Intresset för VR-headset dalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

VR floppade igen, precis som 1995. Nytt försök 2040.

Nytt försök 2024-2026 menar du.

Sen vet i fasen om 20 miljoner Quest, eller vad det är, kan beskrivas som flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

VR floppade igen, precis som 1995. Nytt försök 2040.

(Pepsin vill att det ska floppa, pga Pesin känner sig som en noob med vr headsetet på)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Körde ett Pimax headset och spelade Half life Alyx vilket är det särklass bästa gamingupplevelse jag har haft någonsin, förutom det så har det varit ett sådär support. Förstå mig rätt, när det väl funkade så är det helt underbart men det gjorde det inte just då iallfall (Körde 2080 vid den tiden) Jag sålde mitt headset för jag hade mer konfiguering än gamingtid, hoppas det har ändrats men jag är färgad från den tiden.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det har väl varit hur många artiklar som helst att VR-intresset dalar? Frågan är mer om det är någon slags inriktat hat från redaktionen?

Permalänk
Medlem

Hoppade på psvr1 första dagen den släpptes, blev aldrig helt såld.
Sen gick det ett år och jag byggde en dator och skulle köra DCS på den, provade med lite moddar mitt psvr på PC och DCS.
Jag blev helt såld även fast det bara fungerade hjälpligt, köpte mig ett oculus rift och sedan dess har det blivit uppgraderat till
HP reverb2 4k VR med 4090 13900kf och 64GB ram.
Älskar VR för flygsimulator, IL2, DCS och MSFS2020 gör sig riktigt bra med VR.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det har väl varit hur många artiklar som helst att VR-intresset dalar? Frågan är mer om det är någon slags inriktat hat från redaktionen?

Gäller väl att passa på med tanke på att det kommer gå upp igen...

Permalänk
Medlem

Inte så konsigt med hurlösa priserna.
Billigare VR set i samma kvalite. Så hade jag köpt. Men lägga 5-10k på nåt som används då o då känns meh.

Hade vart nice med VR o flygsim.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inte så konsigt med hurlösa priserna.
Billigare VR set i samma kvalite. Så hade jag köpt. Men lägga 5-10k på nåt som används då o då känns meh.

Hade vart nice med VR o flygsim.

Skulle nog snarare säga att det beror på att det inte kommit nått nytt intressant den sista tiden i kombination med lågkonjunktur.
Priset för vettig VR är redan väldigt lågt om man ser till den upplevelse man får skulle jag säga. Men då pratar jag BARA om VR-headset, att datorkomponenter blivit oerhört dyrt råder det ingen tvekan om.

Quest 3 är däremot en otrolig besvikelse (trots att jag aldrig skulle röra METAs produkter med tång). Att släppa ett headset utan ögonspårning (foveated rendering) i slutet av 2023 känns väldigt B.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inte så konsigt med hurlösa priserna.
Billigare VR set i samma kvalite. Så hade jag köpt. Men lägga 5-10k på nåt som används då o då känns meh.

Hade vart nice med VR o flygsim.

Du verkar ju redan ha datorn så du kan få en Pico 4 för ca 3400-4000kr eller nu kommande Quest 3 för strax över 6000 (gissar jag)

Helt ok priser, bra kvalite.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Körde ett Pimax headset och spelade Half life Alyx vilket är det särklass bästa gamingupplevelse jag har haft någonsin, förutom det så har det varit ett sådär support. Förstå mig rätt, när det väl funkade så är det helt underbart men det gjorde det inte just då iallfall (Körde 2080 vid den tiden) Jag sålde mitt headset för jag hade mer konfiguering än gamingtid, hoppas det har ändrats men jag är färgad från den tiden.

Pimax har väl ett rykte om att vara ganska dåliga på mjukvaru-sidan.
Imponerande hårdvara många gånger, men utöver det lämnar de headseten mycket att önska.

Har vänner med Quest-headset också som gnäller över mängden uppdateringar som Meta pushar ut, igår klagade min kompis över att han fick sitta en timme med uppdateringar innan han kunde komma igång (dock inte enbart Meta-uppdateringar).
Han spelar VR några gånger i veckan, ibland varannan eller var tredje vecka.

För egen del har SteamVR aldrig bråkat, bara fungerar rakt av.
Enda gången är när man installerar nya Nvidia-drivrutiner, då nollas ljudkällan i headsetet, så då måste man välja om headsetet som ljudutgång, men det är ju petitesser.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Körde ett Pimax headset och spelade Half life Alyx vilket är det särklass bästa gamingupplevelse jag har haft någonsin, förutom det så har det varit ett sådär support. Förstå mig rätt, när det väl funkade så är det helt underbart men det gjorde det inte just då iallfall (Körde 2080 vid den tiden) Jag sålde mitt headset för jag hade mer konfiguering än gamingtid, hoppas det har ändrats men jag är färgad från den tiden.

Tja, Pimax är fortfarande nog det mest osmidiga du kan välja.
Vad annat du hade valt så hade du nog spelat mer än konfigurerat

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det har väl varit hur många artiklar som helst att VR-intresset dalar? Frågan är mer om det är någon slags inriktat hat från redaktionen?

Ja haha nu gar dom tom bumpat nyheten och lagt till Missa inte.
@landmarks
Sweclockers redaktionen vad är det med er?
Sweclockers redaktionen har ni kollat andra siterna jag tipsat om för att posta era VR nyheter?
Nej? Tänkte väll det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Streamern på datorn kan du ju ha på autostart med windows.
Du gör fel om du först startar steamvr på datorn och spelen den vägen.
Man gör allt innifrån med headsetet på huvet.
Jag vet inte om jag missförstog men starta via VD inne i questen så slipper du bekymmer

Jag gör säkert fel men det betyder förmodligen att många andra gör fel och de flesta som köper quest fixar förmodligen inte VD alls. Så en liten bit har de kvar i användarvänlighet. Av Genkis 100 PCVR spel YT länk verkar 3-4 intressanta för mig men kanske bara jag som är kräsen. Jag är tacksam för tipset däremot. Går ju mycket fortare att kurera spel via video än steamstore.

Med allt det sagt HL:ALYX var bland de häftigaste i spelväg jag någonsin provat så potentialen i VR är ju extremt lockande. Synd bara att fler spel av ALYX kaliber inte dyker upp. Fast å andra sidan samma sak bland icke VR. Ett bra spel gjort med kärlek a la baldurs gate 3 kommer som bäst en gång vart 3e år. Inget en kan göra åt det

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Anledningen är nog att det bara kommer dyra headsets nu för tiden. Den stora massan vill ha headsets för 3000-4000 kr, inte 10000 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Samma anledning som att mat, grafik och cpu försäljningen dalar.

Det är allmänt fascinerande hur mycket den tredje dimensionen skrämmer folk.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera min rift cv1. Men quest 2 är inte good enough (och för gammal), vill inte lägga massa pengar på index som nu är 4+ år gammal....och den jag hade sprungit och betalat retail för denna sekund...psvr2 fungerar inte på pc.
Så är bara att sitta i båten tills det kommer något nytt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Hade quest 2an sen release 2020, spelade stundvis när jag hade semester eller längre ledighet, tyckte alltid det var så bökigt och tidskrävande att få igång allt och komma in i det tyvärr.
Virtual desktop, uppdatera hit, krångla dit, kolla inställningar på WiFi, optimera avstånd osv osv, det blev tråkigt helt enkelt.

Sålde den med lite tillbehör med kraftig vinst, riktigt otippat för en elektronikpryl, köpte för 3690kr, och sålde för 4800kr

Men lär nog inte kolla åt VR hållet igen tyvärr.

Permalänk
Avstängd

För min del så startar jag Pico 4 snabbt. Datorn på, går snabbt. Starta streaming assistent appet, välj USB.
Koppla in 5m lång USB kabel till Pico:t. Starta enheten (går snabbare än mobilen), välj redan bestämd område för VR, dvs bara bekräfta och starta sedan streaming assistent appet och voila man är igång både för video och spel

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Älskar mitt Quest 2, men grabben snor det varje kväll och spelar med sina polare.
Om det kommer ut ett lika bra och snyggt spel, som Half-Life: Alyx är. Så köper jag det direkt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag ser följande som svar på varför fler inte har VR.

1. Det är för dyrt för att "kolla om det är något jag vill ha".
2. Det kräver mer av datorerna är många har, så att börja uppgradera datorn först och sen handla blir en dyr historia.

Så.. när det kommer ned i pris kommer fler att köpa.
För det ÄR en produkt för framtiden. AR och VR är här för att stanna.

Det skulle hjälpt om fler AAA spel kom i VR med. Och då menar jag jävligt bra VR upplevelse.

Edit: En sak till... Det behöver funka lätt som en plätt utan massa handpåläggning och fixar från "nätet".

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Inte så konsigt med hurlösa priserna.
Billigare VR set i samma kvalite. Så hade jag köpt. Men lägga 5-10k på nåt som används då o då känns meh.

Smaken som baken. Jag hade lagt över 100 000 kr för att få spela så häftigt och inlevelsefullt som man gör i bra VR-spel.

Permalänk
Medlem

Har provat VR-headset men det var inget för mig.
Men Vist finns det områden för VR-headset typ sjukvården. Forskning m. m.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hade ett Oculus DK1 och var helt kär redan då, nu är det pengar som stoppar och det är det nog för de flesta - särskilt om man sitter kvar på ett grafikkort köpt för några år sedan och även måste uppgradera det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Alla väntar på Apples Vision Pro. Känns inte värt att köpa något annat nu när de visat en försmak på vad som kommer.

Lol seriöst? Ett headset för 45-50k kommer att sätta eld på marknaden, tror du på det själv?
Är också en helt annan kategori än Quest och PSVR, är inte riktigt samma kundkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol seriöst? Ett headset för 45-50k kommer att sätta eld på marknaden, tror du på det själv?
Är också en helt annan kategori än Quest och PSVR, är inte riktigt samma kundkrets.

Alla kanske inte köpte iPhone när den kom, men de flesta insåg att de "smartphones" som redan fanns över en natt blivit gammal föråldrad skit. Med tiden kom det givetvis konkurrenter i samma klass.

Permalänk

Man har fortfarande inte löst problemet med illamående och det finns potentiella problem med hur säker man är i trafik ett tag efter man använt VR. Samma problem nu som för 35 år sedan och större FOV i nyare versioner verkar förvärra problemen.
Läste en artikel för över 10år sedan där en man som jobbat med simulationer inom amerikanska armén i 30 år påstod att det är osannolikt att man inte kan lösa problemen i kommersiell VR om man bara använder headsets.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol seriöst? Ett headset för 45-50k kommer att sätta eld på marknaden, tror du på det själv?

Ja den kommer sätta eld på producenterna och på konsumenternas förväntningar. Dock inte på konsumenternas plånböcker (för liten volym för det om inte annat), den uppgiften är vikt för Apple Vision och kopiorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tja, Pimax är fortfarande nog det mest osmidiga du kan välja.
Vad annat du hade valt så hade du nog spelat mer än konfigurerat

Antagligen, men man blir ju färgad av sin första upplevelse och det kommer ta mycket innan jag köper ett Vr headset igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Försäljningen av falukorv ökar - varför?
1. Billig mat säljer bättre när det är inflation.
2. Pengar som annars blir över går till räntor, höjda elpriser, höjda matpriser, höjda drivmedelspriser (höjda priser generellt).
3. Lönerna har inte hängt med alls i alla prishöjningar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Många här verkar bara se VR som något man med krångel kopplar in till en väldigt dyr speldator för att ibland spela häftiga VR-spel, men att headsetet oftast samlar damm i garderoben. Tänkte därför tipsa/berätta hur jag använder mitt Quest2 oftast 1-3 gånger per dag.

För de som inte vet är Quest2 fristående/trådlöst och behöver inte kopplas in till dator för att användas. Men kan verkligen rekommendera att köpa med "elite headstrap" och andra "kuddar" där headsetet vilar mot ansiktet, för att det ska sitta skönare och enormt mycket bättre.
Det jag inte visste när jag köpte min Quest2 sommaren 2022 var att jag skulle använda den mest för motion/träning.
Om man har ett begränsat utrymme för motion/träning hemma, men vill kunna motionera på ett roligare sätt är Quest2 ovärderlig. Och Quest2 har ju fått hand-tracking nu så det är ännu enklare med vissa träningsappar.

Varje dag brukar jag motionera 10 minuter innan frukost i appen "VR workout". Denna app är perfekt till lättare/kortare träning eftersom den stödjer hand-tracking, så man behöver inte ta handkontrollerna utan bara sätta på sig VR och är igång med träningen på 1,5 minut. Appen är också gratis för träningspassen som är lämpliga som lättare morgon uppvärmning. Man kan också välja att se träningen i VR och AR samtdigt, så man även ser rummet man fysiskt står i, och därför lättare att träna i trångt utrymme.
Träningen är klar på 13 minuter från att man lyfter upp headsetet tills man lägger ifrån sig det, där själva träningspasset är 10 minuter.

Sen träna kondition/ben i appen FitXR några gånger per vecka. Kostar runt 100 kr/månad, men grymt bra träning för kondition och ben. Även härliga miljöer, skönt att komma iväg i en annan värld när man tränar, jag skulle aldrig vara motiverad att träna så hårt om man stod utan VR i sitt vardagsrum och flåsade.

Sen boxning i "Les Mills Bodycombat". Snygg härlig miljö att träna i, passar bra om benen är slutkörda men man ändå vill träna kondition och röra på sig.
Kan rekommendera att lyssna på egen musik i bluetooth-hörlurar istället för att varje dag höra tränings-appens ljud, som kan bli ganska tjatigt.

Förutom att träningen i VR som jag använder 1-2 gånger/dag varit ovärderlig, är det riktigt kul/bra att spela biljard, minigolf, och liknande i Quest2. Biljard är verkligen som att ha ett eget riktigt biljardbord hemma.
Sen går det ju ganska lätt att koppla Quest2 trådlöst till PC också för att spela PC VR, eller vanliga spel på "big screen".

Så jag tycker verkligen inte dagens VR bara är någon lyx-pryl "som inte blev användbart denna gång heller", utan kan användas till riktigt bra saker i vardagslivet, som motion/träning, bio, kunna ha ett biljardbord fast du bor i en garderob, och så vidare...