Nån i Sverige som byter CMOS/BIOS-chip?

Permalänk
Medlem

Nån i Sverige som byter CMOS/BIOS-chip?

Hejsan!

Tar frågan först så man inte behövs läsa allt: Nån som känner till nån verkstad som kan byta BIOS/CMOS-chip på moderna laptops? Det kräver en del kunnande, mikroskop och andra verktyg.

Kontext:
Jag har ett "containerfynd" som är en Dell XPS 9310 2-in-1, och förmodligen värstingmodellen det gick att köpa. Utmärkt skick men den går hela tiden tillbaka till "factory mode" och klagar på att "Service Tag" inte är satt. Pga detta går den också in i ett slags "limp home mode", med fläktarna på 100% och dålig prestanda.

Jag fixade det faktiskt ett tag genom att flasha senaste firmware från BIOS (från Windows funkade inte) och sätta Service Tag, för den har varit problemfri i ett par veckor, men nu är det tillbaka igen. Och denna gången hjälper det inte att sätta Service Tag i BIOS för det blir blankt igen omedelbart.

Det verkar inte finnas ett separat CMOS-batteri på den här modellen. I alla fall har jag inte hittat något och det står inget om det i servicemanualen. Dessutom ska väl saker såsom Service Tag sparas i NVRAM så de inte försvinner om man kopplar ur CMOS-batteriet?