Apple avtäcker Iphone 15 tisdag klockan 19:00

Permalänk
Medlem

Kan man intala sig ett byte från 11:an tro?
Funkar ju förvisso, men va fan 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan man intala sig ett byte från 11:an tro?
Funkar ju förvisso, men va fan 😅

Joorå, jag ska byta upp mig från 12an till Pro Max, måste ju ha större skärm o batteri!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Tipsar om Swappie om man nu vill sälja sin gamla telefon.

Gör inte byte med Apple.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tipsar om Swappie om man nu vill sälja sin gamla telefon.

Gör inte byte med Apple.

Japp samt mresell.se om man har en Apple Watch.

Permalänk

Värt att uppgradera från iPhone 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tipsar om Swappie om man nu vill sälja sin gamla telefon.

Gör inte byte med Apple.

Har tillräckligt med barn som vill ha den nuvarande efter ett batteribyte så för mig är det inga problem. 😅

Men ja ni som tänkt byta in gör inte det utan sälj den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Joorå, jag ska byta upp mig från 12an till Pro Max, måste ju ha större skärm o batteri!

Intalar mig själv att andra saker är viktigare haha!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Iphone 15 pro kostar från 14 995 kr
Iphone 15 pro max kostar från 17 995 kr
Iphone 15 från 11 995 kr
Iphone 15 plus från 13 495 kr

Fan, min gissning i den andra tråden var inte så långt borta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och det sa de inte ens.

Fan vill fan minnas att dom sa just de! =o men du har nog fan rätt, kollade tillbaka nu och hitta det fasen inte ^^

Well om jag inte missa något angående ultran så är det en eloge till Apple för att inte ljuga eller dölja soffor bakom värdelösa och förvirrande grafer ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har tillräckligt med barn som vill ha den nuvarande efter ett batteribyte så för mig är det inga problem. 😅

Men ja ni som tänkt byta in gör inte det utan sälj den istället.

Bra tips! Swappie ger 5lax för en 128gb 12a!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Viking
Skrivet av norrby89:

Fan vill fan minnas att dom sa just de! =o men du har nog fan rätt, kollade tillbaka nu och hitta det fasen inte ^^

Well om jag inte missa något angående ultran så är det en eloge till Apple för att inte ljuga eller dölja soffor bakom värdelösa och förvirrande grafer ^^

Eftersom iPhone 14 har det så hade det varit konstigt om de nämnde iPhone 15 som den första.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Eftersom iPhone 14 har det så hade det varit konstigt om de nämnde iPhone 15 som den första.

Yea noterade att jag måste ha inbillat mig det ^^ och inte direkt att man lägger på minnet vad dom gagga om förra året ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

<Uppladdad bildlänk>
Fancy words no one understands.

Få blir imponerade när du gör en grej av att du inte förstår. Om du är nyfiken och vill lära dig, fråga istället.

Skrivet av outbox:

Hade de verkligen brytt sig om miljön hade de skapat en iPhone som håller så länge som möjligt (flera år). De hade också gett oss möjligheten att uppgradera alla separata interna komponenter själva (på ett enkelt sätt) samt haft eviga mjukvaruuppdateringar.
Men detta hade knappas gynnat Apple. Däremot hade miljön och konsumenten gynnat.

Om du inte sett eller förstått det än; Apple bryr sig. Inte så mycket om de detaljer du själv verkar bry dig om .. men om miljön bryr de sig mycket om. Se om partiet med modernatur för lite mer inblick.

Skrivet av Swerkelina:

Så länga man inte enkelt kan byta batteri på sin telefon så är allt snack om miljövänlighet bara bullshit. Oavsett tillverkare.

Man räddar inte nödvändigtvis miljön med utbytbara batterier. Eller kan du visa siffror på det? Har du ö h t räknat på detta eller läst det någonstans så att du har belägg?

Skrivet av PrinceXO:

HAHHAHA VIK ER inför EU:s stora hammare usb c ftw!

Apple blev inte tvingade. ... De valde att sätta USB typ C på iPhone 15 för att de kände för att fortsätta sälja iPhone inom EU. Det var ett val. Ha hah ahaha 😂

Skrivet av outbox:

Hur många har någonsin haft problem med vatten innan "vattentät-hetsen" kom?
Tycker batterier som blir dåliga fort är ett större problem.

Men håller med att det bästa vore ju både och, om det nu fungerar i praktiken...

Jag gick med mobilen genom ett regnväder idag. Det var häftigt att inte behöva vara orolig samtidigt som jag gjorde det. Sånt kunde jag inte göra förr — men jag vill det.

Skrivet av Jumpcut:

Att dom säger att det är den bästa dom någonsin gjort, jamen det är ju sen gammalt det gör dom ju alltid om allt. Däremot missade jag det där om "hur det kommer förändra människors liv". Sa dom verkligen det på det viset? För det är ju isf sjukt.

Sjukt? Mitt liv förändras alltid i och med en uppgradering av mobilen. Inte hela mitt liv men delar av det. Jag brukar börja använda de nya funktionerna jag får tillgängliga. Kommer kanske inte att ändra mitt liv med alla uppgraderingar jag gör i framtiden men hittills har mitt liv alltid förändrats lite. (Jag uppgraderar ju inte varje år iofs, jag kanske får större / fler förändringar med nya mobiler än genomsnittet.)

Skrivet av Molvin:

Vem fan kommer använda ray tracing med telefonen?

Sa du 640K? *

Nä men skämt åsido, jag använder det inte ens med min gamingburk. Men så fort jag har en RT-kapabel GPU så ska jag testa att spela med det påslaget — men aldrig i livet att jag behåller det om det kräver uppskalning som DLSS för att få vettig FPS.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Borde ju dock bli lite konstigt när linserna sitter 2-3 cm ifrån varandra jämfört med ögonen som sitter 6 cm från varandra..

Tänkte faktiskt samma sak när jag såg det.

Ser ju helt klart ut att vara bredare på Vision. Så puristen ska nog hålla sig till dem på barnkalaset även i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som jag sa innan, Apple har idag en bra uppsättning produkter. Och jag lyfter på hatten åt deras ingenjörer, framförallt på processor-sidan av det hela. Däremot kan de sparka hela PR-maskineriet.

Den här bilden visar allt som är fel på Apple och deras marknadsföring:
<Uppladdad bildlänk>
När en tillverkare visar sådana här typer av grafer kan det inte anses annat än vilseledande som bäst.

Sedan kan vi fortsätta och prata lite om deras "ordval":

  • Retina (eller andra derivat): Totalt intetsägande, och bara förvirrande när det är upplösning och eventuellt annan underliggande och vedertagen teknik vi talar om.

  • LTPO: Fint namn för always-on-display, där paradnumret är låg energiförbrukning. Något Samsung haft på sina mobiler sedan AMOLED introducerades.

  • QuickTake: Fint namn för att hålla in "avtryckaren" och filma, medan att bara trycka tar ett foto. Igen, något som funnits i säkert ett årtionde redan – inget revolutionerande alls.

Och listan fortsätter.. Länge.
Praktexempel i närtid är deras VR/AR-satsning.

Min poäng är att dessa "buzzwords" och behov av att verka mer innovativa än vad de är, det tar bara bort från det som verkligen är innovativt. När Apple försöker marknadsföra vedertagen teknik, fast som något nytt och eget.. Ja, då anser jag dem vara myglare i högsta grad.

Det är okej att ta ett existerande koncept/en existerande produkt och förfina denna, men börja inte hålla på och mjäka runt med intentsägande grafer eller försök deflektera vilken grundläggande teknik det rör sig om med nya fina ord.

Forts ..
Vad är det du egentligen tycker är så fel med att de har ett namn på själva funktionen, t ex QuickTake? Ett namn gör det t ex lättare för oss två att prata om just denna funktion. Är inte det en fördel? Det VAR nytt i iOS när det kom, men jag vet också att det fanns appar som gjorde liknande saker innan. Inte sa väl Apple att de uppfunnit denna teknik?

Apple säger väl ingenstans att de uppfunnit AR / VR i och med deras glasögon-satsning på området? Men de var väldigt tidiga med AR i luren minns jag, eller har jag fel?

Jag tycker det låter som att du är lite putt .. och det har man rätt att bli, särskilt när man inte håller med. Men tänk så här: Du kanske inte förstod eller höll med om Apples graf här ovan, men kanske den inte var ämnad riktigt för dig. Jag vet inte riktigt vad du sysslar med om dagarna eller har för hobbys. Du kanske behöver titta på just Apples grafer med andra ögon, om du förstår?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Nu äger jag inte den nyaste generationen av iPhone, men tycker allmänt att bilderna ofta blir överprocessade och förvrängda av deras märkliga val av lins på main kameran. Hade även önskat RAW format på icke Pro modellerna.

Trodde för övrigt att nya Apple watch hade fått sensor för mätning av blodsocker när de i videon visade texten "Siri, what's my blood glucose level?", men tydligen inte.

Sedan får jag erkänna att jag inte alls begriper Apples marknadsföring när de ena sekunden försöker sälja in iPhone Pro som den ultimata gamingtelefonen och i nästa andetag är det proffsfotografer och filmare som är målgruppen. Ärligt talat, finns det någon som skulle komma på tanken att använda en iPhone för någon form av seriöst video/foto uppdrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

De senaste 5-6 åren? Med all respekt, du verkar inte hänga med alls i Apple-världen hör jag.

Jodå, har halvdan koll iaf. Men det betyder inte att jag är speciellt imponerad ändå. I något läge tappar nämligen ytterligare lite prestanda sin betydelse. Jag är inte negativ till utveckling per se och inser att det har krävts tusen små steg för att ta oss från 2007 och första Iphone till dagens modell. Men det betyder inte att jag finner en telefon med en skärm som är lite bättre, en SoC som är lite snabbare och ett batteri som är lite bättre speciellt intressant. Därför att vi sedan flera år tillbaka haft telefoner som varit tillräckligt snabba för våra korvfingrar.

Permalänk
Medlem

Lite besviken på att de inte släppte en mindre variant av watch ultra.

Men fick bli att ge min nuvarande 41mm series 8 SS till frugan och beställa en 45mm series 9 SS och jobba mig långsamt upp i storlek. Om något år kanske man känner sig redo för 49mm

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

missade jag när de släpps?

Ryktet sa pro i oktober för att Sony ej har Apple som första kund.
Säkert sluter utav september för vanliga

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med eventet.

Nu var det inte nödvändigtvis några revolutionerande nya saker som presenterades gällande produkterna, det som stack ut var doublepinch till klockan, verkar faktiskt vettigt i situationer som visades och en försmak och träning på Vision-interfacet. Smart drag.

Blir ju bra sugen på Ultra-klockan, riktigt snygg är den.

Gillade mest deras satsningar och marknadsföring gällande klimatet, det ligger ju även i tiden och det är bra att stort fokus läggs på att promota det och inte bara på de tekniska innovationerna.

Bästa september-eventet på många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ryktet sa pro i oktober för att Sony ej har Apple som första kund.
Säkert sluter utav september för vanliga

Går du till Apple.se så har de lite annan information. Släpps nästa fredag, 22 september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Sjukt? Mitt liv förändras alltid i och med en uppgradering av mobilen. Inte hela mitt liv men delar av det. Jag brukar börja använda de nya funktionerna jag får tillgängliga. Kommer kanske inte att ändra mitt liv med alla uppgraderingar jag gör i framtiden men hittills har mitt liv alltid förändrats lite. (Jag uppgraderar ju inte varje år iofs, jag kanske får större / fler förändringar med nya mobiler än genomsnittet.)

Ta en andetag och läs vad jag skrev och i vilken kontext. Jag är ingen Apple-hatare. För det första var det jag skrev ett ifrågasättande av skribenten jag citerade. Jag tror inte att dom sa ordagrant det skribenten hävdade. Apple uttrycker sig faktiskt lite smartare och försiktigare än så, däremot har deras copy såklart vägt varje ord på guldvåg för att det ska bli så positivt som möjligt. Det var ju också på engelska och vissa saker blir lost in translation.

Sen gällande det du skriver. Absolut har Apple varit med och över tid förändrat mitt liv till det bättre. En enskild produkt som gjorde det var ju första iPhone som visade vägen till dom fantastiska smartphones vi har idag. Men nuförtiden är det ju inga revolutioner inom detta området utan bra inkrementella förbättringar som, återigen, över tid gör livet bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Nu äger jag inte den nyaste generationen av iPhone, men tycker allmänt att bilderna ofta blir överprocessade och förvrängda av deras märkliga val av lins på main kameran. Hade även önskat RAW format på icke Pro modellerna.

Trodde för övrigt att nya Apple watch hade fått sensor för mätning av blodsocker när de i videon visade texten "Siri, what's my blood glucose level?", men tydligen inte.

Sedan får jag erkänna att jag inte alls begriper Apples marknadsföring när de ena sekunden försöker sälja in iPhone Pro som den ultimata gamingtelefonen och i nästa andetag är det proffsfotografer och filmare som är målgruppen. Ärligt talat, finns det någon som skulle komma på tanken att använda en iPhone för någon form av seriöst video/foto uppdrag?

Kan hålla med om att bilderna blir överprocessade. Tycker dom blir mer "äkta" på min OnePlus men den lider å andra sidan av ett äckligt färgstick.

Det där med blodsocker fick jag tänka en extra sväng med också men ja, det är väl smidigt att kunna fråga Siri om det och Siri plockar det från Hälsa som i sin tur får det från nån app som pratar med ens sensor på armen. Även om jag alltid skulle kolla på appen ändå.

Ärligt talat, ja det finns massor av produktioner som använder iPhone som en av alla kameror i sitt workflow. Det finns hur många användningsfall som helst där den är grym. https://www.filmicpro.com är ju en succé och används av många produktionsbolag med bl.a iPhones, men även olika androider.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Blir det ESim eller kommer det finnas vanligt som för modellerna utanför USA?

Sim-kort

Dubbla sim-kort (nano-sim och eSIM)16
Stöd för dubbla eSIM16

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Nu äger jag inte den nyaste generationen av iPhone, men tycker allmänt att bilderna ofta blir överprocessade och förvrängda av deras märkliga val av lins på main kameran. Hade även önskat RAW format på icke Pro modellerna.

Trodde för övrigt att nya Apple watch hade fått sensor för mätning av blodsocker när de i videon visade texten "Siri, what's my blood glucose level?", men tydligen inte.

Sedan får jag erkänna att jag inte alls begriper Apples marknadsföring när de ena sekunden försöker sälja in iPhone Pro som den ultimata gamingtelefonen och i nästa andetag är det proffsfotografer och filmare som är målgruppen. Ärligt talat, finns det någon som skulle komma på tanken att använda en iPhone för någon form av seriöst video/foto uppdrag?

Mm, det här är ett intressant område (blodsocker). Väntar med spänning på framgång jag med. Inte för min egen skull utan för att jag då kan hjälpa / tipsa vänner och bekanta. Jag misstänker att Apple jobbar på det. Vet att de anställde / anlitade en kille med bakgrund inom ljud. Tanken var att se hur de kunde lösa denna fråga genom ett ickeinvasivt ingrepp — gnm att läsa av blodet med hjälp av ljudvågor eller vad det var. Kan minnas lite fel på den punkten däremot.

Alltså, jag som jobbat en del i filmbranschen kan säga att jag ser det mer och mer. Det görs professionell film / TV med hjälp av mobiler numer. Professionell som i att de gör pengar på det. För mig känns det också svårt att acceptera .. men det är det att tillbehören till iPhone Pro som börjar bli så pass bra att filmarbetare kan hantera kameran / kameraföringen på ett mer traditionellt sätt .. och då blir det mindre och mindre skillnad mot att behöva större doningar.

Glöm inte att: Det är vi konsumenter som fortsätter att konsumera sånt som görs med enklare kameror (inkl mobiler), och även enklare ljudutrustning (som ligger mig närmare om hjärtat) som styr i stor utsträckning. Om vi slutade titta på nyheter, TV-serier och även filmer gjorda med mobiler så skulle den trenden också dö ut ... Men FÖRSÖK att ha ihjäl YouTube där säkert 80%+ filmas med mobiler.

Det är två saker liksom:
1 Så länge vi accepterar att det görs professionell film med mobiler så kommer det att fortsätta och även öka.
2 Mobiler blir faktiskt bättre och bättre. Vid något tillfälle kommer de DEFINITIVT vara så bra att de duger för att ta över någon annan traditionell kamera.

Skrivet av hakro807:

Jodå, har halvdan koll iaf. Men det betyder inte att jag är speciellt imponerad ändå. I något läge tappar nämligen ytterligare lite prestanda sin betydelse. Jag är inte negativ till utveckling per se och inser att det har krävts tusen små steg för att ta oss från 2007 och första Iphone till dagens modell. Men det betyder inte att jag finner en telefon med en skärm som är lite bättre, en SoC som är lite snabbare och ett batteri som är lite bättre speciellt intressant. Därför att vi sedan flera år tillbaka haft telefoner som varit tillräckligt snabba för våra korvfingrar.

Jag hör dig men håller inte med.

Tänk dig år 1. Du lever enkelt, har inte så många möbler, inga barn eller så. Du behöver lägga 1 timme på att städa så pass mycket hemma att det blir synligt så att när din partner kommer hem blir hen så glad att du får en kram.
Tänk dig år 10. Du lever avancerat, har många fler möbler, barn och husdjur som lever runt. Du behöver lägga 6 timmar på att städa så pass mycket hemma att det blir synligt ... och när din partner kommer hem så får du höra .. Meh! Jag hade förväntat mig mer.

Vad tror du att utvecklare av teknik, som du verkar ta för given, tänker när de får höra vad du tycker om deras prestation det senaste året?

Träffade jag dig IRL så skulle jag säga något i stil med din bortskämda skitunge, men nu är jag halvt anonym här på forumet och då beter man sig inte så.

Skrivet av Sysop:

Jag är nöjd med eventet.

Nu var det inte nödvändigtvis några revolutionerande nya saker som presenterades gällande produkterna, det som stack ut var doublepinch till klockan, verkar faktiskt vettigt i situationer som visades och en försmak och träning på Vision-interfacet. Smart drag.

Blir ju bra sugen på Ultra-klockan, riktigt snygg är den.

Gillade mest deras satsningar och marknadsföring gällande klimatet, det ligger ju även i tiden och det är bra att stort fokus läggs på att promota det och inte bara på de tekniska innovationerna.

Bästa september-eventet på många år.

Håller med om fokuset på miljöarbetet.
Håller med om klockan .. men mest höll ändå min tjej med dig .. Damn vad hon ville ha denna uppgradering. 😄
(Själv är jag ingen klockperson så jag brydde mig inte om det för min egen skull.)

Skrivet av Jumpcut:

Ta en andetag och läs vad jag skrev och i vilken kontext. Jag är ingen Apple-hatare. För det första var det jag skrev ett ifrågasättande av skribenten jag citerade. Jag tror inte att dom sa ordagrant det skribenten hävdade. Apple uttrycker sig faktiskt lite smartare och försiktigare än så, däremot har deras copy såklart vägt varje ord på guldvåg för att det ska bli så positivt som möjligt. Det var ju också på engelska och vissa saker blir lost in translation.

Sen gällande det du skriver. Absolut har Apple varit med och över tid förändrat mitt liv till det bättre. En enskild produkt som gjorde det var ju första iPhone som visade vägen till dom fantastiska smartphones vi har idag. Men nuförtiden är det ju inga revolutioner inom detta området utan bra inkrementella förbättringar som, återigen, över tid gör livet bättre.

😄 Tack för påminnelsen. Så, nu har jag andats. 😊👍🏻

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Meh! Jag hade förväntat mig mer.

Vad tror du att utvecklare av teknik, som du verkar ta för given, tänker när de får höra vad du tycker om deras prestation det senaste året?

Jag tror inte att de tänker så mycket alls. Att utveckla en ny modell av Iphone kostar kanske 100 miljarder kronor. Det är ett projekt som involverar tiotusentals programmerare och ingenjörer. Då är en enskild anställd en väldigt liten kugge i ett väldigt stort maskineri.

Sedan har du fel när du antar att jag förväntade mig mer. Jag har följt utvecklingen under åtskilliga år och sett hur de påtagliga förbättringarna blivit mindre och mindre år för år Och av just den anledningen är jag så blasé inför små iterativa förbättringar.

Låt mig ge ett väldigt enkelt exempel på motsatsen till iterativa förbättringar - Steam Deck. Den är mycket långsammare än en stationär speldator, vi talar om prestanda i nivå med vad vi kunde köpa för 10 år sedan. Men den förändrar helt förutsättningarna för vad, var och när vi kan spela som ett snabbare grafikkort eller snabbare processor inte hade gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan man intala sig ett byte från 11:an tro?
Funkar ju förvisso, men va fan 😅

Jag är i samma läge. 11:an funkar bra men känns lite seg. Oklart varför, kanske är self-destructen som börjat köras igång efter 4 år?
Batterihälsan är 78% också så det är lite drygt, laddar ur fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag tror inte att de tänker så mycket alls. Att utveckla en ny modell av Iphone kostar kanske 100 miljarder kronor. Det är ett projekt som involverar tiotusentals programmerare och ingenjörer. Då är en enskild anställd en väldigt liten kugge i ett väldigt stort maskineri.

Sedan har du fel när du antar att jag förväntade mig mer. Jag har följt utvecklingen under åtskilliga år och sett hur de påtagliga förbättringarna blivit mindre och mindre år för år Och av just den anledningen är jag så blasé inför små iterativa förbättringar.

Låt mig ge ett väldigt enkelt exempel på motsatsen till iterativa förbättringar - Steam Deck. Den är mycket långsammare än en stationär speldator, vi talar om prestanda i nivå med vad vi kunde köpa för 10 år sedan. Men den förändrar helt förutsättningarna för vad, var och när vi kan spela som ett snabbare grafikkort eller snabbare processor inte hade gjort.

Så ... Det blir svårare och svårare att nå nästa % framsteg ju mognare en produkt är. Du väljer tydligen att se ner på framstegen ju svårare det blir att nå dem. Våra hjärnor tänker olika på den punkten. Själv är jag imponerad över att de fortfarande kan komma med utveckling inom plattformen. Det gäller alla plattformar som funnits med ett tag.

Steam Deck är ung i relation. Håller du inte med?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är i samma läge. 11:an funkar bra men känns lite seg. Oklart varför, kanske är self-destructen som börjat köras igång efter 4 år?
Batterihälsan är 78% också så det är lite drygt, laddar ur fort.

Själv ligger jag på 96% hälsa, den höll fanan högt och hävdade 100% ända fram tills för ett halvår sen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Steam Deck är ung i relation. Håller du inte med?

Självklart, en kommande Steam Deck 2 kommer inte förändra förutsättningarna speciellt mycket. Av just den anledningen är det så intressant när nya produkttyper visar sig. Nokia N95 hade cirka 35 fysiska knappar. Apple förändrade inte marknaden genom att stoppa in 40 knappar utan de nöjde sig med 5. Samsung gjorde inte bara skärmen på sin Fold större, de gjorde den vikbar. Tesla valde inte att stoppa in en 6-liters turbomatad V12 för att få fantastisk acceleration, de valde istället eldrift. Och så vidare..