Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-TV?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-TV?

Allt fler njuter av spel och filmer på imponerande OLED-TV. Hur ser det ut i ditt vardagsrum? Har du redan uppgraderat eller överväger du fortfarande dina alternativ?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har ingen tv...

Permalänk
Medlem

Jepp, detta gjordes för säg fem år sedan. Sen har har det fortsatt i samma OLED-bana.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Master of Overkill

Kör oled tv och dator skärm är sjukt nice enda som segt är låga Hz vill ha 240Hz minst!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Innan jag svarar, vad är spannet mellan längesedan och nyligen? Köpte min förra hösten.

Permalänk
99:e percentilen

Skaffade en LG B9 55 tum på mellandagsrean 2019, vilket måste räknas som "längesedan" i detta sammanhang. Flyttade strax därefter från studentlägenheten till en tvåa och har sedan dess känt att 65 tum nog hade varit ett bättre köp, men det skadar inte att vara nöjd med det man har ibland, även om det inte är perfekt!

Tror inte att jag någonsin kommer gå tillbaka till LCD. Om något blir nästa datorskärm också en OLED.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nix, min gamla panasonic 3d-tv får leva kvar ett tag till..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Svarade längesen, men såg nu att det bara är ett år sedan. Trodde det va 2-3 år redan

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Möjligen om det skulle dyka upp en med 3D-stöd, annars inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Länge sedan! LG 65" CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Har ingen tv...

Samma här. Inget röst-alternativ för oss som lever med endast monitorer. #sadge

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Viste knappt att Panasonic fortfarande var med i spelet. Har liksom bara sätt täster och gämförelser melan LG, Sony och ibland Samsung. Alldrig Panasonic vad jag kan minas 🤔

Nåja. Har min första och ända oled (LG C7v) fortfarande.
Men då den har fått lite inbräning så letar jag lite svagt efter en ny. Hur ser det ut med inbräning på Panasonic? Har sätt att nya Sony har mer problem än LG och Samsung har okså problem med QDoled och spiken i kistan är att de inte stöder Dolby Vision.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Köpte en lg oled förra året efter att ha kört plasma sedan Gunnar Nordahls dagar. I början störde jag mig på att bilden kändes digital/stel och inte så levande som på en plasma men det minnet numera är jag rätt nöjd. Undrar hur länge den håller..

Permalänk
Medlem

Köpte 77" LG C3 OLED i augusti så nyligen! Nöjd ägare av en Panasonic Plasma (TX-P55ST60Y) i drygt 10år innan det, gått som tåget!

Hade gärna valt en Panasonic OLED men var inte riktigt beredd att betala premiumpriset det hade inneburit 🥲

Permalänk
Snusfri

Kanske.
Vet inte om jag ska räkna med min OLED C2 42 som jag använder som monitor till dautan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nope men en 42/43 tum monitor ligger just nu högst upp på listan! Och som jag förstått det så är LG's ofta det bättre valet när det kommer till att användas som skärm till datorn.

Men antar det blir att vänta ett tag i hopp om flera modeller lägger sig iallafall under 10k.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja det var några år sen nu. OLED är kung o kommer aldrig kunna gå tillbaks till en bakbelyst TV igen!

Permalänk
Medlem

Kör OLED på min stationära (77" CX) men har även OLED på min bärbara, ny Samsung-dator. Just OLED var ett av mina krav på ny bärbar. Har man använt OLED till datorn så känner jag att det det blir rätt svårt att gå tillbaka till LED igen. Dock vore det ett ännu större kliv på TV-sidan. Har man provat OLED lär man aldrig byta till LED igen innan och om Micro-LED eller liknande blir en reell verklighet.

Permalänk
Medlem

LG 65" GX och blir väl köpa en 75" (nånting) i G serien om något år eller två. Sjukt sexigt med typ ingen tjocklek alls å jag förstår inte hur G-serien kan sticka ut typ vad, 3-4cm från väggen inkl väggfäste å allt, medan andra tv-apparater gladeligen ta 10-15-20cm i anspråk.

Permalänk
Medlem

Glor inte på TV:n tillräckligt mycket för ett sådant inköp. Kör med en vanlig gammal 65-tummare för 10 lök.

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED C2 65" jag köpte för snart ett år sedan. Hade en äldre OLED B6V 55" innan det.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

2017, idag en 77" S90C konverterad till S95C.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Samma här. Inget röst-alternativ för oss som lever med endast monitorer. #sadge

Inget för oss som precis köpt ny kaffebryggare heller... Dåligt.

Permalänk
Medlem

Fick hem Samsung S95B igår.

Är sjukt stor uppgradering från min äldre LCD. HDR och svärta ser otroligt ut. Letar intensivt efter HDR material som kan visa vad TV:n går för. Några tips?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ja, en LG C9 55", men till skillnad mot typ alla andra är jag inte såld på iallafall den TV:n pga av sample and hold blur.

https://blurbusters.com/faq/oled-motion-blur/

Tycker den hackar/blurar för mycket vid 24fps film, och jag kollar mycket hellre film på min Samsung QLED. Kör motion interpolation för att få bort en del av bluret, men det blir en avvägninging mellan blur eller soap-opera-effect. Förhoppningsvis är nyare apparater bättre, men har inte varit i köpar-tagen på några år.

Tror olika människor uyppfattar detta olika, men för mig är den ganska jobbig att film kolla på. Den är bra till dataspel dock.

Permalänk
Medlem

Har en LG CX 77 inköpt 2020 i vardagsrummet och en
LG B1 55 Till simriggen inköpt förra året.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Tyvärr sätter sig wow-känslan ganska fort, känns som en vanlig TV nu…

Permalänk
Medlem

När jag var tvungen att byta TV funderade jag på att skaffa en OLED TV. De var dock nya på marknaden och alldeles för dyra så det blev en "vanlig" TV.

Permalänk

Samsung 50" (?) Som jag köpte tro BF2018 för 5000 :'D om jag minns rätt. den duger för det jag vill göra vilket är lite serier/film/anime till och från, Shield som driver allt så den ska bara leverera bild Varit sugen i ett par år på byta men känns så dyrt och kan inte riktigt rättfärdiga så lite jag kollar.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Japp, köpte en CX på BF 2020 och är toknöjd. Det här med att varje pixel är sin egen ljuskälla gör stor skillnad både i spel och film. Vore dock kul att jämföra en CX med nyare modeller som har högre ljusstyrka, det är väl den enda drawbacken jag kan känna idag. Gardiner löste problemet, men man får ju även mer tryck i HDR:en ju högre ljustak man har, så...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x