Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Melding Plague

Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

I ett nytt ställningstagande klargör regeringen att de ställer sig bakom förslaget om massövervakning av kommunikationstjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Katastrof, pajasar hela bunten.

Permalänk
Medlem

Detta skulle leda till katastrof.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ett stort steg mot ett totalitärt samhälle. Stasi hade varit avundsjuka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skrälllll. Clowner allihopa.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Digital Gestapo here we come! Ingen som är insatt i det tekniska kan tänka att det är en bra idé

Permalänk
Medlem

Fullständigt vansinne. Alldeles uppenbart att de som kläckt iden inte har en aning om hur tekniken fungerar och vilka enorma säkerhetsrisker det skulle innebära.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte arg, jag är besviken.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Sluttande planet. De argumenterar för de grövsta brotten sedan när de har fått igenom detta så inför de för mindre brott. Jag väljer dock att hålla mina politiska åsikter utanför detta forum för hur jag anser samhällsproblemen ska lösas.

Permalänk

Jävla idioter som inte förstår vilka dörrar de öppnar! Värsta med det hela är att majoriteten inte bry sig först det är försent.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad sjukt men beror säkerligen på alla dessa skjutningar som varit senaste tiden.

Permalänk
Keeper of Traditions

Fantastiskt att folk utan någon som helst teknisk kompetens ska ta beslut om väldigt tekniska frågor.
Detta straffar enbart "vanligt" folk, medans "skurkar" bara hittar nya lösningar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Idioter.

Hur ser det ut i övriga EU? Är risken hög att detta faktiskt kan gå igenom?

Permalänk
Medlem

Snart får vi börja om internet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vill dom kanske ha kameror i alla hus också? Tänker medans dom ändå håller på så kan dom ju lika gärna slänga in kameror i alla hus.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fantastiskt att folk utan någon som helst teknisk kompetens ska ta beslut om väldigt tekniska frågor.
Detta straffar enbart "vanligt" folk, medans "skurkar" bara hittar nya lösningar.

"Skurkarna" behöver inte hitta nya lösningar, allt de behöver göra är att låta bli att följa lagen, vilken de ju ändå bryter mot på betydligt allvarligare sätt, genom att använda mjukvara utan bakdörrar. Ingen kan hindra utvecklingen av sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fantastiskt att folk utan någon som helst teknisk kompetens ska ta beslut om väldigt tekniska frågor.
Detta straffar enbart "vanligt" folk, medans "skurkar" bara hittar nya lösningar.

Såklart. Kriminella är kriminella och skiter i att det blir kriminellt att omöjliggöra statens/EU:s insyn i ens privata kommunikation.

Det jag har svårast att förstå är hur precis samma människor som gång efter annan ojar sig om hoten mot demokratin, själva kan driva igenom ett så oerhört tydligt hot mot densamma?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner" är ganska passande här tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Den framtid den nu uppväxande generationen kommer att möta, är inte vacker.
Tyvärr, tror jag att allt för få, förstår hela vidden av vad det kan innebära.

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat om att stävja brott. Det är kontroll som de är ute efter. Alla som tror nåt annat är bra naiva.

Permalänk
Medlem

Hurra! Mer övervakning!
Nu kan vi alla känna oss säkrare!

p.s. spår av sarkasm kan förekomma.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Aldrig handlat om att stävja brott. Det är kontroll som de är ute efter. Alla som tror nåt annat är bra naiva.

Statens kontroll över..medborgarna? Vad du äter till frukost? Till vilket syfte?

Jag skulle tro att det rör sig om "good intentions" i det här fallet mtp hur bra det verkar gå för Sverige varje gång jag laddar en svensk dagstidnings sida, nevertheless är det aldrig en bra sak att göra inskränkningar i vare sig grundläggande demokrati eller personlig integritet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller, gnäll på forum som vanligt eller vad är alternativet?

Rösta på det partiet som är emot?
- Sent påkommet då det redan är implementerat när det är dags

Någon form av aktivism / aktion?
- Som om det någonsin ändrat något

Okänt land i öst behöver knappast syssla med någon större subversion för att minska förtroendet för demokratin idag, räcker med att låta våra egna folkvalda besluta i frågor som våra kära politiker inte har någon kunskap i, så sköter sig den saken av sig självt.

Urholkning av demokratin på detta vis (när man dessutom går emot vad mer eller mindre alla sakkunniga säger (plus FN tydligen) bör belönas med deportering österut....

Edit*
Vad är det man säger i fotboll?
Väldigt goda intentioner men väldigt dåligt utfört - Bra tänkt!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Citat:

Regeringen kommer att verka för sådana förändringar som ytterligare stärker rättssäkerheten och minskar intrånget i den personliga integriteten. Detta utan att den brottsbekämpande effekten i förslaget äventyras.

De vill ha kakan och äta den.

Permalänk
Medlem

Vad fick dem att ändra sig? Någon höjdare inom EU eller någon NGO som ringt lite samtal och övertygat någon svensk politiker?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Det är ju inget som kommer kunna appliceras i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Statens kontroll över..medborgarna? Vad du äter till frukost? Till vilket syfte?

Jag skulle tro att det rör sig om "good intentions" i det här fallet mtp hur bra det verkar gå för Sverige varje gång jag laddar en svensk dagstidnings sida, nevertheless är det aldrig en bra sak att göra inskränkningar i vare sig grundläggande demokrati eller personlig integritet.

Staten? Tänk större. Vår regering har inte mycket att säga till. Ett gäng med nickedockor oavsett parti. Men men alla vill tydligen ha det som i Kina. Mao dödade vaddå? 50 miljoner officiellt? Japp, bra ramtid för barnen detta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vereus:

"Skurkarna" behöver inte hitta nya lösningar, allt de behöver göra är att låta bli att följa lagen, vilken de ju ändå bryter mot på betydligt allvarligare sätt, genom att använda mjukvara utan bakdörrar. Ingen kan hindra utvecklingen av sådan.

Precis, men går det igenom kommer t.ex. Signal försvinna, och man får hitta nya lösningar.

Skrivet av kaput:

Såklart. Kriminella är kriminella och skiter i att det blir kriminellt att omöjliggöra statens/EU:s insyn i ens privata kommunikation.

Det jag har svårast att förstå är hur precis samma människor som gång efter annan ojar sig om hoten mot demokratin, själva kan driva igenom ett så oerhört tydligt hot mot densamma?

Total brist av förståelse för vad beslutet faktiskt leder till, skulle jag gissa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

”Fria demokratiska västvärlden”.