Apple avtäcker Iphone 15 och övergång till USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

RIP mini iPhone. We hardly knew ye...

Håller med. Det tycker jag var synd. Det blir kanske en 13 Mini ist då .. när min 12 Mini ger upp. Kan ju dröja några år, så Apple hinner kanske göra en Mini 16 eller 17? Den som lever får se 😃

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Är helt inne i Apples ekosystem och kör både iPhone, Watch, AirPods och Mac - men det börjar bli ganska uppseendeväckande att en telefon för 12.000kr har en skärm med 60Hz år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Apples Mac-division till iPhone-divisionen: "Välkommen till 2015"

Du menar välkommen till 2001
https://en.wikipedia.org/wiki/PowerBook_G4#1st_generation:_Ti...

Skrivet av OCooltNamn:

Ja jag känner det också men jag kan inte se att Apple säljer några USB-C till USB-C kablar på deras hemsida så därför jag blev fundersam haha.

De säljer flera stycken, men ser inget om vad som stöds tyvärr.
https://www.apple.com/se/shop/product/MQKJ3ZM/A/60-w-usb-c-la...

Skrivet av voffen1:

Varför kostar den 445kr? 🙈

Det är ingen enkel passiv adapter pga helt olika protokoll, inbyggd intelligens, förhoppningsvis med bakåtkompatibilitet även med gamla 30-pinskontakten.

Skrivet av CatchMe:

men det börjar bli ganska uppseendeväckande att en telefon för 12.000kr har en skärm med 60Hz år 2023.

Kostar mer än det smakar, stora massan bryr sig nog inte.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mar3ld:

Jo jo @203088, men igen .. "Vad är en Iphone"? 😄

Det är väl en sak vad en allmän dagstidning gör med sånt som detta, men det här är ju SweClockers. Det här är ju en sajt för teknikintresserade som är noggranna med detaljerna, en sajt med massor av produktinformation och -tester. Produktnamn skrivna på avsett sätt känns självklart för mig här.

Om vi kan få läsa SweClockers, istället för att ni ändrar till Sweclockers, så kan vi väl få läsa iPhone?
Om vi kan få läsa Der8auer, istf att ni ändrar till DerBauer, så kan vi väl få läsa iPhone?
Om vi kan få läsa Core i7-14700K, istf Core I7-14700K, så kan vi väl få läsa iPhone?

Det krävs ju inte att man har dylesxi för att man ska snubbla på ert Iphone! 😄

De specifika exempel du tar upp där är faktiskt några av våra förhållandevis få, berömda undantag

Om du kikar på andra grejer kan du se att till exempel ASUS blir Asus, GeForce blir Geforce och en mängd andra snarlika exempel. Att vi gör så handlar om att det lätt blir väldigt rörigt annars, eftersom väldigt många varumärken gillar att blanda versaler och gemener lite hejvilt. Att det sedan finns undantag är av exakt samma skäl, vissa saker är helt enkelt mer lättlästa eller enklare att förstå då.

Jag förstår att det kan svida lite i ögonen med just Iphone, men det är åtminstone förklaringen till varför

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Du menar välkommen till 2001
https://en.wikipedia.org/wiki/PowerBook_G4#1st_generation:_Ti...
De säljer flera stycken, men ser inget om vad som stöds tyvärr.
https://www.apple.com/se/shop/product/MQKJ3ZM/A/60-w-usb-c-la...
Det är ingen enkel passiv adapter pga helt olika protokoll, inbyggd intelligens, förhoppningsvis med bakåtkompatibilitet även med gamla 30-pinskontakten.
Kostar mer än det smakar, stora massan bryr sig nog inte.

Ja jag insåg nu att jag skrev min kommentar, lite hastigt. Jag menade att jag inte kunde se att de säljer några USB 3 kablar haha. den du länkade där är en USB 2 kabel så det är därför jag tror de kanske inte inkluderar en USB 3 kabel med Pro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCooltNamn:

den du länkade där är en USB 2 kabel

Hur ser man det? Hittar ingen tydlig spec.

Permalänk
Medlem

Att säga skärm flärpen försvinner helt och hållet stämmer inte för fem öre. Den är kvar i mindre pillwr format bara.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Så fantastiskt att man kan fortsätta använda sin gamla sladd.

<Uppladdad bildlänk>

500 spänn för 5g plast och 2g koppar? Herre gud

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Hur ser man det? Hittar ingen tydlig spec.

Står under produktinformation i länken.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att det fortfarande är 60hz på icke pro modellerna, kom igen nu Apple, 90hz borde ni väl kunna sträcka er till...

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Finns de Laddningstester på 15 modellerna med andra USB-C kablar än deras egna? Vore intressant om dom gick emot EUs varning att begränsa hastigheten med sladdar som inte är "Apples" egna

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns de Laddningstester på 15 modellerna med andra USB-C kablar än deras egna? Vore intressant om dom gick emot EUs varning att begränsa hastigheten med sladdar som inte är "Apples" egna

Den lagen börjar dock inte gälla förrens december 2024 och gäller nya telefoner från det datumet så det spelar ingen roll när det gäller iPhone 15 modellerna rent lagligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den lagen börjar dock inte gälla förrens december 2024 och gäller nya telefoner från det datumet så det spelar ingen roll när det gäller iPhone 15 modellerna rent lagligt.

Aha det betyder oxå att Apple egentligen kunde väntat till iPhone 16 med usb-c kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Aha det betyder oxå att Apple egentligen kunde väntat till iPhone 16 med usb-c kontakt.

Kunde väntat till iPhone 17 egentligen. Då iPhone 16 släpps i september/oktober och är således före december 2024. Du får sälja enheter som inte har USB-C så länge de är släppta innan december 2024 Men ja, stämmer helt korrekt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har nog bestämt mig för att vara kvar i Apple-träsket istället för att köra Fold 5, så då är den stora frågan, blå eller svart 15 Pro Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har nog bestämt mig för att vara kvar i Apple-träsket istället för att köra Fold 5, så då är den stora frågan, blå eller svart 15 Pro Max.

Var sugen på en naturlig men efter ha kollat på denna videon så lutar det åt blå.

https://youtu.be/H34jCFLyPaM

Permalänk
Medlem

USB 2.0 komigen vadfan

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Att säga skärm flärpen försvinner helt och hållet stämmer inte för fem öre. Den är kvar i mindre pillwr format bara.

Håller med, den tar ju mer plats till och med eftersom de sätter den mitt i skärmen

Hade hellre sett 3-4mm död ’panna’ på telefonen, utan skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Var sugen på en naturlig men efter ha kollat på denna videon så lutar det åt blå.

https://youtu.be/H34jCFLyPaM

Ja den videon var bra, tack för det! Men måste ändå säga naturlig seglade upp lite efter att ha kikat på den faktiskt, men jag brukar gilla färg så blå är såklart roligare.

Permalänk
Medlem

Har man kontrollerat strålningen från dessa telefoner då det tydligen inte varit så tidigare.

Franska strålsäkerhetsmyndigheten ANFR stoppar all försäljning av Iphone 12 i landet.

Anledningen är att den ger ifrån sig för höga nivåer av elektromagnetisk strålning.

Från och med tisdagen beordrar myndigheten att Apple stoppar all försäljning och åtgärda de telefoner som sålts. Det rapporterara TT.

Tester av telefonen visar att kroppen tar upp 5,47 watt elektromagnetisk energi per kilogram när man håller smartphonen i handen. Den europeiska standarden är 4,0 watt per kilogram.

Världshälsoorganisationen, WHO, skriver på sin hemsida att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av mobiltelefoner.

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Står under produktinformation i länken.

Tack, jag är uppenbarligen blind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns de Laddningstester på 15 modellerna med andra USB-C kablar än deras egna? Vore intressant om dom gick emot EUs varning att begränsa hastigheten med sladdar som inte är "Apples" egna

För att ladda 65-120w på usb-c krävs en godkänd kabel, oavsett apple eller kina.

Flesta usb-c kablarna är dock bara glorifierade usb2-sladdar med max 3A, dvs 60w vid 20 volt.

"All USB-C cables must be able to carry a minimum of 3 A current (at 20 V, 60 W) but some can also carry high-power 5 A current (at 20 V, 100 W).[10] USB-C to USB-C cables supporting 5 A current must contain e-marker chips (also marketed as E-Mark chips) programmed to identify the cable and its current capabilities. USB Charging ports should also be clearly marked with capable power wattage.[11]"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Har man kontrollerat strålningen från dessa telefoner då det tydligen inte varit så tidigare.

Franska strålsäkerhetsmyndigheten ANFR stoppar all försäljning av Iphone 12 i landet.

Anledningen är att den ger ifrån sig för höga nivåer av elektromagnetisk strålning.

Från och med tisdagen beordrar myndigheten att Apple stoppar all försäljning och åtgärda de telefoner som sålts. Det rapporterara TT.

Tester av telefonen visar att kroppen tar upp 5,47 watt elektromagnetisk energi per kilogram när man håller smartphonen i handen. Den europeiska standarden är 4,0 watt per kilogram.

Världshälsoorganisationen, WHO, skriver på sin hemsida att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av mobiltelefoner.

Mvh Paul

Rubrik click bait, vet inte om 14% är höga nivåer...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Rubrik click bait, vet inte om 14% är höga nivåer...

När Frankrike stoppar dessa telefoner och de ligger över EUs normer så kan man tycka bra eller dåligt om detta.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De specifika exempel du tar upp där är faktiskt några av våra förhållandevis få, berömda undantag

Om du kikar på andra grejer kan du se att till exempel ASUS blir Asus, GeForce blir Geforce och en mängd andra snarlika exempel. Att vi gör så handlar om att det lätt blir väldigt rörigt annars, eftersom väldigt många varumärken gillar att blanda versaler och gemener lite hejvilt. Att det sedan finns undantag är av exakt samma skäl, vissa saker är helt enkelt mer lättlästa eller enklare att förstå då.

Jag förstår att det kan svida lite i ögonen med just Iphone, men det är åtminstone förklaringen till varför

Tack för ditt svar.

Jag röstar för att SweC gör om sin skrivregel kring namn "som skrivs konstigt" och börjar skriva namn som de är tänkta, inkl namn som iPhone men exklusive "specialtecken" som t ex S|E|B.

2 Jag röstar för att SweC faktiskt bara gör undantag vid ändring av namn när det behövs — istället för som nu när det är mer en regel att skriva om så att nära allt ska bli likadant — men att några få undantag lämnas orörda. Orättvist? 🤔

Ett gott argument för detta är att: Att lämna ord och namn som de är tänkta gör det enklare att känna igen namn och ord för alla, men särskilt för de med lässvårigheter, t ex Dyslexi. Det är alltså ett förslag om inkluderande. Forskning visar att begynnelsebokstaven och den sista är särskilt viktiga för att se vad det står.

Exempel hämtat från en random googling:
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
https://ferhat.blogg.se/2009/november/kan-du-lasa-texten.html

Vi läser ord som bilder mer än genom ordens beståndsdelar ... och då argumenterar jag för att huruvida det är gemener och versaler i namn så påverkar det bilden av orden.

Du skrev det blir väldigt rörigt annars. För redaktionen eller för läsarna menar du?

Förresten: Har ni diskuterat detta förut? Du nämnde något om berömda undantag?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Jubileumsmästare

Tänk att betala 12 000 kr för en telefon 2023 och få en usb 2.0-laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Tänk att betala 12 000 kr för en telefon 2023 och få en usb 2.0-laddare.

Jag tror inte att du får någon laddare alls om jag skall vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Väntar på iPad mini med 120hz....men iPhone vägrar jag...helnöjd med mitt OnePlus Nord för 3200:- som har 120hz när iPhone fortfarande har 60hz...nåja iaf icke Pro modellerna...

Permalänk

Några frågor som gör mig tveksam. Har abonnemang och kommer byta till något som passar mig bättre.

Använder Firefox och Ios stödjer inte Furefox fullt ut. Måste man då köra Chrome?
Använder inte kamera allt ofta. Känslan man får är att det är sämre än min nuvarande S22u

Är mer intresserad utav att vänta in Xiaomi 13T Pro om den nu dyker upp här där jag bor. Bor ej i Sverige.

Modem fronten säger wifi 6E känns för dåligt när wifi 7 dyker upp i början utav nästa år.

För min del om jag byter in och tar en pro max med 256GB behöver ej mer. Blir min månadskostnad en ökning på ca 200kr

Behöver en telefon som tål att tappas och det är bara Samsung S eller Iphone för närvarande som har extra skydd tillgängliga utan att det ser för fult ut. Jobbar inom logistik. Får lov att ha privat telefon.

Väljer på att om jag skall avvakta eller byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns de Laddningstester på 15 modellerna med andra USB-C kablar än deras egna? Vore intressant om dom gick emot EUs varning att begränsa hastigheten med sladdar som inte är "Apples" egna

Hur och vem skulle kunna ha testat det när produkterna inte är lanserade än? 😂 De enda som har fått telefoner är de som får recensionsexemplar och dom lär har ett rejält NDA att förhålla sig till.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |