Permalänk
Medlem

Hallå!

Vilken TP link router ska jag köpa?
Har idag Asus AC85P. Har fungerat okej men mycket strul. Nu flyttat till ett större lägenhetskomplex och jag får 2mbit av en 250/250 lina.

Även haft ett gäng andra asus router innan och det är skräp ) men haft 2 olika TP link repeater som levererat långt över förväntan! Så nu blir det en sån router.

Budget 500 kr men inser att ja får spräcka budget.

Har kollat på Archer Ax73 (känns gammal och utgången)
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Archer AXE75, det är den nyaste av allt?
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...

Och rymdskeppet GX90 som är rabatterat
https://www.komplett.se/product/1242838/datorutrustning/natve...
Vilken är mest framtidssäker?

Tänker hur AXE75 står sig mot GX90

Alt om man ska köra en billigare budgetmodell. Är bara 1 mobil, laptop, Xbox (via sladd) som är uppkopplat. Och ingenting krävande mer än streama film

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hallå!

Vilken TP link router ska jag köpa?
Har idag Asus AC85P. Har fungerat okej men mycket strul. Nu flyttat till ett större lägenhetskomplex och jag får 2mbit av en 250/250 lina.

Även haft ett gäng andra asus router innan och det är skräp ) men haft 2 olika TP link repeater som levererat långt över förväntan! Så nu blir det en sån router.

Budget 500 kr men inser att ja får spräcka budget.

Har kollat på Archer Ax73 (känns gammal och utgången)
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Archer AXE75, det är den nyaste av allt?
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...

Och rymdskeppet GX90 som är rabatterat
https://www.komplett.se/product/1242838/datorutrustning/natve...
Vilken är mest framtidssäker?

Tänker hur AXE75 står sig mot GX90

Alt om man ska köra en billigare budgetmodell. Är bara 1 mobil, laptop, Xbox (via sladd) som är uppkopplat. Och ingenting krävande mer än streama film

Jag kan tyvärr inte ge input. är själv i jakt på information om vilken router jag bör köpa. Tänkte bumpa tråden lite bara och hoppas någon duktig nätverkstekniker har någon insyn Jag själv flyttar till en 3:a på 65kvm med betongväggar. undra också om några av de som du delat funkar bra.

Vad tror ni om denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Asus RT-N66U kopplad till en nio år gammal Com Hem-router i bryggat läge. I och för sig upplever jag egentligen inga som helst problem med det, men det har ju gått rätt många år sedan Asusroutern slutade uppdateras. Därför funderar jag över om jag av säkerhetsskäl borde byta ut den?

Ett alternativ vore kanske att gå över till att enbart använda Com Hem-routern, men den är ju också gammal, så jag misstänker att det inte skulle vara en god idé.

Jag bor ensam i en liten tvåa på 41 m² och använder mig veterligen inte internetuppkopplingen på något särskilt krävande sätt, så jag antar att jag inte skulle ha någon nytta av dyra värstingroutrar. Däremot tänker jag att om jag väljer en hyfsat ny modell i stil med Asus RT-AX59U eller RT-AX57, kanske jag kan räkna med att få firmwareuppdateringar under en längre period än om jag köper en äldre modell?

Tror ni att RT-AX59U eller RT-AX57 skulle passa mig, eller finns det någon funktion i dyrare modeller som jag kanske skulle kunna ha nytta av? Jag betalar gärna mer för något som jag skulle ha glädje av, men vill förstås inte göra av med pengar i onödan.

Finns det andra modeller eller andra märken än Asus som är ett bättre val om jag hoppas på firmwareuppdateringar under så lång tid som möjligt?

Permalänk
Skrivet av Albert:

Jag har en Asus RT-N66U kopplad till en nio år gammal Com Hem-router i bryggat läge. I och för sig upplever jag egentligen inga som helst problem med det, men det har ju gått rätt många år sedan Asusroutern slutade uppdateras. Därför funderar jag över om jag av säkerhetsskäl borde byta ut den?

Ett alternativ vore kanske att gå över till att enbart använda Com Hem-routern, men den är ju också gammal, så jag misstänker att det inte skulle vara en god idé.

Jag bor ensam i en liten tvåa på 41 m² och använder mig veterligen inte internetuppkopplingen på något särskilt krävande sätt, så jag antar att jag inte skulle ha någon nytta av dyra värstingroutrar. Däremot tänker jag att om jag väljer en hyfsat ny modell i stil med Asus RT-AX59U eller RT-AX57, kanske jag kan räkna med att få firmwareuppdateringar under en längre period än om jag köper en äldre modell?

Tror ni att RT-AX59U eller RT-AX57 skulle passa mig, eller finns det någon funktion i dyrare modeller som jag kanske skulle kunna ha nytta av? Jag betalar gärna mer för något som jag skulle ha glädje av, men vill förstås inte göra av med pengar i onödan.

Finns det andra modeller eller andra märken än Asus som är ett bättre val om jag hoppas på firmwareuppdateringar under så lång tid som möjligt?

Ubiquiti är enligt min mening den konsument router/AP som uppdateras ofta och längst. Dom jag har uppdateras fortfarande med jämna intervall. Asus och liknande drar ner på fw uppdateringar rätt rejält när något nyare ersätter modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ubiquiti är enligt min mening den konsument router/AP som uppdateras ofta och längst. Dom jag har uppdateras fortfarande med jämna intervall. Asus och liknande drar ner på fw uppdateringar rätt rejält när något nyare ersätter modellen.

UBNT uppdaterar kanske länge, men dom släpper sjukt buggiga uppdateringar också. Så klart dom måste uppdatera länge då.

Deras nyare "routers" är dock inget vidare - unifi är efter gud vet hur många år det funnits, fortfarande mest bara ett fancy UI, sen är hårdvaran under all kritik - dyr, onödiga funktioner, drar ström, är varma och några har fläktar som gör dom direkt oanvändbara i hemmamiljö. Och vad spelar uppdateringar för roll om fläkten dör efter 3 år så man måste köpa en ny burk för massa tusen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av julgranen:

Ubiquiti är enligt min mening den konsument router/AP som uppdateras ofta och längst. Dom jag har uppdateras fortfarande med jämna intervall. Asus och liknande drar ner på fw uppdateringar rätt rejält när något nyare ersätter modellen.

Skrivet av boibo:

UBNT uppdaterar kanske länge, men dom släpper sjukt buggiga uppdateringar också. Så klart dom måste uppdatera länge då.

Deras nyare "routers" är dock inget vidare - unifi är efter gud vet hur många år det funnits, fortfarande mest bara ett fancy UI, sen är hårdvaran under all kritik - dyr, onödiga funktioner, drar ström, är varma och några har fläktar som gör dom direkt oanvändbara i hemmamiljö. Och vad spelar uppdateringar för roll om fläkten dör efter 3 år så man måste köpa en ny burk för massa tusen.

Jag noterar att de flesta av deras modeller verkar kräva (?) att man monterar dem i taket eller på väggen. Det tycker jag verkar onödigt omständligt. Min nuvarande router står på golvet i ett hörn, och jag har ändå inga problem med mottagningen i lägenheten. Jag skulle definitivt föredra att även fortsättningsvis ha routern stående så.

Jag kan för övrigt också nämna att jag har en stationär dator kopplad med sladd till min nuvarande router. Det vill jag förstås kunna göra även fortsättningsvis, vilket rimligen utesluter takmonterade modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Finns det andra modeller eller andra märken än Asus som är ett bättre val om jag hoppas på firmwareuppdateringar under så lång tid som möjligt?

Om det är uppdatering under lång tid som är prio så föreslår jag att du tittar på en WiFi6/ax-router med befintligt stöd i OpenWrt. Till skillnad från tillverkarnas mjukvara och andra Linux-baserade tredjepartsmjukvaror uppdateras OpenWrt regelmässigt till modern Linux.

Välj hårdvara genom att definitivt undvika 16 MB flash och helst också 32 MB. Jag hade siktat på minst 256 MB RAM, helst 512 MB eller mer.

Läs recensioner på maskiner i listan och försök lista ut om de verkar bra ur kartong. Sedan kan du titta på ”device page” (länkas från sidan jag länkar ovan) hur OpenWrt-installationen går till. Du vill antagligen undvika maskiner man måste ansluta seriekabel till för att installera och även sådana som kräver en exploit. Bland annat Netgears maskiner kan man installera direkt genom tillverkarens webbgränssnitt. Å andra sidan har väl Netgear rätt dåligt rykte genom krav på registrering för att köra standardmjukvaran…

Väljer du maskin på det viset har du en väg ut den dag du tröttnar på tillverkarens mjukvara eller när de slutar uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det är uppdatering under lång tid som är prio så föreslår jag att du tittar på en WiFi6/ax-router med befintligt stöd i OpenWrt. Till skillnad från tillverkarnas mjukvara och andra Linux-baserade tredjepartsmjukvaror uppdateras OpenWrt regelmässigt till modern Linux.

Välj hårdvara genom att definitivt undvika 16 MB flash och helst också 32 MB. Jag hade siktat på minst 256 MB RAM, helst 512 MB eller mer.

Läs recensioner på maskiner i listan och försök lista ut om de verkar bra ur kartong. Sedan kan du titta på ”device page” (länkas från sidan jag länkar ovan) hur OpenWrt-installationen går till. Du vill antagligen undvika maskiner man måste ansluta seriekabel till för att installera och även sådana som kräver en exploit. Bland annat Netgears maskiner kan man installera direkt genom tillverkarens webbgränssnitt. Å andra sidan har väl Netgear rätt dåligt rykte genom krav på registrering för att köra standardmjukvaran…

Väljer du maskin på det viset har du en väg ut den dag du tröttnar på tillverkarens mjukvara eller när de slutar uppdatera.

japp, jag kan rekommendera Xiaomi/Redmi AX3200/AX6S, kör 3st sådana med OpenWrt utan problem, dock gäller AX6S då den går att flasha, tidigt tillverkade AX3200 gick men inte längre, 256MB RAM räcker och blir över.

https://a.aliexpress.com/_ExDsVER

https://forum.openwrt.org/t/adding-openwrt-support-for-xiaomi...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Om det är uppdatering under lång tid som är prio så föreslår jag att du tittar på en WiFi6/ax-router med befintligt stöd i OpenWrt. Till skillnad från tillverkarnas mjukvara och andra Linux-baserade tredjepartsmjukvaror uppdateras OpenWrt regelmässigt till modern Linux.

Välj hårdvara genom att definitivt undvika 16 MB flash och helst också 32 MB. Jag hade siktat på minst 256 MB RAM, helst 512 MB eller mer.

Läs recensioner på maskiner i listan och försök lista ut om de verkar bra ur kartong. Sedan kan du titta på ”device page” (länkas från sidan jag länkar ovan) hur OpenWrt-installationen går till. Du vill antagligen undvika maskiner man måste ansluta seriekabel till för att installera och även sådana som kräver en exploit. Bland annat Netgears maskiner kan man installera direkt genom tillverkarens webbgränssnitt. Å andra sidan har väl Netgear rätt dåligt rykte genom krav på registrering för att köra standardmjukvaran…

Väljer du maskin på det viset har du en väg ut den dag du tröttnar på tillverkarens mjukvara eller när de slutar uppdatera.

Ah, det låter ju som en god idé. Jag får gå igenom listan och titta på recensioner av de alternativ som verkar lämpliga. Tack!

Permalänk

Hej på er!
Jag tänkte snylta av min brors wifi medan jag väntar på egen fiber. Tanken är att jag sponsrar dom med ny router och jag får snylta tills vidare. Vi har prövat med en äldre ubiquiti AP (tror jag det är) och den når hem till mig, men styrkan pendlar friskt mellan 5 och 1 bars. Han har dessutom 100/100 via bahnhof men får endast ut typ 20/20. Hans nätverk är väldigt krångligt idag och jag tänkte att vi ska förenkla det hela.

Så vad vill vi ha? En router med lång range, typ! Ingen av oss håller på med något över det vanliga gällande nätverk.
Finns det något lämpligt runt tusenlappen? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattjävlar:

Hej på er!
Jag tänkte snylta av min brors wifi medan jag väntar på egen fiber. Tanken är att jag sponsrar dom med ny router och jag får snylta tills vidare. Vi har prövat med en äldre ubiquiti AP (tror jag det är) och den når hem till mig, men styrkan pendlar friskt mellan 5 och 1 bars. Han har dessutom 100/100 via bahnhof men får endast ut typ 20/20. Hans nätverk är väldigt krångligt idag och jag tänkte att vi ska förenkla det hela.

Så vad vill vi ha? En router med lång range, typ! Ingen av oss håller på med något över det vanliga gällande nätverk.
Finns det något lämpligt runt tusenlappen? Tack på förhand.

Du får gärna utveckla. Hur långt bort står ditt hus? byggmaterial?
Och runt 1000lappen lär du inte få nåt vettgit. Om en Unifi AP kostar typ 1500kr, som är en ren AP.
Hur tänkte du då att du skulle få bättre wifi med en trött wifirouter för runt 1000lappen som ändå är en all in one maskin. Den har deffinitivt sämre wifi än en unifi AP.

Wifi genom flera väggar är alltid ett hinder.
Alltså din brors wifirouter kommer stå inne nånstans hos honom. Sen ska wifi signalen ut genom hans hus, en bit genom luften o in genom dina väggar. Bådar bara problem.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Du får gärna utveckla. Hur långt bort står ditt hus? byggmaterial?
Och runt 1000lappen lär du inte få nåt vettgit. Om en Unifi AP kostar typ 1500kr, som är en ren AP.
Hur tänkte du då att du skulle få bättre wifi med en trött wifirouter för runt 1000lappen som ändå är en all in one maskin. Den har deffinitivt sämre wifi än en unifi AP.

Wifi genom flera väggar är alltid ett hinder.
Alltså din brors wifirouter kommer stå inne nånstans hos honom. Sen ska wifi signalen ut genom hans hus, en bit genom luften o in genom dina väggar. Bådar bara problem.

40 meter, träpanel på ena huset och tegelsten i det andra. Det fungerar ju redan idag, problemet är mest hastigheten vilken är låg, och jag misstänker att det är en blandning av hans otroligt komplexa hemmanätverk han har mekat med under åren utan att kunna något öht och att routern är väldigt gammal.
Kanske är bättre att behålla APn och bara testa ny router?

Edit: För att förtydliga är det endast min PC som ska gå på detta nätverket, övriga huset har jag mobilt 4g, men pingen blir för dålig för att lira FPS på den.

Permalänk
Skrivet av Kattjävlar:

40 meter, träpanel på ena huset och tegelsten i det andra. Det fungerar ju redan idag, problemet är mest hastigheten vilken är låg, och jag misstänker att det är en blandning av hans otroligt komplexa hemmanätverk han har mekat med under åren utan att kunna något öht och att routern är väldigt gammal.
Kanske är bättre att behålla APn och bara testa ny router?

Edit: För att förtydliga är det endast min PC som ska gå på detta nätverket, övriga huset har jag mobilt 4g, men pingen blir för dålig för att lira FPS på den.

För bästa prestanda hos dig bör du nog satsa på antingen en utomhusaccesspunkt hos honom (helst en riktstrålande). Typ en https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac... (även om den är rundstrålande, lyckas inte hitta Ubiquitis riktstrålande, har den utgått? Kanske någon annan kan tipsa om alternativ)

Alternativt en radiolänk mellan era hus (typ två stycken https://www.maxgaming.se/sv/wifi-forstarkare/airmax-nanostation-5ac-loco-accesspunkt-brygga-5-ghz )

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Hallå!

Vilken TP link router ska jag köpa?
Har idag Asus AC85P. Har fungerat okej men mycket strul. Nu flyttat till ett större lägenhetskomplex och jag får 2mbit av en 250/250 lina.

Även haft ett gäng andra asus router innan och det är skräp ) men haft 2 olika TP link repeater som levererat långt över förväntan! Så nu blir det en sån router.

Budget 500 kr men inser att ja får spräcka budget.

Har kollat på Archer Ax73 (känns gammal och utgången)
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Archer AXE75, det är den nyaste av allt?
https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...

Och rymdskeppet GX90 som är rabatterat
https://www.komplett.se/product/1242838/datorutrustning/natve...
Vilken är mest framtidssäker?

Tänker hur AXE75 står sig mot GX90

Alt om man ska köra en billigare budgetmodell. Är bara 1 mobil, laptop, Xbox (via sladd) som är uppkopplat. Och ingenting krävande mer än streama film

Om du får ut 2mbit av 250 lina på den routern är det knappast routerns fel. Felet ligger någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattjävlar:

40 meter, träpanel på ena huset och tegelsten i det andra. Det fungerar ju redan idag, problemet är mest hastigheten vilken är låg, och jag misstänker att det är en blandning av hans otroligt komplexa hemmanätverk han har mekat med under åren utan att kunna något öht och att routern är väldigt gammal.
Kanske är bättre att behålla APn och bara testa ny router?

Edit: För att förtydliga är det endast min PC som ska gå på detta nätverket, övriga huset har jag mobilt 4g, men pingen blir för dålig för att lira FPS på den.

Ja hastigheten är låg för att du har massa skit i vägen (väggar o distans osv). Signalen kommer fram men dock dåligt. Det är inte routerns fel. Det är pga wifi genom väggar o annat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För bästa prestanda hos dig bör du nog satsa på antingen en utomhusaccesspunkt hos honom (helst en riktstrålande). Typ en https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac... (även om den är rundstrålande, lyckas inte hitta Ubiquitis riktstrålande, har den utgått? Kanske någon annan kan tipsa om alternativ)

Alternativt en radiolänk mellan era hus (typ två stycken https://www.maxgaming.se/sv/wifi-forstarkare/airmax-nanostati...

Unifi AC Mesh har bättre täckning framåt än bakåt. Så den har lite riktning.
En NanoStation Loco M2 kan köras som AP och borde ge hygglig täckning upp till 100m.
Den går på 2,4GHz bandet och för att få upp farten skall man köra i 40MHz. Detta gör ju slut på nästan hela bandet så finns det en massa AP på 2,4GHz bandet kan det vara svårt.
Den har en 100Mbit/s ethernetsport och max länk hastighet är 150 Mbit/s.

Annars får man gå på en brygga och då behöver man två Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco detta är den mest prisvärda från Ubiquiti och ger runt 300 Mbit/s.
Finns det träd och buskar ivägen så kan farten minska.
Alla är avsedda att monteras utomhus. Går att köra inomhus om de sätts i fönster.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Unifi AC Mesh har bättre täckning framåt än bakåt. Så den har lite riktning.
En NanoStation Loco M2 kan köras som AP och borde ge hygglig täckning upp till 100m.
Den går på 2,4GHz bandet och för att få upp farten skall man köra i 40MHz. Detta gör ju slut på nästan hela bandet så finns det en massa AP på 2,4GHz bandet kan det vara svårt.
Den har en 100Mbit/s ethernetsport och max länk hastighet är 150 Mbit/s.

Annars får man gå på en brygga och då behöver man två Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco detta är den mest prisvärda från Ubiquiti och ger runt 300 Mbit/s.
Finns det träd och buskar ivägen så kan farten minska.
Alla är avsedda att monteras utomhus. Går att köra inomhus om de sätts i fönster.

Bra synpunkter, tack 👍
Just den radiolänken jag länkade till

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ja hastigheten är låg för att du har massa skit i vägen (väggar o distans osv). Signalen kommer fram men dock dåligt. Det är inte routerns fel. Det är pga wifi genom väggar o annat.

Nej, hastigheten är den samma hemma hos mig som bredvid routern i brorsans hus.

Skrivet av Prelatur:

Unifi AC Mesh har bättre täckning framåt än bakåt. Så den har lite riktning.
En NanoStation Loco M2 kan köras som AP och borde ge hygglig täckning upp till 100m.
Den går på 2,4GHz bandet och för att få upp farten skall man köra i 40MHz. Detta gör ju slut på nästan hela bandet så finns det en massa AP på 2,4GHz bandet kan det vara svårt.
Den har en 100Mbit/s ethernetsport och max länk hastighet är 150 Mbit/s.

Annars får man gå på en brygga och då behöver man två Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco detta är den mest prisvärda från Ubiquiti och ger runt 300 Mbit/s.
Finns det träd och buskar ivägen så kan farten minska.
Alla är avsedda att monteras utomhus. Går att köra inomhus om de sätts i fönster.

Går det inte att ha 5AC Loco på insidan av huset? Har svårt att dra en nätverkskabel ut på ett bra sätt.

Om det spelar någon roll så är det en Unifi AP AC LITE som jag connectar till idagsläget.

Permalänk
Skrivet av Kattjävlar:

Nej, hastigheten är den samma hemma hos mig som bredvid routern i brorsans hus.

Går det inte att ha 5AC Loco på insidan av huset? Har svårt att dra en nätverkskabel ut på ett bra sätt.

Om det spelar någon roll så är det en Unifi AP AC LITE som jag connectar till idagsläget.

Går att ha inomhus gör det förstås men det kommer funka långt ifrån lika bra. Alla hinder som väggar kommer försämra signalen påtagligt. Sätt dem i fönster iaf som sagt. Då den är en riktad antenn så är det också viktigt att du pekar den från din brors hus mot ditt hus.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Går att ha inomhus gör det förstås men det kommer funka långt ifrån lika bra. Alla hinder som väggar kommer försämra signalen påtagligt. Sätt dem i fönster iaf som sagt. Då den är en riktad antenn så är det också viktigt att du pekar den från din brors hus mot ditt hus.

Okej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattjävlar:

Nej, hastigheten är den samma hemma hos mig som bredvid routern i brorsans hus.

Går det inte att ha 5AC Loco på insidan av huset? Har svårt att dra en nätverkskabel ut på ett bra sätt.

Om det spelar någon roll så är det en Unifi AP AC LITE som jag connectar till idagsläget.

5AC Loco kan endast använda för att skapa en länk.
Så det går inte att använda den som en AP och koppla upp en dator till den.
Det är bara Loco M2 som går att använda som AP och koppla upp klienter till.
Kan ju finnas andra fabrikat som har denna funktion men har dålig koll på nåt annat en Ubiquiti.
Så för att få igång ett wifi nät i andra huset med 5AC Loco behövs:
2 5AC Loco
2 passiva PoE injektorer (följer inte med vid köp av 5AC Loco)
1 AP

Har en äldre variant av M5 som bara har 100 Mbit/s interface. Det ger full fart (93 Mbit/s) och 1 ms ping.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers!

Letar efter ny router. Lite krav/tankar nedan:

1. Ska ge bra täckning i ett radhus med 3 plan (router kommer stå på mittenplan) - nuvarande router är >10 år gammal (802.11n) och täckningen duger.

2. Fiber 100/100 Mbit in idag - ska helst klara 250/250 Mbit trådlöst vid uppgradering av fiber i framtiden.

3. Fem enheter uppkopplade samtidigt (1-2 via tråd, 2-3 trådlöst).

4. Tänker mig att man köper en router där man kan köpa till samma produkt för att få mesh om man vill ha bättre täckning i framtiden. (RJ45 uttag finns i alla rum så förutsättningarna för mesh finns där). Vad tror ni?

5. Ingen direkt budget men tänker mig ca 2000kr om det räcker för kraven ovan.

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Hej Sweclockers!

Letar efter ny router. Lite krav/tankar nedan:

1. Ska ge bra täckning i ett radhus med 3 plan (router kommer stå på mittenplan) - nuvarande router är >10 år gammal (802.11n) och täckningen duger.

2. Fiber 100/100 Mbit in idag - ska helst klara 250/250 Mbit trådlöst vid uppgradering av fiber i framtiden.

3. Fem enheter uppkopplade samtidigt (1-2 via tråd, 2-3 trådlöst).

4. Tänker mig att man köper en router där man kan köpa till samma produkt för att få mesh om man vill ha bättre täckning i framtiden. (RJ45 uttag finns i alla rum så förutsättningarna för mesh finns där). Vad tror ni?

5. Ingen direkt budget men tänker mig ca 2000kr om det räcker för kraven ovan.

Alla tips uppskattas!

Hej,

Finns det några krav på WAF?

Om nej så är det tråkiga svaret att din kravbild inte är superspeciell så du bör kunna välja det mesta som är modernt idag och har Wifi 6.

Nu skriver du inte total yta men tippar på runt 150-200kvm om du har treplansradhus.
Väljer du något i det högre spannet så tror jag att du definitivt kommer klara dig utan Mesh på en sådan yta.

Lite alternativ:

Asus RT-AX58U - 1:a på Prisjakt, bra pris. Lär fungera utan problem för din yta samt dina behov. Går alltid att köpa en till Asus-produkt för Mesh vid behov!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Asus TUF Gaming AX6000
- Ser ut som skit och låg "WAF" men väldigt bra specs för priset. Du lär inte ha några problem med täckningen och klarar alla din krav 1-4 med lätthet men inte sista punkten, cirka 400-500kr över budget.

Om ej akut så kanske invänta Black Friday / week dock?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=8289266

Asus RT-AX86S
- Bra specs och precis <2000kr. Inte lika vass hårdvara som TUF 6000 men den är å andra sidan overkill för de allra flesta.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5853350

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Finns det några krav på WAF?

Om nej så är det tråkiga svaret att din kravbild inte är superspeciell så du bör kunna välja det mesta som är modernt idag och har Wifi 6.

Nu skriver du inte total yta men tippar på runt 150-200kvm om du har treplansradhus.
Väljer du något i det högre spannet så tror jag att du definitivt kommer klara dig utan Mesh på en sådan yta.

Lite alternativ:

Asus RT-AX58U - 1:a på Prisjakt, bra pris. Lär fungera utan problem för din yta samt dina behov. Går alltid att köpa en till Asus-produkt för Mesh vid behov!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Asus TUF Gaming AX6000
- Ser ut som skit och låg "WAF" men väldigt bra specs för priset. Du lär inte ha några problem med täckningen och klarar alla din krav 1-4 med lätthet men inte sista punkten, cirka 400-500kr över budget.

Om ej akut så kanske invänta Black Friday / week dock?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=8289266

Asus RT-AX86S
- Bra specs och precis <2000kr. Inte lika vass hårdvara som TUF 6000 men den är å andra sidan overkill för de allra flesta.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5853350

Stort tack för svar! Asus RT-AX86S ser rimlig ut.

WAF är inte superviktigt men som du säger, AX6000 är inte direkt vacker.

Ca 150kvm är det. Tror du/ni att AX86S klarar av att täcka alla 3 plan om man istället ställer den på bottenvåningen? Vi har inga betongväggar så borde göra det lättare!

Sista frågan, du länkar endast Asus, är det dom som har bäst grejer eller?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Stort tack för svar! Asus RT-AX86S ser rimlig ut.

WAF är inte superviktigt men som du säger, AX6000 är inte direkt vacker.

Ca 150kvm är det. Tror du/ni att AX86S klarar av att täcka alla 3 plan om man istället ställer den på bottenvåningen? Vi har inga betongväggar så borde göra det lättare!

Sista frågan, du länkar endast Asus, är det dom som har bäst grejer eller?

Alla bostäder har olika förutsättningar. Det handlar inte bara om yta utan också om kringliggande nätverk som konkurrerar om samma luft och frekvenser. Ingen kan gissa i denna tråden utan bara säga, "troligtvis, testa!".

Gällande vad som är bäst är det såklart en subjektiv uppfattning. Många i tråden skulle nog säga och rekommendera Ubiquiti men då befinner vi oss också i en lite högre prisklass.

Asus gör bra grejer och har bra mjukvara, inkl. vettig mobilapp. TP-link kan säkerligen fungera lika bra, ofta till ett lite lägre pris.
Asus har sitt säte i Taiwan, TP-Link i Kina. Är detta en viktigt faktor för dig kan du bara själv avgöra, jag själv är uppenbarligen team Asus här

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd men försöker:

På jakt efter en 5G-router till stugan så billigt som möjligt. Hur står sig förra generationens routrar, tex Zyxel Nebula NR5101, mot nyaste generationen?
Tex har 5101 endast MIMO, tex tp-link X50 har MU-MIMO.

Förutsättningarna är bättre speed för netflix o dyl, några telefoner o surfplattor, en jobbdator m videomöten + lite hemautomatiseringar. Klarar jag mig med en NR5101 som man nu kan köpa begagnad för runt 1500kr?

Permalänk
Medlem

Hej,

Är detta en bra router, till ett bra pris?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

Mvh

info
Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk

Riktigt nöjd med min AX88U Pro. Snabb på VPN och allt annat.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Finns det några krav på WAF?

Om nej så är det tråkiga svaret att din kravbild inte är superspeciell så du bör kunna välja det mesta som är modernt idag och har Wifi 6.

Nu skriver du inte total yta men tippar på runt 150-200kvm om du har treplansradhus.
Väljer du något i det högre spannet så tror jag att du definitivt kommer klara dig utan Mesh på en sådan yta.

Lite alternativ:

Asus RT-AX58U - 1:a på Prisjakt, bra pris. Lär fungera utan problem för din yta samt dina behov. Går alltid att köpa en till Asus-produkt för Mesh vid behov!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Asus TUF Gaming AX6000
- Ser ut som skit och låg "WAF" men väldigt bra specs för priset. Du lär inte ha några problem med täckningen och klarar alla din krav 1-4 med lätthet men inte sista punkten, cirka 400-500kr över budget.

Om ej akut så kanske invänta Black Friday / week dock?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=8289266

Asus RT-AX86S
- Bra specs och precis <2000kr. Inte lika vass hårdvara som TUF 6000 men den är å andra sidan overkill för de allra flesta.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5853350

Tack igen för råd! Köpte en Asus RT-AX86S och det är riktigt bra drag i den, täcker alla ytor fint med högsta hastighet ut, rekommenderas varmt!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Tack igen för råd! Köpte en Asus RT-AX86S och det är riktigt bra drag i den, täcker alla ytor fint med högsta hastighet ut, rekommenderas varmt!

Kul, grattis till ett bra köp! 🥳