Drönar-Racing-Tråden /Fpv-allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Simulator träning är A och O för att få in rätt ryggmärgssbeteende, när man väl har det så gäller det att ta klivet ut i verkligheten och omsätta träning till verklighet och vara beredd att misslyckas. Har man väl detta så är det bara att nöta på sedan

Eller att man bränner onödigt massa pengar på "trial by error".
Jag körde line of sight i ca ett år, brände saker på löpande band, och när jag sedan gick över till fpv, så gick det ganska smidigt ändå måste jag säga. Massor av "Postafen" ca 10ggr för åksjuka, men efter det så har det gått bra. Man behöver inte ha det absolut senaste, huvudsaken är att man kan drömma sig bort och känna sig som en redig stridspilot emellanåt En fantastisk frihetskänsla som inte riktigt går att förklara. Men ca 9+ år senare, så håller jag fortfarande på med denna hobby, fantastiskt! Men så lätt som möjligt med så många celler som möjligt är det som gäller, gopro eller liknande tynger endast ner och gör flygningen lite mera "tråkig". Och propellrar skall man se till att ha i överflöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

Eller att man bränner onödigt massa pengar på "trial by error".
Jag körde line of sight i ca ett år, brände saker på löpande band, och när jag sedan gick över till fpv, så gick det ganska smidigt ändå måste jag säga. Massor av "Postafen" ca 10ggr för åksjuka, men efter det så har det gått bra. Man behöver inte ha det absolut senaste, huvudsaken är att man kan drömma sig bort och känna sig som en redig stridspilot emellanåt En fantastisk frihetskänsla som inte riktigt går att förklara. Men ca 9+ år senare, så håller jag fortfarande på med denna hobby, fantastiskt! Men så lätt som möjligt med så många celler som möjligt är det som gäller, gopro eller liknande tynger endast ner och gör flygningen lite mera "tråkig". Och propellrar skall man se till att ha i överflöd

Kul att höra bakgrunden. Själv är jag mer en surfare, bara glider runt. Ofta över vattnet för det känns på något sett ännu mer frihetskänsla. Hade en Vinge fått plats i ryggan hade jag flugit det istället då det är den känslan jag vill åt. Gopro kanske inte är så nödvändigt oftast men kan vara kul att titta lite närmare på där man flugit och kanske mecka lite i redigeringsprogrammet. Blir som flera hobbys i en om man även kombinerar men redigering och sådant. Kommer själv aldrig bli grym på flygning men så länge det känns kul och spännande så kör jag på. Kanske bara blir 1ggr i veckan men det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nu flyger den iaf.. default tune så kanske kan förbättras. Motorerna låter lite funky?
Aja ganska nöjd ändå, drar batteri som i norden dock. 3min flygtid om man gasar på typ lol.
Kolla i 1440P+ annars ser det ut som blockig sörja..
https://youtu.be/7wcVe42xKzM

Jag tycker den låter bra, du kan troligen sänka dina filters en hel del antar att du kör betaflight?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kul att höra bakgrunden. Själv är jag mer en surfare, bara glider runt. Ofta över vattnet för det känns på något sett ännu mer frihetskänsla. Hade en Vinge fått plats i ryggan hade jag flugit det istället då det är den känslan jag vill åt. Gopro kanske inte är så nödvändigt oftast men kan vara kul att titta lite närmare på där man flugit och kanske mecka lite i redigeringsprogrammet. Blir som flera hobbys i en om man även kombinerar men redigering och sådant. Kommer själv aldrig bli grym på flygning men så länge det känns kul och spännande så kör jag på. Kanske bara blir 1ggr i veckan men det är ok.

Jag kommer på mig själv ibland när jag flyger med gopro och ska spara nått att jag känner mig tvingad till att prestera när jag flyger för att överkomma mig själv om ni förstår vad jag menar, svårt att förklara. Då jag däremot ta bort gopro och bara flyger fpv så flyger jag mer roligt och uppskattar flygningen mer, jag begränsar mig själv genom att spela in, konstigt hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag tycker den låter bra, du kan troligen sänka dina filters en hel del antar att du kör betaflight?

Det var trevligt att höra
Kör Betaflight 4.28. Ställde in filtren efter "UAV Techs 6 tum preset"
Själva filterstyrkan är 1/1. Kanske kan prova 1.2 och sen sänka mer efter att ha testat?

Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer på mig själv ibland när jag flyger med gopro och ska spara nått att jag känner mig tvingad till att prestera när jag flyger för att överkomma mig själv om ni förstår vad jag menar, svårt att förklara. Då jag däremot ta bort gopro och bara flyger fpv så flyger jag mer roligt och uppskattar flygningen mer, jag begränsar mig själv genom att spela in, konstigt hahaha

Aa så kan det iof vara att man känner att nu måste jag spela in något intressant.
Har inte haft gopro på säkert 5-6år då jag började flyga små quads förra året efter långt uppehåll men blev intresserad
igen efter man sett massa coola videos på youtube. Farligt att kolla, blir dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mm, tänkte att det blir roligt med lite byggbilder. Kanske inspirerar någon att börja
Byggde 6" mycket för jag var sugen på att prova bi-prop men verkar svårt att få vibrationsfritt med bara två blad.
Har en gammal proppbalanserare så kanske man kan balansera upp dom om det blir vibrationer.
Tar det lite lugnt och siktar på maiden nästa helg tror jag. Dubbelkolla alla kopplingar. Får hoppas den flyger bra bara, man vet jue aldrig med en kombo av komponenter ingen annan jag sett kör.

Körde själv med 6040 bi-prop på ena och tyckte den kändes bättre än med de olika 5 tum 3-bladare jag testat på den vilket är lite konstigt när alla verkar tycka 3-blade är bäst. De lät även mycket mera så halva byn hörde säkert när man var ute och flög.
De jag hade behövde dock balanseras, vilket är aningen tidskrävande och tråkigt.

Har även en med 7 tums (7056) 3-blads som jag byggde ihop för något år sen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer på mig själv ibland när jag flyger med gopro och ska spara nått att jag känner mig tvingad till att prestera när jag flyger för att överkomma mig själv om ni förstår vad jag menar, svårt att förklara. Då jag däremot ta bort gopro och bara flyger fpv så flyger jag mer roligt och uppskattar flygningen mer, jag begränsar mig själv genom att spela in, konstigt hahaha

Så där är det! Och när man skall anstränga sig lite extra för att få bra filmmaterial, eller visa någon hur man kan flyga så avancerat som möjligt, det är då det smäller! Har en gopro 7 black som efter att jag skulle göra "världens bästa flygfilm" small rätt in i ett träd efter 20sek, och krossade hela lcd displayen på framsidan, och nu ligger den i en låda och samlar damm eftersom den glappar inuti någonstans. Fartreglage brände, en motor rök. 20sekunder blev rätt dyrt endast för att jag minsann skulle visa hur det skulle gå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Körde själv med 6040 bi-prop på ena och tyckte den kändes bättre än med de olika 5 tum 3-bladare jag testat på den vilket är lite konstigt när alla verkar tycka 3-blade är bäst. De lät även mycket mera så halva byn hörde säkert när man var ute och flög.
De jag hade behövde dock balanseras, vilket är aningen tidskrävande och tråkigt.

Har även en med 7 tums (7056) 3-blads som jag byggde ihop för något år sen.

Haha ja biprop låter brutalt högt. Kanske får prova igen sen. Som du skrev är det inte lika lätt att få det balanserat med bara två blad så kan bli vibrationer.

Permalänk
Medlem

Tänkte det kunde vara ett kul projekt att ha i höst/vinter att bygga en drönare men jag har problem med att hitta butiker i Sverige som säljer delar, dem flesta som dyker upp på google är hobby butiker med ett hyffsat skralt utbud. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Tänkte det kunde vara ett kul projekt att ha i höst/vinter att bygga en drönare men jag har problem med att hitta butiker i Sverige som säljer delar, dem flesta som dyker upp på google är hobby butiker med ett hyffsat skralt utbud. Tips?

Dessa är bra.

https://nordfpv.com
https://droneit.se

Permalänk

Jag har också handlat från NordFPV och Droneit samt Elefun.
När jag byggde fick jag plocka delar från alla tre för det var alltid något som var slut hos den men inte den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Jag har också handlat från NordFPV och Droneit samt Elefun.
När jag byggde fick jag plocka delar från alla tre för det var alltid något som var slut hos den men inte den andra.

Ja https://www.elefun.se (Norge) är väldigt bra, har handlat massor där. Ändå dåliga är om man vill returnera något. Tog 5v senast innan jag fick godkänd retur på öppet köp på ett par skruvar och kolfiberplattor
Kanske var otur då det var mitt på sommaren men tror det tar tid då grejorna först skickas till något ställe i Sverige för att sen skickas vidare tillsammans med andra returer till Norge. Antagligen för att det blir billigare att göra så för Elefun då frakt kan bli dyrt över gränserna.

Inom EU har https://www.drone-fpv-racer.com bra utbud och prissättning.
Dom har verkligen nästan allt smått och gott man kan tänka sig och frakten är billig om man köper
över en viss summa. Vet inte hur smidiga dom är vid retur-ärende eller liknande dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tackar!
Det var en djungel att djupdyka i, perfekt nu när det börjar bli dassigt väder ute.

Vilka märken på ESC, FC samt motorer är ansedda som bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Tackar!
Det var en djungel att djupdyka i, perfekt nu när det börjar bli dassigt väder ute.

Vilka märken på ESC, FC samt motorer är ansedda som bättre?

Dessvärre svårt att svara på. Efter den stora halvledarbristen har det blivit väldigt rörigt med många fler olika sorters chip, gyron etc. att hålla reda på då tillverkarna använder vad dom kan få tag i för tillfället.
Chris Rosser på YT testar en del motorer. Han har även bästa guiderna på hur man ställer in och tunar sin quad.

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Tackar!
Det var en djungel att djupdyka i, perfekt nu när det börjar bli dassigt väder ute.

Vilka märken på ESC, FC samt motorer är ansedda som bättre?

Jag har testat Foxeer Reaper och Speedybee F7 stack, funkar bra båda.
Tänk mer storlek på korten samt hålbild för att passa ramen du vill använda, den detaljen missade jag.
Jag kör Foxeer M10 GPS, de är snabba på att koppla upp.
Motorer kan jag inte ge sig mycket input om val mer än att se ut rätt storlek och rätt KV beroende på storlek på drönaren och hur du vill flyga och 4S/6S.

Permalänk
Medlem

Tänkte börja med en radio så man kan börja träna i en sim och hittade då TBS Tango som verkar omtyckt och är den stilen jag är ute efter, men den kör Crossfire och ELRS verkar vara betydligt mer adapterad av andra tillverkare. Hittade ett klipp där det förklarades som att Crossfire var Apple och ELRS var Android men att övriga skillnader var minimala, vad kör ni för radios?

Permalänk

Spakar en Radiomaster Boxer 4in1 med en ELRS Ranger Micro (köpte kit som det följde med tre receivers till).
Jag har väl mellan till stora händer och tycker den ligger alldeles lagom.
Var egentligen sugen på Radiomaster TX16 men som tur var så var den slut när jag skulle beställa, tror den hade känts för klumpig för min smak.

Både Boxer ELRS och kombo med Ranger kan gå upp till 1W om man bryr sig om sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Tänkte börja med en radio så man kan börja träna i en sim och hittade då TBS Tango som verkar omtyckt och är den stilen jag är ute efter, men den kör Crossfire och ELRS verkar vara betydligt mer adapterad av andra tillverkare. Hittade ett klipp där det förklarades som att Crossfire var Apple och ELRS var Android men att övriga skillnader var minimala, vad kör ni för radios?

Jag kör Tango 2 med ELRS modul så jag kan använda båda. Inte helt smidig modd men värt det om man redan har Tangon och vill köra ELRS. Det är dock inte optimalt då den blir ganska klumpig och betydligt tyngre med en modul på baksidan men ville inte skaffa ny radio då jag är så van med Tangon efter flera år.

Jag kör ELRS på quads jag flyger nära mig och CRSF när jag flyger längre bort med mina 7-tummare.
CRSF är jag så säker på att det funkar bra i alla lägen på avstånd medans ELRS 2.4Ghz har jag inte testat hur det funkar om det blockas av ramens kolfiber eller lipo på avstånd. Går säkert bra men inte velat chansa ännu då det är mycket störningar på 2.4Ghz bandet där jag bor.

*Skulle jag börja med ny radio idag skulle det definitivt bli ELRS. Billigare mottagare och med bättre respons upp till 1000hz vs max 150hz (med sämre teknik) på CRSF. På 5" och större skulle jag köra med ELRS Diversity mottagare (dubbla antenner) men beror på var och ur man tänkt flyga. Flyger själv över vatten och grejor så då vill man inte att få problem med mottagningen.

Endast för typ bergsflygning skulle jag välja CRSF istället. Så har du tänkt flyga uppe bland bergen i typ Norge kanske CRSF är ett bättre val annars ELRS. ELRS finns i 868mhz också men väldigt skralt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jag kör Tango 2 med ELRS modul så jag kan använda båda. Inte helt smidig modd men värt det om man redan har Tangon och vill köra ELRS. Det är dock inte optimalt då den blir ganska klumpig och betydligt tyngre med en modul på baksidan men ville inte skaffa ny radio då jag är så van med Tangon efter flera år.

Jag kör ELRS på quads jag flyger nära mig och CRSF när jag flyger längre bort med mina 7-tummare.
CRSF är jag så säker på att det funkar bra i alla lägen på avstånd medans ELRS 2.4Ghz har jag inte testat hur det funkar om det blockas av ramens kolfiber eller lipo på avstånd. Går säkert bra men inte velat chansa ännu då det är mycket störningar på 2.4Ghz bandet där jag bor.

*Skulle jag börja med ny radio idag skulle det definitivt bli ELRS. Billigare mottagare och med bättre respons upp till 1000hz vs max 150hz (med sämre teknik) på CRSF. På 5" och större skulle jag köra med ELRS Diversity mottagare (dubbla antenner) men beror på var och ur man tänkt flyga. Flyger själv över vatten och grejor så då vill man inte att få problem med mottagningen.

Endast för typ bergsflygning skulle jag välja CRSF istället. Så har du tänkt flyga uppe bland bergen i typ Norge kanske CRSF är ett bättre val annars ELRS. ELRS finns i 868mhz också men väldigt skralt utbud.

Tack för utläggningen, för och nackdelar med andra ord.
Jumper eller Tango tittar jag på då det är den typen av kontroll jag är ute efter, båda verkar ha bra stöd för simulatorer.

Permalänk
Medlem

Jag har kört tx16, frsky horus x10 och numera kör jag med Radiomaster Boxer, lysande radio som sitter som en smäck i min hand.

//Professionell FPV pilot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag har kört tx16, frsky horus x10 och numera kör jag med Radiomaster Boxer, lysande radio som sitter som en smäck i min hand.

//Professionell FPV pilot

Den verkar helt klart som ett bra val. Enda jag funderat på är hur den är att hålla i beroende på ens styrsätt.
Kör du tummar, hybrid pinch eller pinch?
Jag kör Hybrid.

Permalänk

@Myllerman
Jag är långt ifrån rutinerad än, men jag växlar lite än så länge och kör Boxern ibland med pinch och ibland tummar, aldrig hört talas om hybrid-pinch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Myllerman
Jag är långt ifrån rutinerad än, men jag växlar lite än så länge och kör Boxern ibland med pinch och ibland tummar, aldrig hört talas om hybrid-pinch.

Hybrid pinch är med tummen på spaken framifrån och pekfinger på ovansidan som vid vanlig pinch. Vissa radios är nämligen olika sköna att hålla beroende på grepp man använder.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Hybrid pinch är med tummen på spaken framifrån och pekfinger på ovansidan som vid vanlig pinch. Vissa radios är nämligen olika sköna att hålla beroende på grepp man använder.

Testade, funkade med den så länge man har halsrem men var absolut inget för mig.

Permalänk

Eller du kanske menade tummen ovanpå och pekfingret framifrån?
Det är där jag brukar vara när jag kör, inte hittat mig själv i de andra lägena…

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Testade, funkade med den så länge man har halsrem men var absolut inget för mig.

Skrivet av 900-Mange:

Eller du kanske menade tummen ovanpå och pekfingret framifrån?
Det är där jag brukar vara när jag kör, inte hittat mig själv i de andra lägena…

Svårt att förklara så postar en bild hehe. A = Thumbs, B = Pinch och C = Hybrid pinch.

Permalänk

Ok ja, tummen ovanpå o pekfingret fram, så kör jag skulle jag säga (C)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Den verkar helt klart som ett bra val. Enda jag funderat på är hur den är att hålla i beroende på ens styrsätt.
Kör du tummar, hybrid pinch eller pinch?
Jag kör Hybrid.

Hybrid här

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Ok ja, tummen ovanpå o pekfingret fram, så kör jag skulle jag säga (C)

Skrivet av Wasp:

Hybrid här

Okej fint, bra att veta. Kanske blir en Boxer för mig också då.

Permalänk
Medlem

Har nu skaffat en Radiomaster Boxer Max då min Tango2 börjar sjunga på sista versen.

In i simulatorn och oj vad styltigt det kändes. Flög mycket sämre och fattade inte varför. Blev besviken och tänkte att
jag kanske inte kan ha fullstora gimbals. Kopplade in min Tango2 och provade vad som egentligen var skillnaden och märkte att gimbalerna var mycket lösare på Tangon.

Sagt och gjort börja skruva ner sticktension på alla axlar på Boxern tills det matchade Tangon.
Nuså! Nu har jag faktiskt mer kontroll och finlir än med Tangon. Det var den onödigt hårda sticktension som kom orginal som gjorde det styltigt att flyga.

Fattade inte att stick tension gjorde så otroligt stor skillnad.

Nu är man glad igen