Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Tja Massy.
När du skriver så; "Det där för du backa upp med fakta" istället för att bara fråga mig, så låter du något befallande upplever jag. Hur som: Min fakta är min upplevelse / statistik genom mina år inom IT (ända sedan 90-talet) där jag hjälpt hundratals arbetande att byta ut deras kablar när de slitits ut .. och jag presenterar mina data såhär - helt enkelt med några ord i ett forum bara. Helt gratis för dig att ta till dig om du är öppen för det. Litar du inte på mig utan vill vända dig till t ex YouTubers för deras fakta så varsågod.

Inte för att vara helt nerdy Mr Obvious 🤓 men: En dator och mobil används inte på samma sätt. Därför kan Apple vilja sätta olika kontakter på dem. Min laptop står mestadels still medan den laddar, min mobil håller jag många gånger i handen medan jag laddar. Jag har behov av att ansluta till externa skärmar på veckobasis med laptopen, inte alls på samma sätt med mobilen. Det finns olika behov. Tips: Utgå inte bara från dig själv eller vad som finns tillgängligt idag när du försöker förstå hur andra tar eller tagit beslut genom åren.

Varför är det ointressant hur jag sliter på portarna? Ska mitt brukande inte inkluderas i statistik menar du? 🤔

Håller med: Wobbly kan vara en design för att kontakten ska hålla bättre i vissa miljöer / situationer. Det kan också vara en brist i designen.

Magsafe är så himla nice att ha tillbaka på laptopen igen. HUR kunde Apple ta beslutet att ta bort den några år ... Ja, det kan jag bara spekulera i 😄

Så du tycker jag ska fråga den som kom med ett helt godtyckligt tvivelaktigt påsstående om påståendet stämmer? Då kommer jag ju bara få höra samma sak igen.

Sen var det inte dig jag citerade gällande slitage på portarna.

USB-C samt lightning kablar har du knappast bytt ut sedan 90-talet. Jag tror dessutom du inte är ensam på forumet att ha använt kablar i 30 år.

Skrivet av Yoshman:

Generellt sett tycker jag USB-C fungerar utmärkt, det är en klar uppgradering från tidigare micro/mini-USB. De saker, undantaget möjligen dammsugaren (ingen aning vad den ska använda USB-C till), du listar lär alla fungera utmärkt.

Ladda den såklart. Det här med 86 olika "barrelkontakter" där man har en laddare med någon märklig spänning på 15.33 Volt till varenda pryl är historia. Allt man behöver är USB-C PD och en power brick på 150 Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så du tycker jag ska fråga den som kom med ett helt godtyckligt tvivelaktigt påsstående om påståendet stämmer? Då kommer jag ju bara få höra samma sak igen.

Varför anser du att mitt inlägg i debatten var tvivelaktigt?

Skrivet av Massy:

Sen var det inte dig jag citerade gällande slitage på portarna.

Okej, missförstod detta. Trodde det var till mig du skrev.

Skrivet av Massy:

USB-C samt lightning kablar har du knappast bytt ut sedan 90-talet. Jag tror dessutom du inte är ensam på forumet att ha använt kablar i 30 år.

Det här får det att se ut som att du inte riktigt förstod vad jag skrev. Eller, vad vill du ha sagt med detta?

Skrivet av Massy:

Ladda den såklart. Det här med 86 olika "barrelkontakter" där man har en laddare med någon märklig spänning på 15.33 Volt till varenda pryl är historia. Allt man behöver är USB-C PD och en power brick på 150 Watt.

Nu skrev du till Yoshman, men ...
Allt man behöver är USB-C PD ... som i vilken variant då? 😊 Det finns rätt många PD-standarder idag att ta hänsyn till när man ska välja rätt. Det har inte nödvändigtvis blivit enklare att välja rätt. I synnerhet som olika laddare har precis samma kontakt (USB-C) — men ändå kan fungera eller inte fungera beroende på vilken PD-standard de följer / är byggda för. Håller du inte med?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Nu skrev du till Yoshman, men ...
Allt man behöver är USB-C PD ... som i vilken variant då? 😊 Det finns rätt många PD-standarder idag att ta hänsyn till när man ska välja rätt. Det har inte nödvändigtvis blivit enklare att välja rätt. I synnerhet som olika laddare har precis samma kontakt (USB-C) — men ändå kan fungera eller inte fungera beroende på vilken PD-standard de följer / är byggda för. Håller du inte med?

Jag har inte tid att svara på allt men USB-PD är USB-PD. Att diverse mobiltillverkare etc hittat på egna standarder har inget med USB PD att göra. USB PD är USB "organisationens" officiella sätt att förhandla ström på.

Edit: med ström menade jag inte ström utan strömförsörjning. Det är ju spänningen för som förhandlas främst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag har inte tid att svara på allt men USB-PD är USB-PD. Att diverse mobiltillverkare etc hittat på egna standarder har inget med USB PD att göra. USB PD är USB "organisationens" officiella sätt att förhandla ström på.

Fast USB-PD är faktiskt inte lika med USB-PD, inte från kunds perspektiv. Det finns idag olika specifikationer inom detta område som ändå marknadsför sig som USB-PD. Jag är ute efter att säga att bara för att vi fått USB-C med USB-PD så är inte det nödvändigtvis lösningen på alla kabel-/kontaktproblem, som EU verkar vilja försöka få det att låta som. Det finns nu istället olika elektriska standarder men där samma fysiska kontakt används.

Det har inte nödvändigtvis blivit lättare för mina användare att välja rätt sedan fler och fler apparater laddas med USB-C. Snarare tvärt om blir de som fågelholkar när jag förklarar för dem varför deras nya USB-C-laddare inte fungerar ihop med apparat X. De har liksom fått höra från bekanta att nu är allt äntligen löst gnm USB-C-standarden, sist ut är "sega Apple". Så enkelt är det inte.

Lyckligtvis kommer Apple förmodligen snart tvingas byta till USB-C även på mobiler — och då visa var skåpet ska stå gnm att hitta på något som gör det enklare igen att hantera detta fiasko ... åtminstone så länge man håller sig till Apple-laddare inom Apples ekosystem.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det har inte nödvändigtvis blivit lättare för mina användare att välja rätt sedan fler och fler apparater laddas med USB-C. Snarare tvärt om blir de som fågelholkar när jag förklarar för dem varför deras nya USB-C-laddare inte fungerar ihop med apparat X. De har liksom fått höra från bekanta att nu är allt äntligen löst gnm USB-C-standarden, sist ut är "sega Apple". Så enkelt är det inte.

Jag har aldrig varit med om att någon pryl med usb-c port inte laddas med en USB-C PD laddare. Men det är klart att en laddare som klarar 10 watt inte kommer vara kanon att ladda en gaming-laptop med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag har aldrig varit med om att någon pryl med usb-c port inte laddas med en USB-C PD laddare. Men det är klart att en laddare som klarar 10 watt inte kommer vara kanon att ladda en gaming-laptop med..

jag har ständigt problem med det.

Har gömt 100W PD laddare överallt hemma så telefoner och laptops kan laddar snabbt och enkelt.

men mina tangentbord och vissa powerbanks VÄGRAR laddas med dessa. läst på laddarna att jo minsann stödjer de vanlig 5V 2.1A laddning men något i handshake bråkar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag har aldrig varit med om att någon pryl med usb-c port inte laddas med en USB-C PD laddare. Men det är klart att en laddare som klarar 10 watt inte kommer vara kanon att ladda en gaming-laptop med..

Det är mer komplext än så, t ex att en 65W eller 100W-laddare inte nödvändigtvis kan ladda något så litet som en mobil.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

jag har ständigt problem med det.

Har gömt 100W PD laddare överallt hemma så telefoner och laptops kan laddar snabbt och enkelt.

men mina tangentbord och vissa powerbanks VÄGRAR laddas med dessa. läst på laddarna att jo minsann stödjer de vanlig 5V 2.1A laddning men något i handshake bråkar

Skrivet av mar3ld:

Det är mer komplext än så, t ex att en 65W eller 100W-laddare inte nödvändigtvis kan ladda något så litet som en mobil.

Det har aldrig någonsin varit problem för mig. En korrekt PD laddare ska gå till 5V som standard. Så hur det ska kunna gå snett förstår jag inte. Felaktig implementation av PD förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är ju just det, att många vill ladda ofta — dvs ansluta kabeln många gånger fler än bara två per dag. Det blir många anslutningar per dag ... och USBC håller inte lika bra som Lightning-kontakten.

Apple vill sälja kvalité och produkter som de själva har kontroll på. Apples kunder förväntar sig kvalité, det betalas trots allt lite premium. USBC är ett steg nedåt i kvalité, möjligtvis ett steg uppåt för de som vill bära med sig färre kablar. En väg framåt kommer ändå att hittas, trots detta — i mina ögon hemska — bestämmande över människors val inom EU.

Men varför har man kört USB-C på IPad Pro sen 2018. ?!

Permalänk

Läste ryktena om vad som är nytt för 15. Köpa en så pass dyr telefon som har sämre spec än de nyaste Android lurarna. Då utöver deras A chip. Folk bråkar om USB C

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men varför har man kört USB-C på IPad Pro sen 2018. ?!

Oavsett om man köper snacket om Lightnings överlägsenhet eller inte så hade de rimligen att välja på att fortsätta med dålig I/O eller sätta dit USB-C. Dessa iPad Pro och framåt har Thunderbolt/USB 4, vilket nog blir svårt med Lightnings kontakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mar3ld:

Det är ju just det, att många vill ladda ofta — dvs ansluta kabeln många gånger fler än bara två per dag. Det blir många anslutningar per dag ... och USBC håller inte lika bra som Lightning-kontakten.

Apple vill sälja kvalité
och produkter som de själva har kontroll på. Apples kunder förväntar sig kvalité, det betalas trots allt lite premium. USBC är ett steg nedåt i kvalité, möjligtvis ett steg uppåt för de som vill bära med sig färre kablar. En väg framåt kommer ändå att hittas, trots detta — i mina ögon hemska — bestämmande över människors val inom EU.

Apples USB-C to 3.5 mm Headphone Adapter DAC är bland det sämst producerade skräpet jag någonsin köpt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oavsett om man köper snacket om Lightnings överlägsenhet eller inte så hade de rimligen att välja på att fortsätta med dålig I/O eller sätta dit USB-C. Dessa iPad Pro och framåt har Thunderbolt/USB 4, vilket nog blir svårt med Lightnings kontakt.

Faktum är ju att iPad Pro innan USB-C hade en snabbare i/o än USB2.

https://www.theverge.com/2015/11/13/9732454/apple-ipad-pro-us...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Faktum är ju att iPad Pro innan USB-C hade en snabbare i/o än USB2.

https://www.theverge.com/2015/11/13/9732454/apple-ipad-pro-us...

Ja, i teorin, men tredje generationen och framåt har som sagt Thunderbolt/USB 4 (och även DisplayPort) upp till 40 Gbps, dvs Apples fulhackade Lightning har 12,5 % av hastigheten. De hade kanske kunnat skrämma upp den till 25 % givet hur det ser ut för äldre USB-kontakter, men sedan hade det nog varit stopp.

Permalänk
Avstängd

Oavsett vad så måste väl iPhone-användarna bli glada över att äntligen få en standard.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men lol vad trångsynt. Jag tror att det är exakt noll personer som hindras från att byta från iPhone till Android för att laddkablarna inte passar. Och om något så skulle det också göra det enklare att byta från Android till iPhone.

Det enda Apples inkompatibla kontakter åstadkommer idag är att det inte går att låna laddare av varandra. Händer att jag har släkt eller vänner som får skjuts med mig i bilen eller på besök hemma, och har de iPhone kan de inte låna min laddare, och är jag hemma hos dem kan jag inte låna deras laddare. Obekvämt, men inget som påverkar några köpbeslut.

Jo fast det är allmänt känt och dessa megaföretag förstår hur viktigt det är att totalt boxa in användarna i deras ekosystem. Hur liten saken än må vara.

Permalänk
Medlem

blir nog bara en kort övergång tills dom skippar porten helt

Permalänk
Medlem

Ja hur ska sektledarna vinkla det här till sin fördel? Vi har uppfunnit USB-C kontakten! Varde den med er alla era dagar.. (och köp bara vår variant, de andra är kätteri).. osv. -
Apple is as apple does.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats dom skippa kabel helt, aldrig laddat med sladd sen trådlös kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det har aldrig någonsin varit problem för mig. En korrekt PD laddare ska gå till 5V som standard. Så hur det ska kunna gå snett förstår jag inte. Felaktig implementation av PD förmodligen.

Trevligt för dig att du klarat dig utan problem. Men ser du hur problemet ändå finns där ute nu när jag förklarat det för dig, även om det inte är ett problem för just dig?

Skrivet av slipbit:

Men varför har man kört USB-C på IPad Pro sen 2018. ?!

Det är nog bäst att du frågar Apple Men en gissning är att de ville bli kompatibla med många befintliga externa skärmar genom att välja DisplayPort när de introducerade möjligheten att köra med extern skärm — istf att gå via en annan signalstandard. Men som sagt, det är bara en gissning. (Vet inte om DP går att köra via Lightning.)

Skrivet av Kaleid:

Apples USB-C to 3.5 mm Headphone Adapter DAC är bland det sämst producerade skräpet jag någonsin köpt

Mm, okej. Jag har inte testat en sån. En Lightning till 3,5mm har jag kört med i några år och den har aldrig gått sönder däremot. Hittade du en annan bättre variant som du kan tipsa om eller?

Skrivet av SvenskEnkrona:

Oavsett vad så måste väl iPhone-användarna bli glada över att äntligen få en standard.

Det är synd om EU kommer att bestämma över Apple så att Apple behöver lämna Lightning-kontakten. Det tycker iaf jag.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Jo det som sägs i artikeln låter högst troligt. De måste ge så possivt intryck så möjligt. Att gnälla på EU eller säga att man är tvingade hjälper inte för försäljningen.

Det ställer till det för alla med befintliga tillbehör och kablar. Och dom köparna behöver dom vända till något positivt, annars kommer dom hålla i sin gamla lur in i det sista.

Permalänk
Musikälskare

Dom är ett företag som vilket annat som enda mål är att tjäna pengar, detta kan knappast vara förvånande så länge dom byter så får dom vinkla det hur mycket dom vill

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jo fast det är allmänt känt och dessa megaföretag förstår hur viktigt det är att totalt boxa in användarna i deras ekosystem. Hur liten saken än må vara.

Fast nu är det ju själva EU som boxar in Apple i att de måste välja USB-C. Det är ju inte jag som Apple-kund som känner mig trängd till att bara kunna välja mellan Lightning och Magsafe.

Skrivet av cooldfs:

blir nog bara en kort övergång tills dom skippar porten helt

Mm, kanske. Det går så långsamt att ladda trådlöst jfm kabel ännu bara. Jag boostar med kabel då och då, på morgonen t ex innan jag ska till jobbet.

Skrivet av Henkka:

Ja hur ska sektledarna vinkla det här till sin fördel? Vi har uppfunnit USB-C kontakten! Varde den med er alla era dagar.. (och köp bara vår variant, de andra är kätteri).. osv. -
Apple is as apple does.

Henkka, vet att du vill vara lustig .. Men Apple skulle faktiskt inte ha fel om de sade så. Apple var trots allt med och tog fram standarden för USB typ C.

Skrivet av hundmat:

Hade hoppats dom skippa kabel helt, aldrig laddat med sladd sen trådlös kom.

Ballt. Jag har inte kommit dit än men på några ställen laddar jag uteslutande trådlöst. Upplever du nå problem med att batteriet åldras snabbare pga värmeutvecklingen?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill

Dom vill ju inte sluta med lightning pga licens pengar så enkelt är det.
Dom får ju enorma royalty på lightning

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja gud vad fruktansvärt hemskt det är med ordentlig konkurrens. Stackars Apple som nu får det svårare att håva in pengar genom låsning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja gud vad fruktansvärt hemskt det är med ordentlig konkurrens. S

På vilket sätt ökar konkurrensen om man dikterar vilken typ av kontakt som skall användas?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Henrico:

För egen del har jag kört Samsung och Mac på jobbet mycket för att det blir samma laddare. Dessutom samma laddare på headset och annat. Sjukt skönt när man reser.

Det är enormt lite bloat i moderna Samsung och i princip allt går ju att avaktivera... Samsungs (eller snarare Googles) koncept med separata areor för jobb/privat på mobiler är också fantastiskt när man vant sig...

Det är hur mycket skit somhelst som inte går att avinstallera (knappt deaktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt ökar konkurrensen om man dikterar vilken typ av kontakt som skall användas?

Om kontakten standardiseras så behöver man ju inte Apple's välsignelse för att göra ett tillbehör till enheten.

Nu ver jag inte säkert, men eftersom det är Apple vi pratar om får man säker betala royalties till dem för nöjet att ens tillbehör ens skall funka, i och med att kontakten är proprietär, men den maktutövningen kan ju Apple inte ha nu.

Plus att det blir lättare att byta till Android om man vill. Finns säkert folk som inte vill byta för att de spenderat hundratals kronor på tillbehör som bara funkar med Apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.