Hur viktig är radiatorstorleken på AIO-kylare?

Permalänk
Melding Plague

Hur viktig är radiatorstorleken på AIO-kylare?

Testlabbet undersöker hur mycket temperaturen och prestandan för processorn påverkas av tre olika stora radiatorer hos AIO-kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Allt annat oaktat lär en 360mm vara tystare än en 240mm då fläktarna behöver rotera långsammare.

Permalänk
Snusfri

Kör med en EK-AIO Basic 360 till min 13900K och nöjd med den.
Måste dock ta tag i att styra upp inställningar i BIOS för min CPU något tag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Allt annat oaktat lär en 360mm vara tystare än en 240mm då fläktarna behöver rotera långsammare.

Inte på fullt snurr dock.

Kul test f.ö tack! Kör med 280mm vilket jag tror är mest optimalt ljud/prestanda.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul test att läsa, vore kul om ni kunde göra något liknande med ett gäng kylare.
Så vi får en egen prestanda index över kylare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Inte på fullt snurr dock.

Kul test f.ö tack! Kör med 280mm vilket jag tror är mest optimalt ljud/prestanda.

Nä, men det är en meningslös jämförelse. En 360 behöver inte gå på fullt snurr för att leverera vad en 240mm gör på fullt snurr.

Det vore intressant med en artikel om hur man skapar fläktkurva för en AIO. Där steg 1 är att använda en temperatursensor.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sweborn:

Nä, men det är en meningslös jämförelse. En 360 behöver inte gå på fullt snurr för att leverera vad en 240mm gör på fullt snurr.

Det vore intressant med en artikel om hur man skapar fläktkurva för en AIO. Där steg 1 är att använda en temperatursensor.

Att kalla den för meningslös är att ta i, men att resultaten blir mer åt det akademiska hållet snarare än helt praktiska kan jag hålla med om – men det var också syftet när vi stakade ut testet.

De flesta testerna man ser på AIO-kylare är rena recensioner där parametrarna ändras väldigt mycket mellan de jämförda modellerna sett till varvtal på fläktarna och design på vattenblock etc.

Därför tyckte vi att det var en kul och intressant grej att kika på hur den maximala kylförmågan ändras när endast radiatorstorleken och en ytterligare fläkt växlas in på i övrigt identiska AIO-modeller.

Permalänk
Avstängd

Bra test som visar lite på att om man ska köra vattenkylning så är det inte lönt att köpa på sig något billigt och halvhjärtat försök till konstruktion utan om man ändå ska göra sig besväret så satsa ordentligt.

"Ett fall där processorn vill dra mer än 300 W är dock utanför det vi skulle kalla för ett normalt scenario för de allra flesta."

Effekt utvecklas, det "dras" inte. Det kommer att ingå i framtida utbildningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Att kalla den för meningslös är att ta i, men att resultaten blir mer åt det akademiska hållet snarare än helt praktiska kan jag hålla med om – men det var också syftet när vi stakade ut testet.

De flesta testerna man ser på AIO-kylare är rena recensioner där parametrarna ändras väldigt mycket mellan de jämförda modellerna sett till varvtal på fläktarna och design på vattenblock etc.

Därför tyckte vi att det var en kul och intressant grej att kika på hur den maximala kylförmågan ändras när endast radiatorstorleken och en ytterligare fläkt växlas in på i övrigt identiska AIO-modeller.

Ja, akademiskt intresse var en bättre beskrivning.

Som jag nämnde ovan, gör gärna en genomgång hur man använder en tempereratursensor för att mäta vattentemperaturen och använda den insignalen för att reglera AIO:n. Och jämföra med andra alternativ. Många kör nog default styrning efter CPU-temp vilket idag ger fläktar som går upp och ned.

Permalänk
Medlem

"Utan att ha gjort några kvantifierbara ljudmätningar är dock den subjektiva upplevelsen att 240 mm-modellen är en gnutta mindre högljudd än 360 mm-modellen – även vid fullt snurr. "

Dock bör väl rimligen 360mm-modellen under NORMALBRUK vara tystare än 240mm-modellen då fläktarna bör kunna lägga sig på lägre RPM för samma kyleffekt?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

"Utan att ha gjort några kvantifierbara ljudmätningar är dock den subjektiva upplevelsen att 240 mm-modellen är en gnutta mindre högljudd än 360 mm-modellen – även vid fullt snurr. "

Tirde dock inte 360 modellen under NORMALBRUK vara tystare än 240mm-modellen då fläktarna rimligen bör kunna lägga sig på lägre RPM för samma kyleffekt?

De går ju på 100%, 3 fläktar ger väl lite högre ljud

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De går ju på 100%, 3 fläktar ger väl lite högre ljud

I detta test ja, men när under normalt bruk gasar du på till 100%? Är ju inte precis vanligt scenario med 100% load på alla kärnor utan syntetisk testning.

Tre fläktar på säg 55% bör låta mindre än två fläktar på exempelvis 70%.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Intressant test, även om jag absolut inte litar på AIO lösningar. Har haft 100% s.k "failure rate" på dessa, pumpen ger upp efter ett par år och så är kylaren elektronikskrot.

Som jämförelse har jag aldrig någonsin råkat ut för att en luftkylare spontant skulle begå sudoku, dom håller år ut och år in.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dags för extern radiator vad det verkar. 🤔 ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

"Utan att ha gjort några kvantifierbara ljudmätningar är dock den subjektiva upplevelsen att 240 mm-modellen är en gnutta mindre högljudd än 360 mm-modellen – även vid fullt snurr. "

Dock bör väl rimligen 360mm-modellen under NORMALBRUK vara tystare än 240mm-modellen då fläktarna bör kunna lägga sig på lägre RPM för samma kyleffekt?

Se diskussionen precis här ovan med sweborn.
Det är väl samma fråga?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Se diskussionen precis här ovan med sweborn.
Det är väl samma fråga?

Tack, ska läsa.

Hade dock varit intressant med en 280 i testet också.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

I detta test ja, men när under normalt bruk gasar du på till 100%? Är ju inte precis vanligt scenario med 100% load på alla kärnor utan syntetisk testning.

Tre fläktar på säg 55% bör låta mindre än två fläktar på exempelvis 70%.

Självklart men i detta test är ju inte det relevant.

För spelande fungerar 360 och 240 lika bra då man sällan ligger över 100W ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

har 15 fläktar på min radiator 3x5 120mm fläktar & 3 pumpar så inte Aio lösning direkt. men då kyler jag även grafikkort & 1 ssd & 4 hd ,detta kyler även jobbdator så 2 datorer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ojoj, för ett tag sedan var man i en liknande tråd och då blev det hektiskt stämning mellan luft-AIO. Som alltid kört luft och aldrig vatten (vare sig aio eller custom) och påstod aio är bättre visar det sig att antagandet inte var gripet helt från luften...

Permalänk
Medlem

Intressant läsning med tanke på att jag nyligen köpte just 360 versionen (utan RGB) från Inets Dubbelklick. Lite besviken att det vart en överraskande liten skillnad mellan 240 och 360, men kan ändå inte klaga på prestandan och ljudnivån med 3x NF-A12x25 fläktar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Spelar ingen roll vad ni säger.
Min sambo påminner mig ofta om att storleken inte har någon betydelse 😂

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det här bekräftar min tumregel att 120/140mm AIO är inte värt besväret över en luftkylare, ska man ha vattenkylning ska det vara minst 240mm.
280mm är oftast bättre än en 240 eller 360 då större fläktar ger dovare ljud, men även tjockleken på radiatorn spelar roll och såklart hur effektivt man skeppar runt vattnet i radiatorn för att kyla det så bra som möjligt.

Det vore intressant att se hur en 160-200mm AIO med 1st fläkt, skulle prestera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning mer såna tester, kört luft mer eller mindre hela min dator uppväxt vilket blivit ett tag nu men testade på en corsair 240 först vilket var helt ok men mycke vill ha mer så en Alphacool Eisbaer Aurora 420mm blev det med möjlighet att lägga till radiatorer samt byta pump mm vilket funkar bra med ryzen 5900x tyst kyler bra MEN kräver extra stor låda då 420 inte passar i de flesta som är riktigt synd.
Kommer inte gå tillbaka till luft än på ett tag iaf

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Nöjd med min 280. För mitt scenario så skulle inte mindre funka. Kanske en 360 då men blir ju i princip samma fast med 120mm-fläktar som låter mer än 140mm-diton.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Allt annat oaktat lär en 360mm vara tystare än en 240mm då fläktarna behöver rotera långsammare.

Beror på konfigurationen i sig, har 360 versionen mindre kvalitativa fläktar än 240 modellen, så kan den låta betydligt mer.

Generellt sett så behöver det nödvändigtvis inte vara så stor skillnad på det hela, är flera aspekter som spelar in; vilken typ av CPU som körs, vilket typ av AIO och fläktar som används etc exempelvis

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

I detta test ja, men när under normalt bruk gasar du på till 100%? Är ju inte precis vanligt scenario med 100% load på alla kärnor utan syntetisk testning.

Tre fläktar på säg 55% bör låta mindre än två fläktar på exempelvis 70%.

Hr testat en hel del fläktar genom åren. För tillfället har jag SilentWings 3, Noctua samt Asus TUF. Alla dom är i stort sett ljudlösa upp till 70%. Svagt hummande vid 75 och klart hörbara vid 80.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med ett liknande test men normaliserat för ljudnivå och se vem som vinner

Permalänk
Medlem

Låter som att man slår i en vägg vid värmeöverföringen från kärnor via IHS till coldplate här, snarare än radiatorns kapacitet, om en 240 presterar likvärdigt än 360. Bevisligen är ju inte ens en 360 tillräcklig när processorn kör utan begränsningar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara intressant med ett liknande test men normaliserat för ljudnivå och se vem som vinner

Se Gamers Nexus, de brukar testa vid samma db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Låter som att man slår i en vägg vid värmeöverföringen från kärnor via IHS till coldplate här, snarare än radiatorns kapacitet, om en 240 presterar likvärdigt än 360. Bevisligen är ju inte ens en 360 tillräcklig när processorn kör utan begränsningar

En sak där jag funderade på. Använder 240 och 360 samma pump/slangar? Isf kanske det är där begränsningen sitter. Vad hjälper det om radiatorn/fläktar är större om de inte får mer varmvatten att jobba med.