Mus reklamation ja eller nej? Dåligt skroll hjul

Permalänk
Medlem

Mus reklamation ja eller nej? Dåligt skroll hjul

Har just nu en pulsar x2 mini som jag älskar bortsett från... att den är i princip helt oanvändbar. Skrollar man upp skrollar den ner och skrollar men ner skrollar den upp osv. Det går i princip inte att andända skrollhjulet. Detta är ingen ny grej utan verkar vara ett problem som många har (verkar det som på reddit t.ex.). Jag har kontaktat support från stället jag köpte musen på men de säger att jag måste "använda tryckluft för att få bort smuts som sitter i encodern och ger fel input". Detta kan säkert hjälpa men problemet är att jag har provat detta förut och visst det hjälper i typ 1-2 dagar men sedan så måste jag göra det igen. Problemet är att 1, det är jobbigt att hålla på 2, jag har ingen mer tryckluft.

Är det verkligen så att jag ska behöva hålla på med tryckluft osv eller kan jag reklamera? De verkar inte vilja ge det till mig och jag är osäker på vad jag kan göra. Bara köpa ny mus och acceptera att jag köpte en dålig mus (som faktist säger sig ha en "dust proof encoder")?

Tacksam för svar!

TL;DR köpte en mus angående fel fungerande skroll hjul och de tycker inte gå med på reklamation utan säger att jag konstant ska använda tryckluft istället. Kan jag kräva reklamation ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

TL;DR köpte en mus angående fel fungerande skroll hjul och de tycker inte gå med på reklamation utan säger att jag konstant ska använda tryckluft istället. Kan jag kräva reklamation ändå?

Anges detta rengöringsförfarande i de skötselråd som medföljde produkten? Gör de det är det också rimligt att behöva göra detta för att hålla musen funktionell. Om det inte anges i skötselråden kan det inte heller krävas av dig och din reklamation skall inte nekas på denna grund.

Att produkten är felaktigt tillverkad så att partiklar såpass lätt kan störa funktionen är inget som skall lastas konsumenten, utan det låter som en solklar grund för reklamation. Förutsatt givetvis att du inte använder musen i en olämplig miljö, som på en sandstrand, i ett snickeri med sågdamm överallt eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Anges detta rengöringsförfarande i de skötselråd som medföljde produkten? Gör de det är det också rimligt att behöva göra detta för att hålla musen funktionell. Om det inte anges i skötselråden kan det inte heller krävas av dig och din reklamation skall inte nekas på denna grund.

Att produkten är felaktigt tillverkad så att partiklar såpass lätt kan störa funktionen är inget som skall lastas konsumenten, utan det låter som en solklar grund för reklamation. Förutsatt givetvis att du inte använder musen i en olämplig miljö, som på en sandstrand, i ett snickeri med sågdamm överallt eller liknande.

Tack för svar!

Permalänk

https://support.pulsar.gg/support/solutions/articles/67000717...-

Utifrån att tillverkaren anger detta så känns det som att det sannolikt kommer vara lite uppförsbacke om återförsäljaren redan vägrat reklamation. Är nog en fråga om hur mycket du orkar stå på dig i slutändan. Jag kan hålla med om att du har rätt i sak, en mus i 1000kr+ klassen ska inte kräva konstant underhåll med tryckluft för att fungera. Sen om du kommer få igenom en retur/reklamation i praktiken utan att bli vansinnig på köpet är en annan grej.

De kan hävda att du har ovanligt dammigt/skitigt hemma eller vad som helst. Hur mycket av din tid/energi är det värt? Det är väl det som är den stora frågan. Ids du tjafsa en massa så kör på! Tillverkaren verkar ju själva tycka att det är rimligt att behöva göra det underhållet så länge det "hjälper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av [ToMaHaWk]:

https://support.pulsar.gg/support/solutions/articles/67000717...-

Utifrån att tillverkaren anger detta så känns det som att det sannolikt kommer vara lite uppförsbacke om återförsäljaren redan vägrat reklamation. Är nog en fråga om hur mycket du orkar stå på dig i slutändan. Jag kan hålla med om att du har rätt i sak, en mus i 1000kr+ klassen ska inte kräva konstant underhåll med tryckluft för att fungera. Sen om du kommer få igenom en retur/reklamation i praktiken utan att bli vansinnig på köpet är en annan grej.

De kan hävda att du har ovanligt dammigt/skitigt hemma eller vad som helst. Hur mycket av din tid/energi är det värt? Det är väl det som är den stora frågan. Ids du tjafsa en massa så kör på! Tillverkaren verkar ju själva tycka att det är rimligt att behöva göra det underhållet så länge det "hjälper".

Får väl vara på de lite till och se vad de säger. Förhoppningsvis kanske jag kan ta i kontakt med någon annan i supporten som kanske är mer villig att hjälpa till.
Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog plockat isär och rengjort då det brukar vara rätt enkelt. Men du kan reklamera om du vill. Jag slår vad om att ingen i butiken där du köpt den har en aning om att man behöver rengöra ibland. Och en mus är en rätt billig historia som regel.
en sak som brukar vara rätt dum om man väljer att rengöra är att skruvarna alltid sitter under de s.k "skates:en" i botten. och dessa brukar bli förstörda när man demonterar dem och man får köpa nya.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.