Krönika: Underskatta aldrig Apples förmåga att dra en fuling

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Tar du inte det här lite väl seriöst? Jag tror nog du mycket väl inser att hela krönikan är clickbait.

Till skillnad från andra krönikor då?

Krönikor har alltid varit personliga åsikter om heta och aktuella frågor gjorda för att sälja tidningar. Det var de långt innan SweClockers, och internet, skapades. Det är liksom hela poängen med en krönika.

Krönikor är den analoga tidningsvärldens första exempel på "clickbait". Numera ett vedertaget och accepterat inslag i nyhetsvärlden. Ibland mer uppskattat och ibland mindre. Oavsett vilket är de skapade för att få till reaktioner, precis som denna krönika har fått samtliga Apple-fanboys att sätta energidrickan i halsen.

Som sagt. Jag börjar bli för gammal när folk tycker krönikor är att "göra en fuling" och "clickbait" när de bara gör exakt vad de alltid har gjort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

En kompis beställde 3m sladd till sin nya iphone för 2000 kr. rofl

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

En kompis beställde 3m sladd till sin nya iphone för 2000 kr. rofl

"En kompis" vi tror dig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Förra årets chip stödjer bara usb2 hastigheter som många redan förklarat. Apple använder som sagt den till iPhone 15.

Det är troligtvis för dyrt att designa en helt ny soc för att då lite bättre USB hastigheter. Och A17 Pro är ju en ny nod, vi vet inte hur yields ser ut eller vad mer Apple vill göra med noden(M3?).

Skulle vara kul att se lite statistik över hur många som överför från telefonen via kabel.

Permalänk
Medlem

9/10 använder ändå bara sladden för att ladda och möjligtvis till CarPlay

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

480mb/s (Mb/s? MB/s?)

USB 2.0 är specificerad för 480Mb/s (Mbps). M = mega, m = milli, B = byte, b = bit.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det heter iPhone.

Skärpning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thekai:

Jag förstår inte riktigt kritiken här. Den normala konsumenten som köper iPhone 15 förväntar sig en iPhone-upplevelse, och det är vad Apple erbjuder trots frånvaron av USB 3.2 (och 120Hz-skärm). Personer som är intresserade av och verkligen vill ha det andra att betala kommer att gå till iPhone 15 Pro, och det är i regel inte "normala konsumenter". De har pengarna. Och det har Apple fattat.

Någonstans tror jag man måste sluta jämföra med android-världen där tillverkarna kastar in lite allt möjligt och dras med små marginaler, bara för att lyckas knapra åt sig någon till enstaka marknadsandel. De lyckas ändå inte.

+1

Permalänk
Medlem

USB 3 är snart en 15 år gammal standard. Sug på den.

Uppskattar för övrigt krönikor. Mer sånt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Det heter iPhone.

Skärpning.

Haha, möjligtvis i en krönika faktiskt, det har du rätt i.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

60hz och usb 2.0 för 10k....Apple far år h-e.

Permalänk
Medlem

Kan usb 2.0 ens ladda en modern telefon? På en premium produkt så bör det modernaste vara standard.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Motorola Razr 40 Ultra använder sig också av USB 2.0 och det är ingenting som direkt sätter käppar i hjulet. Visst är det tråkigt att så dyra telefoner ska ha en så gammal USB-standard men Apple är långt ifrån ensamma om att ha 2.0 i sina nyaste lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan usb 2.0 ens ladda en modern telefon? På en premium produkt så bör det modernaste vara standard.

USB 2.0 dataöverförings-hastighet
Fortfarande USB-PD för laddning
Även Lightning klarade väl 18W i alla fall, långt mer än USB2

Permalänk
Medlem

Hur många iphone 15 vs pro användare tror ni har nytta av usb 3...?
De vet nog vad de gör, mjölka är inget nytt för dom...
Varför tror ni att de är så stora som dom är.
Hade dock önskat mer av iphone'sen samt klockan (den var katastrofal...)

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk

Jag visste inte ens att USB-C-kontakten någonsin användes för något mindre än 3.0.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Går det ens att överföra filer på en bärbar Apple produkt? Måste inte allt gå via iCloud (antar det heter så) och iTunes? Gud förbjuder att det ska gå att använda som ett USB minne och överföra filer via en vanlig filhanterare.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Tycker allt du borde nämna det som tagits upp i tråden – att A17 fått en ny krets för USB 3.0 och att det är därför denna skillnad har uppstått. Nu kan man väl undra över varför Apple inte gått från Lightning till USB-C och USB 3 tidigare då de ju länge haft detta stöd på Ipad pro och Macbook, men att det i huvudsak handlar om en fuling vet jag inte om jag håller med om.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Musikälskare

Spelar nog mindre roll till vad den kommer att användas mest till hos vanligt folk, känns lite w/e

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

USB 2.0 dataöverförings-hastighet
Fortfarande USB-PD för laddning
Även Lightning klarade väl 18W i alla fall, långt mer än USB2

Klarar inte 3.0 mer laddnings kapacitet också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

9/10 använder ändå bara sladden för att ladda och möjligtvis till CarPlay

mer som 999 999 / 1 000 000 .

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Definera överprisad.
Iphone 15 kostar 799 dollar och piskar konkurrenterna i prestanda med fjolårets A16.

Det endaste de har nu är A chipet. Resten utav telefonen är delar från Samsung/LG/Sony/Corning glas/Qualcomm modem
Endaste utav delar från följande företag som är som du säger piskar utöver A chipet är periscope lens. Periscope lens kommer även till Android också så fort LG kan producera tillräckligt. Skillnaden ligger I kapital. Samtidigt är det också som sådan att det är win-win på båda sidorna utav myntet. Apple kan inte tillverka på egen hand de mängder som krävs. Till exempel på skärm sidan där är Samsung så stor att det finns ingen annan som tillverkar det som krävs. Lika dant är det när det kommer till kameran ingen annan matchar Sony. Nej Apple hårdvaran på Iphone är inte per automatik bättre. Det är bara att använda Google och söka på de diverse delarna så är det inte direkt något wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

"En kompis" vi tror dig.

Jag vet, man kan knappt tro det....

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är att bråka om?
Den normala användaren och konsumenten av iPhones instegsmodell överför garanterat inte massor av filmer/bilder som skulle nyttja högre överföringskapacitet.

Vänd på det hela istället, om Apple nu hade kört samma typ på hela brädet men höjt priset för att täcka kostnaden, hade alla varit nöjda och glada då?
Troligtvis inte
Tycker det är bra att kostnader hålls nere på sånt som inte är nödvändigt för målgruppen på produkter.

Sen instämmer jag helt i dessa krönikor som släppts den senaste tiden, oftast bara långa stycken om ett icke-problem och som sedan bumpas på framsidan flera gånger om för att generera klick.
Tycker Sweclockers har börjat gå ner sig på många områden på senaste tiden, tyvärr..

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

Motorola Razr 40 Ultra använder sig också av USB 2.0 och det är ingenting som direkt sätter käppar i hjulet. Visst är det tråkigt att så dyra telefoner ska ha en så gammal USB-standard men Apple är långt ifrån ensamma om att ha 2.0 i sina nyaste lurar.

Den vikbara Motorola Razr 40 Ultra är lite speciell. iPhone 15 är också det då den har en gammal soc som snart troligen kommer överges.
Rent generellt tycker jag att för många prylar idag har brister och folk idag verkar inte bry sig över dessa utan mer gå till försvar. iPhone 15 har många brister 60Hz skärm, batteriet kunde ha varit större, kameralinserna är ingen höjdare osv. Samsung S23 har i sin tur också brister, ej prisvärd, inte lika säker som iOS osv.

För mig så gör det att jag avvaktar med köp av ny teknik, jag stör mig ofta på att riktigt dyra produkter känns bristfälliga.
Som iPhone 15 Pro Max 5G för 20990kr vars batteri är på 4,422mAh, förra versionen hade många problem med att batteriet snabbt blev dåligt. https://www.youtube.com/watch?v=wSqN95gvOYg
Och att jag inte köpt en Samsung Fold 5 är lite av samma anledning att jag ej blundar för bristerna.

*edit*
På frågan är din egen telefon så mycket bättre än iPhone 15 Pro Max 5G, så nej, men min nuvarande telefon kostar inte heller nästan 21 000kr. Jag ser argumentet lite som att klaga på brister på en Mercedes bil för runt 1 miljon, fast man själv har en bil för runt 20 000kr som inte är bättre på dessa brister. Ju dyrare en produkt är, ju högre krav kan man ställa på dem.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för icke-fråga?
Alla foton och filer syncas ju mot iCloud. Jag minns inte sist jag kopplade in en iPhone i datorn. Tror det var en 7-8 år sedan när min dåvarande iPhone behövde fabriksåterställas.

Det är snarare ett större problem att jag nu behöver köpa nya kablar, samt ska hålla på med både lightning och USB-c tills alla produkter jag köpt med lightning har fasats ut, och det är väl säkert en 5-8 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Det heter iPhone.

Skärpning.

Så bland de övriga flagranta exemplen på språkligt förfall i krönikan väljer du alltså att kritisera stavningen av produktnamnet, som följer Språkrådets praxis för hur produktnamn ska skrivas ut i löpande text. Bra jobbat PG! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Förstår inte vad det är att bråka om?
Den normala användaren och konsumenten av iPhones instegsmodell överför garanterat inte massor av filmer/bilder som skulle nyttja högre överföringskapacitet.

Vänd på det hela istället, om Apple nu hade kört samma typ på hela brädet men höjt priset för att täcka kostnaden, hade alla varit nöjda och glada då?
Troligtvis inte
Tycker det är bra att kostnader hålls nere på sånt som inte är nödvändigt för målgruppen på produkter.

Sen instämmer jag helt i dessa krönikor som släppts den senaste tiden, oftast bara långa stycken om ett icke-problem och som sedan bumpas på framsidan flera gånger om för att generera klick.
Tycker Sweclockers har börjat gå ner sig på många områden på senaste tiden, tyvärr..

Skrivet av BasseBaba:

Vad är detta för icke-fråga?
Alla foton och filer syncas ju mot iCloud. Jag minns inte sist jag kopplade in en iPhone i datorn. Tror det var en 7-8 år sedan när min dåvarande iPhone behövde fabriksåterställas.

Det är snarare ett större problem att jag nu behöver köpa nya kablar, samt ska hålla på med både lightning och USB-c tills alla produkter jag köpt med lightning har fasats ut, och det är väl säkert en 5-8 år till.

Lite humor ändå när den billigare lösningen är att inte köra iCloud. Det är väl också självklart att ingen utnyttjar kopplingen till dator när det tar flera timmar att föra över filer?

Jag jobbar med data support och det dyker upp folk lite då och då som vill ha sina bilder på en hårddisk och med USB 2.0 tar det flera timmar att föra över filer, med nyare standard så hade det tagit en kvart.
Det har också varit en del strul som avbrutit överföringen ofta utan felmeddelanden så att överföra via kabel är ju helt värdelöst med Apples telefoner.

Rätt patetiskt att försöka skydda Apple här, finns ingen bra anledning till att dem inte kör en nyare standard. Det hade förmodligen kostat kunden upp till en 50-lapp i slutändan. Men det är såklart ett bra sätt att hålla fåll fast kunder i deras ekosystem, då det blir besvärligare att samköra med andra system. Apple kan ju alltid skylla på den andra enheten eller att det bästa sättet är deras sätt så varför ska du krångla till det med egna eller andras lösningar?.....

Förmodligen så ökar de hastigheten nu för att det ska gå lättare att samköra vissa funktioner med MacOS enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

iPhone 15 (icke-Pro) med USB-C har samma SoC som förra årets iPhone 14 med Lightning.
Lightning var inte kapabel till mer än USB 2.0 - hastigheter. USB 3.0 skulle ha behövt pinnar som Lightning-kontakten inte hade.

Om iPhone 15 stödde USB 3.0 - hastigheter så slår jag vad om att folk istället skulle klagat över att iPhone 14 inte hade gjort det.

Det där stämmer ju inte. IPad Pro (den sista som hade lightning) kunde köra USB3 över lightning. Så skyll inte på porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Underskatta aldrig Sweclockers förmåga att dra en fuling för att få mer annonsintäkter.

Ok så en krönika är en "fuling för att få mer annonsintäkter" nu för tiden?
Vissa folk här är väldigt konstiga med deras tankesätt, men okej