Hur viktig är radiatorstorleken på AIO-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Intressant test, även om jag absolut inte litar på AIO lösningar. Har haft 100% s.k "failure rate" på dessa, pumpen ger upp efter ett par år och så är kylaren elektronikskrot.

Som jämförelse har jag aldrig någonsin råkat ut för att en luftkylare spontant skulle begå sudoku, dom håller år ut och år in.

Hur många varianter har du prövat?
Och vilka märken?
Hur har du monterat det?
För jag var all out luft förr tills jag en dag prövade aio och den är inne på sitt tredje eller fjärde år nu och inga som helst problem.
Det är en NZXT X73 360MM , kyler min 9900k @ 5.0ghz utan prob

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Nä, men det är en meningslös jämförelse. En 360 behöver inte gå på fullt snurr för att leverera vad en 240mm gör på fullt snurr.

Det vore intressant med en artikel om hur man skapar fläktkurva för en AIO. Där steg 1 är att använda en temperatursensor.

Verkar inte skilja allt för mycket enligt artikeln. Tror flaskhalsen ligger i blocket inte i radiatorn när det hettar till.

Permalänk
Medlem

Jag använder 2st 420mm radiatorer. Större än 2st 480mm, och flyttar mer luft än 120mm fläktarna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant också att jämföra med ljudnivån i maxläget som ju körs för fläktarna.
En anledning till att det sitter en nh-d15 i mitt chassie är ljudnivån. Om man får den högre kylprestandan i AIO till priset av högre ljud så är det en avvägning man bör väga in.

Permalänk
Medlem

Brukar gilla AIO för att det är såpass overkill kylning så man kan oftast ha fläktarna på oerhört låg RPM. Men gäller o hitta en modell där pumpen ej hörs mycket också.

Hade sist en arctic II 280mm o den kylde fasligt bra och var knäpptyst.

Dock lite smånojjig över eventuellt läckage ibland så gick tillbaka till luft för stunden då ak620 var riktigt snygg.

Intressant test, hade varit kul o ha med 280mm då de flesta brukar nog gå 240 vs 280, då 360mm kräver mycket större chassi eller endast plats frammonterat

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Barsk66:

Hade varit intressant också att jämföra med ljudnivån i maxläget som ju körs för fläktarna.
En anledning till att det sitter en nh-d15 i mitt chassie är ljudnivån. Om man får den högre kylprestandan i AIO till priset av högre ljud så är det en avvägning man bör väga in.

Det hade det absolut varit.
Just kylartester är något jag vill göra med av och kommer försöka staka ut en vettig metodik framgent som jag nämnde i testet med Cooler Masters stora luftkylare.
Hoppas att jag kommer kunna ta mig tiden att jämföra olika AIO:er och luftkylare i rena produkttester men då givetvis också med ett fokus på hur de presterar vid samma ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Kör en Artic Freezer II 360mm nu och den kyler betydligt bättre än min Noctua NH-U12s som jag körde tidigare.

Men inte nog med att cpu:n går svalare, jag vann runt 5C på GPU-temp med.
Hobbyanalysen säger mig att det beror på att radiatorns fläktar bidrar till mer flöde genom chassit, men öven att det blev väldigt luftigt runt GPU:n när man endast har ett vattenblock ovan.

Så det blev en win-win. Kommer absolut köra AIO fortsättningsvis.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se skillnaden mellan push och push and pull (en fläkt vs två fläktar på 120mm etc). Noctua har ju dubbla fläktar så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade också varit intresserad av jämförelsen 240 vs 280 både ljudmässigt och temps.

Nu när dessa blir vanligare i itx chassin

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nöjd med min 280. För mitt scenario så skulle inte mindre funka. Kanske en 360 då men blir ju i princip samma fast med 120mm-fläktar som låter mer än 140mm-diton.

Har du jämfört denna mot en 240 mm i temp och ljudnivå i samma chassi med samma förutsättningar?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hade varit kul att se skillnaden mellan push och push and pull (en fläkt vs två fläktar på 120mm etc). Noctua har ju dubbla fläktar så...

Push+pull brukar kyla cirka 50% bättre än push/pull.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Brukar alltid köpa överdimensionerade AIO för att hålla nere både temperatur samt ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Kan inte förneka att jag varit frestad av Aio p.g.a möjligheten att sänka tempen 5-6 grader mot min Noctua NH-U14S, men det är svårt att motivera mig själv att göra mig av med något som fungerar redan utmärkt, ingen risk för mina andra komponenter, välinvesterade 700kr 2015, har suttit på en 4690k, sen 3700x och nu på 5900x.👌

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Push+pull brukar kyla cirka 50% bättre än push/pull.

Det var det jag menade. Lite luddigt skrivet kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Största begränsningen ligger nog tyvärr i termiska överföringen från ihs till kylplattan på pumpen.

Kör en 420 AIO till min överklockade 12900KS. Blev knappt någon skillnad från 280 till 420, samma märke och modellserie.
När jag lappade båda ytorna och satte dit en contact frame så sänktes tempen med 10 grader.
De e för liten kontaktyta för att överföra 300+ watt värmeenergi

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kör en Artic Freezer II 360mm nu och den kyler betydligt bättre än min Noctua NH-U12s som jag körde tidigare.

Men inte nog med att cpu:n går svalare, jag vann runt 5C på GPU-temp med.
Hobbyanalysen säger mig att det beror på att radiatorns fläktar bidrar till mer flöde genom chassit, men öven att det blev väldigt luftigt runt GPU:n när man endast har ett vattenblock ovan.

Så det blev en win-win. Kommer absolut köra AIO fortsättningsvis.

Kör med en likadan AIO...blev ett givet köp efter Gamers Nexus tester på Youtube

Otroligt nöjd!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av NodCommander:

Intressant test, även om jag absolut inte litar på AIO lösningar. Har haft 100% s.k "failure rate" på dessa, pumpen ger upp efter ett par år och så är kylaren elektronikskrot.

Som jämförelse har jag aldrig någonsin råkat ut för att en luftkylare spontant skulle begå sudoku, dom håller år ut och år in.

Spännnade. Har 100% s.k "success rate" på alla mina AIO som gått 6+ år utan minsta problem och aldrig haft en fallerande pump.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Spännnade. Har 100% s.k "success rate" på alla mina AIO som gått 6+ år utan minsta problem och aldrig haft en fallerande pump.

Av de 2 jag monterat själv har dem fungerat utan problem tills jag bytt.

Den enda aion som dött var en komplett pc från när jag var 13 år där aion dog år 7... Dock lätt den för j***igt med pumparna uppåt...

Detta med hög fallerande aio % måste bero på hur man installerar dem och om man kör datorn på väldigt hög vatten temp så plasten föråldras snabbare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Intressant test
Jag saknar dock temp på vattnet i loopen, något som kan vara av intresse när man försöker klura ut hur mycket radiator som behövs. Lite överkurs kanske, men vore ju intressant att veta. Mängden värme som kan överföras till luften beror ju mycket på temperatur delta mellan luft och radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant test
Jag saknar dock temp på vattnet i loopen, något som kan vara av intresse när man försöker klura ut hur mycket radiator som behövs. Lite överkurs kanske, men vore ju intressant att veta. Mängden värme som kan överföras till luften beror ju mycket på temperatur delta mellan luft och radiator.

Går det ens att mäta på aio?
*utan modifiering av aio

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Går det ens att mäta på aio?
*utan modifiering av aio

Beror på AIO, Corsair har bland annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Push+pull brukar kyla cirka 50% bättre än push/pull.

Är detta någonting du själv har testat? -Alternativt, vart har du läst det någonstans?
När jag testade för ett antal år sen vill jag minnas att jag knappt märkte någon skillnad alls och därför plockade bort 3 av 6 fläktar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se en jämförelse med en Arctic Freezer också

Permalänk
Medlem

Hur stor påverkan skulle det vara att ha radiatorn utanför chassit? Senast jag körde an aio (Corsair H50) moddade jag mitt Lian Li PC-60F där taket gick att ta av. Sågade med Dremel två jack ner till hålen för extern vattenkylning och kunde montera radiatorn utanför utan att ta av några slangar. Hade en Phenom II 940 så inget monster. Minns ingen temp men tror den blev lite tystare. Var mitt mål då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se ett test med deliddad processor. Tror skillnaderna blir större vid högt effektuttag.

Kör 360mm EK-AIO med push-pull och det känns som överföringen mellan kärna och värmespridare är en väldigt begränsande faktor.

Permalänk
Medlem

Köpte en (NZXT?) 360mm AIO kylare som jag slängde Noctua fläktar på. Mitt primära mål var att ha knäpptyst dator, vilket jag mer eller mindre uppnådde också

Permalänk
Medlem

Hade jag varit grabb igen hade jag skaffat mig en 25 eller 50 liters behållare och ställt i kallaste delen av rummet och haft den som reservoar. Någon duktig högskolare borde kunna räkna ut hur lång tid 100 liter vatten tar att stiga från 20 rumsgrader till vi säger 80 grader.

Ska man köra en lång spelsession kan man bara tömma ut den och fylla på med nytt 8 gradigt kranvatten medan man ändå tar en bajspaus.

Jag spenderade en förmögenhet på vattenkylning men fick bäst effekt av att ställa datorn i fönstret och dra ner rullgardinen.

felstavning
Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Som andra är inne på, det hade varit intressant att se ett test för normaliserad ljudnivå också. Att testa rå-prestanda är väl intressant i sig men inte jätterelevant vid normalt användande. Ja, eller CP:2077 Phantom Liberty kanske är undantaget här.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Hade jag varit grabb igen hade jag skaffat mig en 25 eller 50 liters behållare och ställt i kallaste delen av rummet och haft den som reservoar. Någon duktig högskolare borde kunna räkna ut hur lång tid 100 liter vatten tar att stiga från 20 rumsgrader till vi säger 80 grader.

Ska man köra en lång spelsession kan man bara tömma ut den och fylla på med nytt 8 gradigt kranvatten medan man ändå tar en bajspaus.

Jag spenderade en förmögenhet på vattenkylning men fick bäst effekt av att ställa datorn i fönstret och dra ner rullgardinen.

100 liter 60 grader ökning ->
4.2KJ per grad per liter för vatten ->
25.2MJ = 7kWh

ca 17h speltid om datorn drar 400W
Men det blir längre än så för vattnet kyls av omkringliggande luft också

Permalänk
Medlem

Kan bara skriva att jag är mer än nöjd med min 360mm-modell men det går alltid att få det bättre och en vacker dag så blir det nog tre Noctua 120mm fläktar.
Mvh paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.