Permalänk
Medlem

Tar du certifikat relaterade till ditt jobb borde du få tid avsatt för att plugga på arbetstid. Det är inte rimligt att lägga tiotals timmar i veckan av sin fritid gratis på att arbetsgivaren ska tjäna mer pengar. Man har rätt till ledighet för att vila upp sig enligt svensk arbetslagstiftning. Det är ju arbetsgivaren som tjänar på det genom att de kan sälja dina tjänster till fler kunder/ta ut högre timavgift för dig o.s.v. Seriösa arbetsgivare som satsar på sina anställda borde ha en timbank för utbildning som man kan välja att använda sig av samt givetvis betala certen.

Är det för din egen skull, t.ex. för att du vill söka ett bättre jobb får du helt enkelt plugga på fritiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

[...]för att mitt jobb ska få avtalet. [...]Det kan även vara att mitt jobb får superbra rabatt på produkter etc.

Det innebär fruktansvärt mycket pluggande och kämpande på arbetstid.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

[...]så blir det lite pengar att spara. Speciellt om mitt jobb ofta köper denna mjukvara till kunder.
[...]vafan tror de att man inte får utföra arbetsuppgifter på jobbet eller?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

T.ex. om ditt företag vill bli Guldpartner till Microsoft och få köpa billigare Microsoftlicenser så är det en drös certifikat som flera anställda behöver ta. [...] ett j-vla råpluggande utan dess like att ta dem på på arbetstid

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att ens jobb få rabatt inom detta program[...]

På frågan så har jag inte använt mina Microsoft certifikat för mer än jobbets Guldpartnerskap till Microsoft och sedan i CV.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

det är så fruktansvärt mycket pluggande på arbetstid Självklart inget tvång, men det ger en många fördelar för mig och min arbetsgivare. Bara det att direkt få snacka problem med utvecklare när resten får diskutera med firstline supporten gör att min arbetsgivare sparar utvecklartid.

Mina fetningar/omskrivningar. Min poäng är att det du har två problem här. Cert tar lång tid, är ofta onödiga och som konsult så tvingas man lägga massa onödig tid på dem. Där är nog de flesta med dig.

Men det är helt orimligt att du ser det som självklart att du ska göra det på fritiden. Vänd på hur du uttrycker dig. Du får inga rabatter och du får inga partnerskap. Det du gör drar in och sparar pengar åt din arbetsgivare, och det ska du belönas för.
Det låter som att du hyllar den asiatiska mentaliteten att det är okej att jobba 16 timmar om dagen (varav 8 obetalt) samtidigt som du säger att det är jobbigt och du inte vill göra det. Samtidigt sitter dina kollegor och kollar på dig och säger "Ja men han kör på fritiden så då måste ju jag.."

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Mina fetningar/omskrivningar. Min poäng är att det du har två problem här. Cert tar lång tid, är ofta onödiga och som konsult så tvingas man lägga massa onödig tid på dem. Där är nog de flesta med dig.

Men det är helt orimligt att du ser det som självklart att du ska göra det på fritiden. Vänd på hur du uttrycker dig. Du får inga rabatter och du får inga partnerskap. Det du gör drar in och sparar pengar åt din arbetsgivare, och det ska du belönas för.
Det låter som att du hyllar den asiatiska mentaliteten att det är okej att jobba 16 timmar om dagen (varav 8 obetalt) samtidigt som du säger att det är jobbigt och du inte vill göra det. Samtidigt sitter dina kollegor och kollar på dig och säger "Ja men han kör på fritiden så då måste ju jag.."

Jag instämmer, det var lite därför jag skapade tråden, då jag själv tycker det är idiotisk och undrar vad jag håller på med?
Dock certifikat är personanknuten, de följer med mig inte företaget. Det gör en själv mer värdefull.
Skulle man söka jobb någonstans och rekryteraren som ofta inte är så teknisk ser att man är en certifierad expert från t.ex. Microsoft/Apple/Cisco inom just det område de söker, så är det något som direkt gör dem uppmärksamma.

Problemet är tid. Det tar så fruktansvärt mycket tid att ta dessa certifikaten. Visst lär man sig en hel del när man pluggar, men man förlorar tid som man aldrig får tillbaka. (man blir äldre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag instämmer, det var lite därför jag skapade tråden, då jag själv tycker det är idiotisk och undrar vad jag håller på med?
Dock certifikat är personanknuten, de följer med mig inte företaget. Det gör en själv mer värdefull.
Skulle man söka jobb någonstans och rekryteraren som ofta inte är så teknisk ser att man är en certifierad expert från t.ex. Microsoft/Apple/Cisco inom just det område de söker, så är det något som direkt gör dem uppmärksamma.

Genom att ta cert skapar du mer värde åt företaget. För kunskapsbaserade företag är det de anställda som skapar/är värdet. Företagets värde är summan av de anställdas erfarenheter, kunskaper, certifieringar o.s.v. De kan använda certifieringarna i sin marknadsföring eller när de lämnar offerter/anbud, de kan sälja konsulttimmar dyrare o.s.v.

Sen om företaget inte lyckas behålla sina anställda utan de drar iväg till något bättre så fort de tagit tillräckligt många cert så är inte det ditt problem. Då är det företaget som behöver förbättra sin personalpolicy så de lyckas behålla kvalificerad arbetskraft och inte bara ses som en språngbräda till något bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dock certifikat är personanknuten, de följer med mig inte företaget. Det gör en själv mer värdefull.

Jo så är det, och jag har själv tagit cert på fritiden när jag t.ex. velat byta jobb. Men att du har en arbetsmiljö som, vad det låter, uppmanar dig att plugga många timmar till största delen på fritiden för att utföra ditt vanliga arbete är det något som är skevt.
Din arbetsgivare får ut mycket av dina cert och utan dig skulle de inte ha dem, se till att de ger dig betald tid för dem och om de inte ger det så får de väl förklara hur de ska hålla sina kundavtal.

Sen finns det ju de som prioriterar karriär över fritid och då kan man ju sitta och göra som du gör men eftersom du själv skriver att du inte vill så är det ju ett val du får göra. Är det värt att tjäna mer pengar om du inte hinner spendera dem för du sitter hemma varje kväll och certar?

Permalänk
Medlem

Är några år sen jag skrev ett cert och har inte förnyat dem.

Dock har vi order från chefen att plugga på arbetstid, vi ska avsätta flera timmar per vecka på jobbet till studier (vi har betalda plattformar)

Budget för cert, cons och föreläsningar är på väg. Plus vi får åka på saker på arbetstid.

Fick jag inte plugga på jobbet så skulle jag lägga en del fritid på det och sen hitta nytt jobb där jag får göra det på jobbet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Problemet är att certifikat inte är allt, bara för att du har ett certifikat så betyder det inte att du vet best practice eller har hands on erfarenhet.
Jobbar man med sakerna så är det ofta enkelt att ta certen, dvs det blir minimalt med studie. Det är ofta folk som har råpluggat cert utan hands on erfarenhet kommer ut och det visar sig att personen inte alls är så duktig som man tror.
När man söker jobb / uppdrag så har man oftast ett CV med genomförda uppdrag etc. Sen är det ju en fördel om du har cert och uppdrag i bagaget.

Enligt mig är det bättre att fokusera på att få erfarenhet och ett CV.

Har gjort diverse certifieringar för sophos, vmware, clavister, veeam osvosv UNDER ARBETSTID. Har jag ett jobb så ska dom stå för utbildningskostnader och det ska ske under arbetstid i huvudsak.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Har gjort diverse certifieringar för sophos, vmware, clavister, veeam osvosv UNDER ARBETSTID. Har jag ett jobb så ska dom stå för utbildningskostnader och det ska ske under arbetstid i huvudsak.

Jag håller med dig!

Permalänk
Medlem

Kan svara för egen del att det är olika beroende på arbetsgivare, tidigare hade jag en som gav en viss ersättning (X000kr) ifall man tog certifikat utan att plugga på arbetstid, pluggade man på arbetstid fick man inte ta del av det alla certifieringar betalades dock.

Det har resulterat i att jag besitter 10+ Microsoft certifieringar.

Där jag är nu så får jag avgöra hur jag vill göra, gör jag det på arbetstid kan jag inte debitera och då förlorar jag inkomst.

Permalänk
Skrivet av muut:

Kan svara för egen del att det är olika beroende på arbetsgivare, tidigare hade jag en som gav en viss ersättning (X000kr) ifall man tog certifikat utan att plugga på arbetstid, pluggade man på arbetstid fick man inte ta del av det alla certifieringar betalades dock.

Det har resulterat i att jag besitter 10+ Microsoft certifieringar.

Där jag är nu så får jag avgöra hur jag vill göra, gör jag det på arbetstid kan jag inte debitera och då förlorar jag inkomst.

Ja det finns lite variation på hur det kan fungera.. Jag tror de flesta arbetsgivare bjuder på lite tid.
Men om man från ett område går från att vara en totalt nybörjare till att vilja ha ett certifikat där det står att man är expert på området. Så oavsett hur man pluggar, man skippar det praktiska, enbart fokus på att klara certifikatet och fortfarande egentligen kommer att vara en nybörjare på området. Så är det fruktansvärt många timmar som de flesta behöver plugga. (typ varje helg i ett halvår)
Och sedan kommer arbetsgivare och är bussig och säger, du kan lägga 8h på studier samt betalt prov + tiden du skriver. Där 8h studier typ endast räcker för att ta fram material(böcker, filmer, annat) som man behöver studera.

Något som jag vill påstå är ett problem i samhället är att folk idag inom IT till stor del byter jobb för att få högre lön, det behöver inte alls vara så de vantrivs på något sätt. Det finns andra saker som också påverkar att folk vill byta, folk är idag inte lika trogna.

I vilket fall i min bransch så vill inte företag alls betala utbildning för folk som sedan snabbt kan byta arbetsgivare, jag har haft flera bekanta som precis efter en lång utbildning har bytt jobb. Så det där lägg 2 veckor studier på något, glöm det inom det område jag arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det finns lite variation på hur det kan fungera.. Jag tror de flesta arbetsgivare bjuder på lite tid.
Men om man från ett område går från att vara en totalt nybörjare till att vilja ha ett certifikat där det står att man är expert på området. Så oavsett hur man pluggar, man skippar det praktiska, enbart fokus på att klara certifikatet och fortfarande egentligen kommer att vara en nybörjare på området. Så är det fruktansvärt många timmar som de flesta behöver plugga. (typ varje helg i ett halvår)
Och sedan kommer arbetsgivare och är bussig och säger, du kan lägga 8h på studier samt betalt prov + tiden du skriver. Där 8h studier typ endast räcker för att ta fram material(böcker, filmer, annat) som man behöver studera.

Något som jag vill påstå är ett problem i samhället är att folk idag inom IT till stor del byter jobb för att få högre lön, det behöver inte alls vara så de vantrivs på något sätt. Det finns andra saker som också påverkar att folk vill byta, folk är idag inte lika trogna.

I vilket fall i min bransch så vill inte företag alls betala utbildning för folk som sedan snabbt kan byta arbetsgivare, jag har haft flera bekanta som precis efter en lång utbildning har bytt jobb. Så det där lägg 2 veckor studier på något, glöm det inom det område jag arbetar.

Vad är det för certifikat du tittar på som kräver sån enorm tid?

Flesta läser man ju på en helg eller så (eller 1-2 arbetsdagar).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Vad är det för certifikat du tittar på som kräver sån enorm tid?

Flesta läser man ju på en helg eller så (eller 1-2 arbetsdagar).

Certifikat på områden som man bara är inne och pillar på. Hur lång tid tar det t.ex en helt vanlig systemuvecklare att fixa Ciscos CCNA och CCNP?
En person jobbar som nätverksteckniker kanske fixar dem på en helg. Det finns hur många exempel som helst, där man har basik kunskapar.
Ser man på utbildningsmaterial och internet så är det många nybörjare som lär sig område genom att plugga på certifikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Certifikat på områden som man bara är inne och pillar på. Hur lång tid tar det t.ex en helt vanlig systemuvecklare att fixa Ciscos CCNA och CCNP?
En person jobbar som nätverksteckniker kanske fixar dem på en helg. Det finns hur många exempel som helst, där man har basik kunskapar.
Ser man på utbildningsmaterial och internet så är det många nybörjare som lär sig område genom att plugga på certifikat.

Ah du menar för folk som inte kan något alls. Känns ju dock inte relevant till dina tidigare frågeställningar? Kan man inget alls så lär ju jobbet inte kräva att man pluggar på det?

Troligen längre än en helg då. Kanske en vecka/två helger då. Smartare är ju dock att plugga typ 2h om dagen.

Helt klart många nybörjare som pluggar saker, men det är ju folk som ofta inte får/kan läsa på jobb eller skola och vill byta bransch.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ah du menar för folk som inte kan något alls. Känns ju dock inte relevant till dina tidigare frågeställningar? Kan man inget alls så lär ju jobbet inte kräva att man pluggar på det?

Troligen längre än en helg då. Kanske en vecka/två helger då. Smartare är ju dock att plugga typ 2h om dagen.

Helt klart många nybörjare som pluggar saker, men det är ju folk som ofta inte får/kan läsa på jobb eller skola och vill byta bransch.

En systemutvecklare kan en hel om nätverk. Dock inte på den nivån som certifikat är inom. På samma sätt är en systemutvecklare inte helt oinsatt i databaser, men steget till certs inom databasadminstratörer etc är högre än så..

Permalänk

Vi har inga krav på oss att ta certifieringar men vi har 2 möjligheter att göra det på.

1. Ta det på arbetstid när vi inte debiterar kund.
2. Ta det på fritiden och få en "certbonus", tror det är några tusenlappar man får.

Det har varit direkt avgörande i ett fall, utöver det så väger erfarenheten tyngre.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En systemutvecklare kan en hel om nätverk. Dock inte på den nivån som certifikat är inom. På samma sätt är en systemutvecklare inte helt oinsatt i databaser, men steget till certs inom detta är högre än så..

Flesta systemutvecklare jag träffat kan inget alls om nätverk så håller inte med.

Men oavsett, kräver jobbet att man ska kunna så läser man på arbetstid. Vill man själv utvecklas eller byta karriär så läser man troligen hemma.

Själv läser jag bara certs inom spår jag jobbar eller vill jobba med.

Så har t.ex läst CISSP, CASP+, CySA+, Pentest+, CEH, ITIL mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är då nyfiken på hur ni andra gör? Struntar ni i att ta dessa certifikat för saker som ni egentligen inte jobbar med? Jag sitter nu själv och råpluggar varenda helg för att klara fler certifikat, sedan tittar jag ut genom mitt fönster ser jag grannar med vanliga jobb festar och man undrar vad man valde för yrke?

Jag har satt ner foten och säger numera att jag gör det jag behöver göra inom lärande på arbetstid.
Jag brukar ställa motfrågan om folk tror att revisorer/ekonomer sitter och pluggar dom nya skatte-/momsreglerna på fritid? Jag har iaf aldrig stött på någon sån som gör det.

Dock så gör jag inga certifieringar över huvud taget, har främst gått som anställd och då har man från arbetsgivarens sida inte velat lägga pengarna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så har t.ex läst CISSP, CASP+, CySA+, Pentest+, CEH, ITIL mm.

Imponerade certs. Men har inte flertalet av dessa certs fleråriga krav i yrket, eller kanske bara är rekommendationer? Om jag minns ditt inlägg i lönetråden rätt så hade 2 två år i yrket.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det finns lite variation på hur det kan fungera.. Jag tror de flesta arbetsgivare bjuder på lite tid.
Men om man från ett område går från att vara en totalt nybörjare till att vilja ha ett certifikat där det står att man är expert på området. Så oavsett hur man pluggar, man skippar det praktiska, enbart fokus på att klara certifikatet och fortfarande egentligen kommer att vara en nybörjare på området. Så är det fruktansvärt många timmar som de flesta behöver plugga. (typ varje helg i ett halvår)
Och sedan kommer arbetsgivare och är bussig och säger, du kan lägga 8h på studier samt betalt prov + tiden du skriver. Där 8h studier typ endast räcker för att ta fram material(böcker, filmer, annat) som man behöver studera.

Något som jag vill påstå är ett problem i samhället är att folk idag inom IT till stor del byter jobb för att få högre lön, det behöver inte alls vara så de vantrivs på något sätt. Det finns andra saker som också påverkar att folk vill byta, folk är idag inte lika trogna.

I vilket fall i min bransch så vill inte företag alls betala utbildning för folk som sedan snabbt kan byta arbetsgivare, jag har haft flera bekanta som precis efter en lång utbildning har bytt jobb. Så det där lägg 2 veckor studier på något, glöm det inom det område jag arbetar.

Ja, det är ju såklart sant att det kommer att ta många timmars pluggande ifall man vill gå från att vara helt grön som du säger och ta ett expert level certifikat vilket i sig är ganska dumt, finns ju dock vissa konsultbolag som trycker ner det i halsen på en som andra har kommenterat. Där jag var tidigare var det så att om man inte hade uppdrag så förväntades man att man utvecklade sig genom att studera på den arbetstiden istället, fanns alltid några (2-3) st som inte hade uppdrag och det är ju nyttigt både för den anställda och bolag ifall de då kan utveckla sig under arbetstiden.

Ja så är det ju, det är enkelt att byta om man har viss kompetens. Rekryterare hör ju av sig till höger och vänster och alla lovar guld och gröna skogar samt att den ena ger betydligt mer betalt än vad den tidigare gjorde, vi har kommit till ett läge där "headhunting" sker i alla plan då det är otroligt lätt för rekryterare att hitta det dom söker via t.ex LinkedIn.

Det blir ju lite av ett moment 22 om företag inte vill betala någon utbildning alls för de är rädda att man slutar bara för en utbildning, skulle jag som ett företag i den branschen se att alla hade den mentaliteten så skulle jag då locka nya medarbetare med att de får utbildning och locka nya medarbetare på det sättet, finns oftast personer som vill utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Imponerade certs. Men har inte flertalet av dessa certs fleråriga krav i yrket, eller kanske bara är rekommendationer? Om jag minns ditt inlägg i lönetråden rätt så hade 2 två år i yrket.

Läst och inne ha cert är ju inte samma sak, går att läsa många cert utan att skriva någon prov. CISSP har ju t.ex krav på 5+ år arbetstid inom någon av deras områden plus att det är en årlig kostnad.

Permalänk

Inför första jobbet tog jag några cert, dock är dom ju menlösa idag. Men arbetsgivaren visste ju också att dessa är tämligen menlösa.

Men när man jobbat som ms partner har dom som vissa säger tämligen höga krav på att för olika saker. Att få sälja några produkter. sätta någon inner Circle stämpel osv (även om dom har avskaffat gold har dom indirekt stoppat dit nya saker).
Men då är det på arbetstid som det ska sittas.

Har du ett jobb så fokusera på livet istället är mitt jobb. Vill jobbet inte hjälpa till med löpande utbildning så byt jobb.
Erfarenhet är fortfarande tungt i jobb-sökande.

Det där med att köra på egen hand är till nackdel för många i it-branschen. Förr i tiden så räknades det allmänt att "nördar" satt hemma på kvällarna och pluggade och dom slapp stå för utbildning, vilket på sikt ledde till att många brände ut sig totalt. Numera ska en vettig arbetsgivare ha avsatt för fortbildning i någon grad. Och där får vi sammarbeta för att det ska bli så.

MEN... söker du dig utomlands så är många länder cert-älskare.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Läst och inne ha cert är ju inte samma sak, går att läsa många cert utan att skriva någon prov. CISSP har ju t.ex krav på 5+ år arbetstid inom någon av deras områden plus att det är en årlig kostnad.

Ah, ja, tänkte väl. Missade att det var endast läst som gällde.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Imponerade certs. Men har inte flertalet av dessa certs fleråriga krav i yrket, eller kanske bara är rekommendationer? Om jag minns ditt inlägg i lönetråden rätt så hade 2 två år i yrket.

Skrivet av muut:

Läst och inne ha cert är ju inte samma sak, går att läsa många cert utan att skriva någon prov. CISSP har ju t.ex krav på 5+ år arbetstid inom någon av deras områden plus att det är en årlig kostnad.

Stämmer väl, har inte skrivit riktiga prov för att få certifikaten. Inte haft budget för att skriva proven, fan CompTIA tar ju ~5k per prov nu. Men när nya jobbet får fram budget så blir det att börja ta proven

Gjort prov/labbar på mindre officiella plattformar så har inte bara lästa infon men saknar diplomen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.