Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Uppdatering: Hämtade idag ut en Orico till, och nu är det JMicron-kontroller!

Jag har just nu ingen välfungerande SSD jag är beredd att testa med (ifall det skiter sig), men spontant känns det inte riktigt bra. Vid ett kortare test med en dålig SSD (Asenno 120GB) låser sig kontrollern om man aktiverar Trim; reserverar mig för att det kan vara SSDn också, menmen...

De två tidigare Orico-kabinetten har varit de minst strulande jag haft, ofta tycks de ha klarat sig med mindre ström än mina Inateck exempelvis, men det är trist när tillverkare byter själva modermodemet och det fortfarande säljs som samma artikel.

Bildexempel:
<Uppladdad bildlänk>
PSY-SSDn sitter i min äldre Orico, med ASMedia-nånting, och Kingston-SSDn sitter i min nya Orico, med Jmicron "Bus 002 Device 003: ID 152d:0578 JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. JMS578 SATA 6Gb/s"

Tur att jag inte hann köpa några då Just JMS578 har jag haft trubbel med också, får inte TRIM att fungera på RPi med den kontrollen. De från ASMedia verkar lira betydligt bättre.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Uppdatering: Hämtade idag ut en Orico till, och nu är det JMicron-kontroller!

Jag har just nu ingen välfungerande SSD jag är beredd att testa med (ifall det skiter sig), men spontant känns det inte riktigt bra. Vid ett kortare test med en dålig SSD (Asenno 120GB) låser sig kontrollern om man aktiverar Trim; reserverar mig för att det kan vara SSDn också, menmen...

De två tidigare Orico-kabinetten har varit de minst strulande jag haft, ofta tycks de ha klarat sig med mindre ström än mina Inateck exempelvis, men det är trist när tillverkare byter själva modermodemet och det fortfarande säljs som samma artikel.

Bildexempel:
<Uppladdad bildlänk>
PSY-SSDn sitter i min äldre Orico, med ASMedia-nånting, och Kingston-SSDn sitter i min nya Orico, med Jmicron "Bus 002 Device 003: ID 152d:0578 JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. JMS578 SATA 6Gb/s"

Skrivet av fragande:

Tur att jag inte hann köpa några då Just JMS578 har jag haft trubbel med också, får inte TRIM att fungera på RPi med den kontrollen. De från ASMedia verkar lira betydligt bättre.

Verkar vara lite random. Beställde en och fick:

Bus 001 Device 004: ID 174c:55aa ASMedia Technology Inc. ASM1051E SATA 6Gb/s bridge, ASM1053E SATA 6Gb/s bridge, ASM1153 SATA 3Gb/s bridge, ASM1153E SATA 6Gb/s bridge

Tänkte dock inte primärt använda den till linux, utan ersätta ett annat kabinett som har glappade usb kabel. Och denna var billigare än att köpa en ny micro usb 3.0. Och den äldre jag hade har inte UASP så inget trim. Så jag är nöjd för 65kr.

Permalänk
Medlem

Blä, fick en JMS578 också :/ men den får ersätta en trasig case helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormtrooper:

Nix, se @Swedishchef_90 svar nedan

Vid registrering av ett nytt konto dyker den upp som en kupong som därefter kan nyttjas i kassan tillsammans med Benify-rabattkoden.

Okej men det blir fortfarande inte under 10000kr med 30% benify samt 10% välkomstkupong?

Permalänk
Medlem

Crucial P3 1TB för 57kr på Amazon, får se om det blir någon.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Crucial P3 1TB för 57kr på Amazon, får se om det blir någon.

Beställde 10 stycken, redan makulerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Beställde 10 stycken, redan makulerat

Så pass, inte sett något än men räknar med det.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Så pass, inte sett något än men räknar med det.

Håller verkligen tummarna för din skull iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

Okej men det blir fortfarande inte under 10000kr med 30% benify samt 10% välkomstkupong?

Gick alldeles utmärkt under gårdagen åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Håller verkligen tummarna för din skull iaf

Det tog sin tid men till slut makulerades den. Så kan det vara.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Produkt: Apple 2022 iPad Air M1-chippet (Wi-Fi + Cellular, 256 GB) (5:e generationen)
Länk: https://www.amazon.se/dp/B09V46QX37
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6006827
Pris: 9500kr

Taskigt.. Jag klickade på länken, ändrade till wifi-versionen och såg att den också var nedsatt.
Så jag var "tvungen" att köpa en..
7500kr fattigare..

Näe men tack för tipset, jag har försökt komma på en "anledning" att byta ut min sega iPad Air 2 som jag köpte i Japan 2015..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Fidelio-lurarna hade ju varit nåt kanske, har idag ett par Sehnheiser HD558 köpta för ca 10år sen. Tror ni det blir en markant skillnad eller är det isch samma? Drivs med en liten NuForce UDAC 3, kanske blir för klent för Philips

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Fidelio-lurarna hade ju varit nåt kanske, har idag ett par Sehnheiser HD558 köpta för ca 10år sen. Tror ni det blir en markant skillnad eller är det isch samma? Drivs med en liten NuForce UDAC 3, kanske blir för klent för Philips

Fidelio-lurarna är definitivt inte tungdrivna, så på den fronten behöver du inte oroa dig.
Komfortmässigt vinner X2orna för min del, men det är ju högst subjektivt.
Skillnaden är nog framförallt vad du är ute efter ljudmässigt, och även det är ju olika från person till person.
Gillar det lite "livligare" ljudet, men om du är ute efter något torrare och mer analytiskt är det inte optimala lurar.
Närmast en "sidegrade" men vet man vad man prioriterar kan det vara värt det ändå, speciellt till det här priset.

Permalänk
Medlem

Nu fick även jag ett samtal från Elgiganten ang nanoleaf-panelerna, lät inte som en prismiss utan snarare lagersaldomiss, de skickade alla beställningar de kunde. Något förvirrad över upplägget att ringa upp kunder och fråga om man vill byta ut produkten mot andra varor (alltså till ordinarie pris) eller makulera beställningen helt. Måste ju kosta dem många minuter att sitta och ringa upp folk snarare än bara skicka ett automatiserat mail om att ordern avbryts, och hade jag velat köpa andra varor till ordinarie pris hade jag väl bara gjort det när jag såg mailet. Hade förstått om det handlade om kompensation eller till exempel att vänta på nästa leveransdatum.

Arg? Nä. Förvirrad? Lite :I

Permalänk
Medlem

Bra gaming laptop för pengarna!
17,3" QHD 165Hz, i7-13700HX, 32GB RAM, 1TB SSD, RTX 4070

Produkt: HP Omen 17"
Länk: https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=7L390EA&opt=UUW...
Kategori: Bärbar Dator
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10045108827
Pris: 20900kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Nu fick även jag ett samtal från Elgiganten ang nanoleaf-panelerna, lät inte som en prismiss utan snarare lagersaldomiss, de skickade alla beställningar de kunde. Något förvirrad över upplägget att ringa upp kunder och fråga om man vill byta ut produkten mot andra varor (alltså till ordinarie pris) eller makulera beställningen helt. Måste ju kosta dem många minuter att sitta och ringa upp folk snarare än bara skicka ett automatiserat mail om att ordern avbryts, och hade jag velat köpa andra varor till ordinarie pris hade jag väl bara gjort det när jag såg mailet. Hade förstått om det handlade om kompensation eller till exempel att vänta på nästa leveransdatum.

Arg? Nä. Förvirrad? Lite :I

Favorit i repris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Gawgizz:

Fidelio-lurarna är definitivt inte tungdrivna, så på den fronten behöver du inte oroa dig.
Komfortmässigt vinner X2orna för min del, men det är ju högst subjektivt.
Skillnaden är nog framförallt vad du är ute efter ljudmässigt, och även det är ju olika från person till person.
Gillar det lite "livligare" ljudet, men om du är ute efter något torrare och mer analytiskt är det inte optimala lurar.
Närmast en "sidegrade" men vet man vad man prioriterar kan det vara värt det ändå, speciellt till det här priset.

Tack för den jämförelsen, klockren! Är fortfarande sjukt nöjd med mina Sehnheiser, men de börjar bli bra slitna. Men 800kr för ett par Fidelio är skamligt bra, minns att motsvarande förr gick för 2k när ja köpte mina istället. Synd att jag inte har en butik nära mig att prova dem innan bara

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Tack för den jämförelsen, klockren! Är fortfarande sjukt nöjd med mina Sehnheiser, men de börjar bli bra slitna. Men 800kr för ett par Fidelio är skamligt bra, minns att motsvarande förr gick för 2k när ja köpte mina istället. Synd att jag inte har en butik nära mig att prova dem innan bara

Du har 14dagar lagstadgad ångerrätt vid onlineköp, så det är bara att prova. Även om det så klart kan kännas bökigare med returärenden skulle jag säga att just ett par öppna hörlurar blir svårt att utvärdera rättvist i butiksmiljö. Nu har du två veckor på dig att testa lurarna med olika enheter, genrer och kan få till lite gaming eller onlinesamtal också

Har personligen tagit steget vidare uppåt prismässigt men går ändå tillbaka till X2orna lite då och då, speciellt till sekundära enheter som Switchen eller digitalpianot.

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Tack för den jämförelsen, klockren! Är fortfarande sjukt nöjd med mina Sehnheiser, men de börjar bli bra slitna. Men 800kr för ett par Fidelio är skamligt bra, minns att motsvarande förr gick för 2k när ja köpte mina istället. Synd att jag inte har en butik nära mig att prova dem innan bara

Appropå slitna Sennheiser. Har ett par HD555 som är runt 20 år och höll på att falla isär. Fortfarande mycket nöjd med dom. Köpte nya öronmuffar och de blev som nya igen. Ett tips, om det är muffarna som är slitna.

Permalänk
Medlem

Samsung S95B på Elgiganten

Angående det lockande erbjudandet hos Elgiganten på Samsung OLED TV 55" (S95B). Jag fyller i mitt postnummer men sedan händer inget. Någon här som har lyckats beställa denna tv? Den hade varit perfekt för sovrummet. 65" eller större i vardagsrummet.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Btw, Elgigantens hemsida är verkligen skräp! Otroligt seg. Jag använder Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Angående det lockande erbjudandet hos Elgiganten på Samsung OLED TV 55" (S95B). Jag fyller i mitt postnummer men sedan händer inget. Någon här som har lyckats beställa denna tv? Den hade varit perfekt för sovrummet. 65" eller större i vardagsrummet.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Btw, Elgigantens hemsida är verkligen skräp! Otroligt seg. Jag använder Firefox.

Varför krånglar du med Elgiganten när du får samma pris på Netonnet?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

55" går tyvärr inte att beställa från NetOnNet (ej i webblager).

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-qe55s95batxxc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Angående det lockande erbjudandet hos Elgiganten på Samsung OLED TV 55" (S95B). Jag fyller i mitt postnummer men sedan händer inget. Någon här som har lyckats beställa denna tv? Den hade varit perfekt för sovrummet. 65" eller större i vardagsrummet.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Btw, Elgigantens hemsida är verkligen skräp! Otroligt seg. Jag använder Firefox.

Skrivet av slipbit:

Varför krånglar du med Elgiganten när du får samma pris på Netonnet?

Skrivet av ElvisP:

Tack för tipset!

55" går tyvärr inte att beställa från NetOnNet (ej i webblager).

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-qe55s95batxxc...

TV:n (55") är slut online går endast att köpa i några få butiker och lagershops (Elgiganten Karlskrona & Skellefteå samt NetonNet Stockholm Slagsta & Östersund).

Knappast förvånande då det var ett väldigt bra erbjudande men you snooze you lose osv.

65" verkar dock finnas kvar online hos flertalet ÅFs.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa igenom om Amazons kampanjer på Apple just nu. Många produkter som har 20% rabatt i vissa färger. Exempelvis Iphone 14 Pro 256GB för 11.999:-

Permalänk
Snusfri

Råkade bli ett par X2HR för mig med, haft X2 för några år sedan och det var trevliga lurar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 + Starfield
7779:-

Var väl i våras när det låg under 8K. Nu är det dags igen, fast denna gången får man Starfield med på köpet.

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Finns även på Amazon för 7597:-
https://www.amazon.se/Speedster-Radeon-Gaming-RX-695XATBD9-Gr...

Kostade 7849 kr i April. Sedan sänktes priset till 7749 kr i någon vecka eller två. Sedan sänktes priset ytterligare till 7299 kr i nån dryg månad. Kostade även 6950 kr under ett par timmar en förmiddag när Komplett skulle sänka priset från 7849 kr till 7749 kr men råkade skriva in produktnamnet (6950) som priset istället hehe. Med det sagt känns inte 7779 kr särskilt lockande idag. Iallafall inte för min del.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Kostade 7849 kr i April. Sedan sänktes priset till 7749 kr i någon vecka eller två. Sedan sänktes priset ytterligare till 7299 kr i nån dryg månad. Kostade även 6950 kr under ett par timmar en förmiddag när Komplett skulle sänka priset från 7849 kr till 7749 kr men råkade skriva in produktnamnet (6950) som priset istället hehe. Med det sagt känns inte 7779 kr särskilt lockande idag. Iallafall inte för min del.

Ingen tvingar dig att köpa heller
Kortet iaf presterar i likhet med 4070ti och 7800 xt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Ingen tvingar dig att köpa heller
Kortet iaf presterar i likhet med 4070ti och 7800 xt.

Förklarade bara läget för folk som kanske är intresserade av att köpa.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Ingen tvingar dig att köpa heller
Kortet iaf presterar i likhet med 4070ti och 7800 xt.

Snabb print från luren men 6950xt är fortfarande i en annan liga jämfört med 7800xt om man kikar på benches.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som alltid är det lite "beror på".

Vad skall kortet användas till?
Högst FPS/krona? 6950.
Högst stabil FPS med VRR. Fifty-fifty.

Ska personen i fråga rendera, göra något annat än leta 2 fps för lite billigare peng osv.

Man måste ofta kolla vidare än sin egna snäva bild.

Den är fortfarande bättre än 7800xt så fattar ej vad du försöker säga