Google aktiverar "privacy sandbox" för alla Chrome-användare

Permalänk
Melding Plague

Google aktiverar "privacy sandbox" för alla Chrome-användare

Dold bakom den nya designen i Chrome som släpptes under torsdagen ligger en ny teknik för att spåra användare utan kakor, som företaget kallar privacy sandbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De försvårar helt enkelt för konkurrenter och förpackar det som en feature.

Permalänk
Medlem

Privacy sandbox får en positiv klang rent språkmässigt hos mig, men när man läser vad det handlar om ör det raka motsatsen. Nåja, jag använder inte deras läsare och är ju inte personligt drabbad, men det låter som en tråkig utveckling, kakor och mycket av dagens spårning kan man ju blockera om vill, hoppas det går med detta påhittet också.

Permalänk
Medlem

Privacy och spårning? Nån borde ge Google ett lexikon.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Var övertygad om att Swec hade blandat ihop saker i artikeln tills jag insåg det låga tilltaget från googles sida i namnsättningen..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Privacy sandbox får en positiv klang rent språkmässigt hos mig, men när man läser vad det handlar om ör det raka motsatsen. Nåja, jag använder inte deras läsare och är ju inte personligt drabbad, men det låter som en tråkig utveckling, kakor och mycket av dagens spårning kan man ju blockera om vill, hoppas det går med detta påhittet också.

Why though?

Försöker läsa in mig på det och inte riktigt förstått det hela. Av det lilla jag läst låter det inte helt fel, de samlar all data lokalt och utför olika statistiska metoder på din data för att anonymisera den därefter använder de FLoC för att skapa anonyma grupper.

Tycker inte heller om kakor. Men det verkar inte vara så "storebror" som alla får det att låta som. Reklam behövs ju om företag ska kunna hålla sin business gratis på webben.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att få ”We’ve always been at war with Eastasia”-vibbar av namnet.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett flytt till chromium för ett bar månader sedan, kändes lite extra bra nu.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Privacy och spårning? Nån borde ge Google ett lexikon.

Vänta, är inte 1984 en instruktionsbok? Google användar dubbelspråk.

Skrivet av Ostbullen:

Gjorde ett flytt till chromium för ett bar månader sedan, kändes lite extra bra nu.

Det verkar råda stor förvirring över vad chromium är. Chromium är vad Chrome bygger på och det är Google som utvecklar Chromium... och privacy sandbox finns där också https://www.chromium.org/Home/chromium-privacy/privacy-sandbo...

Ge Firefox en ny chans om det var länge sedan ni använde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Why though?

Försöker läsa in mig på det och inte riktigt förstått det hela. Av det lilla jag läst låter det inte helt fel, de samlar all data lokalt och utför olika statistiska metoder på din data för att anonymisera den därefter använder de FLoC för att skapa anonyma grupper.

Tycker inte heller om kakor. Men det verkar inte vara så "storebror" som alla får det att låta som. Reklam behövs ju om företag ska kunna hålla sin business gratis på webben.

Jag har ingenting emot reklam, det jag är emot är spårning och riktad reklam.

Permalänk
Medlem

Google är överallt.
Mitt nuvarande projekt är att hitta en smart tv som inte låser alla sina tjänster om jag använder min pi-hole som dns server i den.
Tycker det borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem

Vem vet vilka algoritmer som ligger bakom? Detta är lika proprietärt och galet som NIST P256 som troligen har bakdörrar och spårar långt mer än vad som syns på ytan

Jag gissar att detta inte går att blocka helt och att nya extensions inte kan göra lika mycket som förr, självklart för ditt bästa och säkerhet… tänk på barnen som utnyttjas annars (och så vidare)

Nej… jag håller mig borta om jag kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har ingenting emot reklam, det jag är emot är spårning och riktad reklam.

Sant. Håller med!

Tekniken i sig erbjuder mer privatliv (av det lilla jag läst, vet inte ens om det är open source, det vore dåligt...) till gemene man som surfar och inte har intresse i något vad heter kakor.

Tar Firefox och helt enkelt vägrar att spara tredjepartskakor?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Mycket missförstånd och okunskap i kommentarerna som vanligt

Skrivet av Sysop:

Jag har ingenting emot reklam, det jag är emot är spårning och riktad reklam.

Det är ju det som är hela poängen med Topics API. Riktad reklam och spårning försvinner.
Topics API absolut en integritetsförbättring jämfört med både tredjepartskakor och FLOC.

Rekommender alla lyssna på detta podavsnitt för mer info i ämnet:

https://www.bredband2.com/blogg/avsnitt-212-googles-integrite...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alexander7938:

Tar Firefox och helt enkelt vägrar att spara tredjepartskakor?

Firefox blockerar tredjeparts kakor som standard ja (det gör även många andra webbläsare, t.ex. Safari). Firefox placerar även alla kakor från en och samma site i varsin separat ”kakburk” så att de inte ska kunna se vad du gör på andra sidor. Tekniken kan du läsa lite mer om här: https://blog.mozilla.org/en/mozilla/firefox-rolls-out-total-c...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Sant. Håller med!

Tekniken i sig erbjuder mer privatliv (av det lilla jag läst, vet inte ens om det är open source, det vore dåligt...) till gemene man som surfar och inte har intresse i något vad heter kakor.

Tar Firefox och helt enkelt vägrar att spara tredjepartskakor?

Finns inställningar för kakor, bland annat tredjepartskakor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Why though?

Försöker läsa in mig på det och inte riktigt förstått det hela. Av det lilla jag läst låter det inte helt fel, de samlar all data lokalt och utför olika statistiska metoder på din data för att anonymisera den därefter använder de FLoC för att skapa anonyma grupper.

Tycker inte heller om kakor. Men det verkar inte vara så "storebror" som alla får det att låta som. Reklam behövs ju om företag ska kunna hålla sin business gratis på webben.

EFFs kritik kan sammanfattas som följande

  • Varje "grupp" behöver vara över en viss storlek för att ge dig någon form av anonymitet

  • "Gruppen" är en extra bit data som kan användas för att börja deanonymisera. Det äldre FloC förslaget hade en 16-bit identifierare, dvs du var direkt i en av ca 65 000 möjliga grupper

  • Punkten ovanför gör det mycket enklare att hitta dig igen om du en gång blivit deannonymiserad (tex om du loggat in på site A kan site B enklare hitta vem du är

  • Googles lösning på att inte skapa "känsliga" grupper (du vill inte råka skapa en grupp "homosexuella i Saudiarabien" som exempel) är i korta drag att övervaka att sådana grupper inte uppstår. För att göra det behöver i princip göra audits av grupperna, och nödvändigtvis samla just sådan känslig data för att göra en sådan audit

  • Google började rulla ut detta utan att ha spikat alla delar av standarden

  • Även om det är bättre än cookies är det fortfarande inte bra

Nu är den EFF artikel som Arstechnica länkar till från 2021, så delar kan ha ändrats (Läs här

Personligen håller jag både med om att det nog är "bättre" än 3:e parts cookies men inte bra nog. Ribban är inte precis hög för att vara bättre än cookies. Tyvärr existerar det här inte i ett vacuum så det är troligt att grupptillhörighet blir ännu en datapunkt som kan användas för spårning, inte den enda punkten som nog skulle vara en förbättring mot dagens situation. Guldstandarden borde vara det du kan se vissa sidor göra: Välj annonser baserat på innehåll på sidan. Annonsörer på Sweclockers behöver inte spåra dig för att veta att du är intresserad av datorer. Att du är här är bevis nog för det

Sen finns det ett massivt problem till med den här metoden. Det skapar en ganska saftig intressekonflikt och monopolsituation inom online reklammarknaden. Genom att ersätta huvudmetod för riktad reklam (cookies) och ersätta den med "privacy sandbox" är det misstänkt tursamt för google att många av deras konkurrenter blir blockerade och Googles egna metod för spårning fortfarande fungerar "95% as good" som Google själva uppger.

Permalänk
Testpilot

Det stora problemet landar väl i att om man använder Gmail, GDrive, YouTube eller andra tjänster från Google – då är det svårt att undkomma datainsamling. Jag kör således vidare på Chrome då jag använder Google's övriga tjänster i bred utsträckning.

Ska det ändå inte gå att ducka, då känns PSB som det minsta av problem. Mycket vettigare än vanliga Cookies i slutändan. Och ärligt talat är väl Google en av få aktörer jag "litar på" att hantera min data, åtminstone mer så än andra aktörer likt Meta eller liknande.

Visst går det att anonymisera sig totalt.. Men det finns en gräns för när det helt enkelt är för mycket jobb, och där jag då hellre låter Google rikta sin reklam mot att jag får en simpel och fungerande vardag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Mycket missförstånd och okunskap i kommentarerna som vanligt
Det är ju det som är hela poängen med Topics API. Riktad reklam och spårning försvinner.
Topics API absolut en integritetsförbättring jämfört med både tredjepartskakor och FLOC.

Rekommender alla lyssna på detta podavsnitt för mer info i ämnet:

https://www.bredband2.com/blogg/avsnitt-212-googles-integrite...

Läs nyheten, ”Men med uppdateringen aktiverar Google även "privacy sandbox". Det är en ny teknik för att spåra användare, i syfte att visa riktad reklam, som företaget utvecklat sedan år 2019,”.

Permalänk
Medlem

Doublespeak från Google. Gulligt.

Permalänk

Kanske borde ta tag i att flytta från Chrome nu..
Har kört Chrome i över 10 år (använder Google Foto istället för iCloud Bilder i Iphone)
Använder även Googles lösenordshantering som komplement till Microsoft Authenticator (Password) vilket lirar OK med min PC för att slippa komma ihåg alla lösenord.
Hur går jag i dagsläget över smärtfritt till Firefox igen? Orkar inte hålla på med alla lösenord och är väl inne på att köpa någon 3rd party password manager, är det nödvändigt eller har räven någon motsvarighet?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kört Firefox i bra över ett decennium genom vått och torrt men utvecklingen är verkligen ledsam. Firefox har långsamt börjat fungera sämre inte p.g.a. något Mozilla gör utan för att alla anpassar sig till Chromes avarter likt alla anpassade sig till I.E för 20 år sedan. Ibland måste man spoofa user-agent, ibland köra kompatabilitetslägen och jag blir på riktigt oroad för Internets framtid. Google missbrukar sin position minst lika illa som Microsoft runt 00-talet och jag hoppas det snart rätar ut sig via att konkurrens domstolarna gör sitt jobb. Finns ju ett spännande fall i USA men frågar är om det kommer bära hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Finns ju ett spännande fall i USA men frågar är om det kommer bära hela vägen.

Vad för fall?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Mycket missförstånd och okunskap i kommentarerna som vanligt
Det är ju det som är hela poängen med Topics API. Riktad reklam och spårning försvinner.
Topics API absolut en integritetsförbättring jämfört med både tredjepartskakor och FLOC.

Rekommender alla lyssna på detta podavsnitt för mer info i ämnet:

https://www.bredband2.com/blogg/avsnitt-212-googles-integrite...

Fast 0 kakor, 0 floc och 0 topics är ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vänta, är inte 1984 en instruktionsbok? Google användar dubbelspråk.

Det verkar råda stor förvirring över vad chromium är. Chromium är vad Chrome bygger på och det är Google som utvecklar Chromium... och privacy sandbox finns där också https://www.chromium.org/Home/chromium-privacy/privacy-sandbo...

Ge Firefox en ny chans om det var länge sedan ni använde den.

Visst är google till stor del bakom Chromium, men man skall inte glömma bort att Chromium är open source, det är inte Chrome. Och Chromium må ha stöd för privacy sandbox, men funktionen är by default avslagen (iallafall änsålänge), det är den inte i Chrome.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Använder inte Chrome så ofta men starta det och slog av allt som har med annonser och reklam att göra osv.
Vill inte se reklam eller annonser överhuvudtaget alls, varken vanliga eller riktade.

Kör normalt FF och man måste använda en 4-5 tillägg för att få bort allt skräp och tracing..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tycker browsers är lite som banker - man måste inte byta till en ny utan man kan använda mer än en samtidigt.
Själv kör jag med flera browsers även om Firefox och Brave är de som används mest, Edge mer sällan och Chrome minst.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Tycker browsers är lite som banker - man måste inte byta till en ny utan man kan använda mer än en samtidigt.
Själv kör jag med flera browsers även om Firefox och Brave är de som används mest, Edge mer sällan och Chrome minst.

Är inte brave också chromium baserat har jag för mig?

Kan mycket väl ha fel men har iaf för mig det.

Så med andra ord kommer den få det också om de väljer att uppgradera chromium motorn?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

kändes dumt att man ska bli mer spårad än vad man är idag? dagens ungdomar som växer upp, kommer tycka det är helt naturligt att alla vet allt om ens privatliv xd

Permalänk
Medlem

Kört Firefox sedan innan Chrome ens existerade. Har inga planer på att byta.