Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompado:

Ska reflektera
Vet om att jag slagit ihop frukost/lunch

Men det är ju mer komplicerat än enkelt
En stilla sittandes pensionär behöver inte så mycket
En 8 till 5 kontor mindre än bygg 8 till 5
Och den som tränar eller aktiv mer än icke aktiv/träna

Så livstil måste vägas in i bedömningen
Samt ålder och kön

Rekommendationer är just det en fingervisning

Skulle kunna gå upp tidigare och äta frukost
Sedan lunch
Sedan jobb
Sedan middag

Med 4 tim intervaller mellan varje måltid
Som sagt ska reflektera

Mvh

Det har du givetvis rätt i. Ålder och livsstil har betydelse. Sen tror jag inte på att räkna kalorier utan våga lyssna på din egen kropp. Om du är ärlig och äter när du är hungrig så underäter du troligtvis inte. Att du går ner i vikt är inte konstigt om du har vikt att ta av. Oroa sig kan man göra först om man börjar gå ner till ohälsosam vikt och ändå äter sig mätt. De flesta blir dock mer hungriga när de har nått idealvikt (som kan vara olika för olika personer).

Skrivet av Swedishchef_90:

2000 kcal är ju vad en 60-70kgs kvinna behöver...

Menade kanske inte exakt passiv som att sova i 30 dagar men normal rörelse om "ingen träning"

Om jag kollar mig själv här
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Så behöver jag 3500 kcal

2000 kcal för 60-70 kg kvinna? Då räknar du med träning minst 4-5 ggr i veckan. Kan säga att jag inte vet många som tränar så mycket faktiskt. Många av oss rör oss mindre än vad vissa tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nja, riktigt så bra är det tyvärr inte.

En 35årig man på 180cm och 100kg förbränner ca 1900-2000 kcal i vila.
Passiv förbränning minskar något ju äldre/kortare/lättare du är och vice versa.

För att ha en passiv förbränning på 2700 kcal måste du typ vara under 25, väga över 150 kg och vara över 2 meter lång.

Skrivet av anon315148:

Det har du givetvis rätt i. Ålder och livsstil har betydelse. Sen tror jag inte på att räkna kalorier utan våga lyssna på din egen kropp. Om du är ärlig och äter när du är hungrig så underäter du troligtvis inte. Att du går ner i vikt är inte konstigt om du har vikt att ta av. Oroa sig kan man göra först om man börjar gå ner till ohälsosam vikt och ändå äter sig mätt. De flesta blir dock mer hungriga när de har nått idealvikt (som kan vara olika för olika personer).

2000 kcal för 60-70 kg kvinna? Då räknar du med träning minst 4-5 ggr i veckan. Kan säga att jag inte vet många som tränar så mycket faktiskt. Många av oss rör oss mindre än vad vissa tror.

Hej tyckte instinktivt att resonemanget inte stämde
Tack för ett bra inlägg

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det har du givetvis rätt i. Ålder och livsstil har betydelse. Sen tror jag inte på att räkna kalorier utan våga lyssna på din egen kropp. Om du är ärlig och äter när du är hungrig så underäter du troligtvis inte. Att du går ner i vikt är inte konstigt om du har vikt att ta av. Oroa sig kan man göra först om man börjar gå ner till ohälsosam vikt och ändå äter sig mätt. De flesta blir dock mer hungriga när de har nått idealvikt (som kan vara olika för olika personer).

2000 kcal för 60-70 kg kvinna? Då räknar du med träning minst 4-5 ggr i veckan. Kan säga att jag inte vet många som tränar så mycket faktiskt. Många av oss rör oss mindre än vad vissa tror.

60kg kvinna ligger runt 2k
70kg kvinna runt 2.5k
Utan träning blir det 1500 vs 1750

För en man om 100kg på 180 är runt 2400 utan att röra på sig enligt tabeller...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

2000 kcal är ju vad en 60-70kgs kvinna behöver...

Menade kanske inte exakt passiv som att sova i 30 dagar men normal rörelse om "ingen träning"

Om jag kollar mig själv här
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Så behöver jag 3500 kcal

När jag matar in värden för en 35årig kvinna som är 170 cm lång och väger 60 kg så får jag upp strax under 1600 kcal om dagen vid "liten till ingen träning (x1,2)". Rätt stor skillnad på 1600 kcal och 2000 kcal.
Skulle alternativet "ingen träning alls (x1,0)" finnas så hade det varit ännu mindre.

Även om du inte menade passiv förbränning specifikt, så finns det ingen chans att en person på 100 kg förbränner 2700-3000 kcal om dagen genom att bara "leva" (gå runt lite, laga mat, sitta vid datorn, etc.)

Skrivet av Swedishchef_90:

60kg kvinna ligger runt 2k
70kg kvinna runt 2.5k
Utan träning blir det 1500 vs 1750

För en man om 100kg på 180 är runt 2400 utan att röra på sig enligt tabeller...

Känns som ganska optimistiska tabeller.

Finns många "räkna ut din förbränning i vila"-tabeller (dvs. samma sak som "utan att röra på sig"), t.ex. denna.

Matar jag in "Man, 100 kg, 180 cm, 30 år" så säger den 1981 kcal/dag vilket verkar rimligt och stämmer rätt bra med länken från styrkelabbet.se du själv länkade till där samma värden hade gett strax under 2000 om man inte multiplicerat med 1,2 från "lite till ingen träning".

Om man inte tränar alls så är steget från ~2000 till 2400 kcal rätt stort. På en vecka är det en differens på 2800 kcal dvs. över ett dagsintag.

Inte riktat till dig specifikt, men att sitta hemma i sin lägenhet och förflytta sig mellan datorn, toaletten och köket ger ingen noterbar kaloriförbränning utöver ens passiva förbränning, så om man tror att man tror att denna typen av "rörelser" är likvärdigt med att gånga sin passiva förbränning med 1,2 ("lite till ingen träning") så lurar man tyvärr bara sig själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

När jag matar in värden för en 35årig kvinna som är 170 cm lång och väger 60 kg så får jag upp strax under 1600 kcal om dagen vid "liten till ingen träning (x1,2)". Rätt stor skillnad på 1600 kcal och 2000 kcal.
Skulle alternativet "ingen träning alls (x1,0)" finnas så hade det varit ännu mindre.

Även om du inte menade passiv förbränning specifikt, så finns det ingen chans att en person på 100 kg förbränner 2700-3000 kcal om dagen genom att bara "leva" (gå runt lite, laga mat, sitta vid datorn, etc.)

Känns som ganska optimistiska tabeller.

Finns många "räkna ut din förbränning i vila"-tabeller (dvs. samma sak som "utan att röra på sig"), t.ex. denna.

Matar jag in "Man, 100 kg, 180 cm, 30 år" så säger den 1981 kcal/dag vilket verkar rimligt och stämmer rätt bra med länken från styrkelabbet.se du själv länkade till där samma värden hade gett strax under 2000 om man inte multiplicerat med 1,2 från "lite till ingen träning".

Om man inte tränar alls så är steget från ~2000 till 2400 kcal rätt stort. På en vecka är det en differens på 2800 kcal dvs. över ett dagsintag.

Inte riktat till dig specifikt, men att sitta hemma i sin lägenhet och förflytta sig mellan datorn, toaletten och köket ger ingen noterbar kaloriförbränning utöver ens passiva förbränning, så om man tror att man tror att denna typen av "rörelser" är likvärdigt med att gånga sin passiva förbränning med 1,2 ("lite till ingen träning") så lurar man tyvärr bara sig själv.

Fick inte heller ihop det med 2000 kcal på 60-70 kg kvinna. Provade ålder på 30+ och under 30 utan större skillnad. En kvinna i den viktklassen behöver träna 4-5 ggr i veckan för att förbruka ca 2000 kcal.

Sen stod det ju faktiskt "lite till ingen träning" vilket blir luddigt om man som du skriver ska likställa det med en på riktigt stillasittande person. Då är det inte så konstigt att man blir mätt efter t.ex. 1200 kcal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fick inte heller ihop det med 2000 kcal på 60-70 kg kvinna. Provade ålder på 30+ och under 30 utan större skillnad. En kvinna i den viktklassen behöver träna 4-5 ggr i veckan för att förbruka ca 2000 kcal.

Sen stod det ju faktiskt "lite till ingen träning" vilket blir luddigt om man som du skriver ska likställa det med en på riktigt stillasittande person. Då är det inte så konstigt att man blir mätt efter t.ex. 1200 kcal.

Ja det är rätt luddigt, hittade ingenstans vad deras definition av "träning" är heller.
Är 30 min promenad träning? Tveksamt?
Är 30 min intensiv cykling träning? Kanske?
Är 60 min styrketräning träning? Antagligen?

Jag motionscyklar ca. 30-35 minuter om dagen och styrketränar ca. 60 minuter 2-3 gånger i veckan.
Matar jag in mina värden och väljer "träning 6-7 dagar / vecka" så anser kalkylen att mitt kcal-behov är strax över 2900 kcal/dag. Med handen på hjärtat och av egen erfarenhet* kan jag säga att hade jag ätit 2900 kcal om dagen hade jag gått upp i vikt - ganska snabbt.

(*För lite mer än 6 år sedan vägde jag ~120 kg. Sedan ca. 5 år tillbaka ligger jag runt ~75-80 kg. Har lyckats hålla mig där men det är ju en konstant kamp. Jag räknar att runt 2400 kcal är vad jag förbrukar på en dag där jag cyklar, och förhåller mig till det. Det har visat sig stämma ganska bra; intar jag mindre går jag ner i vikt, intar jag mer går jag upp.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja det är rätt luddigt, hittade ingenstans vad deras definition av "träning" är heller.
Är 30 min promenad träning? Tveksamt?
Är 30 min intensiv cykling träning? Kanske?
Är 60 min styrketräning träning? Antagligen?

Jag motionscyklar ca. 30-35 minuter om dagen och styrketränar ca. 60 minuter 2-3 gånger i veckan.
Matar jag in mina värden och väljer "träning 6-7 dagar / vecka" så anser kalkylen att mitt kcal-behov är strax över 2900 kcal/dag. Med handen på hjärtat och av egen erfarenhet* kan jag säga att hade jag ätit 2900 kcal om dagen hade jag gått upp i vikt - ganska snabbt.

(*För lite mer än 6 år sedan vägde jag ~120 kg. Sedan ca. 5 år tillbaka ligger jag runt ~75-80 kg. Har lyckats hålla mig där men det är ju en konstant kamp. Jag räknar att runt 2400 kcal är vad jag förbrukar på en dag där jag cyklar, och förhåller mig till det. Det har visat sig stämma ganska bra; intar jag mindre går jag ner i vikt, intar jag mer går jag upp.)

Träning brukar ses som minst 40min med 120 och högre i puls.

Allt annat är egentligen bara motion och inte träning. Helst skall man upp emot max puls också

Detta är vad min hälsokontroll sade

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja det är rätt luddigt, hittade ingenstans vad deras definition av "träning" är heller.
Är 30 min promenad träning? Tveksamt?
Är 30 min intensiv cykling träning? Kanske?
Är 60 min styrketräning träning? Antagligen?

Jag motionscyklar ca. 30-35 minuter om dagen och styrketränar ca. 60 minuter 2-3 gånger i veckan.
Matar jag in mina värden och väljer "träning 6-7 dagar / vecka" så anser kalkylen att mitt kcal-behov är strax över 2900 kcal/dag. Med handen på hjärtat och av egen erfarenhet* kan jag säga att hade jag ätit 2900 kcal om dagen hade jag gått upp i vikt - ganska snabbt.

(*För lite mer än 6 år sedan vägde jag ~120 kg. Sedan ca. 5 år tillbaka ligger jag runt ~75-80 kg. Har lyckats hålla mig där men det är ju en konstant kamp. Jag räknar att runt 2400 kcal är vad jag förbrukar på en dag där jag cyklar, och förhåller mig till det. Det har visat sig stämma ganska bra; intar jag mindre går jag ner i vikt, intar jag mer går jag upp.)

Hej kolla läget idag eftersom jag äter inte 163 g Protein och 71 g Fett varje dag utan det varierar.
Så man kanske kan säga minst förbrukar 1200 och förmodligen över det.
Och mitt intag ska vara lite över 2000.

Dagens intag blir 186 g Protein och 125 g Fett.
Tror inte jag behöver oroa mig.

MVH

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft diabetes typ 2? Många kan vända det genom att bara tappa mycket kroppsvikt oavsett diet.

Sen skulle jag säga att diabetes är mycket mer än bara kosten. Det handlar om sömn och stress också. Bara genom att dra ner på koffein och sova mer kan blodsocker sjunka.

I övrigt rekommenderar jag detta som intressant läsning ang kolhydrater:
https://www.longecity.org/forum/topic/71224-type-2-diabetes-a...

Permalänk
Medlem

Ett liv utan kanelbulle är inte värt att leva sa en klok man en gång... Jag skulle tycka det vore hemskt deprimerande att leva bara på kött/animalier, finns för mycket pekpinnar här i livet från alla håll och kanter tycker jag.

Tycker i slutänden att det inte verkar göra så stor skillnad ändå. Titta på Italienarna lever ungefär lika länge som oss svenskar men äter mycket kolhydrater. I Asien äter det väldigt mycket från havet och det ska ju tydligen vara dåligt men likt förbannat blir de gamla, de har några av världens äldsta befolkningar. I Sverige lever vi väldigt mycket på spannmål och andra kolhydrater förutom rött kött och visst vi har våra välfärdssjukdomar såsom hjärt/kärlsjukdom och diabetes men likt föbannat lever de flesta svenskar länge och de flesta lever över 80 år. Go figure som man säger...

Nej för mycket moralism kring maten känner jag. Mat är till för att njutas och är en av de bästa sakerna som gör livet värt att leva....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Psykologen Jordan Peterson beskriver här sin anekdotiska upplevelse av att enbart äta kött, med stor framgång rent hälsomässigt.

Nu var Jordan Peterson sjuk, och det är väl då inte konstigt att han blir friskare och mår bättre av att utesluta det han inte tål, men berättelsen är ändå intressant i sammanhanget.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Psykologen Jordan Peterson beskriver här sin anekdotiska upplevelse av att enbart äta kött, med stor framgång rent hälsomässigt.

Nu var Jordan Peterson sjuk, och det är väl då inte konstigt att han blir friskare och mår bättre av att utesluta det han inte tål, men berättelsen är ändå intressant i sammanhanget.

https://www.youtube.com/watch?v=aIg43S5QCIM

Jag hade en känsla av att detta handlade om vetenskaplig skepticism och amerikansk alternativ höger, det brukar bli mycket tvära kast, manligt, kött, alfa, träning och sånt…

Det betyder såklart inte mycket var en idé kommer från om den är giltig eller inte, och där blandar jag mig inte i för den här gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade en känsla av att detta handlade om vetenskaplig skepticism och amerikansk alternativ höger, det brukar bli mycket tvära kast, manligt, kött, alfa, träning och sånt…

Det betyder såklart inte mycket var en idé kommer från om den är giltig eller inte, och där blandar jag mig inte i för den här gången

Men du gjorde precis det. Och argumentet verkar inte vara sakligt...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av smkr:

Men du gjorde precis det. Och argumentet verkar inte vara sakligt...

Att dra upp anekdotiska utlåtanden från en av alt-högerns galjonsfigurer, som inte har någon som helst kompetens på området, är väl inte särskilt sakligt det heller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att dra upp anekdotiska utlåtanden från en av alt-högerns galjonsfigurer, som inte har någon som helst kompetens på området, är väl inte särskilt sakligt det heller.

Så, eventuell politisk tillhörighet måste redogöras och legitimeras för att anekdoten ska vara giltig?
Som jag skrev så handlade det endast om en personlig erfarenhet av Peterson, ser inte vad som är osakligt i det.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av smkr:

Så, eventuell politisk tillhörighet måste redogöras och legitimeras för att anekdoten ska vara giltig?
Som jag skrev så handlade det endast om en personlig erfarenhet av Peterson, ser inte vad som är osakligt i det.

Anledningen till att du tyckte klippet var relevant beror just på vad denna person representerar och att det i vissa kretsar ger en viss legitimitet, inte innehållet i klippet i sig.

Den politiska tillhörigheten i sig är närmast ovidkommande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Anledningen till att du tyckte klippet var relevant beror just på vad denna person representerar och att det i vissa kretsar ger en viss legitimitet, inte innehållet i klippet i sig.

Den politiska tillhörigheten i sig är närmast ovidkommande.

Så vad representerar personen för dig? Om nu den politiska tillhörigheten är ovidkommande. I tidigare inlägg så var han alt-högerns galjonsfigur. Det må så vara, men i så fall är du varken saklig eller konsekvent i din argumentation.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Dag 7

Summering

Mår bra
Jämnt humör
Inga hungerkänslor
Magen är latjo men ska bli bättre
En enda trötthetsdip på 2 tim i början av veckan
Inget sug efter något och är hela tiden nöjd
Kommer knäcka 120 kg barriären
Nästa vägning den 18e oktober

Idag var jag så mätt efter brunch vid 10:30 till 11:00
Att jag orka inte äta en hel portion till vid 16:00

Tog hälften
Spara andra halvan till brunchen imorgon

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Intressant hur mycket kost kan orsaka debatt. Att folk har åsikter om kost är knappast förvånande men reagerar mer på hur debatten blir politisk (klumpa ihop kosthållningar med sekter, anti-vaxxers, höger/vänster politik). Jag fattar att det finns personer som utöver en kontroversiell kost även anammar andra extrema åsikter. Man ska dock vara försiktig med att klumpa ihop människor enbart baserat på vad de väljer att äta. Folk som äter vad som anses "normalt" kan också ha extrema åsikter.

Jag tycker det är bra att prova sig fram. Bättre att prova något och se hur man själv mår än att hela tiden förlita sig på andras åsikter i ämnet.

Sen förstår jag att det för många kan kännas orimligt att leva ett liv utan fikabröd, kakor, godis, chips, glass eller bröd, pasta, ris osv. Har full förståelse för det. Dock känns det lite märkligt att även om man tycker det så kallar man folk som bara äter aniamlier och växter och utesluter t.ex. spannmål och socker för extrema. Hur länge har människan ätit som vi gör idag? Med det sagt får folk äta precis vad de vill men det känns lite irriterade att folk som utesluter processad mat ska bemötas med kritik men de ser inte vad de själva stoppar i sig som det minsta problematiskt.

Kost är i högsta grad ett känsloladdat ämne. Inte så konstigt egentligen då vi alla har en relation till det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av smkr:

Så vad representerar personen för dig? Om nu den politiska tillhörigheten är ovidkommande. I tidigare inlägg så var han alt-högerns galjonsfigur.

Låt mig förklara med ett exempel så förstår du förhoppningsvis vad jag menar. Om någon i tråden skriver att "Jesus säger si och så om att äta kött" så skulle de flesta i tråden antagligen tycka det var en tämligen irrelevant kommentar. För de allra flesta här är Jesus ingen auktoritet på området kostråd, så vad han må ha tyckt om ämnet eller gjort har inte särskilt stor vikt. Det är dock en kommentar som kan ha stor tyngd om den riktar sig mot de som redan har Jesus som förebild, det vill säga huvudsakligen troende kristna. I ett sådant sammanhang kan en kommentar om Jesus köttvanor faktiskt påverka människor, särskilt i de mer auktoritära sammanhang där ifrågasättande inte är så populärt.

Detsamma gäller Jordan P här. Hans åsikter riktar sig mot de som redan tycker han är en auktoritet vad han än uttalar sig om, som tycker det han säger är viktigt och riktigt. För alla andra, som inte är medlemmar i hans fanklubb, är hans åsikter om ämnet lika irrelevanta som Jesus åsikter om det. Att då välja ut just ett klipp av honom signalerar, åtminstone som jag ser det, mer grupptillhörighet än ett försök att tillföra saklig diskussion.

Det hela är ett typexempel på argumentationsfelet argument from authority.

Situationen vore givetvis annorlunda om endera (Jesus eller Jordan) faktiskt hade en gedigen bakgrund inom ämnet så de med fog kunde uttala sig om lämpligheten av vissa dietära val.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Låt mig förklara med ett exempel så förstår du förhoppningsvis vad jag menar. Om någon i tråden skriver att "Jesus säger si och så om att äta kött" så skulle de flesta i tråden antagligen tycka det var en tämligen irrelevant kommentar. För de allra flesta här är Jesus ingen auktoritet på området kostråd, så vad han må ha tyckt om ämnet eller gjort har inte särskilt stor vikt. Det är dock en kommentar som kan ha stor tyngd om den riktar sig mot de som redan har Jesus som förebild, det vill säga huvudsakligen troende kristna. I ett sådant sammanhang kan en kommentar om Jesus köttvanor faktiskt påverka människor, särskilt i de mer auktoritära sammanhang där ifrågasättande inte är så populärt.

Detsamma gäller Jordan P här. Hans åsikter riktar sig mot de som redan tycker han är en auktoritet vad han än uttalar sig om, som tycker det han säger är viktigt och riktigt. För alla andra, som inte är medlemmar i hans fanklubb, är hans åsikter om ämnet lika irrelevanta som Jesus åsikter om det. Att då välja ut just ett klipp av honom signalerar, åtminstone som jag ser det, mer grupptillhörighet än ett försök att tillföra saklig diskussion.

Det hela är ett typexempel på argumentationsfelet argument from authority.

Situationen vore givetvis annorlunda om endera (Jesus eller Jordan) faktiskt hade en gedigen bakgrund inom ämnet så de med fog kunde uttala sig om lämpligheten av vissa dietära val.

Men nu får du ju ändå nyktra till och sluta svamla, har du ens läst och förstått inlägget där jag länkade till klippet? Har du lyssnat på vad Jordan Peterson säger i klippet? Var jag otydlig med att det just handlar om en anekdot, av en psykolog?

En anekdot kräver knappas någon auktoritet, auktoritet är helt irrelevant i sammanhanget. Jag tror de flesta, förhoppningsvis även du, vet att en psykolog troligen inte är någon expert när det gäller vad som är lämpligt för människor att äta, och det är inget han heller hävdar.

Det är alla vuxna människors ansvar att lära sig skilja på sak och person. Och att inte slavisk följa en påstådd auktoritet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av smkr:

Var jag otydlig med att det just handlar om en anekdot, av en psykolog?

"Egentligen har det här klippet ingen relevans men jag klistrar in det ändå."

Istället för att försöka ursäkta sig redan innan man gör fel är det bättre att strunta i att över huvud taget göra det felaktiga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Egentligen har det här klippet ingen relevans men jag klistrar in det ändå."

Istället för att försöka ursäkta sig redan innan man gör fel är det bättre att strunta i att över huvud taget göra det felaktiga.

Försöker du få det till att det är mig du citerar med meningen inom citationstecknen som du själv hittat på? Falsk citering i så fall.
Ingen relevans? det är ju precis vad trådstarten handlar om.

Som sagt, nyktra till!

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Men du gjorde precis det. Och argumentet verkar inte vara sakligt...

Jag såg det bara som ett orimligt sammanträffande att den där videon kom ut nyligen och den här tråden skapades strax efter

Jag vet inte alls om att bara äta kött är vetenskapligt rimligt. Det jag tror jag hört för det mesta är att det är länkat till negativa hälsoeffekter, men har verkligen inte satt mig in i det, och den här tråden verkar säga det motsatta för det mesta

Jag har inte argumenterat för eller mot, bara att videon var väldigt osannolik timing

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag såg det bara som ett orimligt sammanträffande att den där videon kom ut nyligen och den här tråden skapades strax efter

Jag vet inte alls om att bara äta kött är vetenskapligt rimligt. Det jag tror jag hört för det mesta är att det är länkat till negativa hälsoeffekter, men har verkligen inte satt mig in i det, och den här tråden verkar säga det motsatta för det mesta

Jag har inte argumenterat för eller mot, bara att videon var väldigt osannolik timing

I så fall misstolkade jag ditt inlägg.

Det finns inte så mycket inom forskningen, om ens något, som stödjer en diet på enbart kött, så det är ju bra att vara skeptisk.
Samtidigt är underlaget för att kött skulle vara skadligt bräckligt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Intressant hur högljudda alla skeptiker är i denna tråden. Man får nästan känslan av att det är en grupp med människor som absolut inte vill att carnivore skall vara bra eller fungera 🤷‍♂️

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Intressant hur högljudda alla skeptiker är i denna tråden. Man får nästan känslan av att det är en grupp med människor som absolut inte vill att carnivore skall vara bra eller fungera 🤷‍♂️

Är det så konstigt?
Allt talar emot att ur ett samhällsperspektiv är det inte bra för klimatet att vi fortsätter äta den mängd kött som vi gör och då är den här dieten inget vi ska stödja.

Tror ingen vill TS illa utan funkar det för hen så är väl det kanon. Det är snarare så att folk försöker säga att det kan få andra konsekvenser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

När jag matar in värden för en 35årig kvinna som är 170 cm lång och väger 60 kg så får jag upp strax under 1600 kcal om dagen vid "liten till ingen träning (x1,2)". Rätt stor skillnad på 1600 kcal och 2000 kcal.
Skulle alternativet "ingen träning alls (x1,0)" finnas så hade det varit ännu mindre.

Även om du inte menade passiv förbränning specifikt, så finns det ingen chans att en person på 100 kg förbränner 2700-3000 kcal om dagen genom att bara "leva" (gå runt lite, laga mat, sitta vid datorn, etc.)

Känns som ganska optimistiska tabeller.

ett PAL på 1.0 används på en person som är sängliggande hela dygnet. En uppegående som bara är hemma men rör sig i lägenhet, sitter upp, sköter sin hygien etc ligger på ca 1.2
En vanlig svensson som inte tränar alls, men som har lite vardagsmotion landar runt 1.3-1.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det så konstigt?
Allt talar emot att ur ett samhällsperspektiv är det inte bra för klimatet att vi fortsätter äta den mängd kött som vi gör och då är den här dieten inget vi ska stödja.

Tror ingen vill TS illa utan funkar det för hen så är väl det kanon. Det är snarare så att folk försöker säga att det kan få andra konsekvenser.

Personligen tycker jag det är konstigt då ingen rycker på axlarna när någon säger att man röker, snusar eller dricker sprit. Eller ungar som får mer eller mindre sockerkaka i form av flingor till frukost och fyller resten av dagens krystade behov med energidryck. Att promote:a dödlig övervikt i alla hörn av samhället är helt OK och till och med hyllat. Be you, be proud.

Men att leva 100% på oprocesserade animaliska produkter, för sin eget välmående och hälsa, då är man ute på hal is. Det är en farlig företeelse och bör skambeläggas, motsägas och motarbetas.

DET tycker jag är konstigt.

Argumentet blir ju lite utav "det spelar ingen roll om det är bra eller fungerar, för det ska vara dåligt".

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Personligen tycker jag det är konstigt då ingen rycker på axlarna när någon säger att man röker, snusar eller dricker sprit. Eller ungar som får mer eller mindre sockerkaka i form av flingor till frukost och fyller resten av dagens krystade behov med energidryck. Att promote:a dödlig övervikt i alla hörn av samhället är helt OK och till och med hyllat. Be you, be proud.

Men att leva 100% på oprocesserade animaliska produkter, för sin eget välmående och hälsa, då är man ute på hal is. Det är en farlig företeelse och bör skambeläggas, motsägas och motarbetas.

DET tycker jag är konstigt.

Argumentet blir ju lite utav "det spelar ingen roll om det är bra eller fungerar, för det ska vara dåligt".

Du menar att om någon skulle testa på att röka-dieten för att gå ner i vikt ingen skulle säga något?

Sen att hylla övervikt handlar snarare om att det finns ett stigma och hån mot övervikt och att folk blir mobbade för att de är överviktiga. Fler och fler har ätstörningar och det går ner i åldrarna.