Intresset för VR-headset dalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

VR är bara trams.

Jag har spelat spel i 25 år nu, väldigt mycket spelande..
Half life alyx i vr är fortdarande extremt högt upp på listan av mina fränaste spelupplevelser någonsin tycker personligen att valve index för 10k var värt det enbart för det, att kalla det trams känns lite sådär, visst är det brist på bra spel och andra hinder men kom igen, har du provat det ens?

Edit, ska tilläggas att när min 55årige farsa provade detta kunde han inte sluta lee och sa saker som "det är ju skitcoolt ju"

Typo mobiljävel
Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

VR är bara trams.

Likaså sport men jag klandrar inte folk som ändå uppskattar det för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Alternativ titel: Folks disponibla inkomst dalar.

Tror inte det är något fel på intresset men folk har inte råd nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

VR är fantastikt.
Jag gillar att spela spel och jag väljer alltid VR spel i förata hand, som jag står upp och spelar än att sitta i datorstolen/fåtöljen för att spela "pannkaksspel".

Shooters eller alla spel som utspelar sig i första person blir 100% VR.

Det finns hur mycket bra spel som helst, den som påstår annat har helt enkelt ingen koll eller bör erkänna för sig själv att det inte är nått för en. VR ör mer krävande, både prestanda på hårdvaran och på dig som person. Vissa vill kanske helt enkelt sitta ner och köra pankaksläge men låssas inte som du har koll och klanka ner på VR.

Alla som är intresserade av att snacka VR eller spela tillsammans i trevligt community joina 👇

Sen vill jag igen ge en känga till SweC för dålig rapportering.
Ska ni rapportera om VR ta öven med mer än bara negativism
Här är några källor som jag tipsat om tidigare
Http://Www.uploadvr.com
Http://Www.Roadtovr.com
Http://Www.Xrupdate.com

Jag skulle klart lägga till PSVR2 without parole. Bryan Paul gör ett fantastiskt jobb när det kommer att rapportera om VR.
Det riktar sig nästan bara till PSVR2, men han har ju lagt ut videos flera gånger i veckan och har gjort det sedan 2015(Nästan 3000 Videos nu). Annars så är också Eurogamer bra, tror att det beror mycket på Ian Higton.

VR känns lite som "ni som vet, ni vet" systemet nu där de som verkligen är intresserade finner det fantastiskt och har koll på att det finns mycket mjukvara ute redan nu. Det är tröttsamt att höra mantrat "det finns ingen mjukvara" som upprepas av de som inte är intresserade(inkluderar journalistkåren). Sedan så är förväntningarna på VR marknaden nästan helt snedvridna när det rapporteras om det. Det finns AAA spel och det finns många bra spel, men man förväntar sig att spel ska pumpas ut i mycket högre takt än till övriga format samtidigt som spelarbasen kanske är upp till 10% än så länge. Minimum kravet verkar också vara många AAA spel då, annars så får det vara. Hybridspel eller moddade PC spel får då nästan inte räknas med.

De som har intresse av VR sitter istället och njuter och har ingen brist på underhållande spel som ger en betydligt större inlevelse än traditionella spel. Saints and sinners, Walkabout golf, beat saber och Zombieland skulle tillexempel aldrig funka på vanlig monitor, men är fantastiska spel i VR. Bara att sätta på sig headsetet och "vara där" är ju en nivå som man aldrig når med andra format. Ger man upp efter 30 min eller inte har ett intresse av att läsa på vad tillexempel VR-legs så har man nog inte ett öppet sinne redan från början, alternativt så beror det på "short attention span"/tik tok generationen som vi har nu. Det är bekvämare att slå på korta videos än att sätta sig ner och få en fokuserad upplevelse som är mer omfattande.

Bra exempel på Eurogamer

PSVR2 without parole: https://www.youtube.com/@WithoutParole

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag skulle klart lägga till PSVR2 without parole. Bryan Paul gör ett fantastiskt jobb när det kommer att rapportera om VR.
Det riktar sig nästan bara till PSVR2, men han har ju lagt ut videos flera gånger i veckan och har gjort det sedan 2015(Nästan 3000 Videos nu). Annars så är också Eurogamer bra, tror att det beror mycket på Ian Higton.

VR känns lite som "ni som vet, ni vet" systemet nu där de som verkligen är intresserade finner det fantastiskt och har koll på att det finns mycket mjukvara ute redan nu. Det är tröttsamt att höra mantrat "det finns ingen mjukvara" som upprepas av de som inte är intresserade(inkluderar journalistkåren). Sedan så är förväntningarna på VR marknaden nästan helt snedvridna när det rapporteras om det. Det finns AAA spel och det finns många bra spel, men man förväntar sig att spel ska pumpas ut i mycket högre takt än till övriga format samtidigt som spelarbasen kanske är upp till 10% än så länge. Minimum kravet verkar också vara många AAA spel då, annars så får det vara. Hybridspel eller moddade PC spel får då nästan inte räknas med.

De som har intresse av VR sitter istället och njuter och har ingen brist på underhållande spel som ger en betydligt större inlevelse än traditionella spel. Saints and sinners, Walkabout golf, beat saber och Zombieland skulle tillexempel aldrig funka på vanlig monitor, men är fantastiska spel i VR. Bara att sätta på sig headsetet och "vara där" är ju en nivå som man aldrig når med andra format. Ger man upp efter 30 min eller inte har ett intresse av att läsa på vad tillexempel VR-legs så har man nog inte ett öppet sinne redan från början, alternativt så beror det på "short attention span"/tik tok generationen som vi har nu. Det är bekvämare att slå på korta videos än att sätta sig ner och få en fokuserad upplevelse som är mer omfattande.

Bra exempel på Eurogamer
https://www.youtube.com/watch?v=dd-yhkH-_N0

PSVR2 without parole: https://www.youtube.com/@WithoutParole

Jag räknade nyhetssiter. Men som du säger finns många bra youtube kanaler.
xrupdate är faktiskt en av bryans kompanjoner med och driver.
Wes dylan som även har en egen youtube kanal virtual strangers.

Jag håller med dig, oinsatta "journalister" sprider felaktig info från andra ointresserade.

Man ska se det från en annan vinkel.
VR-scenen har kanske inte samma titlar/ip som är kända från spelvärlden (även fast det dyker upp då och då) utan nya varumärken byggs upp av mindre studios och utgivare.
Man blir nästan irriterad att Sweclockers väljer att ignorera alla nyheter utom det som enbart sprider negativa och ofta felaktiga påståenden.
Skriv gärna om ämnet men ta då med allt och från seriösa källor.
SweC har som gått ner sig
Tips Portal 2 fick för några dagar sen en VR Mod

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hade älskat att använda VR till min PC. Men det är så jävla dyrt...

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Hade älskat att använda VR till min PC. Men det är så jävla dyrt...

Dyrt krångligt och kul i vadå 10 minuter? sen blir man åksjuk xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Dammade faktiskt av min gamla HTC Vive. Har en nyare dator (1080 ti innan nu, 4080 laptop). Känns som jag får lite mer FPS men hade gärna haft ett betydligt bättre headset. Att se screendoor effecten och även ha trådat gör upplevelsen inte optimal. Sedan har jag lite svårt att hitta några nya bra spel, snabbgooglingar och folk rekommenderar samma gamla spel som för 3-5 år sedan .....

Kör endast roomscale, tycker det är roligast.

kan rekommendera Virtual Insider. Tycker att han är riktigt duktig på att lyfta fram VR-spel och har många bra listor. Framförallt känns det som att VR inte har någon som helst genomslagskraft i konventionell media och det är väldigt svårt att hitta information om riktigt bra spel.

Jag blev t.ex. förvånad av Westwood Awakening som har riktigt hög budget, välkänt varumärke, bra grafik, handling etc. HBO står bakom, men man har inte hört något om spelet. Det finns knappt några recensioner på Steam. Det säger en del om VR-spel som helhet. Spelen får väldigt lite medialt utrymme, och man kan inte förlita sig på traditionell media, eller hype för hitta vad som är intressant.

Virtual Insider gjorde den här listan, även om jag kan tycka att han saknar lite spel. Jag har t.ex. haft väldigt roligt med Doom VFR (efter att man har ändrat inställningarna till "locomotion" istället för teleport). Det händer nya saker hela tiden, som senast fick Hellsplit Arena mod-support vilket öppnar upp en uppsjö av nya upplevelser via samma spel. På samma sätt som moddar i HL:Alyx gör... Vilket fall som helst, här är videon

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Yes, kör man VR ett tag så känns vilken normal bild som helst väldigt liten

När man får ficklampan första gången i Half Life Alyx och ser faktiskt ljusstrålen med dess djup så är det inget i path tracing i Cyberpunk 2077 som intresserar i jämförelse

Verkligen! att hämta ficklampan första gången samt 'Jeff' är verkligen några av de starkaste spelupplevelserna jag någonsin känt. och jag håller med, dessutom ser ju HL:Alyx strålspårat ut eftersom det arbetar med bakat ljus, så du går inte direkt miste om något förrutom dynamiken som RT kan bidra med. Samma med spelets reflektioner, HL:Alyx må använda cubemaps. Men eftersom de är "parallax corrected" så ger de en riktigt bra och stabil känsla i VR och även dessa ser strålspårade ut till viss utsträckning. ett litet exempel på det hittar man här:

(Nu är detta en custom-map som inte ser lika bra ut som spelet, men ändå)

Allting behöver inte vara dynamiskt, och jag värderar djupet, och närvaron i VR 100x högre än de små grafiska förbättringar som RT bistår med. Samtidigt, fram tills nu med ray-reconstruction tycker jag till och med att RT haft alldeles för mycket artefakter för att värderas som "kvalitativ rendering" i spel, det har varit experimentellt under många år, och det är fortfarande tidiga dagar med ray-reconstruction för nvidia, men många udda artefakter.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Du har uppenbarligen inte spelat bra VR... Jag har en Reverb G2, otroligt bekvämt headset, bilden är högupplöst, stabil, har fantastiskt ljud. Detta var min första inkörsport till VR och jag kan inte tänka mig att fortsätta mitt tv-spelsintresse utan VR... Det är till och med så att vanliga spel känns oengagerande i jämförelse.

Tror han har blandat ihop VR med FPV

Permalänk
Medlem

För mig är det följande:

1. Inget nytt headset jag vill ha; trådlöst, OLED och någorlunda lätt.

2. Få nya storspel.

3. Man avvaktar Quest 3.

Spelar dock fortfarande då och då på mina äldre!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

VR är fantastikt.
Jag gillar att spela spel och jag väljer alltid VR spel i förata hand, som jag står upp och spelar än att sitta i datorstolen/fåtöljen för att spela "pannkaksspel".

Shooters eller alla spel som utspelar sig i första person blir 100% VR.

Det finns hur mycket bra spel som helst, den som påstår annat har helt enkelt ingen koll eller bör erkänna för sig själv att det inte är nått för en. VR ör mer krävande, både prestanda på hårdvaran och på dig som person. Vissa vill kanske helt enkelt sitta ner och köra pankaksläge men låssas inte som du har koll och klanka ner på VR.

Alla som är intresserade av att snacka VR eller spela tillsammans i trevligt community joina 👇

Sen vill jag igen ge en känga till SweC för dålig rapportering.
Ska ni rapportera om VR ta öven med mer än bara negativism
Här är några källor som jag tipsat om tidigare
Http://Www.uploadvr.com
Http://Www.Roadtovr.com
Http://Www.Xrupdate.com

För de som inte minns så brukade faktiskt Sweclockers/Geeks(kan ha varit lite före denna tid) ha en helt VR-fokuserad sida när Rift och Vive var nya.

Skrivet av SSB:

Alternativ titel: Folks disponibla inkomst dalar.

Tror inte det är något fel på intresset men folk har inte råd nu för tiden.

Eller tid, tid är en än mer dyrbar valuta. Sedan händer det väldigt lite för stunden, inga storspel som drar försäljningen likt Half Life: Alyx exempelvis. Men förr eller senare så får vi nog en ny VR-våg igen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Jag kommer hoppa på tåget med nästa headset från Valve det som i kodnamn kallas Deckard.

Om det har varifocal linser och möjlighet att korrigera synfel i linserna så är jag såld. Glasögon och VR är ingen bra kombination. Obekvämt som satan så slipper jag det kommer jag jubla.

Vill ni få reda på det senaste kring kommande headset så rekommenderar jag SadleyitsBradleys videor

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Jag hade hemskt gärna konsumerat mer media i VR. Men det är ju så väldigt dyrt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Om det har varifocal linser och möjlighet att korrigera synfel i linserna så är jag såld.

Det är väl bara att köpa externa linser med din styrka? Det finns till alla populära headsets. Ifall varifocal inte kostar något extra och att det inte begränsar designen så är jag för det, men i slutändan så måste man ju försöka få ner priset på VR framförallt. Och då kan ju en sådan sak separeras som ett tillbehör. Även om det inte är lika inkluderande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag räknade nyhetssiter. Men som du säger finns många bra youtube kanaler.
xrupdate är faktiskt en av bryans kompanjoner med och driver.
Wes dylan som även har en egen youtube kanal virtual strangers.

Jag håller med dig, oinsatta "journalister" sprider felaktig info från andra ointresserade.

Man ska se det från en annan vinkel.
VR-scenen har kanske inte samma titlar/ip som är kända från spelvärlden (även fast det dyker upp då och då) utan nya varumärken byggs upp av mindre studios och utgivare.
Man blir nästan irriterad att Sweclockers väljer att ignorera alla nyheter utom det som enbart sprider negativa och ofta felaktiga påståenden.
Skriv gärna om ämnet men ta då med allt och från seriösa källor.
SweC har som gått ner sig
Tips Portal 2 fick för några dagar sen en VR Mod

Jag såg detta via nån YT-kanal för ett par dagar sedan och köpte ju såklart Portal 2 direkt när jag såg nyheten. Har inte hunnit börja spela än då jag jobbat för mycket. Men SOM jag väntat! Portal och Black&White är 2 spel jag drömt om ska komma till VR. Nu är det bara hålla tummarna för att Black&White hittar dit också

Skrivet av Läkarn:

Jag hade hemskt gärna konsumerat mer media i VR. Men det är ju så väldigt dyrt.

Inte direkt, du kan köpa ett Pico 4 för runt 3000:- som klarar både standalone och trådlös PCVR.
Om man däremot vill maxa grafikinställningarna i PCVR så är det väl snarare PC som är svindyrt då grafikkorten skjutit i höjden.

Jag har spelat många VR-spel på HP Reverb G2 med datorn i sign och just gått över till Pico 4 trådlöst med samma dator. Inte haft några som helst prestandaproblem, ett VR spel på låg/medium grafikinställning är ändå 100ggr mäktigare än ett pannkakespel på Ultra.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag rekommenderar att du skaffar Virtual desktop.
Om du kör PCVR trådlöst med din Quest är det ett mycket böttre och enklare än Quest inbyggda.
Du laddar ner en streamer app som du kör på datorn och sen startar du bara appen från Quest biblioteket.
Behöver inte byta till gamla "rift miljön" utan det är en native Quest app.
Du hamnar i ett virtuellt rum där du ser din datorskärm och du har en enkom game menu som hittar alla dina SteamVR spel och Ocuulus PC spel.
Skulle spelet inte hamna där (ligga i annan storefront) så ör det bara styra din dator via den virtuella skärmen och starta
Virtual desktop ett måste köp till Meta Quest

Jag har haft det sedan jag skaffade headsetet men det här går lite in på användarvänlighetsproblemet. Dels bara att behöva ett 3e partsprogg för att streama spel från dattan bra men sen måste en starta mjukvaran på både dator och headset. Inte alltid steamvr funkar som det ska (för mig iaf) kan kräva 1-2 omstart av både quest 2 och Virtual Desktop hårdvaran innan de funkar som en förväntar sig. Småsaker kan en tycka men dessa småsaker tar bort typ 99% av befolkningen. Det gör även mig mindre sugen för ju äldre jag blir desto mindre bs vill jag ha i min vardag.

Med allt det sagt VT > Oculus link helt klart.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

av det jag ser och läst, så floppar VR headset pga priset. vill de att alla ska använda VR i mainstream, så släpp ett headset för 2-3000kr. dyrare pris än så och folk sitter hellre vid en skärm och gejmar. ingen kan rättfärdiga 5-10k för ett par glasögon på huvudet som ändå behöver drivas av din dators delar......

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av _genki:

Det är väl bara att köpa externa linser med din styrka? Det finns till alla populära headsets. Ifall varifocal inte kostar något extra och att det inte begränsar designen så är jag för det, men i slutändan så måste man ju försöka få ner priset på VR framförallt. Och då kan ju en sådan sak separeras som ett tillbehör. Även om det inte är lika inkluderande.

Nya funktioner lägger alltid på kostnad i from av RnD.
Det är just en sån sak som att behöva beställa ett par linser till en produkt som dessutom försämrar FOV och ljusgenomsläpp ytterligare som gör att "vanligt" folk inte pallar med det.

Valve kommer inte konkurrera med Quest 3 utan snarare Apples produkt. Sen kan de subventionera priset då de kan tjäna mer pengar på mjukvaran (så som konsolltillverkarna gör). Och på så sätt hålla nere priset en aning iaf.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

av det jag ser och läst, så floppar VR headset pga priset. vill de att alla ska använda VR i mainstream, så släpp ett headset för 2-3000kr. dyrare pris än så och folk sitter hellre vid en skärm och gejmar. ingen kan rättfärdiga 5-10k för ett par glasögon på huvudet som ändå behöver drivas av din dators delar......

Det finns redan headset för 2--3K, med allt vad det innebär.
Priset är inte problemet, kvalitén och mjukvaran måste upp något. Ingen vill ha billig VR som är osmidig och ser ut och fungerar som skit.

Men det är mycket teknik på gång.
Även om Quest 3 blir väldigt mycket bättre så saknar man minst eye-tracking(för Bl.A. foveated rendering) och WiFi 7. Mycket som jag ser fram emot till Quest 4, mikroled borde också gått ner i pris tills dess.

Men det är såklart inte dålig för det, det finns bara mycket att se fram emot framöver.

Med det sagt så tycker jag att VR redan fungerar riktigt bra idag och att alla borde uppleva det. Får fortfarande wow-känsla när jag sätter på mig headsetet och är inne i världen.

Permalänk
Medlem

Intresset för allt dalar ju. Intresset för att köpa mat dalar också i takt med inflationen och att priserna ökar så jag vet inte vad de vill ha sagt hära.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

För de som inte minns så brukade faktiskt Sweclockers/Geeks(kan ha varit lite före denna tid) ha en helt VR-fokuserad sida när Rift och Vive var nya.

Eller tid, tid är en än mer dyrbar valuta. Sedan händer det väldigt lite för stunden, inga storspel som drar försäljningen likt Half Life: Alyx exempelvis. Men förr eller senare så får vi nog en ny VR-våg igen.

Jo jag minns, det var före sin tid och lågt läsintresse

Skrivet av FierceBrosnan:

Jag har haft det sedan jag skaffade headsetet men det här går lite in på användarvänlighetsproblemet. Dels bara att behöva ett 3e partsprogg för att streama spel från dattan bra men sen måste en starta mjukvaran på både dator och headset. Inte alltid steamvr funkar som det ska (för mig iaf) kan kräva 1-2 omstart av både quest 2 och Virtual Desktop hårdvaran innan de funkar som en förväntar sig. Småsaker kan en tycka men dessa småsaker tar bort typ 99% av befolkningen. Det gör även mig mindre sugen för ju äldre jag blir desto mindre bs vill jag ha i min vardag.

Med allt det sagt VT > Oculus link helt klart.

Streamern på datorn kan du ju ha på autostart med windows.
Du gör fel om du först startar steamvr på datorn och spelen den vägen.
Man gör allt innifrån med headsetet på huvet.
Jag vet inte om jag missförstog men starta via VD inne i questen så slipper du bekymmer

Skrivet av Gtoxed:

av det jag ser och läst, så floppar VR headset pga priset. vill de att alla ska använda VR i mainstream, så släpp ett headset för 2-3000kr. dyrare pris än så och folk sitter hellre vid en skärm och gejmar. ingen kan rättfärdiga 5-10k för ett par glasögon på huvudet som ändå behöver drivas av din dators delar......

Råder delade meningar.
John carmack håller med dig,, det ska vara så billigt slm möjligt.
Valve tycker drt ska bli bra innan man börjar kolla på pris.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Några som vill dela med sig utav sina upplevelser av VR i professionella sammanhang?

Vi har försökt använda det i ett större arkitekturprojekt. Då har det varit Revit till enscape och Twinmotion. Men då har en 10700k dator med ett 3080Ti och 32 gig ram varit för klent för att nå någon användbar fps i något högre än medium i enscape. Twinmotion fungerade inte med låga inställningar ens.

Permalänk

Flygsim med VR vore trevligt

Permalänk
Medlem

Det är intressant att en del människor tycker att ett VR-headset för 3-4000kr är för dyrt, men en Steamdeck eller ROG-motsvarighet för 4000-9000kr är billigt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Det är intressant att en del människor tycker att ett VR-headset för 3-4000kr är för dyrt, men en Steamdeck eller ROG-motsvarighet för 4000-9000kr är billigt.

Jag hoppas inte någon tycker 4000Kr för ett headset är dyrt. Tror snarare många tycker det är dyrt att köra PCVR.

Permalänk

Jag var riktigt sugen på psvr2 eftersom jag har en ps5, men spelutbudet är lite sådär och platformen är låst så jag tvekade och till sist lät bli. Men men, kanske en julklapp till mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Jag var riktigt sugen på psvr2 eftersom jag har en ps5, men spelutbudet är lite sådär och platformen är låst så jag tvekade och till sist lät bli. Men men, kanske en julklapp till mig själv

Ja psvr2 har närmare 100 spel och det kommer nytt hela tiden så inga problem med spelutbud

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Jag kommer hoppa på tåget med nästa headset från Valve det som i kodnamn kallas Deckard.

Om det har varifocal linser och möjlighet att korrigera synfel i linserna så är jag såld. Glasögon och VR är ingen bra kombination. Obekvämt som satan så slipper jag det kommer jag jubla.

Vill ni få reda på det senaste kring kommande headset så rekommenderar jag SadleyitsBradleys videor https://www.youtube.com/watch?v=syLTCCR23FU&ab_channel=SadlyI...

Tex Vive har ju redan diopter linser... men att korrigera för glasögon beror på ditt synfel. Tror inte det kommer hjälpa för fem öre om du har flaskbottnar.

Släpper Valve nytt high end headset lär det kosta ~15K.

Permalänk
Medlem

VR floppade igen, precis som 1995. Nytt försök 2040.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD