Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem

Detta är bara början. Vänta tills man kommer behöva identifiera sig för att logga in på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Okej, sen då. Stödjer du att det används för andra saker i framtiden?

Behöver inte ens prata om framtiden, det kommer användas för andra saker dag 1.

När man har börjat vandra på vägen mot en auktoritär totalitär stat är det väldigt svårt att byta bana, vi har redan börjat med kameraövervakning på offentlig plats, detta blir nästa steg, och sen kommer det något mer. Till slut har vi inte mycket till privat sekretess kvar. Alla dessa nya möjligheter till befolkningskontroll som införs kommer ju självklart missbrukas, så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av icogniito:

Behöver inte ens prata om framtiden, det kommer användas för andra saker dag 1.

När man har börjat vandra på vägen mot en auktoritär totalitär stat är det väldigt svårt att byta bana, vi har redan börjat med kameraövervakning på offentlig plats, detta blir nästa steg, och sen kommer det något mer. Till slut har vi inte mycket till privat sekretess kvar. Alla dessa nya möjligheter till befolkningskontroll som införs kommer ju självklart missbrukas, så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Jag är faktiskt mer rädd för apparna som Kina står bakom. Tänk dig inte bara en bakdörr som staten i ett land kräver ska finnas där. De behöver inte fula sig längre, utan kan använda det som redan finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Okej, sen då. Stödjer du att det används för andra saker i framtiden?

Jag ser en jävla massa bevislösa teorier, fantasier och konspirationer. Men inget konkret som pekar på det kommer användas för andra saker i framtiden som skulle vara dåliga mot oss. Bara negativa personer med trust-issues och fantasier som av som ska hända.

Dom riktiga får:en online är dom som ska vara emot allt som ger myndigheter, poliser, säpo, millitär verktyg med syfte att försvara sverige. Det är bara fåt som gaggar: WEF, Blackrock, kina, konktroll, 5G, Covid, agendan vid varenda sak som händer.

Vi har rekord i antal skjutningar, mord och andra brott i sverige. ge bara polisen alla verktyg dom behöver utan att vara ett får som gaggar konspirationer och låter fantasin skena.

Kan folk snälla stödja vår regering och visa lite tillit och stödja brottsbekämning istället för att vara emot allt.
Jag är på polisens, regeringens och säpos sida. inte kriminella sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag ser en jävla massa bevislösa teorier, fantasier och konspirationer. Men inget konkret som pekar på det kommer användas för andra saker i framtiden som skulle vara dåliga mot oss. Bara negativa personer med trust-issues och fantasier som av som ska hända.

Dom riktiga får:en online är dom som ska vara emot allt som ger myndigheter, poliser, säpo, millitär verktyg med syfte att försvara sverige. Det är bara fåt som gaggar: WEF, Blackrock, kina, konktroll, 5G, Covid, agendan vid varenda sak som händer.

Vi har rekord i antal skjutningar, mord och andra brott i sverige. ge bara polisen alla verktyg dom behöver utan att vara ett får som gaggar konspirationer och låter fantasin skena.

Detta kommer inte resultera i att polisen får bättre insyn, tror du verkligen att kriminella inte kommer använda en lösning som inte är spårbar ändå?

Otroligt naivt tänk.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Jag ser en jävla massa bevislösa teorier, fantasier och konspirationer. Men inget konkret som pekar på det kommer användas för andra saker i framtiden som skulle vara dåliga mot oss. Bara negativa personer med trust-issues och fantasier som av som ska hända.

Dom riktiga får:en online är dom som ska vara emot allt som ger myndigheter, poliser, säpo, millitär verktyg med syfte att försvara sverige. Det är bara fåt som gaggar: WEF, Blackrock, kina, konktroll, 5G, Covid, agendan vid varenda sak som händer.

Vi har rekord i antal skjutningar, mord och andra brott i sverige. ge bara polisen alla verktyg dom behöver utan att vara ett får som gaggar konspirationer och låter fantasin skena.

Kan folk snälla stödja vår regering och visa lite tillit och stödja brottsbekämning istället för att vara emot allt.
Jag är på polisens, regeringens och säpos sida. inte kriminella sidan

Men det är ju verkningslöst, kommer bara kosta pengar och dessutom ger politiker inblick i våra liv helt utan misstanke.

Hur tusan skulle det vara dåligt för kriminella. Snarare kommer kriminellt sinnade politiker och korrupta poliser ha ännu mer makt över oss.

Kriminella kommer inte använda sig av dessa appar. Att du, som är här på en teknikhemsida, inte förstår det är ju sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Det som är mest skrämmande är hur målet hela tiden förskjuts. Med tanke på hur Polisen figurerat i nutid med skandaler som Rom-registret och i början på 2000 med en minde lista smickrande åsikter så verkar det allt annat är klarlagt att Svenska Polismyndigheten kan hantera en sådan här lag överhuvudtaget. Vad skulle konsekvensen vara om den missbrukas? Personligt ansvar när utdrag begärs som senare bedöms gjordes på otillräckliga underlag/misstanke?

Att data idag loggas av privata bolag är en grej och man kan faktiskt välja att använda Signal istället för WhatsApp, Telegram istället för Instagram etc. Men när en statsmakt i långsam takt, bit för bit, inför övervakning som autonomt kommer scanna hela befolkningen... då är vi illa ute.

För om dina åsikter och intressen registreras idag, så är det bara att hoppas att framtida regeringar inte börjar kategorisera, enligt dem, avvikande åsikter.

Hmm. Åsiktsregistrering hos befolkningen utan lagstiftning runt autonom analys av kommunikation går väl utmärkt redan idag? Tycker Cambridge Analytica visade på ett tydligt sätt vad som går att göra med informationen vi frivilligt lämnar ifrån oss på sociala medier..
Personligen ser jag detta som en paradox.
Vi har inga problem att lämna ifrån oss personliga uppgifter om vi bara ser ett omedelbart värde utan att ha en aning om vad det kommer användas till eller vem infon kommer säljas till.
Men så fort vi pratar lagstiftning eller myndighetsutövande blir det ett jävla liv med förslag på tänkbara mer eller mindre fantasifulla dystopier med inslag av konspirationer.
Huruvida farhågorna visar sig bli verkligheteller inte får tiden utvisa, men jag delar inte den nattsvarta framtidsvision flera här framför om lagen skulle bli verklighet.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Hmm. Åsiktsregistrering hos befolkningen utan lagstiftning runt autonom analys av kommunikation går väl utmärkt redan idag? Tycker Cambridge Analytica visade på ett tydligt sätt vad som går att göra med informationen vi frivilligt lämnar ifrån oss på sociala medier..
Personligen ser jag detta som en paradox.
Vi har inga problem att lämna ifrån oss personliga uppgifter om vi bara ser ett omedelbart värde utan att ha en aning om vad det kommer användas till eller vem infon kommer säljas till.
Men så fort vi pratar lagstiftning eller myndighetsutövande blir det ett jävla liv med förslag på tänkbara mer eller mindre fantasifulla dystopier med inslag av konspirationer.
Huruvida farhågorna visar sig bli verkligheteller inte får tiden utvisa, men jag delar inte den nattsvarta framtidsvision flera här framför om lagen skulle bli verklighet.

Kan du garantera oss att dessa verktyg (för det är verktygen vi pratar om, inte syftet) aldrig kommer användas till andra saker än bekämpning av grooming och bp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Kan du garantera oss att dessa verktyg (för det är verktygen vi pratar om, inte syftet) aldrig kommer användas till andra saker än bekämpning av grooming och bp?

Det är nog svårt att lova.
På samma sätt som att man inte kan garantera att fängelser aldrig kommer användas på andra sätt framöver. Eller husrannsakan. Eller pistoler. Eller telefonavlyssning eller GPSplantering. Eller insikt i en misstänkts bankkonton.
Alla de grejerna har vi redan. Alla de verktygen kan användas olämpligt framöver. Och inga garantier kan ges.

Edit: Det ska väl tilläggas att FRAlagen också initialt infördes med löftet att det inte ska användas av polis utan det var väl bara till för FRA och militären då. Det var på den nådern som det gick igenom. Utan det löftet hade omröstningen i riksdagen sagt nej.
Och ja - det där ändrades ju ändå. Så det finns exempel på när upplägget ändras.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl svårt. På samma sätt som att man inte kan garantera att fängelser aldrig kommer användas på andra sätt framöver. Eller husrannsakan. Eller pistoler. Eller telefonavlyssning eller GPSplantering. Eller insikt i en misstänkts bankkonton.
Alla de grejerna har vi redan. Alla de verktygen kan användas olämpligt framöver. Och inga garantier kan ges.

Fast där behöver du domstolsbeslut för att få göra det. Precis som du säger finns inga garantier men i de fall de skulle göra det lagligt att göra det du säger utan domstol skulle vi också demonstrera. I det här fallet har de redan tagit sig runt domstolen och alla former av kontroll redan. Det finns ingen som helst "check and balances" för det. Här måste vi helt enkelt lita på att allt går rätt till, helt utan att politiker eller någon behöver delge något alls eller stå till svars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icogniito:

Detta kommer inte resultera i att polisen får bättre insyn, tror du verkligen att kriminella inte kommer använda en lösning som inte är spårbar ändå?

Otroligt naivt tänk.

Det är inte riktigt så enkelt vill jag påstå. Jag har skrivit ett inlägg om just det här.

#20194246

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast där behöver du domstolsbeslut för att få göra det. Precis som du säger finns inga garantier men i de fall de skulle göra det lagligt att göra det du säger utan domstol skulle vi också demonstrera. I det här fallet har de redan tagit sig runt domstolen och alla former av kontroll redan. Det finns ingen som helst "check and balances" för det. Här måste vi helt enkelt lita på att allt går rätt till, helt utan att politiker eller någon behöver delge något alls eller stå till svars.

Nu har inte jag tittat igenom hela lagförslaget - men visst finns det någon form av kontrollorgan kring det här också?

Oavsett - ska det här utvidgas till annan verksamet än att jaga pedofiler så behövs nya lagar utöver vad som redan lagts. Det som läggs fram i nuläget är avgränsat i användningsområde. Så det krävs väl iaf en öppen process till för att ändra upplägget.

Edit:
Förstå mig rätt här. Jag är inte odelat positiv till det här heller.
@davidthedoom har exempelvis en stark invändning om förslaget som jag håller med om:
#20193239

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Belgaar:

Jag ser en jävla massa bevislösa teorier, fantasier och konspirationer. Men inget konkret som pekar på det kommer användas för andra saker i framtiden som skulle vara dåliga mot oss. Bara negativa personer med trust-issues och fantasier som av som ska hända.

Dom riktiga får:en online är dom som ska vara emot allt som ger myndigheter, poliser, säpo, millitär verktyg med syfte att försvara sverige. Det är bara fåt som gaggar: WEF, Blackrock, kina, konktroll, 5G, Covid, agendan vid varenda sak som händer.

Vi har rekord i antal skjutningar, mord och andra brott i sverige. ge bara polisen alla verktyg dom behöver utan att vara ett får som gaggar konspirationer och låter fantasin skena.

Kan folk snälla stödja vår regering och visa lite tillit och stödja brottsbekämning istället för att vara emot allt.
Jag är på polisens, regeringens och säpos sida. inte kriminella sidan

Hade det handlat om en åtgärd som faktiskt drabbar de kriminella, och inte bara de redan laglydiga, så hade jag hållit med dig...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Vem som la fram förslaget spelar absolut ingen roll egentligen, det är ju dem som ställer sig bakom och ser till att det drar igenom som är de skyldiga.

Och i detta fallet även de (SD) som sätter sig och titta på när de har makt och inflytande över en regering som säger ja. Om det är läge att hota med en regeringskris så är de väl när hela jävla EU är på väg att bli spionerade på?!

Fan kan till och med tycka att V, MP och C som röstar nej borde hota S med att inte sätta sig i en regering med dem om de vinner valet nästa gång.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Men det är ju verkningslöst, kommer bara kosta pengar och dessutom ger politiker inblick i våra liv helt utan misstanke.

Hur tusan skulle det vara dåligt för kriminella. Snarare kommer kriminellt sinnade politiker och korrupta poliser ha ännu mer makt över oss.

Kriminella kommer inte använda sig av dessa appar. Att du, som är här på en teknikhemsida, inte förstår det är ju sorgligt.

Klart som fan dom kommunicerar via krypterade appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Och i detta fallet även de (SD) som sätter sig och titta på när de har makt och inflytande över en regering som säger ja. Om det är läge att hota med en regeringskris så är de väl när hela jävla EU är på väg att bli spionerade på?!

SD får ju skit hur dom än gör, oavsett vad det kommer till. Så kan absolut tycka att dom borde sätta hårt emot detta.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hmm. Åsiktsregistrering hos befolkningen utan lagstiftning runt autonom analys av kommunikation går väl utmärkt redan idag? Tycker Cambridge Analytica visade på ett tydligt sätt vad som går att göra med informationen vi frivilligt lämnar ifrån oss på sociala medier..
Personligen ser jag detta som en paradox.
Vi har inga problem att lämna ifrån oss personliga uppgifter om vi bara ser ett omedelbart värde utan att ha en aning om vad det kommer användas till eller vem infon kommer säljas till.
Men så fort vi pratar lagstiftning eller myndighetsutövande blir det ett jävla liv med förslag på tänkbara mer eller mindre fantasifulla dystopier med inslag av konspirationer.
Huruvida farhågorna visar sig bli verkligheteller inte får tiden utvisa, men jag delar inte den nattsvarta framtidsvision flera här framför om lagen skulle bli verklighet.

Det blir skrämmande för det är svenska staten som har våldsmonopol i Sverige.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Kan folk snälla stödja vår regering och visa lite tillit och stödja brottsbekämning istället för att vara emot allt.
Jag är på polisens, regeringens och säpos sida. inte kriminella sidan

Farligt nära fascismen att bara släppa alla tyglar och lita på at alla snälla i regeringen och polisen löser det bara de får göra som de vill.
För att förtjäna tillit så behöver man tjäna tillit.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Goodbye democracy

Inte för att jag tycker Chat Control inte är oproblematiskt men hur skulle det ha någon som helst negativ demokratisk effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Inte för att jag tycker Chat Control inte är oproblematiskt men hur skulle det ha någon som helst negativ demokratisk effekt.

Ungern kommer bland annat också få Chat control och man kan ju fundera på hur dem kommer använda verktygen med tiden. Man får också tänka på att Chat control 2.0 är bara en stepping stone till Chat control 3.0. När vi vant oss vid 2.0 så kommer nästa steg som garanterat är ännu värre.

De pratar ju redan nu om hur det kan användas på andra områden som exempelvis drogförsäljning och vi är ett år ifrån att det ens blir lag. Hur ser det ut om 5-10 år?

Hur lång tid innan de vill scanna alla dina bilder och videos på dina hårddiskar du har i din dator oavsett om du vill eller inte?

Dessutom är väl den större delen av befolkningen emot detta i våra demokratiska länder. Att man inför detta är ju en direkt negativ effekt på demokratin när man väljer att köra över vad vi vill. Sedan blir det svårt för journalister att kommunicera med källor utan att bli avlyssnade vilket också undergräver en grundpelare i en demokrati och det är ju här länder som Ungern säkerligen kan hitta på otyg när bakdörrarna finns på plats.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Inte för att jag tycker Chat Control inte är oproblematiskt men hur skulle det ha någon som helst negativ demokratisk effekt.

Det är en hörnsten i demokratin.

https://computersciencewiki.org/index.php/Right_to_anonymity

Vem vill visselblåsa om storebror missköter sig, när storebror även ser och hör allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Inte för att jag tycker Chat Control inte är oproblematiskt men hur skulle det ha någon som helst negativ demokratisk effekt.

Kom på en sak till.

"I en demokrati bestämmer oftast majoriteten. Det betyder att det förslag som får flest röster vinner vid omröstningar. En ensam person får inte bestämma något om inte fler personer håller med. Men majoriteten får inte fatta beslut som bryter mot grundlagarna eller de mänskliga rättigheterna."

Källa: https://www.informationsverige.se/sv/om-sverige/att-paverka-i...

Chat control förslaget bryter mot Europa­konventionen (artikel 8 och artikel 10) samt FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (artikel 12).

”Var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens.”
– Ur Europakonventionen, artikel 8 (se även EU-stadgan artikel 7)

”Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser.”
– Ur Europakonventionen artikel 10 (se även EU-stadgan artikel 11)

”Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende.”
– Ur FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, artikel 12

Chat control bryter även mot Barnkonventionen (artikel 16).

”Inget barn får utsättas för godtyckliga eller olagliga ingripanden i sitt privat- och familjeliv, sitt hem eller sin korrespondens och inte heller för olagliga angrepp på sin heder och sitt anseende.”
– Ur Barnkonventionen, artikel 16

Källa: https://chatcontrol.se/faq/general/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det är "endast" tjänster som anses vara utsatta för risker där grooming osv förekommer. Det vill säga, snapchat, facebook, instagram, twitter, tiktok, signal, telegram, skype, discord och kanske även steam osv. Jag antar att militären har sitt egna.

Vissa tjänster har redan sagt att de kommer lämna EU om det går igenom. Tror Signal kan ha sagt detta om jag minns rätt.

Det jag undrar är om detta kommer gälla Windows datorer också? Kommer de börja scanna hårddiskar du har i din dator/nas?

Ja, Signal sticker, och det borde alla andra seriösa aktörer göra också om elämdet går igenom eftersom att deras säkerhet skulle gå fullkomligt i kras om dom ska tvingas till bakdörrar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fick svar från Martin Kinnunen via mail (eller den som sköter hans mail).

"Hej,

Sverigedemokraterna och regeringen har inget samarbete rörande den här rättsakten. Vi kan således inte direkt påverka regeringens förslag till svensk ståndpunkt då det ligger utanför Tidöavtalet.

I riksdagen är situationen idag så att det största partiet Socialdemokraterna vill stötta kommissionens förslag.

Regeringspartierna vill skala bort scanning av allt nytt material inkl scanning av potentiellt groomingbeteende. Skillnaderna mellan regeringens och S syn på förslagen är således ganska stora då antalet flaggade meddelanden med kommissionens ursprungliga förslag skulle bli åtskilliga hundra procents större än med vad regeringen vill verka för. En prioritering för SD är således att säkerställa att Socialdemokraternas förslag inte vinner.

Beroende på hur andra partier agerar så kan det vara så att SD måste välja mellan den minst dåliga linjen då S ensamt är större än regeringspartierna.

Mvh

Martin Kinnunen"

Jag svarade såhär:

"Hej,

När människor vill undergräva demokratin och samtidigt bryta mot Europa­konventionen, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen, känns det inte som ett läge då man absolut borde ställa sig upp och sätta ner foten? Varför är det ingen som hotar med regeringskris när det faktiskt är läge för det för en gång skull?

Menar du att regeringen kommer rösta nej i EU om de inte går med på att "skala bort scanning av allt nytt material inkl scanning av potentiellt groomingbeteende" som du skriver?
Eller är det bara politikersnack? I slutändan kommer Sverige rösta ja oavsett form?

Regeringen och SD är ju gemensamt större än S.
Så ni har ju makten att rösta nej till alla varianter av förslaget. Ingen vill ha Chat Control 2.0 i varken full form eller avskalad form.

I en demokrati får majoriteten inte fatta beslut som bryter mot grundlagarna eller de mänskliga rättigheterna."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Fick svar från Martin Kinnunen via mail (eller den som sköter hans mail).

"Hej,

Sverigedemokraterna och regeringen har inget samarbete rörande den här rättsakten. Vi kan således inte direkt påverka regeringens förslag till svensk ståndpunkt då det ligger utanför Tidöavtalet.

I riksdagen är situationen idag så att det största partiet Socialdemokraterna vill stötta kommissionens förslag.

Regeringspartierna vill skala bort scanning av allt nytt material inkl scanning av potentiellt groomingbeteende. Skillnaderna mellan regeringens och S syn på förslagen är således ganska stora då antalet flaggade meddelanden med kommissionens ursprungliga förslag skulle bli åtskilliga hundra procents större än med vad regeringen vill verka för. En prioritering för SD är således att säkerställa att Socialdemokraternas förslag inte vinner.

Beroende på hur andra partier agerar så kan det vara så att SD måste välja mellan den minst dåliga linjen då S ensamt är större än regeringspartierna.

Mvh

Martin Kinnunen"

Jag svarade såhär:

"Hej,

När människor vill undergräva demokratin och samtidigt bryta mot Europa­konventionen, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen, känns det inte som ett läge då man absolut borde ställa sig upp och sätta ner foten? Varför är det ingen som hotar med regeringskris när det faktiskt är läge för det för en gång skull?

Menar du att regeringen kommer rösta nej i EU om de inte går med på att "skala bort scanning av allt nytt material inkl scanning av potentiellt groomingbeteende" som du skriver?
Eller är det bara politikersnack? I slutändan kommer Sverige rösta ja oavsett form?

Regeringen och SD är ju gemensamt större än S.
Så ni har ju makten att rösta nej till alla varianter av förslaget. Ingen vill ha Chat Control 2.0 i varken full form eller avskalad form.

I en demokrati får majoriteten inte fatta beslut som bryter mot grundlagarna eller de mänskliga rättigheterna."

Så han tycker det är okej att bryta mot lagen, så länge det inte bryter mer än vad sossarna gör? Vad fan är det för argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Saken drivs alltså i EU av kommissionär Ylva Johansson, socialdemokrat som har suttit i flera S-regeringar. Och S är tydligen för, trots att de har all möjlighet i världen att skramla i opposition. Rena dumheter till att göra det till en dylik fråga.

Sen när har S inte varit kapitalister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan möjligen även notera att just Ylva Johansson från början var vänsterpartist, på den tiden beteckningen var VPK. Och K:et stod inte för Kapitalisterna.

Så hon gick från att vara lite socialist till att vara kapitalist?

Permalänk
Medlem

Då vill jag göra ett slag för kameraövervakning i alla privata bostäder, sovrum, toaletter, rubbet! Tänk så många brott detta skulle förhindra?

De har ni väl inget emot? Ty har ni rent mjöl i påsen så har ni inget att dölja. Staten LOVAR att inte tjuvtitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Saken drivs alltså i EU av kommissionär Ylva Johansson, socialdemokrat som har suttit i flera S-regeringar. Och S är tydligen för, trots att de har all möjlighet i världen att skramla i opposition. Rena dumheter till att göra det till en dylik fråga.

Kunde inte låta bli att tänka på Futurama när man såg bilderna på Ylva Johansson som satt och stickade i EU-parlamentet.

I den här frågan så stämmer ideologin mellan de två karaktärerna också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krEJZi:

Och i detta fallet även de (SD) som sätter sig och titta på när de har makt och inflytande över en regering som säger ja. Om det är läge att hota med en regeringskris så är de väl när hela jävla EU är på väg att bli spionerade på?!

Fan kan till och med tycka att V, MP och C som röstar nej borde hota S med att inte sätta sig i en regering med dem om de vinner valet nästa gång.

Håller med till fullo. Besviken på samtliga nej-röstare. Att tro att man är fri från ansvar bara för att man trycker på en knapp duger inte. Är något riktigt illa får man fan ställa ultimatum utifrån sin egen situation.

Mer övertygad om att rösta blankt i nästa val då jag är så besviken på sidan som jag röstade på utan att avslöja vilken. För båda sidorna suger i denna fråga.

För övrigt ni som säger att Sverige bör lämna EU, det löser ju inget om Sveriges politiker faktiskt röstar för detta. Då är vi lika korkade som EU. Man kan väl hoppas att länderna som röstade nej lämnar EU så att man kan flytta dit istället. Jag gillar grundtanken med EU men om det är Kina och USA de vill bli så nej tack.