EU senarelägger ”Chat Control 2.0”

Permalänk
Melding Plague

EU senarelägger ”Chat Control 2.0”

Det kontroversiella lagförslaget om digital övervakning som allmänt kallas ”Chat Control 2.0” kommer inte diskuteras vid nästa ministermöte och ska omarbetas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi är räddade (för nuet)!

Permalänk
Medlem

En person borde inte få bestämma över något denne inte förstår vad det är eller hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Senast de gjorde så som jag minns var väl ’artikel 11/13’ skiten för några år sedan. Så fort det blev en annan kris försökte de rösta om det i smyg…

Litar inte alls på detta

Jag förstår vad de försöker uppnå, det behövs bättre digitala verktyg, men inte på bekostnad av privatliv på denna nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En person borde inte få bestämma över något denne inte förstår vad det är eller hur det fungerar.

Typ 90% av alla som är i någon slags position att bestämma över andra.

Permalänk

Det är nu man bör hugga hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast de gjorde så som jag minns var väl ’artikel 11/13’ skiten för några år sedan. Så fort det blev en annan kris försökte de rösta om det i smyg…

Litar inte alls på detta

Jag förstår vad de försöker uppnå, det behövs bättre digitala verktyg, men inte på bekostnad av privatliv på denna nivå

Du menar den som helt och hållet motarbetades av företag och några ensamma galningar från bland annat spillrorna i Piratpartiet? Det var ett helt rimligt lagförslag som som möttes av en kampanj av lögner och rent vansinniga tolkningar från "vetare" som skämde ut sig med sin totala brist på rättskunskap och förmåga att utöva källkritik. En av de sorgligaste debatterna jag någonsin skådat och som fick mig att bli mörkrädd av rapporteringen i tech-världen.

Och med rimligt lagförslag menar jag att det inte på något sätt liknade bilden som spreds på nätet. Jag hade nog inte röstat för det om jag satt i den sitsen, för det fanns bättre lösningar att tillgå. Men de kännbara effekterna för gemene man hade bara varit positiva.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Du menar den som helt och hållet motarbetades av företag och några ensamma galningar från bland annat spillrorna i Piratpartiet? Det var ett helt rimligt lagförslag som som möttes av en kampanj av lögner och rent vansinniga tolkningar från "vetare" som skämde ut sig med sin totala brist på rättskunskap och förmåga att utöva källkritik. En av de sorgligaste debatterna jag någonsin skådat och som fick mig att bli mörkrädd av rapporteringen i tech-världen.

Och med rimligt lagförslag menar jag att det inte på något sätt liknade bilden som spreds på nätet. Jag hade nog inte röstat för det om jag satt i den sitsen, för det fanns bättre lösningar att tillgå. Men de kännbara effekterna för gemene man hade bara varit positiva.

medbors poäng var väl att man smyger med detta och tog ett exempel, utan att nödvändigtvis tycka något om saken i sig

Permalänk
Medlem

Jävligt otäckt att det där vansinnet ens kommit så långt som till förslag som nu senareläggs.

Idén borde inte ens ha tagits seriöst, det borde kvävts i sin linda.

Har haft mina idéer om det EU blivit under 2000-talet, och det olämpliga i att ge diverse bananländer med Sovjet-arv inflytande över lagstiftning som påverkar Sverige. Får ruggiga mängder vatten på den kvarnen.

Återigen, tack alla högre makter för Tyskland och datensparsamkeit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast de gjorde så som jag minns var väl ’artikel 11/13’ skiten för några år sedan. Så fort det blev en annan kris försökte de rösta om det i smyg…

Litar inte alls på detta

Jag förstår vad de försöker uppnå, det behövs bättre digitala verktyg, men inte på bekostnad av privatliv på denna nivå

Tyvärr är det precis så det går till. De backar nu på grund av för mycket mothugg, men att förslaget ens ligger på bordet innebär bara att de kommer försöka skapa och invänta bättre tider. Förr eller senare går det igenom. Sen kommer det gå från att stoppa riktiga fulingar, som pedofiler, till att upprätthålla blasfemilagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

medbors poäng var väl att man smyger med detta och tog ett exempel, utan att nödvändigtvis tycka något om saken i sig

Att bara engagera sig i politiska frågor när något yttre till den vanliga processen uppmärksammar dig på frågan gör inte att de som jobbar med frågorna varje dag "smyger" med dem. Ingen smög med artiklarna hen hänvisade till, processen var fullt normal och helt öppen från början till slut.

Till er som gillar att dra till med sådana här konspiratoriska uttalanden, hur mycket tid lägger ni någonsin på att förstå och följa liknande politiska beslut? Följer ni någon informationskanal alls? Har ni någonsin försökt hitta en? Vet ni ens hur beslut i EU tas? Det är helt okej att inte bry sig och inte vara informerad, men man kan inte tillskriva andra en illvilja för att de inte aktivt arbetar för att motverka effekten av eran passivitet.

Permalänk
Medlem

Hur ska klientsidesskanning fungera rent praktiskt?
Ska det helt plötsligt vara olagligt att kör en custom ROM på sin lur?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Chmat76:

Vi är räddade (för nuet)!

Problemet är att detta är taktiskt och bara en uppvärmning inför 2.0+

Dom kommer att inkludera mycket mer i nästa förslag som kommer att gå igenom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av kinkyboo:

Hur ska klientsidesskanning fungera rent praktiskt?
Ska det helt plötsligt vara olagligt att kör en custom ROM på sin lur?

Tanken är att tjänsteleverantörerna som vill verka på EU:s inre marknad åläggs att bygga in stödet för klientsidesskanning i sina appar. Tjänsteleverantörernas som vägrar öppna sådana bakdörrar tvingas lämna EU, något Signal har lovat att göra.

Det finns i skrivande stund ingenting som hindrar att du kringgår detta genom att använda en custom ROM. Det finns inte heller något som hindrar att du förkrypterar mejl med PGP innan du skickar dem.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Att bara engagera sig i politiska frågor när något yttre till den vanliga processen uppmärksammar dig på frågan gör inte att de som jobbar med frågorna varje dag "smyger" med dem. Ingen smög med artiklarna hen hänvisade till, processen var fullt normal och helt öppen från början till slut.

Till er som gillar att dra till med sådana här konspiratoriska uttalanden, hur mycket tid lägger ni någonsin på att förstå och följa liknande politiska beslut? Följer ni någon informationskanal alls? Har ni någonsin försökt hitta en? Vet ni ens hur beslut i EU tas? Det är helt okej att inte bry sig och inte vara informerad, men man kan inte tillskriva andra en illvilja för att de inte aktivt arbetar för att motverka effekten av eran passivitet.

Du får det att låta som att denna fråga är banal och ett-i-mängden som typ hur böjda gurkor ska vara. Ingen jag pratar med IRL vet om detta ens. När jag berättar vad de vill göra och vad de använder för argument blir de förfärade. Kvinnor 50 plus. Underskatta aldrig folks vilja att bevara sitt privatliv.

Det är ju inte på skämt som integritet och privatliv står i mänskliga rättigheterna och barnkonventionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tanken är att tjänsteleverantörerna som vill verka på EU:s inre marknad åläggs att bygga in stödet för klientsidesskanning i sina appar. Tjänsteleverantörernas som vägrar öppna sådana bakdörrar tvingas lämna EU, något Signal har lovat att göra.

Det finns i skrivande stund ingenting som hindrar att du kringgår detta genom att använda en custom ROM. Det finns inte heller något som hindrar att du förkrypterar mejl med PGP innan du skickar dem.

Men bryter man mot någon lag genom att kringå klientsidesskanning?

Permalänk
Skrivet av nikka:

Tanken är att tjänsteleverantörerna som vill verka på EU:s inre marknad åläggs att bygga in stödet för klientsidesskanning i sina appar. Tjänsteleverantörernas som vägrar öppna sådana bakdörrar tvingas lämna EU, något Signal har lovat att göra.

Det finns i skrivande stund ingenting som hindrar att du kringgår detta genom att använda en custom ROM. Det finns inte heller något som hindrar att du förkrypterar mejl med PGP innan du skickar dem.

Politikerna vet nu detta, att man kan komma undan, och ändå går de vidare. Vad för slutsats ska man dra då?

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av kinkyboo:

Men bryter man mot någon lag genom att kringå klientsidesskanning?

Du som användare gör inte det. Det kan däremot bli dryga böter för tjänsteleverantörerna om de inte kan uppfylla sina åtaganden.

I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att konversationer alltid involverar minst två parter. Klientsidesskanningen implementeras sannolikt på både sändande och mottagande sida. Vi måste därför komma ihåg att även om vi SweClockers-nördar med lätthet kringgår skanningen så är det långt ifrån säkert att de vi pratar med gör det. Journalistförbundet har varnat för ett relaterat problem. Deras journalister skulle kunna bli duktiga på informationssäkerhet och att kringgå massövervakningen, men deras källor kan omöjligtvis förväntas ha den kollen innan de agerar visselblåsare.

Permalänk
Skrivet av nikka:

Du som användare gör inte det. Det kan däremot bli dryga böter för tjänsteleverantörerna om de inte kan uppfylla sina åtaganden.

I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att konversationer alltid involverar minst två parter. Klientsidesskanningen implementeras sannolikt på både sändande och mottagande sida. Vi måste därför komma ihåg att även om vi SweClockers-nördar med lätthet kringgår skanningen så är det långt ifrån säkert att de vi pratar med gör det. Journalistförbundet har varnat för ett relaterat problem. Deras journalister skulle kunna bli duktiga på informationssäkerhet och att kringgå massövervakningen, men deras källor kan omöjligtvis förväntas ha den kollen innan de agerar visselblåsare.

Dessutom finns väl risken att något sänds till en person som den inte vill ha, från en gömd klient. Hur hanteras sånt? Om det då är olagligt material

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Dessutom finns väl risken att något sänds till en person som den inte vill ha, från en gömd klient. Hur hanteras sånt? Om det då är olagligt material

Skulle tro det blir samma som om det vore ett mail.
Polisanmäl och blockera.

Men finns klart en risk att du som oskyldig blir markerad i något automatiskt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Du får det att låta som att denna fråga är banal och ett-i-mängden som typ hur böjda gyrkor ska vara. Ingen jag pratar med IRL vet om detta ens. När jag berättar vad de vill göra och vad de använder för argument blir de förfärade. Kvinnor 50 plus. Underskatta aldrig folks vilja att bevara sitt privatliv.

Det är ju inte på skämt som integritet och privatliv står i mänskliga rättigheterna och barnkonventionen.

Nej, du måste särskilja på ämnet "Chat Control 2.0" och kritiken jag riktar mot er som driver helt egna krig mot fiktiva konspirationer ni baserar på personlig okunskap. Det är en cancersvulst på det här forumet och i väldigt många andra tech-communities hur mycket av all nödvändig debatt som urvattnas av att det dräller in tjomme efter tjomme och skriker om mörkläggningar och fullständiga fantasier.

Chat Control 2.0 är ett fullständigt uruselt lagförslag som borde läggas ned eller göras om från grunden och skalas tillbaka till en nivå som iaf är någorlunda i paritet med samhällets behov och politiska vilja.

Men det ni ägnar er åt underminerar bara informationsbygget kring frågan. Ni blir som svärm av gräshoppor som bara väller fram och äter upp alla försök till diskurs. Det finns ju till och med riktigt fulspel med i bilden som ni skulle kunna haka fast vid att klaga på, men ni kan inte ens bemöda er med det. Bara in och dra nån rövare om "hur det minsann går till i EU". Twitter-kampanjen som bedrivs verkar ju vara ett genuint exempel av desinformation, men det kräver ju lite arbete för att läsa sig till det så bättre att bara hitta på nått själv.

Som nån här ovan, som tydligen såg att det var inflytandet från "bananländer" som tillhört forna Soviet som drev den här frågan. Vad är ens ett bananland? En bananrepublik? Absurt uttalande.

Läs åtminstone Karl Emil Nikkas sida om frågan innan ni börjar dra igång och uttala er. Det finns ju ett färdigt ställningstagande för er att låna om ni nu vill vara kritiska, så kan vi iaf börja i något som är verklighetsförankrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En person borde inte få bestämma över något denne inte förstår vad det är eller hur det fungerar.

Kan väl bara erinra om att i princip all lagstiftning som beslutas inom EU är ett resultat av EU:s ordinarie lagstiftningsprocess, vilket innebär att kommissionen lägger fram ett förslag som sedan simultant ska granskas av både ministerrådet och parlamentet. Lagförslaget måste därefter godkännas av både parlamentet och ministerrådet för att kunna antas.

I ministerrådet finns oerhört många olika arbetsgrupper som bereder ärendena. I arbetsgrupperna jobbar experter inom sitt område (d.v.s., inte politiker). Även kommissionens lagförslag är naturligtvis framtaget av experter inom sitt område.

Så visst, politikerna fattar de officiella besluten, men vem ska annars göra det menar du, har du ett bättre förslag än sedvanlig demokrati?

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Whitepilledoomer:

Dessutom finns väl risken att något sänds till en person som den inte vill ha, från en gömd klient. Hur hanteras sånt? Om det då är olagligt material

Det går i flera steg. Om den maskinella skanningen detekterar något som är känt barnövergreppsmaterial, potentiellt nytt barnövergreppsmaterial eller en potentiell grooming-attack rapporteras det till tjänsteleverantören (till exempel Whatsapp hos Meta). Tjänsteleverantören förmedlar vidare rapporten till det nya EU-centrumet som ska inrättas i Haag. Enligt Artikel 48 ska EU-centrumet bedöma om rapporten är ogrundad eller grundad. Om rapporten är ogrundad informeras tjänsteleverantören (troligtvis för att inte tjänsteleverantören ska vidta några blockeringsåtgärder mot den drabbade användaren). Om rapporten är grundad skickar EU-centrumet vidare rapporten till Europol och den brottsbekämpande myndigheten i den berörda medlemsstaten.

Om någon försöker att ”sätta dit” någon genom att skicka barnövergreppsmaterial (eller oskyldigt material som orsakar en hashkollision) ska EU-centrumet fungera som ett filter för att inte starta onödiga polisutredningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du menar den som helt och hållet motarbetades av företag och några ensamma galningar från bland annat spillrorna i Piratpartiet? Det var ett helt rimligt lagförslag som som möttes av en kampanj av lögner och rent vansinniga tolkningar från "vetare" som skämde ut sig med sin totala brist på rättskunskap och förmåga att utöva källkritik. En av de sorgligaste debatterna jag någonsin skådat och som fick mig att bli mörkrädd av rapporteringen i tech-världen.

Och med rimligt lagförslag menar jag att det inte på något sätt liknade bilden som spreds på nätet. Jag hade nog inte röstat för det om jag satt i den sitsen, för det fanns bättre lösningar att tillgå. Men de kännbara effekterna för gemene man hade bara varit positiva.

Jag syftade på likheten i situationen: mediastorm, beslut lagd på is, snarare än innehållet i förslaget

Alltså att det inte finns några garantier alls att detta är borta för evigt

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Jag har en kort kommentar angående EU-kommissionsfrågan också.

Det största misstaget som EU-kommissionen gjorde (om målsättningen var att skydda utsatta barn) var att ta fram förslaget utan att involvera IT-säkerhets- eller människorättsexpertisen. EU-kommissionen borde ha tagit hjälp av några av de över 450 doktorer och professorer som nu sågar förslaget. EU-kommissionen borde ha frågat människorättsorganisationerna om hur förslaget kunde utformas för att inte bryta mot mänskliga rättigheter eller utsätta barn för nya risker.

EU-kommissionen gjorde alltså exakt samma misstag som Apple gjorde 2021: de trodde sig veta bäst själva. Men det finns en viktig skillnad, nämligen hur EU-kommissionen respektive Apple hanterade den inflödande kritiken. EU-kommissionen valde att ignorera kritiken, inklusive sågningen från ministerrådets egna jurister. Apple valde att lyssna på kritiken och skrotade alla farliga delar av sitt projekt med följande kommentar till Wired.

After extensive consultation with experts to gather feedback on child protection initiatives we proposed last year, we are deepening our investment in the Communication Safety feature that we first made available in December 2021. We have further decided to not move forward with our previously proposed CSAM detection tool for iCloud Photos. Children can be protected without companies combing through personal data, and we will continue working with governments, child advocates, and other companies to help protect young people, preserve their right to privacy, and make the internet a safer place for children and for us all.

Permalänk
Medlem

Detta är bara en taktik de kör med, drar tillbaka och ändrar något som får det verka "bättre" men i själva verket är det mer eller mindre samma.

Permalänk
Medlem

Skönt. En idiotisk lag.

Alla som vill fuska installerar en plugin som krypterar meddelanden o skickar via valfri messenger app till en mottagare som notifieras o dekrypterar i sin plugin. Trivialt att skapa (fanns hundratals till mail t.ex. innan Outlook fick inbyggd). Så buset kommer köra krypterat o alla andra avlyssnas...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Stalin skakar av ilska för att det inte redan har genomförts.

Permalänk
Medlem

Säkerligen något med Russel att göra.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Stort tack för frågorna ni hade. Jag går och sover nu. Om ni har fler följdfrågor kan ni pinga mig här så svarar jag vid tillfälle under helgen.