Bethesda: "Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer"

Permalänk
Medlem
Citat:

During a recent interview with Japanese economic website Toyo Keizai, ever-charming Ken Kutaragi had this to say about Sony's goal for the PS3: "for consumers to think to themselves 'I will work more hours to buy one'. We want people to feel that they want it, irrespective of anything else."

.

Permalänk
Medlem

F u Todd F u !!!

Permalänk
Medlem

Okej, så allting långsammare än 4090 och 13900K är dåliga datorer? Man får typ 90 fps med den hårdvaran i 1080p, men det är helt klart datorerna som är problemet...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Synd att jag varit sjuk och sov igenom denna ’nyhetshändelse’ idag, blev dock uppmärksammad på Todds uttalande på Reddit.

Kul att reaktionerna bland PC-communityn internationellt i högre utsträckning verkar vara att Todd är en jävla Chad, medan första sidorna i den här tråden är en lång rad gråtande Soyjaks.

Permalänk
Medlem

Alltså, det går att köpa en "billig" Xbox och köra 30 fps. Man måste inte ha världens snabbaste dator för att köra spelet.

Med det sagt, mitt 7950X/RTX4080 duger till ~80-140 fps 3440x1440 med DLSS-modd och G-sync. Med FSR2 kan det ibland dippa under 60 fps. DLSS är rätt mycket snabbare och ser bra ut. Spelet flyter bra för mig, inget speciellt som stör just prestandamässigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

"Stop being poor"

Suck

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kör följande inställningar och får runt 60-100fps beroende på var någonstans jag håller hus, runt 60fps i New Atlantis och sen mer beroende på om jag är inomhus, i Neon får jag runt 85fps. Är överlag helt nöjd, de inställningar jag stängt av gjorde typ ingen skillnad alls i visuell kvalitet snarare så ser det bättre ut.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

3080 och 5600x, snittade runt 40 i 4k på tvn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Kör följande inställningar och får runt 60-100fps beroende på var någonstans jag håller hus, runt 60fps i New Atlantis och sen mer beroende på om jag är inomhus, i Neon får jag runt 85fps. Är överlag helt nöjd, de inställningar jag stängt av gjorde typ ingen skillnad alls i visuell kvalitet snarare så ser det bättre ut. https://i.imgur.com/HNATkfR.jpg

Första jag stängde av var motion blur! Varför trillskas de med att ha det överhuvud taget, suck ...

Jag tycker shadow quality gör väldigt mycket på hur snyggt det är om jag kommer ihåg mitt snabbfipplande igår. Har dragit ner den till High och märkte skillnad på flyt direkt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Första jag stängde av var motion blur! Varför trillskas de med att ha det överhuvud taget, suck ...

Jag tycker shadow quality gör väldigt mycket på hur snyggt det är om jag kommer ihåg mitt snabbfipplande igår. Har dragit ner den till High och märkte skillnad på flyt direkt.

Lustigt jag provade igen nu och ser banne mig ingen skillnad alls mellan low och ultra på Shadow Quality men det skiljer typ 10 fps så low it is och ja motion blur är ett otyg som måste bekämpas med alla medel.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Kör med ryzen 5 5600x 16 GB ram rx 6700xt 1440p och medelinställningar och det funkar hur bra som helst. Har stadiga 60fps med v-synk igång. Utan v-synk ligger jag på 150-160fps men upplever lite tearing så v-synk får vara igång men det flyter på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Haha jag kan spela BG3 på medium i 1080p med ett gammalt 1060 3GB. Jag kan spela DOOM 2016 i 1080p med låga settings med ca 80 fps. Och då är det spelet betydligt snyggare än Starfield.

Tror datorn skulle krascha redan i menyerna till detta skitspel. Alltså jag ser folk med 3080 som har låg fps, det är ju för fan sjukt. Vad kostar ett 3080 idag? 8-10K?

Permalänk
Medlem

Även om man struntar i just denna kommentar så är det sorgligt att man idag räknar med att använda skalning för att spel skall flyta.

Skalningen för mig till för dem med äldre grafikkort som ändå vill kunna lira spelen med lite flyt. Tyvärr fungerar ju tekniken bara på de senaste korten i princip.

Nog bör ett mellanklass-kort klara av rimliga inställningar på en för användarbasen "vanlig" upplösning. Idag känns 1080p som minimum. 1440p är med rimligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Även om man struntar i just denna kommentar så är det sorgligt att man idag räknar med att använda skalning för att spel skall flyta.

Skalningen för mig till för dem med äldre grafikkort som ändå vill kunna lira spelen med lite flyt. Tyvärr fungerar ju tekniken bara på de senaste korten i princip.

Nog bör ett mellanklass-kort klara av rimliga inställningar på en för användarbasen "vanlig" upplösning. Idag känns 1080p som minimum. 1440p är med rimligt tycker jag.

Uppskalning av morgondagens potatisar.

Permalänk
Medlem

Ni med 4000-serie kort...ladda ner modden så kan ni spela ordentligt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nog bör ett mellanklass-kort klara av rimliga inställningar på en för användarbasen "vanlig" upplösning. Idag känns 1080p som minimum. 1440p är med rimligt tycker jag.

Det är just uppfattningen om vad som är "rimliga inställningar" på ett mellanklasskort som har förskjutits KRAFTIGT över tid. Förr var det självklart att ett nytt AAA-spel inte var spelbart med full eye candy på någon befintlig hårdvara. Efter det har vi dock haft ett drygt decennium av svaga titlar som gått att köra med nära full kvalitet även på gamla hushållsmaskiner, så det är väl inte så konstigt på ett sätt att folk inte är vana vid att man behöver ny dator längre.

Det anmärkningsvärda är folk med gamla SweC-konton som begråter detta faktum. Det vore intressant att se om samma personer har skrivit inlägg där de klagar på att den tekniska nivån på spelutvecklingen stagnerat, men får väl vänta till det blir en AI-baserad sökfunktion av databasen här.

Permalänk
Musikälskare

Jävla tomte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det flyter verkligen inte bra på min potatisdator med ett Intel Arc A750 och 50% resolution scale. Men det är ju nått konstigt att grafikkortet bara använder ~110W av de 190W det ska använda. Har sett flera med Nvidia grafikkort som klagar på samma sak. Om det beror på spelet eller drivrutiner vet jag inte men om jag får gissa så är det nog en kombination av båda.

Sedan tror jag inte att man riktigt kan jämföra prestandan spel mot spel, speciellt inte om de kör med olika spelmotorer, alla spelmotorer fokuserar på olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Man behöver inte high-end, 12600KF och 6950 XT räcker för 60 fps i 1440p high. Går att bygga en sådan dator för mindre än 17k.

12600K är ändå näst senaste generationen av dom processorer (intel) som fungerar bäst med Starfield. Likaså 6950XT. Du sitter på toppen av förra gpu generation och övre medelklassen av förra cpu generationen för detta spel. Och detta är ett spel som klarar sig bra på en 4c8t cpu, så antalet kärnor har ingen betydelse över r5/i5.

Skrivet av dorian1:

Detta måste man göra...laddade ned DLSS3 moden och satan vilken skillnad det blev! Natt och dag. Då är det DLSS3+framegen. Nu plötsligt kan jag köra ULTRA inställningar på allt! Maxade allting och lirar i runt 95 FPS utomhus i New Atlantis och allt mellan 105-130 FPS inomhus. Fin grafik nu + skärpa. Detta gjorde mig glad

Att din fps monitor spottar ut 95FPS när du har runt hälften betyder inte mycket. Spelet är dåligt optimerat, antigen via spel-design eller bara allmänt.

Permalänk
Medlem

Så uppenbart att Starfield är dåligt optimerat.

https://www.youtube.com/watch?v=8dJvlguMLUk&ab_channel=JayzTw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är just uppfattningen om vad som är "rimliga inställningar" på ett mellanklasskort som har förskjutits KRAFTIGT över tid. Förr var det självklart att ett nytt AAA-spel inte var spelbart med full eye candy på någon befintlig hårdvara. Efter det har vi dock haft ett drygt decennium av svaga titlar som gått att köra med nära full kvalitet även på gamla hushållsmaskiner, så det är väl inte så konstigt på ett sätt att folk inte är vana vid att man behöver ny dator längre.

Det anmärkningsvärda är folk med gamla SweC-konton som begråter detta faktum. Det vore intressant att se om samma personer har skrivit inlägg där de klagar på att den tekniska nivån på spelutvecklingen stagnerat, men får väl vänta till det blir en AI-baserad sökfunktion av databasen här.

Vad tycker du är rimliga inställningar? Vad jag kan minnas har jag nog alltid förväntat mig runt "high" med strax under den allra bästa hårdvaran. Ultra har alltid varit exklusivt. Främsta skillnaden jag kan se nu är att 1080p är en primitiv och förlegad upplösning, så jag skulle förvänta mig den prestandan i QHD istället. 4K är förstås inte ens värt att prata om utan det absolut bästa.

Jag hade förvisso hoppats och förväntat mig att 4K var standard vid det här laget, men det är tyvärr inte så verkligheten ser ut

Hursomhelst, tycker du mina förväntningar är orimliga?

Jag kan väl för övrigt tillägga att mina problem med Starfield inte är FPS. Det är mer att det känns som 30fps trots att det inte är det, och att det ser ut som skit. Grafikmässigt är Starfield absolut inte en next-gen titel.

Permalänk
Medlem

Btw
@JonasT

Förslag på test.
Vad ger bäst upplevelse?
60fps
eller
60-120fps

Har en känsla av att det första bör va bättre då vi människor är hyfsat adaptiva, och kan vänja oss vid X delay. Men om delayen varierar... Detta iom att man vänjer sig efter ett tag om man kör ett konsol-spel.

30 vs 30-60 borde antagligen testas också. Då detta är mer likt konsol vs svagare pc.

Permalänk
Medlem

Trailern de visade någon gång förra året hade ju jätte noterbara fps drops. Lovade verkligen inte gott redan då

Permalänk
Medlem

F** Y go F'' starfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

... och så länkar du den största mytomanen på Youtube som "bevis". 🙄

Permalänk
Medlem

Personen A går på bio för att se en film vederbörande sett fram emot. Filmkritikerna har gett den helt OK omdömen. A tycker inte alls att filmen lever upp till förväntningarna. Trots att A har godkänd syn och hörsel! Är det filmstudions fel att A inte fick sin förväntade upplevelse? Kanske hade biografen dålig hårdvara i form av undermålig ljudanläggning och obekväma stolar?

Ska man ställa högre krav på en producent av kultur/underhållning när denne framställer spel? För att du redan har, i denna jämförelse, bion/hårdvaran hemma? Kanske. Man har ju trots allt betalat cirka fem gånger mer för ett nylanserat spel än vad det kostar att gå och se en film på bio. Samtidigt kanske man får ut allt från 50 till 1 000 timmar nöje av ett spel man gillar till skillnad från en film, som även om man köpt den/tankat den/whatever pallar se max 10 gånger under en livstid. Så det här med kultur kanske är ett leap of faith när man väljer att betala för den. Vad du väljer att lägga dina pengar på är upp till dig. Regissören, författaren, speldesignern är inte skyldig dig ett skit om de aviserat vad det rör sig om på förhand. Gå inte och se en romantisk komedi om du gillar skräck. Läs inte Strindberg om du gillar cyberpunk och köp inte ett AAA-spel hösten 2023 om du sitter på en dator som det står Facit på. Om du vid det här laget inte fattat att producenterna av hårdvara och mjukvara lever i symbios så kan du ju nu lämpligen skriva till tomten och önska ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är just uppfattningen om vad som är "rimliga inställningar" på ett mellanklasskort som har förskjutits KRAFTIGT över tid. Förr var det självklart att ett nytt AAA-spel inte var spelbart med full eye candy på någon befintlig hårdvara. Efter det har vi dock haft ett drygt decennium av svaga titlar som gått att köra med nära full kvalitet även på gamla hushållsmaskiner, så det är väl inte så konstigt på ett sätt att folk inte är vana vid att man behöver ny dator längre.

Det anmärkningsvärda är folk med gamla SweC-konton som begråter detta faktum. Det vore intressant att se om samma personer har skrivit inlägg där de klagar på att den tekniska nivån på spelutvecklingen stagnerat, men får väl vänta till det blir en AI-baserad sökfunktion av databasen här.

Intressant aspekt med åldern på kontot.
Men samtidigt, tar vi 2004 som exempel när Far Cry som så var (kom) Nvidias 6800 och ATis x800 som toppkort.
De fanns ju i olika utföranden men de kostade mellan 3000 och 5000:-. Idag blir det väl typ 4000-7000:-

Ungefär samma summa för de bättre cuperna dvs A64.
Sen fanns mobo och minne ganska billigt.

Det finns ju inte på kartan att man är kung i kvarteret med en dator för 15000:- (i dagens värde) idag.
Vi med gamla konton minns den tiden och har förmodligen den som måttstock. Samtidigt har vi väl blivit gamla och inser att man kan göra något mycket roligare/vettigare med pengarna än att vara kung i kvarteret och spela datorspel.

Men det avgör ju var och en så klart! Det tråkiga i det hela är ju att dagens ungdommar inte får chansen att komma in i PC-spelande. Det är ju inte samma charm längre.

Ska man dra det längre så kunde man på "den tiden" köpa en lägre modell och klocka/låsa upp och på så sätt få en jättebra maskin billigt. ATis 9500/Pro någon?
Idag är komponenterna redan så på gränsen så det finns inte mycket gratis godis att hämta.

Men absolut så har du nog en poäng i att det är vi med äldre konton som gnäller mest. Vi sitter väl och saknar storhetstiden, hahaha.

Permalänk
Medlem

2023 - Uppgradera din dator helt enkelt

Jag har fallit för Starfield totalt, trots att jag inte var insatt något förrän en vecka innan lanseringen.
Jag såg några videos, och tyckte var spännande - Nu har jag spelat sedan 1/9 och har haft samma känsla som när man upptäcker ett spel som man helt enkelt fastnar för och inte riktigt kan förklara varför.
Det är många (10-15 år sedan) som jag fastnade för ett spel på samma sätt.

Funkar fint med datorn i min sign... så jag är nöjd iaf

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

2023 - Uppgradera din dator helt enkelt

Jag har fallit för Starfield totalt, trots att jag inte var insatt något förrän en vecka innan lanseringen.
Jag såg några videos, och tyckte var spännande - Nu har jag spelat sedan 1/9 och har haft samma känsla som när man upptäcker ett spel som man helt enkelt fastnar för och inte riktigt kan förklara varför.
Det är många (10-15 år sedan) som jag fastnade för ett spel på samma sätt.

Funkar fint med datorn i min sign... så jag är nöjd iaf

Dåligt optimerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad tycker du är rimliga inställningar? Vad jag kan minnas har jag nog alltid förväntat mig runt "high" med strax under den allra bästa hårdvaran. Ultra har alltid varit exklusivt. Främsta skillnaden jag kan se nu är att 1080p är en primitiv och förlegad upplösning, så jag skulle förvänta mig den prestandan i QHD istället. 4K är förstås inte ens värt att prata om utan det absolut bästa.

Problemet är att folk sitter med något jävla 10-serien (7 ÅR GAMMAL SKIT!) och tycker att de ska köra på Ultra och få minst 60 FPS, och när det inte gör det så är "spelet dåligt optimerat" p.g.a. "jag kan ju faktiskt köra Daggerfall och det är ju exakt samma motor, så det är ju jämförbart även om grafiken är lite bättre nu". 🥴

Jag gjorde en förklarande grafik i en diskussion kring detta för många år sedan, då handlade det om Oblivion vs Fallout 3, och hade gjort två screenshots som visade hur liten radie runt spelaren som faktiskt var själva spelet i Oblivion. ALLT utanför den radien är bokstavligen bara en lågupplöst kuliss med noll interaktivitet. Kollade upp siffrorna då men minns tyvärr inte längre, men säg att Oblivion hade en radie på 50 meter runt spelaren som laddade berörda celler i spelvärlden. Vad jag minns så dubblerades den till Fallout 3, vilket plötsligt ger fyra gånger mer spelvärld att hålla igång, och sådär har det fortsatt uppåt i senare titlar. Någon skrev ett inlägg i ämnet om att "Starfield kräver 14x mer prestanda" och svamlade om att det var omotiverat. Ja jo, det är säkert omotiverat om man bortser ifrån hur mycket större värld som ska hållas igång. Även om det är EXAKT SAMMA teknologi med antalet polygoner/texturer så kan man räkna ut med högra skinkan att det inte krävs så många fördubblingar av ytan som hålls laddad runt spelaren för att kräva 14x mer prestanda då värdet ökar i kvadrat.

Väldigt många verkar helt omedvetna om att det är en skicklig grafisk illusion i Bethesdas [och många andra] spel som ligger bakom de till synes enorma öppna ytorna, och det verkar vara ytterst få som förstår hur liten del av spelet som är igång samtidigt. Spelade ganska mycket Fallout 76, var samma gnäll där, åter igen en större radie runt spelaren i jämförelse med Skyrim/Fallout 4. Jag hade ett nytt RTX 2080 när FO76 kom ut och hade problem att komma över 60 FPS, även innan frameraten cappades på 63 FPS.

Folk jämför med speltitlar som är tomma korridorer/kulisser, vilket inte heller hjälper att sätta rätt förväntningar.

Skrivet av DasIch:

Jag hade förvisso hoppats och förväntat mig att 4K var standard vid det här laget, men det är tyvärr inte så verkligheten ser ut

Ingen mindre än John Carmack fantiserade om att alla skulle köra 4K-upplösning "snart". Det var 2013, och börjar kännas som några bevingade ord i bemärkelsen kontraindikator. Tar man 2013 års pixelmängder och bara sprider ut dem på en större yta så är det kanske inte så svårt, men grejen är ju just att de flesta förväntar sig/kräver att 4K-upplösningen utnyttjas till mer än bättre interpolering/kantutjämning. Samma problem som ovan, att när detaljnivån ska ökas på 4x större yta så blir det snabbt mycket större mängder data som ska behandlas i realtid.

Skrivet av DasIch:

Hursomhelst, tycker du mina förväntningar är orimliga?

Jag kan väl för övrigt tillägga att mina problem med Starfield inte är FPS. Det är mer att det känns som 30fps trots att det inte är det, och att det ser ut som skit. Grafikmässigt är Starfield absolut inte en next-gen titel.

Alltså, man kan ju egentligen förvänta sig vad man vill, men i fallet med Starfield får man nog försöka hålla sig så nykter att man ser vad som tillkommit i jämförelse med tidigare Bethesda-titlar. En stor grej är ju detta med städerna som är sömlöst integrerade på kartan, en annan är att det är första Bethesda-titeln med ett fordon som spelaren kan styra. Folk verka tro på någon slags internet-lore om att Todd Howard lever på att hindra folk från att få bra spel, när det rimliga nog är att han försöker sälja nyheterna de utvecklar så gott han kan och att de som vet bäst om hur mycket som går att klämma in på samtida datorhårdvara faktiskt är Bethesda själva.

Här kan man göra en del intressanta observationer i Oblivion/Skyrim. Oblivion har ju t.ex. spår på kartan av att man hade planerat för rinnande vatten (som i Skyrim) i naturen, men att prestandan på folks datorer 2006 inte räckte till för att ge en bra upplevelse med någon vettig grafisk kvalitet. Likadant med vissa föremål i spelet som moddare återställde detaljnivån på, saker som senare såg likadana ut när de väl levererades i Skyrim fem år senare.

Sånt är folk såklart inte intresserade av, utan det är Todds fel att deras laptop från 2013 inte kan köra Starfield.