjuka medans carnivorer mår bra till att börja med och förblir friska.

Däremot har du fel när det gäller klimatet. Det finns ingen klar negativ aspekt. Det finns de som tror att kött är dåligt för klimatet och just nu är det de som får komma till tals. Klimatet är något av det svåraste som finns att forska på. Man ändrar sig hela tiden.
Det var inte längesen det sas att vi gick mot en ny istid och jag är helt säker på att man snart kommer hitta på något annat.
Ingen pratar t.ex om fördelarna med att jorden är grönare än någonsin eller att nästan ingen dör i naturkatastrofer nu för tiden jämfört med för 100 år sedan. Ingen kan förutspå vad som kommer hända med klimatet
*2.

En sak som är säkert är att diet spelar stor roll för människors hälsa.
Går du från att äta processad skit till ren veganskt kost så mår du förmodligen bättre.
Mår du dåligt av vegansk kost så kanske du mår bättre av att äta bara kött så länge du inte är köttallergiker.

Lyssna på kroppen och ät vad du mår bra av.

Extremt många människor lever med autoimmuna sjukdomar som kan botas med diet.
Väldigt få doktorer vet vad dom pratar om när det kommer till mat och näring då dom knappt är utbildade inom ämnet.
Bara speciellt intresserade vet någorlunda bra vad dom pratar om.*3
Mat och näringslära är väldigt komplext. Det finns ingen "one size fit's all"
Det samma gäller dietister. De flesta pluggar in material som bygger på gammal forskning på någon kurs dom tagit.

1. Du tror inte att köttindustrin hade haft råd att ta fram en sån studie om det hade gjort att det helt plötsligt skedde en helomvändning i kostråd där deras produkter gick ifrån att anses hälsoskadliga till hälsofrämjande? Självklart har de gjort det, du får väl dra dina egna slutsatser om varför det inte basunerats ut några resultat som stödjer den tesen.

2. Va? Färre dör i naturkatastrofer? Hur har du gjort den beräkningen? Vad räknar du till naturkatastrofer? För att hävda att det inte finns några negativa miljöaspekter med dieten så antar jag att du inte tror alls på att jordens uppvärmning är något negativt? I så fall kan jag åtminstone förstå en logik (även om den bygger på ett antagande jag inte alls förstår) i varför du inte ser något negativt. Den diskussionen hör dock inte riktigt hemma i tråden, så jag biter inte på det betet.

3. Du menar alltså att "speciellt intresserade" skulle ha en mer gedigen förståelse för människokroppen och kost än människor som utöver att de får antas vara "speciellt intresserade" av området också har en universitetsutbildning inom just ämnet? Blir man alltså mindre kunnig för att man klarat av en universitetsutbildning? Var menar du att de "speciellt intresserade" har kunnat tillgodogöra sig bättre eller mer faktagrundad kunskap? Youtube? Varför tänker du då att universiteten inte inkluderar den kunskap du menar finns i sina utbildningar? Har de en agenda?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Nej, det var inte det jag menade och det vet du 😊

Ett av västvärldens absolut största samhällsproblem rent medicinskt är övervikt. Globalt är övervikt numera ett större problem än svält. Att hylla fetma till den grad vi gör idag är precis lika dumt som att vi skulle ha Christer Petterson som modell i en H&M katalog med en sofiero i handen under premissen "börjar man dricka efter 18:00 är man inte alkoholist".

Ok, då hänger jag inte med på ditt inlägg som jag svarade på första gången.
Men strunt samma, vill en individ testa en sak, kör på. Vill du skriva om det så förvänta dig medhåll och mothugg.

Sen igen jag skulle nog påstå att stigmat - som du till viss del verkar försvara - är det stora problemet och inte att någon är överviktig. Folk mår sämre pga modeindustrin, folks retorik och alla dieter och piller som vi prackas på. Det du påstår hyllas är en motvikt till detta.
Tycker du det är lämpligt att en tolvåring har ätstörningar för att det normala är att vara smal som inte ens är möjligt utan t ex kirurgi eller svält?

Ät en bulle och var glad. Plus är du glad då kanske du vill ut och röra på dig och då mår du bra av det och kanske slippa få dömande blickar från folk. Då mår du ännu bättre. Detta gäller såklart även på forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Du har rätt i att man inte kunnat bevisa att carnivore är bättre eller sämre än andra dieter. Det forskas väldigt lite och de studier som finns är oftast små eller självrapporterade. Eftersom det inte finns några pengar att tjäna på en sån studie så är jag skeptisk till att vi nånsin kommer få en bra studie.

Min erfarenhet efter 5 års grävande är dock att veganer mår bra till att börja med men blir sedan sjuka medans carnivorer mår bra till att börja med och förblir friska.

Däremot har du fel när det gäller klimatet. Det finns ingen klar negativ aspekt. Det finns de som tror att kött är dåligt för klimatet och just nu är det de som får komma till tals. Klimatet är något av det svåraste som finns att forska på. Man ändrar sig hela tiden.
Det var inte längesen det sas att vi gick mot en ny istid och jag är helt säker på att man snart kommer hitta på något annat.
Ingen pratar t.ex om fördelarna med att jorden är grönare än någonsin eller att nästan ingen dör i naturkatastrofer nu för tiden jämfört med för 100 år sedan. Ingen kan förutspå vad som kommer hända med klimatet.

En sak som är säkert är att diet spelar stor roll för människors hälsa.
Går du från att äta processad skit till ren veganskt kost så mår du förmodligen bättre.
Mår du dåligt av vegansk kost så kanske du mår bättre av att äta bara kött så länge du inte är köttallergiker.

Lyssna på kroppen och ät vad du mår bra av.

Extremt många människor lever med autoimmuna sjukdomar som kan botas med diet.
Väldigt få doktorer vet vad dom pratar om när det kommer till mat och näring då dom knappt är utbildade inom ämnet.
Bara speciellt intresserade vet någorlunda bra vad dom pratar om. Mat och näringslära är väldigt komplext. Det finns ingen "one size fit's all"
Det samma gäller dietister. De flesta pluggar in material som bygger på gammal forskning på någon kurs dom tagit.

Finns gott om pengar för köttproducenterna att tjäna på att lyckas bevisa att kött är det bästa att äta, men man har inte lyckats göra det vilket förmodligen är lite talande för vad resultatet lär bli.

Och nej jag har inte fel angående klimatet, att kött har en större klimatpåverkan än mycket annat vi äter råder det konsensus om inom vetenskapen så det kan vi anta. Om man vill tro på vetenskap eller inte för man väl välja själv.

Folk får såklart äta vad de känner för, men man skall inte komma med ogrundade påståenden om diverse hälsoeffekter som inte är bevisade så får man förvänta sig motstånd. Finns på tok för mycket säljande av ormolja inom dieter.

Jag lyssnar hellre på vetenskapen än kroppen då våra sinnen gillar att lura oss, hade jag lyssnat på kroppen hade jag ätit många fler kalorier än jag behövde varje dag och hälften av intaget hade varit riktiga onyttigheter som chips, godis, smör, bakverk osv för det är vad kroppen signalerar att den vill ha mer av. Så man kan inte säga att bara för att kroppen skickar signaler om att den mår bra så äter man saker som faktiskt är bra för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oavsett klimatdiskussionen som sådan, men tror du inte ser helheten

En ko lever ganska länge innan den blir kött
Under denna tid lever den till stor del på spannmål som annars kunnat bli mat direkt
Många gånger kossans kroppsvikt/kött går åt för att bygga upp det köttet
Under hela sin livslängd släpper de ut mängder med metangas

Skippar du kossan och gör mat av spannmålet direkt slipper du många steg i processen

Senast jag såg en uppskattning så var väl 15% av världens utsläpp just köttindustrin redan nu:
Första träffen på google:
https://www.fao.org/news/story/en/item/197623/icode/

15% är en helt påhittad uppskattning som utelämnar många aspekter av köttindustrin.
Kött är inte hellre tillverkat på samma sätt världen över. Det är stor skillnad på USA och Sverige t.ex

Nu är det inte heller bara kött man får från en ko. Tusentals produkter kommer från kor.
Utan kor måste vi ersätta material i tusentals produkter med andra material vilket kan få enorma negativa konsekvenser för klimatet. Det är nästan lika svårt att ersätta kor som att ersätta olja.

Kor betar ofta på mark som inte går att odla mat på och på mark där det går odla använder man kor för att tillföra näring i jorden.
Spannmål är inte heller i närheten så nyttigt för människor som kött är.
Det är extremt svårt att ersätta kött i människors diet.
I norden måste vi importera mycket som inte växer här vilket betyder att om vi skär ner på köttproduktionen så har det större konsekvenser på klimatet än om man skär ner på köttproduktionen i ett varmt land.

Klimatet är som sagt extremt komplicerat. Ingen vet, alla spekulerar, gissar och chansar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Utan kor måste vi ersätta material i tusentals produkter med andra material vilket kan få enorma negativa konsekvenser för klimatet. Det är nästan lika svårt att ersätta kor som att ersätta olja.

Vilka produkter tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok, då hänger jag inte med på ditt inlägg som jag svarade på första gången.
Men strunt samma, vill en individ testa en sak, kör på. Vill du skriva om det så förvänta dig medhåll och mothugg.

Sen igen jag skulle nog påstå att stigmat - som du till viss del verkar försvara - är det stora problemet och inte att någon är överviktig. Folk mår sämre pga modeindustrin, folks retorik och alla dieter och piller som vi prackas på. Det du påstår hyllas är en motvikt till detta.
Tycker du det är lämpligt att en tolvåring har ätstörningar för att det normala är att vara smal som inte ens är möjligt utan t ex kirurgi eller svält?

Ät en bulle och var glad. Plus är du glad då kanske du vill ut och röra på dig och då mår du bra av det och kanske slippa få dömande blickar från folk. Då mår du ännu bättre. Detta gäller såklart även på forum...

Det ena utesluter inte det andra. Varken övervikt eller undervikt är bra för någon. Heroin Chic fick enorm kritik (med all rätt) på 90-talet, på samma sätt som jag anser att dagens "kroppspositivitet" (läs övervikt) bör få kritik idag. Inget av dom gör någon något gott mer än att pracka på ungdomar en skev bild av hur saker "ska se ut".

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns gott om pengar för köttproducenterna att tjäna på att lyckas bevisa att kött är det bästa att äta, men man har inte lyckats göra det vilket förmodligen är lite talande för vad resultatet lär bli.

Och nej jag har inte fel angående klimatet, att kött har en större klimatpåverkan än mycket annat vi äter råder det konsensus om inom vetenskapen så det kan vi anta. Om man vill tro på vetenskap eller inte för man väl välja själv.

Folk får såklart äta vad de känner för, men man skall inte komma med ogrundade påståenden om diverse hälsoeffekter som inte är bevisade så får man förvänta sig motstånd. Finns på tok för mycket säljande av ormolja inom dieter.

Jag lyssnar hellre på vetenskapen än kroppen då våra sinnen gillar att lura oss, hade jag lyssnat på kroppen hade jag ätit många fler kalorier än jag behövde varje dag och hälften av intaget hade varit riktiga onyttigheter som chips, godis, smör, bakverk osv för det är vad kroppen signalerar att den vill ha mer av. Så man kan inte säga att bara för att kroppen skickar signaler om att den mår bra så äter man saker som faktiskt är bra för den.

Det råder verkligen inte konsensus om någonting när det kommer till klimatet.
Inte heller när det gäller dieter, eller någon annan forskning.

När du säger att du hellre lyssnar på vetenskapen än kroppen så undrar jag genast vilken vetenskap du menar? Är det den som säger att veganism är bäst eller är det den som säger att carnivore är bäst? Vem tycker du helst skal betala för vetenskapen du lyssnar på? Är det de 2 forskarna, som på 60 talet, betalades av sockerindustrin för att säga att socker är ofarligt och att kött ger cancer som sedan dess blivit så flitigt citerad?

Jag kommer inte heller med några ogrundade påståenden om diverse hälsoeffekter. Vad man äter påverkar människors hälsa.
Jag håller med om att det säljs mycket ormolja. Där är vi är eniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka produkter tänker du på?

Här har du en liten lista t.ex
Tänk dig att du skal ersätta varenda produkt med något som påverkar klimatet mindre negativt än en ko.
Det gäller inte heller bara kor. Det samma gäller grisar, hönor, fiskar o.s.v

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Här har du en liten lista t.ex
Tänk dig att du skal ersätta varenda produkt med något som påverkar klimatet mindre negativt än en ko.
Det gäller inte heller bara kor. Det samma gäller grisar, hönor, fiskar o.s.v

Tack. Det borde gå att ersätta en hel del av produkterna i listan skulle jag tro men det kostar förmodligen mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Här har du en liten lista t.ex
Tänk dig att du skal ersätta varenda produkt med något som påverkar klimatet mindre negativt än en ko.
Det gäller inte heller bara kor. Det samma gäller grisar, hönor, fiskar o.s.v

Ser massor av saker där som det KAN användas till, men där det är långt ifrån enda alternativet (eller ens det vanligaste).

Har du nån lista över saker som det är svårt att ersätta med något annat? Eller en lista över där det är det bästa alternativet?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ser massor av saker där som det KAN användas till, men där det är långt ifrån enda alternativet (eller ens det vanligaste).

Har du nån lista över saker som det är svårt att ersätta med något annat? Eller en lista över där det är det bästa alternativet?

Man kan helt säkert ersätta allt eller nästan allt. Dyrare blir det helt säkert till att börja med.
Min poäng är dock att det kanske påverkar miljön och folks hälsa på ett mer negativt sätt.
Det skulle krävas en helt enorm komplicerad utredning. Något jag inte tror någon har tagit sig an ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Man kan helt säkert ersätta allt eller nästan allt. Dyrare blir det helt säkert till att börja med.
Min poäng är dock att det kanske påverkar miljön och folks hälsa på ett mer negativt sätt.
Det skulle krävas en helt enorm komplicerad utredning. Något jag inte tror någon har tagit sig an ännu.

Har du nåt att backa upp det påståendet med? Eller ens det större, att något av det är bättre/billigare än andra befintliga alternativ?

Att sen spekulera att det i sin tur, när vi inte ens vet om det är det bästa alternativet eller bara används för att använda spillprodukter från köttindustrin, skulle kunna påverka miljön negativt om vi inte hade tillgång till det blir ju spekulationer staplade på varandra?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har du nåt att backa upp det påståendet med? Eller ens det större, att något av det är bättre/billigare än andra befintliga alternativ?

Att sen spekulera att det i sin tur, när vi inte ens vet om det är det bästa alternativet eller bara används för att använda spillprodukter från köttindustrin, skulle kunna påverka miljön negativt om vi inte hade tillgång till det blir ju spekulationer staplade på varandra?

Jag vet inte vad som går ersätta eller hur det påverkar priser, miljö och hälsa. Vilket är min poäng.
De flesta verkar tro att det är så mycket lättare än vad det är i verkligheten.

Det är lite som med oljeindustrin, fast i mycket mycket mindre skala. Det är inte så lätt som att bara stoppa oljeproduktionen för att förbränningsmotorer släpper ut enorma mängder koldioxid.

Det kan få stora konsekvenser. Kanske man tänker att man gör något bra för miljön men så visar det sig efteråt att alternativet var flera gånger sämre. Kanske det blir brist på livsviktiga varor, kanske man måste importera varor från andra sidan jorden som man inte behövde tidigare o.s.v

För mig personligen så stannar det redan vid att ersätta proteiner från kött.
Jag har i många år försökt förstå hur det skulle gå till när det är så stor skillnad på protein och protein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag vet inte vad som går ersätta eller hur det påverkar priser, miljö och hälsa. Vilket är min poäng.
De flesta verkar tro att det är så mycket lättare än vad det är i verkligheten.

Det är lite som med oljeindustrin, fast i mycket mycket mindre skala. Det är inte så lätt som att bara stoppa oljeproduktionen för att förbränningsmotorer släpper ut enorma mängder koldioxid.

Det kan få stora konsekvenser. Kanske man tänker att man gör något bra för miljön men så visar det sig efteråt att alternativet var flera gånger sämre. Kanske det blir brist på livsviktiga varor, kanske man måste importera varor från andra sidan jorden som man inte behövde tidigare o.s.v

För mig personligen så stannar det redan vid att ersätta proteiner från kött.
Jag har i många år försökt förstå hur det skulle gå till när det är så stor skillnad på protein och protein.

Varför är ditt grundantagande att det är skillnad på protein och protein? Varför äter alla gymnissar veteprotein? Vad jag vet så funkar allt protein likadant så länge det innehåller alla aminosyror som behövs. Det är väl kemi, inte så mycket hokus pokus med det

Om man sen får i sig samma av alla andra spårämnen är såklart inte alls givet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är ditt grundantagande att det är skillnad på protein och protein? Varför äter alla gymnissar veteprotein? Vad jag vet så funkar allt protein likadant så länge det innehåller alla aminosyror som behövs. Det är väl kemi, inte så mycket hokus pokus med det

Om man sen får i sig samma av alla andra spårämnen är såklart inte alls givet

Gud nej, det stor skillnad på vilket protein du intar. Det är inget "antagande" det är ren och skär fysiologisk fakta.

*EDIT*

På precis samma sätt som det skillnad på fett och fett eller kolhydrat och kolhydrat.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Gud nej, det stor skillnad på vilket protein du intar. Det är inget "antagande" det är ren och skär fysiologisk fakta.

*EDIT*

På precis samma sätt som det skillnad på fett och fett eller kolhydrat och kolhydrat.

Alltså, jag menar inte att kikärtor är samma som en köttbit

Men proteinet i sig är ju ekvivalent om det är samma mängd, inte allt det andra runt om kring

Tror vi pratar om olika saker. De innehåller olika halter av olika aminosyror och totalt skilda halter av andra ämnen. Men skulle man extrahera rena aminosyror från båda tror jag inte det är någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oavsett klimatdiskussionen som sådan, men tror du inte ser helheten

En ko lever ganska länge innan den blir kött
Under denna tid lever den till stor del på spannmål som annars kunnat bli mat direkt
Många gånger kossans kroppsvikt/kött går åt för att bygga upp det köttet
Under hela sin livslängd släpper de ut mängder med metangas

Skippar du kossan och gör mat av spannmålet direkt slipper du många steg i processen

Senast jag såg en uppskattning så var väl 15% av världens utsläpp just köttindustrin redan nu:
Första träffen på google:
https://www.fao.org/news/story/en/item/197623/icode/

Har sett siffror på att det går åt 10 kg spannmål per 1 kg nötkött.
Så det hade absolut varit bättre med att äta mindre kött, då man kunde dra ner arealerna för spannmålsproduktion drastiskt eller med samma ytor som idag se till att alla människor får mer mat än de kan äta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Nu är det inte heller bara kött man får från en ko. Tusentals produkter kommer från kor.
Utan kor måste vi ersätta material i tusentals produkter med andra material vilket kan få enorma negativa konsekvenser för klimatet. Det är nästan lika svårt att ersätta kor som att ersätta olja.

Det är extremt svårt att ersätta kött i människors diet.
I norden måste vi importera mycket som inte växer här vilket betyder att om vi skär ner på köttproduktionen så har det större konsekvenser på klimatet än om man skär ner på köttproduktionen i ett varmt land.

Skrivet av zyy:

Jag kommer inte heller med några ogrundade påståenden om diverse hälsoeffekter. V

Skrivet av zyy:

Här har du en liten lista t.ex
Tänk dig att du skal ersätta varenda produkt med något som påverkar klimatet mindre negativt än en ko.
Det gäller inte heller bara kor. Det samma gäller grisar, hönor, fiskar o.s.v

Skrivet av zyy:

Man kan helt säkert ersätta allt eller nästan allt. Dyrare blir det helt säkert till att börja med.
Min poäng är dock att det kanske påverkar miljön och folks hälsa på ett mer negativt sätt.

Jag skulle nog hävda att du kommer med rätt mycket ogrundade påståenden eller insinuationer, när du nu uppenbarligen inte vet huruvida det är ett problem att ersätta (om det nu ens behövs ersättas eller om vi redan har fullgoda, kanske billigare alternativ redan) kor i de "tusentals produkter" du talar om, varför antyder du så bestämt att det skulle vara svårt eller dyrt?

Men det går lite i linje med att du helt ignorerade mina tidigare frågor.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ett tips är att lyssna på detta poddavsnitt gällande denna diet. Både hiss och diss.
https://open.spotify.com/episode/5Ma9lhTVtS6rT1v49njnFr?si=7d...

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är ditt grundantagande att det är skillnad på protein och protein? Varför äter alla gymnissar veteprotein? Vad jag vet så funkar allt protein likadant så länge det innehåller alla aminosyror som behövs. Det är väl kemi, inte så mycket hokus pokus med det

Om man sen får i sig samma av alla andra spårämnen är såklart inte alls givet

"så länge det innehåller alla aminosyror" är väl det största problemet.

För att få i sig lika mycket av alla aminosyror som du får från kött/mjölk/ägg proteiner så måste man ha koll på vilka grönsaker som innehåller vad och så blanda olika grönsaker tills du kommer upp i samma nivå. Och kan du inte äta gluten så måste du sortera bort allt som innehåller gluten och då blev det ännu svårare.

Sen måste du ha koll på vilka vitaminer och mineraler du får i dig från maten och kanske lägga till mat som innehåller det som fattas. Men så plötsligt visar det sig att mycket av det du äter innehåller stora mängder oxalater som hämmar upptag av vitaminer så då måste du öka mängden mat du äter och så inser du att du måste äta så mycket mat att du går upp i vikt.

Så ja. Jag tycker det verkar extremt svårt att ersätta kött.

Det är inte konstigt att så många veganer lider av näringsbrist. Det är inte heller konstigt att runt 85% av veganer ger upp och inte heller konstigt att 40-50% av vegetarianer/veganer ljuger och äter djurprodukter i smyg.

Jag tycker den här videon förklarar proteinproblemet ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det är inte konstigt att så många veganer lider av näringsbrist. Det är inte heller konstigt att runt 85% av veganer ger upp och inte heller konstigt att 40-50% av vegetarianer/veganer ljuger och äter djurprodukter i smyg.

"Jag drar siffror ur rumpan och presenterar dem som fakta."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag önskar dig lycka till men att äta noll kolhydrater kommer göra dig otroligt seg och du kommer få andra problem i kroppen.

Vetifan, jag gick på strikt LCHF i mer än 1.5 år och mådde riktigt bra av det... Kände mig inte alls seg varken fysiskt eller mentalt efter några veckor. Att gå tillbaka till kolhydrater är en fet kick och jag gick på LCHF i något halvår här och där efter det, men slutade i sockerträsket till slut igen.

Jag gick egentligen inte på LCHF (low carb high fat). Det var mer No carb, higher fat. 30-50% joule från fett.

Så nu kan jag äta smör rent och gilla det utan problem, vilket jag inte kunde innan första LCHF-svängen :). #onödiga-skills

Visa signatur

Hur många datorer är för många?