Permalänk
Medlem

77" OLED för gaming

Jag har idag en 85" Samsung QLED från 2021 som tyvärr fick sig en smäll och har gått sönder.

Den gamla TV'n var bra men denna gången skulle jag vilja ha OLED för bättre svärta. Jag inser dock att liknande storlek är ekonomiskt ohållbart så runt 77" verkar vettigare.

Vad är det bästa jag kan hitta efter dessa förutsättningar:

- Budget: 35-40k
- Storlek: Runt 77"
- Står i ett mörkt rum utan fönster och reflektioner
- Används främst för gaming (Xbox series x samt Playstation 5)
- Apple TV till övrigt så OS spelar ingen större roll för mig

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2223000/lg-77-oled77c35-evo-4k-sm...

Har en själv fast i 55" och är riktigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

https://www.inet.se/produkt/2223000/lg-77-oled77c35-evo-4k-sm...

Har en själv fast i 55" och är riktigt nöjd med en!

Tack! Just exakt den där, t.o.m från Inet var faktiskt exakt vad jag tittade på spontant. Är det fortfarande den som gäller eller finns det risk för fler prisdumpar eller nya modeller eller liknande just nu?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Tack! Just exakt den där, t.o.m från Inet var faktiskt exakt vad jag tittade på spontant. Är det fortfarande den som gäller eller finns det risk för fler prisdumpar eller nya modeller eller liknande just nu?

Oled77C3 lär "prisdumpas" runt black friday och hamna runt ca ~25k eller strax under om den följer samma prismönster som förgående modeller, dvs. Oled77c2/c1.

Elgiganten Barkarby körde någon nyinvigning av sin TV-avdelning i augusti och hade specifikt denna modell för 19 990 under en vecka eller så. Men det kanske är lite väl optimistiskt att hoppas på 20k, 25k är däremot nog inte omöjligt som sagt.

Har du inte bråttom (vilket du kanske har med tanke på din nuvarande TV:s skick...) så hade jag väntat in en rea.
Via Benify kunde man få 77C3 för 25k i augusti.

#20166186

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Jag har idag en 85" Samsung QLED från 2021 som tyvärr fick sig en smäll och har gått sönder.

Den gamla TV'n var bra men denna gången skulle jag vilja ha OLED för bättre svärta. Jag inser dock att liknande storlek är ekonomiskt ohållbart så runt 77" verkar vettigare.

Vad är det bästa jag kan hitta efter dessa förutsättningar:

- Budget: 35-40k
- Storlek: Runt 77"
- Står i ett mörkt rum utan fönster och reflektioner
- Används främst för gaming (Xbox series x samt Playstation 5)
- Apple TV till övrigt så OS spelar ingen större roll för mig

Om det primära syftet är gaming, är det verkligen OLED du vill ha då?
Jag hade en LG OLED C7, som jag primärt kollar film och serier på, men lite gaming också. Där har jag upptäckt några mindre inbränningar som syns mot vissa bakgrunder. Nu har jag skaffat en ny Samsung 77" OLED, men det är just för att inte primärt game:ar. Om det däremot vore det primära så hade jag kanske varit lite rätt för inbränningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om det primära syftet är gaming, är det verkligen OLED du vill ha då?
Jag hade en LG OLED C7, som jag primärt kollar film och serier på, men lite gaming också. Där har jag upptäckt några mindre inbränningar som syns mot vissa bakgrunder. Nu har jag skaffat en ny Samsung 77" OLED, men det är just för att inte primärt game:ar. Om det däremot vore det primära så hade jag kanske varit lite rätt för inbränningar...

Skulle säga att det är strax efter din modell, kanske C8 eller C9 och framåt, som problemen med inbränningar på LG OLED blev bättre. Vi är många på Sweclockers som använder sig av LGs C9 och nyare generationer (detta då de stödjer 4k 120hz/hdmi 2.1) och problemet med inbränningar är inte vad det brukade vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om det primära syftet är gaming, är det verkligen OLED du vill ha då?
Jag hade en LG OLED C7, som jag primärt kollar film och serier på, men lite gaming också. Där har jag upptäckt några mindre inbränningar som syns mot vissa bakgrunder. Nu har jag skaffat en ny Samsung 77" OLED, men det är just för att inte primärt game:ar. Om det däremot vore det primära så hade jag kanske varit lite rätt för inbränningar...

Aldrig en tråd om OLED där inbränningar inte nämns, kan man nästan sätta pengar på

Skämt åsido, som jag förstått det har paneltekniken samt de inbygga skyddsfunktionerna mot just burn-in gått rejält framåt från de tidiga modellerna dit C6/C7 räknas, det är trots allt 6-7 år gamla modeller.

Jag skulle inte vara speciellt orolig och om är man det går det alltid köpa till 2 års extra garanti för runt 800-900kr direkt från LG.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det enstaka som rapporteras här runt inbränningar på OLED-TV likt LG:s modeller är äldre modeller, likt B7/C7 som är känsligare, har sämre skyddsmekanismer och kan köras för hårt. Då är det vanligtvis inbränningar från barnprogram, Disney-loggan och liknande som kommer av att TV:n skvalat i flera år. Ovanligt att det nämns i samband med spelande. Har varit en del surr runt första generationen QD-OLED på spelskärmar, likt 34-tums Alienware AW3423 men det är förstås annan teknik och annan tillverkare med andra skyddsmekanismer och även ett eventuell handhavandemöjlighet som ökar problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om det primära syftet är gaming, är det verkligen OLED du vill ha då?
Jag hade en LG OLED C7, som jag primärt kollar film och serier på, men lite gaming också. Där har jag upptäckt några mindre inbränningar som syns mot vissa bakgrunder. Nu har jag skaffat en ny Samsung 77" OLED, men det är just för att inte primärt game:ar. Om det däremot vore det primära så hade jag kanske varit lite rätt för inbränningar...

Ska jag vara helt ärlig så kommer det nog bli mest TV tidsmässigt. Med det sagt är det gaming som är viktigast för mig. Bra svärta, bra responstid och stöd för Dolby Vision, ALLM, VRR m.m.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Har en 77" CX,
helt outstanding för gaming med HDR och 120 hz VRR. Bland de bättre köpen jag gjort någonsin.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Olägligt att du behöver en TV nu. TV är som mest prisvärt vid Black Friday vilket inte är väldigt många veckor bort. Du kan troligtvis hitta ett betydligt bättre pris då.

Kika med din handlare vad dom har för prisgarantier, om det är så att du kan köpa innan och sedan få pengar tillbaka om den specifika TV'n finns billigare på Black Friday.

Tror Sweclockers släppte någon price-per-week-graf där Black Friday var billigast just för TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Har en 77" CX,
helt outstanding för gaming med HDR och 120 hz VRR. Bland de bättre köpen jag gjort någonsin.

Härligt att höra, tack!

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Olägligt att du behöver en TV nu. TV är som mest prisvärt vid Black Friday vilket inte är väldigt många veckor bort. Du kan troligtvis hitta ett betydligt bättre pris då.

Kika med din handlare vad dom har för prisgarantier, om det är så att du kan köpa innan och sedan få pengar tillbaka om den specifika TV'n finns billigare på Black Friday.

Tror Sweclockers släppte någon price-per-week-graf där Black Friday var billigast just för TV-apparater.

Jag skulle nog kunna låna en TV så länge och klara mig några veckor. Det jag är lite rädd för bara är om allt går iväg på Black Friday och att TV:n helt enkelt tar slut och att man sen står och måste vänta på den nya årsmodellen som kommer kosta 2 ggr mer istället. Den sannolikheten kanske inte är så stor?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Jag skulle nog kunna låna en TV så länge och klara mig några veckor. Det jag är lite rädd för bara är om allt går iväg på Black Friday och att TV:n helt enkelt tar slut och att man sen står och måste vänta på den nya årsmodellen som kommer kosta 2 ggr mer istället. Den sannolikheten kanske inte är så stor?

Det ska nog inte vara någon fara. Dyrare OLED är inte det första svensson köper upp.

Men ibland kan man hitta rejäla deals där på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Jag skulle nog kunna låna en TV så länge och klara mig några veckor. Det jag är lite rädd för bara är om allt går iväg på Black Friday och att TV:n helt enkelt tar slut och att man sen står och måste vänta på den nya årsmodellen som kommer kosta 2 ggr mer istället. Den sannolikheten kanske inte är så stor?

Nej, nästa års modell (som troligtvis heter A4/B4/C4 osv, har inte ens lanserats än och lär inte göra det på ca ett halvår. C3 lär finnas i lager och reas ut då och då hela vägen fram till nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Har en CX 77" som agerar skärm till min stationära dator. Haft den i ett par år nu och inga inbränningar. Extremt nöjd med mitt val av TV/monitor rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Har en CX 77" som agerar skärm till min stationära dator. Haft den i ett par år nu och inga inbränningar. Extremt nöjd med mitt val av TV/monitor rakt igenom.

Exakt samma upplevelse för mig med en CX.

Permalänk
Medlem

För gaming är Samsungs S90C också ett bra val. S90C i 77" låg nyligen på 30000kr vilket är en riktigt bra pris. Inte omöjligt att den kan dyka upp för det priset igen inom ett par veckor men det troligaste är att prissänkningen dyker på under BF igen, antagligen till ett ännu bättre pris.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10384689#statistics

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Använder en 77-tums LG OLED för gaming på dator, inga problem med inbränningar alls. Rekommenderas, en drömskärm för gaming. OLED, 120 Hz, VRR & G-sync, få saker som saknas.

Tips är att som sagt vänta till BF, jag fick min 77-tummare för vad som i slutändan blev 17500 på Elgiganten. 19990 kampanjpris, köpte presentkort via Benify för att betala av den (8% cashback?). Dessutom fick man med en liten LG-TV på köpet som jag sålde för en bra peng.

Glöm inte att B3-modellen också finns, enda nackdelen i verkligheten är att den bara har 4k 120hz på två av fyra HDMI. Behöver du inte flera an två, så kan du alltså spara dig själv en rejäl slant. (ja, jag vet, något lägre ljusstyrka i HDR blabla, men så länge man inte har teven riktad mot solen så )

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om det primära syftet är gaming, är det verkligen OLED du vill ha då?
Jag hade en LG OLED C7, som jag primärt kollar film och serier på, men lite gaming också. Där har jag upptäckt några mindre inbränningar som syns mot vissa bakgrunder. Nu har jag skaffat en ny Samsung 77" OLED, men det är just för att inte primärt game:ar. Om det däremot vore det primära så hade jag kanske varit lite rätt för inbränningar...

OLED är fantastiskt för gaming. Själv har jag en 55-tummare B1 som jag köpte för 7000 (!). Har kompisar som köpt gamingskärmar för mer än så. Men jag upplever det som sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

För gaming är Samsungs S90C också ett bra val. S90C i 77" låg nyligen på 30000kr vilket är en riktigt bra pris. Inte omöjligt att den kan dyka upp för det priset igen inom ett par veckor men det troligaste är att prissänkningen dyker på under BF igen, antagligen till ett ännu bättre pris.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10384689#statistics

Absolut, men TS verkar vilja ha Dolby vision vilket Samsung tyvärr inte erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Jag har idag en 85" Samsung QLED från 2021 som tyvärr fick sig en smäll och har gått sönder.

Den gamla TV'n var bra men denna gången skulle jag vilja ha OLED för bättre svärta. Jag inser dock att liknande storlek är ekonomiskt ohållbart så runt 77" verkar vettigare.

Vad är det bästa jag kan hitta efter dessa förutsättningar:

- Budget: 35-40k
- Storlek: Runt 77"
- Står i ett mörkt rum utan fönster och reflektioner
- Används främst för gaming (Xbox series x samt Playstation 5)
- Apple TV till övrigt så OS spelar ingen större roll för mig

Har samma setup till min LG Oled 77", AppleTV är istället en PC och jag har en Nintendo Switch kopplad till AV-receivern.

Superbra, jag önskar bara att jag hade råd med en större. 120Hz fungerar utmärkt på Xboxen.

Permalänk
Medlem

Har en LG C2 42" som datorskärm och det fungerar verkligen snuskigt bra, aldrig varit mer nöjd med ett köp innan som jag är med den TVn, ser dessutom fantastiskt ut och Gsync/VRR gör den verkligen till den perfeka spelskärmen.

Jag jobbar på den också när jag är hemma och det är den helt klart godkänd för, även fast det är långt från perfekt.

Inga problem med inbränningar alls, har dock alla skydd på för det vilket gör att den t.ex. flyttar MSI Afterburner texten högst upp till vänster några pixlar fram och tillbaka ibland

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

4K/120, ALLM och VRR överlappar. Där finns även en överlappning med en bildkvalitetströskel där det är enklare att beskriva undantagen från regeln. Det vill säga att ifall en TV är kapabel till 4K/120 har den också ALLM och VRR samt en håller en kvalitetsnivå som är från medelgod till toppklass.

Man kan alltså utgå från att en TV från ett etablerat märke där det finns 4K/120-kapacitet så är det en bra TV ur egentligen alla synpunkter. Utöver ovan är alltså normen att finns det 4K/120 så finns VRR, ALLM och Dolby Vision – förutom Samsung då. Behöver egentligen inte leta efter specifika modeller för att kolla alla checkboxarna på dagens utbud. Undantagen är som följer:

• Samsung har inte Dolby Vision
• LG:s A2-serie har inte 4K/120 och VRR – men den serien är 2022 och verkar nu slutsåld, samt ingen A3-serie, inte i norden i alla fall
• LG har ett par udda outliers, likt en något äldre 8K-modell utan VRR samt enklare 86-tummare i U-serien som inte har bildkvaliteten men får Dolby Vision, 4K/120 och VRR
• Finns alltid något mystiskt, okänt och märkligt undantag...

En väldigt enkel men till ≈98 procent korrekt tumregel är att om det finns 4K/120 så är det också en bra TV. Då finns "alla" funktioner och minst adekvat till absolut bästa bildkvaliteten. Detta eftersom det finns en överlappning mellan dessa faktorer. Även om du inte alls behöver spelfunktioner är 4K/120 den allra tydligaste indikatorn på en överlag bra TV så som utbudet ser ut idag. Kanske är en annan historia med 2024 och 2025. Men idag: 4K/120 är det du vill ha även om du inte behöver just 4K/120.

Samt det omvända förstås. Har TV:n endast 4K/60-kapacitet är det inte längre en tydlig överlappning med VRR och hög bildkvalitet. Det är istället adekvat till sämsta bildkvalitet. För det är så det överlappar i dagens TV-utbud.

Just det ovanför är värt att påpeka med tanke på hur många invecklar sin köpstrategi och försöker leta efter TV-apparater som saknar de funktioner man anser sig inte behöva. Många som vill ha hög bildkvalitet men inte behöver 4K/120 och VRR och därför förgäves letar bland 4K/60-utbudet som – förutom nämnda undantag – är enklare och sämre TV, särskilt med bildkvaliteten.

ALLM är för övrigt inget särskilt, utan endast Auto Low Latency Mode, är att TV:n automatiskt ska slå över till spelläget när det är en konsol som matar signalen. Ofta har man en redan en lösning där man alltid kör spelläget på den HDMI-ingången och alltid kör PC- eller spelläge mot datorn i vilket fall. ALLM är därför ingen dealbreaker på något sätt och även om man hakar upp sig på ALLM så har i princip allt i TV-väg ALLM.

VRR-funktionen är däremot lite varierande med hur väl den hjälper och förbättrar när man pressar FPS mot 60 FPS-tröskeln där nivåerna där traditionell v-sync on/off ger sina nackdelar.

Där är LG och Samsung de jag upplever som mest fungerande ur VRR-synpunkt med hur sömlöst det flyter när FPS varierar i stora spann. De tillverkarna har erfarenheten och har gjort VRR längre än de andra. Med andra tillverkare är det lite mer varierat.

VRR ska vara en kännbar förbättring mot att köra 4K/120 med traditionell v-sync on/off. Hos Sony, Philips, TCL, Panasonic och Hisense märker jag lite mer ryck särskilt när det är stora växlingar i FPS, säg att det går från 80 ned till 40 FPS och upp igen inom korta tidsrymder. Typiskt finns en tröskel vid 48 FPS med en state change där det rycker till när panelen går in och ut ur VRR-läge.

Det går att dokumentera med HFR-kamera att det är ett par frames i minuten som det smårycker. Då kan man se att det i de sämsta fallen inte är någon större skillnad mellan att köra 4K/120 med VRR eller med v-sync: ON just när det är stora variationer.

Men det blir också bättre och bättre för varje år. 2023 bättre än 2022 och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Absolut, men TS verkar vilja ha Dolby vision vilket Samsung tyvärr inte erbjuder.

Är det många spel som använder DV? Har för mig det var väldigt få men såklart, vill han ha det så går ju Samsung bort som du säger.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Om det primära syftet är gaming, är det verkligen OLED du vill ha då?
Jag hade en LG OLED C7, som jag primärt kollar film och serier på, men lite gaming också. Där har jag upptäckt några mindre inbränningar som syns mot vissa bakgrunder. Nu har jag skaffat en ny Samsung 77" OLED, men det är just för att inte primärt game:ar. Om det däremot vore det primära så hade jag kanske varit lite rätt för inbränningar...

Har dubbla oled flex 42", och en c3a på 65" ser inga inbränningar whatsoever. Har hört att de är väldigt ovanligt på nyare modeller, förmodligen nåt fel från fabrik isåfall, de har ju även inbränningskydd, genom pixelförflyttning, och att den justerar just dynamiskt, speciellt när det är stilla bilder som loggor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är det många spel som använder DV? Har för mig det var väldigt få men såklart, vill han ha det så går ju Samsung bort som du säger.

XBOX har bra stöd för det? Jag har inte undersökt jättenoga eftersom jag hade Samsung innan, men kändes vettigt att ha stöd för.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

XBOX har bra stöd för det? Jag har inte undersökt jättenoga eftersom jag hade Samsung innan, men kändes vettigt att ha stöd för.

Aa har för mig utbudet var rätt snålt men kan ha fel.

Tycker Samsungs QD OLED är bättre än WOLED på det mesta så jag hade inte skippat den bara för bristen på DV Gaming.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av spanXen:

Ska jag vara helt ärlig så kommer det nog bli mest TV tidsmässigt. Med det sagt är det gaming som är viktigast för mig. Bra svärta, bra responstid och stöd för Dolby Vision, ALLM, VRR m.m.

Skrivet av Clasito:

Aa har för mig utbudet var rätt snålt men kan ha fel.

Tycker Samsungs QD OLED är bättre än WOLED på det mesta så jag hade inte skippat den bara för bristen på DV Gaming.

Beror nog på vad man prioriterar, med Ja S90C är ju även den en utmärkt TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Aa har för mig utbudet var rätt snålt men kan ha fel.

Tycker Samsungs QD OLED är bättre än WOLED på det mesta så jag hade inte skippat den bara för bristen på DV Gaming.

Vill man ha från 77" och uppåt borde man rimligtvis vilja ha sin TV för att se på film också och då bör DV vara en dealbreaker (iallafall enligt mig själv). Hoppas Samsung tar sitt förnuft till fånga någon gång och börjar erbjuda Dolby Vision eftersom det verkligen gör en avsevärd skillnad i praktiken. HDR 10+ har ju (märkligt nog) inte få det genomslag det borde ha haft.