Bethesda: "Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer"

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Får lite ’dont you guys have phones’ vibbar

Eller "You're holding it wrong".

Älskart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Todd med flera OS medaljer i lögnmakeri kan ju försöka övertyga alla med ett 4090 och 13900k att det är datorn som är problemet.

Folk glömmer en sak... operativsystemet och alla jävla andra resurser som folk har igång.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Deras spel har väl aldrig varit speciellt optimerade.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

XBOX Series X ser ut att kunna rendera detta spel helt OK. https://www.youtube.com/watch?v=LlStOHRI56o

Det som är artikeln. Xbox kan snurra runt det ok, varför kan då inte ett 4090 köra det silkeslent i maxad upplösning?

Direkta frågan handlade ju om optimering för PC. Och den skalar inte så bra med hårdvaran.

Men moddare löser det snart

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Redaktion
Redaktör

"Hur kan folk svälta när mat är så gott?"

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå kul att någon vågar ge ett annat svar än det vanliga PR-snacket vi brukar höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

XBOX Series X ser ut att kunna rendera detta spel helt OK. https://www.youtube.com/watch?v=LlStOHRI56o

Om man tycker att 30 fps är okej så ja visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det som är artikeln. Xbox kan snurra runt det ok, varför kan då inte ett 4090 köra det silkeslent i maxad upplösning?

Direkta frågan handlade ju om optimering för PC. Och den skalar inte så bra med hårdvaran.

Men moddare löser det snart

1440p "upp till" 30fps på xbox, 4k ultra ingen scaling 60fps+ på 4090.

Moddare lägger väl bara till konstig ljussättning och hd texturer som gör spelet ännu tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är ju ändå kul att någon vågar ge ett annat svar än det vanliga PR-snacket vi brukar höra.

Vågar och vågar, knappast ett svar enligt mig utan mer en ståndpunkt att deras spel är så optimerat det kan bli och det är fel på allt annat. Lite barnsligt uttalande av honom kan jag tycka.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Usch sweclockers har börjat bli som Aftonbladet med sina titlar

Permalänk
Medlem

Todd Howard sponsored by Nvidia and AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det som är artikeln. Xbox kan snurra runt det ok, varför kan då inte ett 4090 köra det silkeslent i maxad upplösning?

Direkta frågan handlade ju om optimering för PC. Och den skalar inte så bra med hårdvaran.

Men moddare löser det snart

Xbox Series X kör med FSR och i 30fps.

Finns många kort som kan klara det på PC med.

Men inte alla som tycker 30fps duger.

Spelar just nu FFXVI på PS5 i 30fps och det går ju men får ont i huvudet om jag försöker panera kameran för fort. Hade kört 60fps läget om det inte var för att den inte lyckas hålla 60fps så följer DF rekommendationer att hålla mig till grafik läget.

Inte första gången de släpper spel som är krävande dock. Det fanns inga processorer eller grafikkort som kunde köra Oblivion i 60fps när det kom. De starkaste som existerade då låg runt 40fps.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Usch sweclockers har börjat bli som Aftonbladet med sina titlar

Håller med helt. Om man sätter citat-tecken kring en mening/uttalande, när det inte är ett direkt citat, och det omskrivs i negativ bemärkelse, blir det smutskastning/förtal. Kom ihåg det @landmarks. Man kan kritisera uttalanden på andra sätt. Men det kanske inte är det viktiga här? Det viktiga är att generera klick, eller?

Permalänk
Medlem

till och med 13900 4090 har problem med ultra son jag sett

Visa signatur

Hail to the king, Baby!

CPU: Intel Core I9 9900k 5000 mhz oc, Mobo = Asus maximus XI extreme, Asus ROG RYUJIN 360, Gskill 3600mhz 32 Ram,Samsung 1TB Evo Plus M.2, Samsung 2TB Evo Plus M.2, 2x Samsung 850 Pro 2 TB SSD, Samsung 860 Evo 1TB, Windows 10 Pro.
KeyBoard: Corsair K95, Asus Thor 1200w,Samsung g7 240hz 32 Inch, Asus 3090 Strix OC \m/

Permalänk

Det har han helt rätt i. Spelet flyter på ovanligt bra, inga stutters alls att tala om. Sen att fpsen är låg med ultrainställningar är inte hela världen.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Starfield: Not for poor people - Todd-ism

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"But can it run Starfield?"

Nope

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Tänker nog inte köpa det efter kollat youtube . Har en laptop med med 13989HX och ett 4080 . Desktop mer som en i7 12700k och ett 4070 . Vill spela i 2560x1600, (QHD)
Med höga inställningar men mina kriterier verkar inte räcka till om jag inte vill ha lägre fps ca 50fps.
Tänker inte aktivera frame generation och sätta resolution scale till 60 för att ens uppnå 90fps. Diss till utvecklarna dom skulle lagt mer resurser för optimerat spelet !

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Min dator klarar i alla fall inte av spelet och han har rätt den är dålig med dagens standard. 4c8t zen+ och rtx 2060

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Fungerar sunkigt på konsolen också.. 30FPS är inte dugligt 2023..

30fps är ju guldstandarden på konsol! Grattis alla konsolanvändare!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Många spel verkar ju ha inställningar som knappt lyfter den visuella upplevelsen men kostar mycket i prestanda, framförallt vid "launch" men sen patchas massor av detaljrikedomen antingen bort eller prestandan förbättras i efterhand.

Sen undrar jag om Todd menar att det är optimerat för modern grafikhårdvara OCH processorer eller om det är mer kraft lagd på det förstnämnda, för spel har historiskt varit grafiktunga men i praktiken flaskhalsade av processorer.
Inte på så sätt att bättre processorer hjälpte dock, utan för att koden helt enkelt inte utnyttjar beräkningskraften i dem effektivt.

Jag är inte sugen på att skaffa det här alls. Om det rullade som DooM eller DooM Eternal vore det en annan femma.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Håller med helt. Om man sätter citat-tecken kring en mening/uttalande, när det inte är ett direkt citat, och det omskrivs i negativ bemärkelse, blir det smutskastning/förtal. Kom ihåg det @landmarks. Man kan kritisera uttalanden på andra sätt. Men det kanske inte är det viktiga här? Det viktiga är att generera klick, eller?

Ja. Jag trodde naturligtvis att han hade gjort något ytterligare uttalande, då titeln är helt annorlunda från det Todd faktiskt sa.

Det där kan knappast ens vara lagligt?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Oyes:

Star Citizen ser ut som att det ligger en generation före grafikmässigt utan att prestera alltför mycket sämre

Men det är inte ens en tiondel av Starfield. Snarare ett demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det som är artikeln. Xbox kan snurra runt det ok, varför kan då inte ett 4090 köra det silkeslent i maxad upplösning?

Direkta frågan handlade ju om optimering för PC. Och den skalar inte så bra med hårdvaran.

Men moddare löser det snart

Har du något i bakgrunden som kan ligga och störa? Jag kör 4090 i 4K, allt maxat, plus .ini-tweaks som gör att spelet t.o.m. kräver extra, och för mig flyter det på hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Hur kan "“Um, we did. It’s running great. It is a next-gen PC game, we really do push the technology, so you may need to upgrade your PC for this game. But it’s got a lot of great stuff going on in it, and the fans are responding awesome."

till...

"Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer".

Hur man gör en höna av en fjäder.

Permalänk
Medlem

Idag har jag lärt mig att grundstommen i en dålig dator är ett 4090.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Helt sjukt...dålig dator? Jag själv har en 12-kärnig 5900x, 32 Gb ram samt ett 4070...klassas väl knappast som en dålig dator. Spelar i 1440p och sänkt inställningarna en del på Starfield....kan ju inte direkt påstå att det är så himla snyggt heller så att det flyter såpass dåligt. När man är i inomhusmiljöer så flyter det ganska fint nu men så fort man är ute så tycker jag att det är lite småhackigt och runt 60 fps. När man på andra riktigt snygga spel kan maxa på ultra och ha ett riktigt bra flyt. Atomic Heart t.ex som är väldigt mycket snyggare än Starfield enligt min mening. Där har vi bra optimering! Maxar all grafik på högsta inställningar och kör har långt över 100 fps! Med DLSS igång så är det närmare 200.

Tycker det är Synd att Starfield kräver så mycket och dum ursäkt från tillverkaren.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är väl snarare att tekniken är så gammal så det är svårt att polera / optimera den mer än möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Har hört mycket om krascher på 7900XTX, ganska ironiskt med tanke på att AMD kränger limited Starfield 7900XTX kort

edit: prova klocka ner kortet lite och ta bort eventuella undervolts om du har sånna. Annars är det bara att beklaga :/

kraschade inom en minut för mig, men uppdaterade drivrutinerna så fungerade det hyfsat. Prestandan är ej annan femma

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det mest ironiska är att det behövs en mod som en helt annan privatperson tjänar pengar på för att spelet skall flyta BRA. Alltså 144+ fps i 4K max inställningar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz