EU senarelägger ”Chat Control 2.0”

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tanken är att tjänsteleverantörerna som vill verka på EU:s inre marknad åläggs att bygga in stödet för klientsidesskanning i sina appar. Tjänsteleverantörernas som vägrar öppna sådana bakdörrar tvingas lämna EU, något Signal har lovat att göra.

Det finns i skrivande stund ingenting som hindrar att du kringgår detta genom att använda en custom ROM. Det finns inte heller något som hindrar att du förkrypterar mejl med PGP innan du skickar dem.

Om det går att kryptera så storebror inte kan se vad jag skickar vad är då vitsen med chat control?
Brottslingarna krypterar om det går men vi lagliga gör det inte och dom enda som avlyssnas är dom som är lagliga.
(jag vet inte ens hur man krypterar, har inget att dölja blir garanterat avlyssnad)

Om det inte går att skicka krypterat mellan politiker medborgare och journalister är demokratin hotad.

Om jag upptäcker något olagligt eller omoraliskt som S eller M gör och jag kontaktar en journalist så blir jag avlyssnad.

Syftet är nog inte att skydda barnen syftet är nog att ha koll på medborgarna så dom inte kan sprida åsikter som maktens män inte uppskattar.

Barnbrott gängkriminalitet är bara svepskäl, makten vill tysta alla oliktänkande.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Nej, du måste särskilja på ämnet "Chat Control 2.0" och kritiken jag riktar mot er som driver helt egna krig mot fiktiva konspirationer ni baserar på personlig okunskap. Det är en cancersvulst på det här forumet och i väldigt många andra tech-communities hur mycket av all nödvändig debatt som urvattnas av att det dräller in tjomme efter tjomme och skriker om mörkläggningar och fullständiga fantasier.

Chat Control 2.0 är ett fullständigt uruselt lagförslag som borde läggas ned eller göras om från grunden och skalas tillbaka till en nivå som iaf är någorlunda i paritet med samhällets behov och politiska vilja.

Men det ni ägnar er åt underminerar bara informationsbygget kring frågan. Ni blir som svärm av gräshoppor som bara väller fram och äter upp alla försök till diskurs. Det finns ju till och med riktigt fulspel med i bilden som ni skulle kunna haka fast vid att klaga på, men ni kan inte ens bemöda er med det. Bara in och dra nån rövare om "hur det minsann går till i EU". Twitter-kampanjen som bedrivs verkar ju vara ett genuint exempel av desinformation, men det kräver ju lite arbete för att läsa sig till det så bättre att bara hitta på nått själv.

Som nån här ovan, som tydligen såg att det var inflytandet från "bananländer" som tillhört forna Soviet som drev den här frågan. Vad är ens ett bananland? En bananrepublik? Absurt uttalande.

Läs åtminstone Karl Emil Nikkas sida om frågan innan ni börjar dra igång och uttala er. Det finns ju ett färdigt ställningstagande för er att låna om ni nu vill vara kritiska, så kan vi iaf börja i något som är verklighetsförankrat.

Ditt problem är att du ser "vi" i mig. Jag talar för mig själv. Den där du nämnde känner jag inte, och kan inte ta ansvar för den personens ideer.

Permalänk
Skrivet av nikka:

Jag har en kort kommentar angående EU-kommissionsfrågan också.

Det största misstaget som EU-kommissionen gjorde (om målsättningen var att skydda utsatta barn) var att ta fram förslaget utan att involvera IT-säkerhets- eller människorättsexpertisen. EU-kommissionen borde ha tagit hjälp av några av de över 450 doktorer och professorer som nu sågar förslaget. EU-kommissionen borde ha frågat människorättsorganisationerna om hur förslaget kunde utformas för att inte bryta mot mänskliga rättigheter eller utsätta barn för nya risker.

EU-kommissionen gjorde alltså exakt samma misstag som Apple gjorde 2021: de trodde sig veta bäst själva. Men det finns en viktig skillnad, nämligen hur EU-kommissionen respektive Apple hanterade den inflödande kritiken. EU-kommissionen valde att ignorera kritiken, inklusive sågningen från ministerrådets egna jurister. Apple valde att lyssna på kritiken och skrotade alla farliga delar av sitt projekt med följande kommentar till Wired.

After extensive consultation with experts to gather feedback on child protection initiatives we proposed last year, we are deepening our investment in the Communication Safety feature that we first made available in December 2021. We have further decided to not move forward with our previously proposed CSAM detection tool for iCloud Photos. Children can be protected without companies combing through personal data, and we will continue working with governments, child advocates, and other companies to help protect young people, preserve their right to privacy, and make the internet a safer place for children and for us all.

Jag vet att det blir spekulation... men varför är de så angelägna om att införa detta nu? Jag tänker om du har insikter om säkerhetsläge eller liknande. Om inget gott kommer av det, om det är icke-genomförbart och bara kommer kosta i princip vad finns det för syfte för dem att ändå pusha för det? De har nu blivit tillsagda att det är ett dåligt förslag och fått det förklarat.

En sak jag kan tänka mig är väl rädsla för... attacker av något slag från Ryssland och Kina och EU känner sig oförberedda? Jag skulle önska att de var tydligare med det faktiska syftet, långsiktigt, med lagen istället för denna hantering.

Eller är det så att de verkligen tror att det kommer fungera som de säger.
Som ordspråket säger: ibland är det bara inkompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Om det går att kryptera så storebror inte kan se vad jag skickar vad är då vitsen med chat control?
Brottslingarna krypterar om det går men vi lagliga gör det inte och dom enda som avlyssnas är dom som är lagliga.
(jag vet inte ens hur man krypterar, har inget att dölja blir garanterat avlyssnad)

Om det inte går att skicka krypterat mellan politiker medborgare och journalister är demokratin hotad.

Om jag upptäcker något olagligt eller omoraliskt som S eller M gör och jag kontaktar en journalist så blir jag avlyssnad.

Syftet är nog inte att skydda barnen syftet är nog att ha koll på medborgarna så dom inte kan sprida åsikter som maktens män inte uppskattar.

Barnbrott gängkriminalitet är bara svepskäl, makten vill tysta alla oliktänkande.

Det dom tänker sig är väl att tillräckligt många i en sån miljö inte kan allt och pratar då med folk som inte skyddar sig och därmed kan få bättre insikt via oss oskyldiga eller de dumma kriminella

Permalänk
Medlem

Bahnhof försöker skydda oss, vi kan stödja Bahnhof bli kund.

Permalänk
Skrivet av Teknik:

Om det går att kryptera så storebror inte kan se vad jag skickar vad är då vitsen med chat control?
Brottslingarna krypterar om det går men vi lagliga gör det inte och dom enda som avlyssnas är dom som är lagliga.
(jag vet inte ens hur man krypterar, har inget att dölja blir garanterat avlyssnad)

Om det inte går att skicka krypterat mellan politiker medborgare och journalister är demokratin hotad.

Om jag upptäcker något olagligt eller omoraliskt som S eller M gör och jag kontaktar en journalist så blir jag avlyssnad.

Syftet är nog inte att skydda barnen syftet är nog att ha koll på medborgarna så dom inte kan sprida åsikter som maktens män inte uppskattar.

Barnbrott gängkriminalitet är bara svepskäl, makten vill tysta alla oliktänkande.

Det kommer funka genom magi, eller nåt. Enligt Ylva.

Permalänk
Medlem

Obehaglig lyssning, människan verkar ju vara helt slut.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Obehaglig lyssning, människan verkar ju vara helt slut.

Det mest skrämmande är ju att hon (och många andra) kan inte längre skylla på att dom är för gamla för att förstå sig på internet.
Vi har ju haft minst 30 år med stor utbredning i Sverige.
Och att hon inte visar ens ett spår av kunskap i frågor hon vill besluta om är ju katastrofalt och ett hot mot demokratin i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tanken är att tjänsteleverantörerna som vill verka på EU:s inre marknad åläggs att bygga in stödet för klientsidesskanning i sina appar. Tjänsteleverantörernas som vägrar öppna sådana bakdörrar tvingas lämna EU, något Signal har lovat att göra.

Vad betyder "lämna en marknad" i det här fallet? Signal är ju en non-profit och finansieras inte genom reklam såvitt jag förstår. Vad händer om en organisation inte är i EU men blir "tvingade" att "lämna" EU?

Permalänk
Medlem

Men bestäm er redan. Ska man flytta till pingvinernas Ö, Antarktika eller ej?

Permalänk
Medlem

Maila alla politiker om och om igen tills de fattar.
https://chatcontrol.se/mejla/

Regeringen leker vita riddare och säger att de vill rädda oss från S versionen utav Chat Control 2.0. Låt dem inte komma undan med det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad betyder "lämna en marknad" i det här fallet? Signal är ju en non-profit och finansieras inte genom reklam såvitt jag förstår. Vad händer om en organisation inte är i EU men blir "tvingade" att "lämna" EU?

Säkert att man får ladda ner APK från deras hemsida istället för via Google Play tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Maila alla politiker om och om igen tills de fattar.
https://chatcontrol.se/mejla/

Regeringen leker vita riddare och säger att de vill rädda oss från S versionen utav Chat Control 2.0. Låt dem inte komma undan med det.

Dom som har bestämt sig har redan bestämt sig, och lyssnar inte på peasants eller forskare längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dom som har bestämt sig har redan bestämt sig, och lyssnar inte på peasants eller forskare längre.

Well, i det fallet hoppas jag EU-domstolen säger nej och då måste de lyssna.
EU-domstolen ogiltigförklarade ju ändå datalagringsdirektivet.

"Domstolen anser att direktivet utgör ett synnerligen allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter genom att kräva att uppgifter om personers kommunikationer ska lagras och genom att ge behöriga nationella myndigheter tillgång till uppgifterna.

Domstolen konstaterar inledningsvis att de uppgifter som ska lagras gör det möjligt att veta med vem, hur, hur länge, hur ofta och varifrån en person har kommunicerat. Tagna tillsammans kan uppgifterna ge mycket exakta upplysningar om personernas privatliv."

Chat Control 2.0 känns ju ändå minst lika illa som det där.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Well, i det fallet hoppas jag EU-domstolen säger nej och då måste de lyssna.
EU-domstolen ogiltigförklarade ju ändå datalagringsdirektivet.

"Domstolen anser att direktivet utgör ett synnerligen allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter genom att kräva att uppgifter om personers kommunikationer ska lagras och genom att ge behöriga nationella myndigheter tillgång till uppgifterna.

Domstolen konstaterar inledningsvis att de uppgifter som ska lagras gör det möjligt att veta med vem, hur, hur länge, hur ofta och varifrån en person har kommunicerat. Tagna tillsammans kan uppgifterna ge mycket exakta upplysningar om personernas privatliv."

Chat Control 2.0 känns ju ändå minst lika illa som det där.

Datalagringsdirektivet som vi fortfarande har i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Datalagringsdirektivet som vi fortfarande har i Sverige?

Gjordes väl vissa ändringar i lagen för att kringgå kritiken.
https://www.pts.se/sv/bransch/internet/sakerhet-och-skydd-av-...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Teknik:

Om det går att kryptera så storebror inte kan se vad jag skickar vad är då vitsen med chat control?
Brottslingarna krypterar om det går men vi lagliga gör det inte och dom enda som avlyssnas är dom som är lagliga.
(jag vet inte ens hur man krypterar, har inget att dölja blir garanterat avlyssnad)

Om det inte går att skicka krypterat mellan politiker medborgare och journalister är demokratin hotad.

Om jag upptäcker något olagligt eller omoraliskt som S eller M gör och jag kontaktar en journalist så blir jag avlyssnad.

Syftet är nog inte att skydda barnen syftet är nog att ha koll på medborgarna så dom inte kan sprida åsikter som maktens män inte uppskattar.

Barnbrott gängkriminalitet är bara svepskäl, makten vill tysta alla oliktänkande.

Du sätter huvudet på spiken. Som internetpionjären Anne-Marie Eklund Löwinder och dataanalytikern Mikael Kullberg skrev på DN-debatt: ”EU:s förslag om chattkontroll är inte till för att skydda barn, utan handlar om massövervakning. De pedofiler och brottslingar man säger sig leta efter kommer snabbt att gömma sig genom att anpassa sitt beteende.”

Barnen används enbart som murbräcka. Ifall förslaget hade lagts fram kort efter elfte september hade bekämpande av terrorism varit svepskälet.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag vet att det blir spekulation... men varför är de så angelägna om att införa detta nu? Jag tänker om du har insikter om säkerhetsläge eller liknande. Om inget gott kommer av det, om det är icke-genomförbart och bara kommer kosta i princip vad finns det för syfte för dem att ändå pusha för det? De har nu blivit tillsagda att det är ett dåligt förslag och fått det förklarat.

En sak jag kan tänka mig är väl rädsla för... attacker av något slag från Ryssland och Kina och EU känner sig oförberedda? Jag skulle önska att de var tydligare med det faktiska syftet, långsiktigt, med lagen istället för denna hantering.

Eller är det så att de verkligen tror att det kommer fungera som de säger.
Som ordspråket säger: ibland är det bara inkompetens.

Huvudskälet till att diskussionen kommer nu är att Chat Control 1.0 (som eventuellt behövs för att möjliggöra frivillig skanning och moderering) upphör tredje augusti nästa år. Nu passar därför massövervakningsförespråkarna på att flytta fram sina positioner. I stället för att förlänga eller förnya Chat Control 1.0-innebörden föreslår de ännu mer långtgående åtgärder. Om Chat Control 2.0 går igenom kommer de fem år senare (när det är dags för revision, se Artikel 85) att flytta fram positionerna ytterligare.

Vår svenska regering har redan börjat förbereda för Chat Control 3.0 utifall inte Chat Control 2.0 skulle gå igenom i sin helhet. De föreslår att tillämpningsområdet ska begränsas till redan känt övergreppsmaterial (det vill säga den typ av material som går att detektera på teknisk väg med låg felmarginal). De skriver samtidigt att det nyinrättade EU-centret bör utveckla teknik för detektion av tidigare okänt material.

Utöver det nämnda huvudskälet ser vi samma trender för att underminera möjligheten att säker korrespondens på andra sidan Atlanten och andra sidan Engelska kanalen. Värst av allt är att denna trend pågår samtidigt som behovet av att vi kan skydda vår information är viktigare än någonsin med anledning av den säkerhetspolitiska situationen.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av trudelutt:

Vad betyder "lämna en marknad" i det här fallet? Signal är ju en non-profit och finansieras inte genom reklam såvitt jag förstår. Vad händer om en organisation inte är i EU men blir "tvingade" att "lämna" EU?

Vi vet inte vad som hade hänt ifall Signal inte valt att lämna EU. Vi vet inte heller om det innebär att de spärrar våra IP-adresser (likt vissa amerikanska sajter gör i stället för att följa GDPR) eller ifall de spärrar europeiska telefonnummer. I bästa fall innebär det bara att deras app försvinner från App Store och Google Play.

Påföljdsbeloppet som en medlemsstat får döma ut mot leverantörer som inte underkastar sig är upp till 1 % av årsinkomsten eller den totala omsättningen under föregående verksamhetsår (andra överträdelser mot förordningen kan ge påföljdsbelopp på upp till 6 % av årsinkomsten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Påföljdsbeloppet som en medlemsstat får döma ut mot leverantörer som inte underkastar sig är upp till 1 % av årsinkomsten eller den totala omsättningen under föregående verksamhetsår (andra överträdelser mot förordningen kan ge påföljdsbelopp på upp till 6 % av årsinkomsten).

Verkar troligt att de kan döma Apple/Google till det om de inte tar bort appen i sina app stores, men att döma Signal till det verkar ganska omöjligt iom att de inte är baserade i EU och inte har några intäkter härifrån.

Men visst, de gör väl som med PirateBay som är spärrad på ett eller annat sätt.

Vad jag inte förstår är varför Signal skulle välja att "lämna" EU självmant, såvida de inte gör det i protest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad jag inte förstår är varför Signal skulle välja att "lämna" EU självmant, såvida de inte gör det i protest?

För att slippa bli tvingade till att installera bakdörrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

För att slippa bli tvingade till att installera bakdörrar?

Men hur ska du tvinga någon som inte "är" i EU att installera bakdörrar? Du kan ju knappast stämma en amerikansk organisation i en amerikansk domstol för att de inte följer en lag i EU.

Permalänk
Inaktiv

När kommer detta aktiveras om det går igenom? Direkt eller nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

När kommer detta aktiveras om det går igenom? Direkt eller nästa år?

Alla länder ska väl införa lagarna, men sen är det upp till varje apputvecklare att släppa uppdateringar till slut, så tror det tar ett tag

Permalänk

Jag ser framför mig att vi kommer behöva använda steganografi i framtiden. Typ detta, nu tog jag en enkel version:

Djur i naturen har en fantastisk förmåga att anpassa sig. Efter en lång vinter, vaknar skogen till liv. Träden börjar grönska och blommorna blommar. Till och med djuren känner av förändringen. Alla verkar glada och fulla av energi.

Även människor känner av vårens ankomst. Runt omkring oss ser vi tecken på nytt liv.

Efter en lång dag ute i naturen, känner man sig verkligen upplivad. Tillbaka hemma, kan man inte låta bli att känna tacksamhet. Tillvaron känns helt enkelt bättre när man har fått en dos av naturen.

Gå ut och njut av den friska luften! Öppna dina sinnen och ta in allt det vackra. Många gånger kan en enkel promenad göra underverk. Tänk på allt det positiva som naturen har att erbjuda.

Människor borde verkligen uppskatta det mer. Ett enkelt sätt att göra det är att ta en promenad. Då får man tid att reflektera och njuta av omgivningen. Dessutom är det bra för hälsan. Efter en promenad känner man sig ofta piggare och gladare. Låt dig inspireras av allt det vackra som finns runt omkring dig. Allt detta bidrar till en bättre livskvalitet. Njut av varje ögonblick och ta vara på tiden. Därmed kan du verkligen känna att du lever fullt ut. Efter en dag som denna, känner man sig verkligen tacksam.

Dold text
Permalänk
Medlem

Klassiker. När det inte går deras väg senarelägger eller slopar de förslaget, sedan, som även nämns i artikeln, smygs de in i andra reformeringsförslag.

"Agricultural and technological revision BF 5.234h2
- Imported corn need to not have more than 0.003 mmol of blablabla"
[...100 sidor...]
- All chat providers need to have a backdoor for government to read all messages unencrypted"
[...100 sidor...]
- Local governments need to give tax relief to produce less produced potatoes if one type of potato is above 5% of all potato production in EU.
[...]"

De trodde "övergrepp mot barn" skulle fungera.
Ja, låta de absolut mäktigaste ha total kontroll över våra barns tankar och dialoger (plus slippery slopen snart tillgång till deras kameror etc) skulle man ju som förälder känna sig riktigt trygg med. Helt klart beskyddade nu genom att möjligheten för tekniskt litterära att åka dit om de begår övergrepp mot barn ökar något och ersätts med att de med makt nog att aldrig åka dit för sådant (to big to fail) nu får tillgång att lära sig hur de ska manipulera barnen helt till deras eget våld.
Perversa och sjuka jävlar som står bakom detta förslag, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du menar den som helt och hållet motarbetades av företag och några ensamma galningar från bland annat spillrorna i Piratpartiet? Det var ett helt rimligt lagförslag som som möttes av en kampanj av lögner och rent vansinniga tolkningar från "vetare" som skämde ut sig med sin totala brist på rättskunskap och förmåga att utöva källkritik. En av de sorgligaste debatterna jag någonsin skådat och som fick mig att bli mörkrädd av rapporteringen i tech-världen.

Och med rimligt lagförslag menar jag att det inte på något sätt liknade bilden som spreds på nätet. Jag hade nog inte röstat för det om jag satt i den sitsen, för det fanns bättre lösningar att tillgå. Men de kännbara effekterna för gemene man hade bara varit positiva.

Det var ett helt vansinnigt lagförslag som skulle ha dödat internet och dödat den friheten vi har att göra något på internet. Då det skulle förbjuda länkar till artiklar och allt möjligt. Nä det var inte några enstaka galningar som var emot förslaget utan all med kapacitet att tänka för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det var ett helt vansinnigt lagförslag som skulle ha dödat internet och dödat den friheten vi har att göra något på internet. Då det skulle förbjuda länkar till artiklar och allt möjligt. Nä det var inte några enstaka galningar som var emot förslaget utan all med kapacitet att tänka för sig själv.

Kul att du vill skryta med att du inte läste en rad ur lagförslaget, det är tydligen definitionen av att tänka själv. Men du hittade säkert många "experter" som var villiga att säga vad förslaget innehöll utan att någonsin faktiskt referera till det man påstod skulle stå där. Men det är ju roligare att "tänka själv" om innehållet än att läsa den tråkiga lagtexten eller tolkningar från någon som faktiskt hänvisar direkt till innehållet och förstår det. Det var i vart fall ett tämligen odramatiskt lagförslag som hade inneburit små anpassningar för plattformsägare som främjade mindre aktörer inom ett bredare internet och som såklart hade sänkt plattformarnas inkomst med kännbara summor. Slutanvändare hade inte upplevt några begränsningar alls.

Permalänk
Medlem

Likadant var det inför IPRED och inte blev det några hinder för att det skulle införas sen så...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag ser framför mig att vi kommer behöva använda steganografi i framtiden. Typ detta, nu tog jag en enkel version:

Djur i naturen har en fantastisk förmåga att anpassa sig. Efter en lång vinter, vaknar skogen till liv. Träden börjar grönska och blommorna blommar. Till och med djuren känner av förändringen. Alla verkar glada och fulla av energi.

Även människor känner av vårens ankomst. Runt omkring oss ser vi tecken på nytt liv.

Efter en lång dag ute i naturen, känner man sig verkligen upplivad. Tillbaka hemma, kan man inte låta bli att känna tacksamhet. Tillvaron känns helt enkelt bättre när man har fått en dos av naturen.

Gå ut och njut av den friska luften! Öppna dina sinnen och ta in allt det vackra. Många gånger kan en enkel promenad göra underverk. Tänk på allt det positiva som naturen har att erbjuda.

Människor borde verkligen uppskatta det mer. Ett enkelt sätt att göra det är att ta en promenad. Då får man tid att reflektera och njuta av omgivningen. Dessutom är det bra för hälsan. Efter en promenad känner man sig ofta piggare och gladare. Låt dig inspireras av allt det vackra som finns runt omkring dig. Allt detta bidrar till en bättre livskvalitet. Njut av varje ögonblick och ta vara på tiden. Därmed kan du verkligen känna att du lever fullt ut. Efter en dag som denna, känner man sig verkligen tacksam.

Dold text

"Detta är ett gömt meddelande"