Permalänk
Medlem

Nya hörlurar, 5000kr

Hej. Mina Sennheiser HD650 gick sönder för några dagar sedan och det är de enda påkostade lurarna som jag har haft. Var väldigt nöjd med dom.

Det finns ingen butik som säljer bra hörlurar där jag bor så kommer beställa på internet. Är det dumt att beställa dyra hörlurar utan att testa först? Kan ju köpa HD650 igen, men skulle vara kul att testa något annat istället för att ha samma lurar i 10 år till. Priset har gått upp extremt mycket på hd650 också, kostade 3200 när jag köpte dom och nu ligger de runt 5-6000.

Jag lyssnar på det mesta men främst hiphop. Gillar inte ljudisolerade hörlurar. Budget runt 5000

Kommer driva hörlurar med Asus essence stx II, funderar dock på att byta till en extern dac/amp istället

Permalänk
Medlem

Vad är det som är trasigt på dom gamla?
Alltid svårt att ge rekommendationer inom hifi, då alla gillar jävligt olika.
Själv kör jag DT1990 pro och är helnöjd, men Beyerdynamic och Sennheiser skiljer sig ganska mycket åt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Hej. Mina Sennheiser HD650 gick sönder för några dagar sedan och det är de enda påkostade lurarna som jag har haft. Var väldigt nöjd med dom.

Det finns ingen butik som säljer bra hörlurar där jag bor så kommer beställa på internet. Är det dumt att beställa dyra hörlurar utan att testa först? Kan ju köpa HD650 igen, men skulle vara kul att testa något annat istället för att ha samma lurar i 10 år till. Priset har gått upp extremt mycket på hd650 också, kostade 3200 när jag köpte dom och nu ligger de runt 5-6000.

Jag lyssnar på det mesta men främst hiphop. Gillar inte ljudisolerade hörlurar. Budget runt 5000

Kommer driva hörlurar med Asus essence stx II, funderar dock på att byta till en extern dac/amp istället

Nu är vi ju alla olika, men jag själv har beställt utefter recensioner, först ett par Focal Elegia och sen Sennheiser 660S2 men ingen av dem har levt upp till recensionerna i mina öron, de har inte kunnat leva upp till mina förväntningar jag haft på uppgradering från Sennheiser 560S, de låter bäst fortfarande (enda jag saknar är lite mer tryck i basen, men vill behålla luftigheten och klarheten i alla frekvenser) Så dem har jag skickat tillbaka, så nu vågar jag inte beställa i blindo längre. Beställer man från Amazon får man räkna med att det tar en månad innan man får pengarna tillbaka (eftersom de var så dyra enligt deras kundtjänst) och då fick jag påminna dem ett par gånger.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad är det som är trasigt på dom gamla?
Alltid svårt att ge rekommendationer inom hifi, då alla gillar jävligt olika.
Själv kör jag DT1990 pro och är helnöjd, men Beyerdynamic och Sennheiser skiljer sig ganska mycket åt.

Tappade lurarna i golvet för hundraelfte gången och de började spraka i ena hörluren. Beyerdynamic verkar vara väldigt populära så ska kolla på lite reviews nu i veckan.

Skrivet av Hakinger:

Nu är vi ju alla olika, men jag själv har beställt utefter recensioner, först ett par Focal Elegia och sen Sennheiser 660S2 men ingen av dem har levt upp till recensionerna i mina öron, de har inte kunnat leva upp till mina förväntningar jag haft på uppgradering från Sennheiser 560S, de låter bäst fortfarande (enda jag saknar är lite mer tryck i basen, men vill behålla luftigheten och klarheten i alla frekvenser) Så dem har jag skickat tillbaka, så nu vågar jag inte beställa i blindo längre. Beställer man från Amazon får man räkna med att det tar en månad innan man får pengarna tillbaka (eftersom de var så dyra enligt deras kundtjänst) och då fick jag påminna dem ett par gånger.

Bästa är ju att testa i butik men vet inte hur vanligt det är med butiker som låter en testa hifilurar, finns ingen i min stad tex :/

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD660s är trevliga.

Säker på att det inte finns reservdelar till hd650 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Tappade lurarna i golvet för hundraelfte gången och de började spraka i ena hörluren.

Vet inte hur reservdelssituationen ser ut nu för tiden, men det har aldrig varit några problem att beställa i princip varenda komponent tidigare. I det här fallet är det säkert ena högtalaren som behöver bytas, men hade ändå dubbelkollat om kabeln är okej genom att koppla in höger i vänster, och vänster i höger. Följer problemet med kabeln så är det bara att byta kabeln, om inte så är det en ny högtalare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Alltid svårt att ge rekommendationer inom hifi, då alla gillar jävligt olika.
Själv kör jag DT1990 pro och är helnöjd, men Beyerdynamic och Sennheiser skiljer sig ganska mycket åt.

Det är nästan omöjligt. Men, gillar man Sennheiser 650 bör man lyssna på 1990 innan köp. Bra lurar men den diskanten är en aquired taste

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om hifiman sundara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Vad tycker ni om hifiman sundara?

Jag har ett par som jag tycker om väldigt mycket. Det enda problemet för mig att att de sitter åt lite runt skallen, nu har jag ganska stort huvud men... Annars har jag fått EQ:a lite för att få lite mer av den bas jag är ute efter. Trots att jag mest lyssnar på metal i olika slag. Av vad jag hört så är väl Edition XS ett steg upp, i komfort säger vissa att de är bättre, andra inte. Jag personligen kommer nog att införskaffa ett par Edition XS då de sägs ska ha lite mer punch i basen och overall lite bättre bas. Tänkte du som gillar hiphop kan nog tycka om de lurarna. De brukar kunna glida ner under 5000-kronorssträcket lite här och var. Annars snäppet ovanför ska vara Anandas V2.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är nästan omöjligt. Men, gillar man Sennheiser 650 bör man lyssna på 1990 innan köp. Bra lurar men den diskanten är en aquired taste

Ja jag har sett att folk skriver det, men jag vet inte om jag håller med. Gick ifrån DT770.
Skulle vilja påstå att de på sin höjd bara låter "luftigt" om man ska sträcka sig efter något ord, tror mer att folk stirrar sig blinda på mätvärden. 770 låter som om de har en filt över sig jämfört mot 1990 som då helt plötsligt låter naturliga och rättvisa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Ja jag har sett att folk skriver det, men jag vet inte om jag håller med. Gick ifrån DT770.
Skulle vilja påstå att de på sin höjd bara låter "luftigt" om man ska sträcka sig efter något ord, tror mer att folk stirrar sig blinda på mätvärden. 770 låter som om de har en filt över sig jämfört mot 1990 som då helt plötsligt låter naturliga och rättvisa.

770 är ju stängda så en del kan nog tillskrivas det. Men min upplevelse är att 770 är betydligt hetare i treble än 650, utan att kolla mätvärden. Det finns inget neutralt med 1990s diskant. Varken i mätningar eller när jag lyssnat
Jag förstår varför man gillar dem, och de är bra lurar som sagt. Men om någon kommer från Sennheiser och gillar det ljudet skulle jag rekommendera att lyssna på 1990 innan man slår till då det är två ganska olika sound

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

770 är ju stängda så en del kan nog tillskrivas det. Men min upplevelse är att 770 är betydligt hetare i treble än 650, utan att kolla mätvärden. Det finns inget neutralt med 1990s diskant. Varken i mätningar eller när jag lyssnat
Jag förstår varför man gillar dem, och de är bra lurar som sagt. Men om någon kommer från Sennheiser och gillar det ljudet skulle jag rekommendera att lyssna på 1990 innan man slår till då det är två ganska olika sound

Precis, väldigt olika sound, tycker det gäller mellan Sennheiser och Beyerdynamic överlag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Fick hem Hifiman Sandura idag. Jag är nöjd men tror fan inte att ljudkortet klarar av att driva dom till 100% för jag kan sitta på maxvolym om jag vill utan att känna att jag håller på att bli döv

Så kommer köpa en dac och amp. Har ni några rekommendationer? Den som intresserar mig mest just nu är Jds atom amp+ och dac+

Nackdelen är att jag får beställa från typ uk och just nu verkar de vara slut i lager så kan ta ett tag.

Andra som kollat på är iFi Audio ZEN CAN och iFi Audio ZEN DAC v2

Problemet med ifi audio är att de är väldigt dyra, blir 5000 sammanlagt för båda, sen rekommenderar dom också att man ska köpa en adapter för 8-900 spänn och man behöver två av dom. Kanske inte behövs dock? Lät lite hokuspokus med att filtrera ut så man får renare el eller vad det påstods göra..

Permalänk

En liten tanke.
Philips Fidelio X3 eller Yamaha HPH-MT8?
Båda låter fantastiskt men Philips har en öppen konstruktion så det läcker ljud om du nu inte kan ha det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

En liten tanke.
Philips Fidelio X3 eller Yamaha HPH-MT8?
Båda låter fantastiskt men Philips har en öppen konstruktion så det läcker ljud om du nu inte kan ha det så.

I mitt tycke skulle det vara en rejäl nedgradering från HD650. Ja, jag har jämfört.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Fick hem Hifiman Sandura idag. Jag är nöjd men tror fan inte att ljudkortet klarar av att driva dom till 100% för jag kan sitta på maxvolym om jag vill utan att känna att jag håller på att bli döv

Så kommer köpa en dac och amp. Har ni några rekommendationer? Den som intresserar mig mest just nu är Jds atom amp+ och dac+

Nackdelen är att jag får beställa från typ uk och just nu verkar de vara slut i lager så kan ta ett tag.

Andra som kollat på är iFi Audio ZEN CAN och iFi Audio ZEN DAC v2

Problemet med ifi audio är att de är väldigt dyra, blir 5000 sammanlagt för båda, sen rekommenderar dom också att man ska köpa en adapter för 8-900 spänn och man behöver två av dom. Kanske inte behövs dock? Lät lite hokuspokus med att filtrera ut så man får renare el eller vad det påstods göra..

Det kanske inte är det absolut kraftigaste laget men överväg gärna att kolla efter en Schiit Stack a.k.a en Modi + en Magni. De brukar gå att hitta relativt billiga. speciellt då många har just dom som inkörsport till starkare utrustning i framtiden. Det var exakt vad jag använt de senaste åren tills jag till slut valde att uppgradera. Om man kör på low gain så kan man vrida upp volymen en hel del så kan man klämma ut rätt bra med kräm ur lurarna!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkon:

Det finns ingen butik som säljer bra hörlurar där jag bor så kommer beställa på internet. Är det dumt att beställa dyra hörlurar utan att testa först?

Rekommenderar alltid Mikael på Ark Audio för geografiskt handikappade. Han skickar hem lurar och förstärkare till dig så du får testa i lugn och ro.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30