Permalänk

Gemensamt matkonto med sambo

Hej.

Jag och tjejen behöver tips på hur ni gör eller vet ett smidigt sätt för att dela konto för t.ex. matkostnader? Vi har olika banker och handlar i olika affärer.

Plus i kanten
-Två fysiska kort
-Google pay och Apple pay
-Fria insättningar och uttag
-Kredit absolut inte nödvändigt, hellre utan
-Båda kommer åt kontot på nån app (se saldo osv)

Vi har idag Länsförsäkringar och Swedbank.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag och sambo skaffade gemensamt ica-konto som vi sätter in lika summa varje månad. Sen betalar vi alla gemensamma utgifter därifrån. Funkade bra också när vi hade olika inkomst, lätt att fördela utgifter genom att göra olika stora insättningar.

Men det finns säkert bättre banker, jag har rätt låga krav. Orkar inte installera app t ex, det sköter jag hellre på dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag och sambo skaffade gemensamt ica-konto som vi sätter in lika summa varje månad. Sen betalar vi alla gemensamma utgifter därifrån.

Liknande här, funkat kalas i snart tio år

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo använde OKQ8 kreditkort. Gratis och man kan se online (ej app) hur mycket man spenderat. Vi har nu bytt till andra kort som kostar pengar för att få bl.a app, apple play & eurobonuspoäng.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av aent:

Jag och sambo skaffade gemensamt ica-konto som vi sätter in lika summa varje månad. Sen betalar vi alla gemensamma utgifter därifrån. Funkade bra också när vi hade olika inkomst, lätt att fördela utgifter genom att göra olika stora insättningar.

Men det finns säkert bättre banker, jag har rätt låga krav. Orkar inte installera app t ex, det sköter jag hellre på dator.

Ska kolla på Ica banken. Haft dom för ca 10 år sedan.

Skrivet av Pelegrino:

Jag och min sambo använde OKQ8 kreditkort. Gratis och man kan se online (ej app) hur mycket man spenderat. Vi har nu bytt till andra kort som kostar pengar för att få bl.a app, apple play & eurobonuspoäng.

Vilka kort har ni bytt till?

Revolut verkar ha gemensamt konto men osäker på om det kostar?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Vi kör SAS Amex Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vilka kort har ni bytt till?

Revolut verkar ha gemensamt konto men osäker på om det kostar?

Vi har bytt till SAS Mastercard. anledningen till att jag inte har AmEx är för att jag vill att det ska accepteras i alla butiker vilket AmEx inte gör. Detta kostar dock 515 + 295 per år men ger som sagt Eurobonuspoäng så om man gillar att flyga kan det vara värt det.

Revolut har jag också men har ej prövat att dela där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

När vi handlar gemensamt så betalar jag allting med mitt kort och sedan swishas 50% över från sambo.
Mat och bensin delar vi 50/50 på och hyra procentuellt på inkomst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi kör OKQ8, och har gjort i ganska många år nu. Stora fördelen är väl just att det är gratis, samt att man får någon form av kickback. Tyvärr i form av fysiska checkar som måste lösas in till kontanter på OKQ8, allt för att man ska glömma eller inte orka.

Dock saknas både Google pay/Apple pay och möjligheten för båda att komma åt kontot via någon app eller liknande. Just det sista är nog det vi ser som största problemet, men det är inte helt lättlöst när alla går över till att identifiera sig via bankid. Det går oftast att lösa om båda har samma "vanliga" bank, och att man kopplar extra kort till ett gemensamt konto, men då kostar det istället en del i månaden.

Permalänk
Medlem

Man kan ju vara kund hos flera banker, så den ena av er kan bli kund hos den andres bank och sedan enbart ha ett kort som går till ett gemensamt konto t.ex.

Men som andra nämnt finns det ju fördelar med att t.ex handla med ica-kortet eller kreditkort som har cashback osv.

En liten anekdot: har gift mig i somras och nu har vi 100% gemensam ekonomi och gud vad det är bekymmerslöst och enkelt. (tjönar ungefär lika mycket i stora drag).

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till gemensamt konto är kostnadsdelningsapp, typ Splitwise. Funkar för mig och särbon 🙂 Då blir det lätt att dela kostnaden när man äter ute också.

Permalänk
Medlem

Vi valde ICAs kreditkort. Ett varsit kort och sedan en månadsfaktura där vi delar på kostnaden.
Det går även att föra över pengar själv till kortet/banken som dras först innan det blir en kredit.

Det är enkelt och man behöver bara deala med det en gång per månad när man betalar övriga fakturor.
Handlar man på ICA får man extra bonusar men det gör vi aldrig.

https://www.icabanken.se/kort-och-betala/kreditkort/

Tycker dock 20000kr är lite mycket i kredit. Men så länge man håller sig till sin ungefärliga budget per månad så är det inga problem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag och frun kör med ICA Banken och det uppfyller de krav du har.

Kreditkort kan man inte få till ett gemensamt konto, då blir det två separata konton.
Fördelen med två debetkort är att de kan vara kopplade till samma konto.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vi kör Ica Banken för alla gemensamma utgifter. Kostar 25kr/mån per kort så 600 kr/år.
Går säkerligen att spara den slanten men nu har vi kört på detta i 10 år så inte som att vi direkt är motiverade att byta.

Var inledningsvis gratis när vi var studenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Får tacka för alla svar.

Har ikväll skaffat Revolut till mig och tjejen med ett gemensamt konto och kort.

Om allt fungerar kommer jag föra över hela summan från Morrow bank till Revolut varje månad och min flickvän för över sin summa som stående betalning till mig den 25e varje månad. Vi börjar med ett fysiskt kort till en början (går såklart beställa ett till) och har Apple pay och Google pay.

Kortet kostar 100 kronor.

Får se hur detta kommer fungera.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hade tidigare gemensamt ica-konto, satte in en summa varje månad.
Allt annat handlar vi med sas Amex, så har nyligen slopat Ica för att ta allt på Amex istället. Håller koll på matutgifter med Splitwise.

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Hej.

Jag och tjejen behöver tips på hur ni gör eller vet ett smidigt sätt för att dela konto för t.ex. matkostnader? Vi har olika banker och handlar i olika affärer.

Plus i kanten
-Två fysiska kort
-Google pay och Apple pay
-Fria insättningar och uttag
-Kredit absolut inte nödvändigt, hellre utan
-Båda kommer åt kontot på nån app (se saldo osv)

Vi har idag Länsförsäkringar och Swedbank.

Varför inte bara skaffa ett kreditkort?

Jag och min tjej kör everyday, och sen delar vi 50/50 i slutet av månaden.

Permalänk

Skapa ett nytt konto hos någon av er via er bank. Ge den andra fullmakt till just det kontot och skaffa sedan Klarna kort till er båda som är avgiftsfria och som är knutna till det gemensamma kontot. Varje månad för ni sedan över ett fast belopp till aktuellt konto som ni sedan använder till mat eller de gemensamma utgifter ni har. Varje köp ni gör med Klarnakortet kommer dras från aktuellt konto. Så har vi gjort och vi har samtliga gemensamma boendekostnader knutna till vårt "servicekonto" via autogiro. Lätt att hålla koll på allt det gemensamma den vägen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Varför inte bara skaffa ett gemensamt konto och låta er lön gå dit?

Permalänk
Medlem

Gemensamt kreditkort funkar kanon. Är väl bara att kolla vad som har bäst bonusar och cashback just nu. Alla gemensamma köp tas där igenom och splittas sedan lika.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu höjer Ica-banken avgiften från 25 kr/mån/kort till 35 kr/mån/kort. Vi överväger att hoppa skepp. Tjejen tycker kreditkort verkar läskigt så blir kanske något annat.

Krav på att kunna betala räkningar, E-faktura, autogiro mm.
Skandiabanken verkar nog rätt vettig här? Någon som testat?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu höjer Ica-banken avgiften från 25 kr/mån/kort till 35 kr/mån/kort. Vi överväger att hoppa skepp. Tjejen tycker kreditkort verkar läskigt så blir kanske något annat.

Krav på att kunna betala räkningar, E-faktura, autogiro mm.
Skandiabanken verkar nog rätt vettig här? Någon som testat?

Har Skandiabanken och det fungerar perfekt. Gratis om du väljer att inte ha något kort hos dem.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr. Nobby:

Har Skandiabanken och det fungerar perfekt. Gratis om du väljer att inte ha något kort hos dem.

Jo, jag kom på igårkväll att det var orsaken till att jag kollat på Skandia, gratis utan betalkort, går ju lösa betalning på annat sätt liksom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör som så att vi har ett matkonto på 6000kr per månad.
Har bara startat ett konto där vi sätter in 3000kr var varje månad.

Sen veckohandlar vi på nätet och lägger 1500 i veckan på mat. Så kör man bara klarna och flyttar pengar från det kontot och betalar. Funkar skitbra och att veckohandla på nätet är grymt bra för att planera mat mm för veckan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, jag kom på igårkväll att det var orsaken till att jag kollat på Skandia, gratis utan betalkort, går ju lösa betalning på annat sätt liksom.

Finns flera gratis betalkort, vill man inte enbart ha allehanda fintech/nybanker som verkar sky sina gratistjänster mer och mer finns exempelvis Marginalen Banks I'm Yours. Verkar inte som något märkvärdigt med I'm Yours, men man kan i.a.f. ladda på med Swish (som är snabbt) och du har fria uttag i Sverige. Ska fungera med alla de vanliga Google Pay, Apple Pay o.s.v. också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Finns flera gratis betalkort, vill man inte enbart ha allehanda fintech/nybanker som verkar sky sina gratistjänster mer och mer finns exempelvis Marginalen Banks I'm Yours. Verkar inte som något märkvärdigt med I'm Yours, men man kan i.a.f. ladda på med Swish (som är snabbt) och du har fria uttag i Sverige. Ska fungera med alla de vanliga Google Pay, Apple Pay o.s.v. också.

Ja, de är ju jättebra men inte aktuella för just detta.
Behöver en riktig bank som kan hantera autogiro, e-faktura, hemsida (inte bara app), gemensamt ägande av konton (sambeskattning på räntepengarna mm).

Skandiabanken var inte helt solklar då de inte har gemensamma konton utan endast en ägare men man kan få fullmakt och på så sätt ha varsitt kort till samma konto. Oklart om båda kommer in på banken och kan regga e-fakturor/autogiro mm på detta konto då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, de är ju jättebra men inte aktuella för just detta.
Behöver en riktig bank som kan hantera autogiro, e-faktura, hemsida (inte bara app), gemensamt ägande av konton (sambeskattning på räntepengarna mm).

Skandiabanken var inte helt solklar då de inte har gemensamma konton utan endast en ägare men man kan få fullmakt och på så sätt ha varsitt kort till samma konto. Oklart om båda kommer in på banken och kan regga e-fakturor/autogiro mm på detta konto då.

Det finns nog ingen bank där ni kan få e-fakturor i bådas personnummer och endera kan lägga till dessa för betalning och den andra att se detta. Så väldigt väldigt tveksam till vad du efterfrågar där.

Det normala när det finns gemensamma konton är att båda betalar för en banktjänst och det finns ett gemensamt konto som delas av båda som man kan koppla till olika tjänster som kort eller betalningar. Ni kommer inte se varandras autogiromedgivanden eller e-fakturor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Det finns nog ingen bank där ni kan få e-fakturor i bådas personnummer och endera kan lägga till dessa för betalning och den andra att se detta. Så väldigt väldigt tveksam till vad du efterfrågar där.

Det normala när det finns gemensamma konton är att båda betalar för en banktjänst och det finns ett gemensamt konto som delas av båda som man kan koppla till olika tjänster som kort eller betalningar. Ni kommer inte se varandras autogiromedgivanden eller e-fakturor.

Nej, men iom det inte är hennes konto, hur sannolikt är det att hon kan lägga in egen e-faktura för hennes namn på mitt konto som skulle vara det "gemensamma".

Går ju utmärkt att lägga in ederas e-fakturor på Ica-banken som är ett gemensamt konto (vi har inga personliga konton på Ica-banken). Sedan kan man såklart inte se dessa e-fakturor från "fel" kontoinloggning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Går ju utmärkt att lägga in ederas e-fakturor på Ica-banken som är ett gemensamt konto (vi har inga personliga konton på Ica-banken). Sedan kan man såklart inte se dessa e-fakturor från "fel" kontoinloggning.

Om du inte kan se e-fakturan hur kan du lägga in den? Där får du vara lite tydligare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Om du inte kan se e-fakturan hur kan du lägga in den? Där får du vara lite tydligare

Tror vi skjuter förbi varandra just nu.
Jag kan lägga in min e-faktura på min inloggning på gemensamt konto.
Sambo kan göra samma för sina e-fakturor på samma gemensamma konto.

Frågan är ju vad som händer när det endast är en persons konto och den andra har fullmakt likt så som Skandia-banken föreslår att man gör (för de har inga gemensamma konton att erbjuda).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin