Permalänk
Medlem

Högtalare till pub

Hej.

Jag har byggt mig en pub i en gammal lada. Ca 80 kvm på andra våningen. Oisolerat åt alla håll, bara plank i golv, väggar tak. Väggar i 3 riktningar och öppet till resten av ladan åt ett håll. Öppet till nock ca 5 meter högt.

Har just nu en lg soundbar med en liten baslåda men ljudet från den försvinner ut i tomrummet.

Vad skulle vara lämpligt att ha för att kunna spela lite lugnare musik vid barhäng men också för dunkadunka om det blir dans eller dylikt?

Jag är helt novis på ljud.

Tänker mig 4000-5000 kr. Kan gå upp lite om det verkligen behövs.

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Efter som det typ är ute, så är det nog säkrade att välja utomhushögtalare. Bose har några, men kanske lite dyra och de behöver en förstärkare.
Annars så skulle säkert en (eller två om de går att köra tillsammans som serie) typ större bärbar (så behöver den inte stå "ute" när den inte används) blåtandshögtalare göra jobbet det med.
Typ Sony XB90. Men går garanterat att hitta andra både billigare, bättre och säkert begagnade med om det är i högsta laget.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat reka på loppisar efter begagnade högtalare modell större och sen nån förstärkare med nån slags linjeingång där du kopplar in mobil/dator/ljudkälla vid behov. Finns massor av omodern men fullt duglig utrustning som kostar hundralappar.

Permalänk
Skrivet av Klinqs:

Jag har byggt mig en pub i en gammal lada.

Coolt!

Kolla blocket efter beggade golvhögtalaare typ liknande denna. Det är ute med stora golvhögtalare, folk vill ha små nätta saker i hemmen nuförtiden.

Du borde kunna få tag i liknande hyffsat enkelt. Så ge gamla hem golvhögtalare ett nytt liv efter väggarna i en cool pub lada på landet. Du bör hitta dom från 500 paret från folk som bara vill bli av med dom. Skaffa typ 4 par, spelar ingen doll om dom låter olika. Förhoppningsvis spelar du sönder högtalare oavsett i episka blöta pub häng där dom får sina sista liv med AC/DC på högsta volym.
Köp även gamla stereo förstärkare på blocket.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Det är en ordentlig rymd du har och den är inte tät.
4000 - 5000:- räcker till något som kan spela lite bakgrundsmusik.

Mitt råd är flera små högtalare om du vill ha jämn spridning.
Tex https://www.thomann.de/se/the_box_pro_pub_bundle_ii.htm

Är det mer högtalare från en scen då är det två större med sub som blir bäst.
https://www.thomann.de/se/fun_generation_pl_108_a_basis_bundl...

Men räkna inte med några underverk övht för dom pengarna.
Och du bör Inte välja Hifi högtalare utan PA, dom är byggda för den här.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Min bror köpte beggade gamla cervin vega högtalare för 2000 kr. kan vara något sådan du kanske ska leta efter. Sen har vi ju frågan hur dom ska se ut? kanske bättre med något liknade detta: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-magic-fx-4-ex-...
Så kan man lägga till flera vid behov men då behövs även en förstärkare. lätt att priset sticker iväg, speciellt om det inte är begagnade grejer eller att man vill ha en viss stil på sakerna.

EDIT: såg att den är helt oisolerad och dessutom är öppen mot en lada? hur stor är den utöver de 80kvm?

Jag har ett fest tält på 40kvm och för att få vettigt ljud fick det bli ett PA slutsteg och sedan så byggde jag själv 2 högtalare med dubbla 15 tumsbasar, 2st 6.5tums mellan register och ett horn i varje som diskant.
För att kunna spela högt och få bas utomhus eller i stora utrymmen krävs det storlek och kraft. med dom kan jag börja kvällen lungt och avsluta med rassel vid bas slagen i grannars rutor 50 meter bort

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min bror köpte beggade gamla cervin vega högtalare för 2000 kr. kan vara något sådan du kanske ska leta efter. Sen har vi ju frågan hur dom ska se ut? kanske bättre med något liknade detta: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-magic-fx-4-ex-...
Så kan man lägga till flera vid behov men då behövs även en förstärkare. lätt att priset sticker iväg, speciellt om det inte är begagnade grejer eller att man vill ha en viss stil på sakerna.

EDIT: såg att den är helt oisolerad och dessutom är öppen mot en lada? hur stor är den utöver de 80kvm?

Jag har ett fest tält på 40kvm och för att få vettigt ljud fick det bli ett PA slutsteg och sedan så byggde jag själv 2 högtalare med dubbla 15 tumsbasar, 2st 6.5tums mellan register och ett horn i varje som diskant.
För att kunna spela högt och få bas utomhus eller i stora utrymmen krävs det storlek och kraft. med dom kan jag börja kvällen lungt och avsluta med rassel vid bas slagen i grannars rutor 50 meter bort

Ca 120kvm till.

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Solklart att du ska leta begagnat PA. Det borde finnas en del att tillgå på blocket

https://www.blocket.se/annons/stockholm/pa_600_w_skytec/12000... tex

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har nån gammal förstärka liggandes. Om den fungerar blir det beggade golvhögtalare.

I annat fall känns det som ett pa system är bäst.

Funkar t ex https://www.promixsweden.se/hogtalare/hogtalarset/vonyx-vps15...

Eller är det vettigare att köpa nåt liknande som @smygolf länkade till? https://www.thomann.de/se/fun_generation_pl_108_a_basis_bundl...

Begagnat är förstås prio om det dyker upp i mitt område.

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Dom du länkade till först var aktiva, alltså behövs inte förstärkare.
Det finns några duktiga hifi personer på forumet, vet dock inte om pub och hifi är samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Dom du länkade till först var aktiva, alltså behövs inte förstärkare.
Det finns några duktiga hifi personer på forumet, vet dock inte om pub och hifi är samma sak

Problemet är ytan, där är många kubik att fylla.
Beroende av vad ens mål är, så större beg hifi högtalare som är antingen slutna eller med basreflex fram - sätt dom högt upp på väggarna.

Det ger lite täckning, vill man ha iaf lite bas +5-6 met bort då krävs det ett par subs.
Budgeten är på tok för snål för den stora ytan om man vill nå över bakgrundsmusik.
Mina förslag är inom budget och resultatet blir också därefter.

Sätt budget på +10K så får man musik man iaf kan höra och uppleva.
Vill man ha mer dans/trubadur då blir det +25K

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Brorsan plockade upp ett par JBL eller Sony (kommer inte ihåg vilka) party högtalare på rea för ett par år sedan. Han har använt dem för utomhus fester, typ när deras barn tagit studenten och liknande. Finns massor olika modeller.

https://electronics.sony.com/audio/speakers/wireless-speakers...

Vet inte om detta är rätt för dig, men många av modellerna har även batteri och styrs via bluetooth så det kan göra saker lite smidigare i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Solklart att du ska leta begagnat PA. Det borde finnas en del att tillgå på blocket

https://www.blocket.se/annons/stockholm/pa_600_w_skytec/12000... tex

Inte Skytec
Dom är inte ens värda att kallas för högtalare.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Har letat runt lite och det här kitet är ganska prisvärt o det är aktivt med sub
Borde ge lite umpf o bra täckning
https://www.blocket.se/annons/goteborg/behringer_b112d_samt_v...

Passivt par, helt ok produkt för bakgrunds musik
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/hogtalare_peavey_impu...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klinqs:

Ca 120kvm till.

Då kommer du behöva kraftigare grejer om du vill kunna "dra på" alternativt ha rätt många mindre högtalare som jag länkade till och en större sub. Blir svårt att hålla din budget. Möjligen kan du likt min bror hitta begagnat. Eller göra som jag och bygga eget men bara högtalar elementen jag köpte löst kostade 4000kr.
Din största chans är begagnat om du inte vill spräcka din budget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Oooohhh mancave !!!

Som redan sagt, stora lokaler, stora högtalare - och vill du spela musik med slagverk vill du ha snabba och bredbandiga högtalare inom basområdet om det skall börja kicka buk - inga basreflexare, inga subwoofer - sådan kan man möjligen ha till bioljud, men inte för att försöka eftersträva livekänsla. - det fins anledning till att många PA-högtalare som används av olika musikband använder sig av olika horn-konstruktioner för sin frekvensområde och en av de viktiga är att de är bra på transientåtergivning av tex. trumverk och det andra är att de har hög verkningsgrad, oftast 10 -15 dB högre än större konsumenthögtalare av golvmodell.

Sky basreflexhögtalare och kombination med entonig subwoofer som pesten om du har minsta ambition att det skall kicka buk och inte bara skall ha det som bakgrunds(o)läte.

Det är i de flesta fallen viktigare att högtalare återger transienter (av trumverk) bra än att de kan gå riktigt lågt i frekvens då det är sällan man har lokaler och ännu mindre fritt utomhus som medger att man kan gå väldigt lågt i frekvens utan att bygga väggar med bashögtalare. - skall man ha riktig sub 20Hz lågbas så får man bygga byggnader efter det som kyrkor och biosalonger som Rigoletto 1 i stockholm med riktig lågbashorn som sträckte sig under hela biosalong-golvet, innan de byggde om skiten till något rätt eländigt i avseende transienter i ljudväg... biosalonger som byggdes från 1940-talet visste hur man skulle få ut mycket och hög ljudnivå och även kraftig lågbas av 8 Watt rörslusteg från projektorerna...

väldesignade bashorn kan ha ett Q-värde under 0.2 och ofta över en dekad i bandbredd vilket gör att det är inget som ringer efter och smetar ut ljudet, vilket är oerhört viktigt för snärtigheten (transientsvaret) inom basområdet.

Tryckkammare med relativt låg Q-värde (dvs bit under 0.7, helst 0.5 och lägre) ) om du hittar bra sådana och stora sådana och inte är sönderspelade - vid spekulation på begagnat, tryck försiktigt med handen på konerna att de inte skrapar och kolla att diskanten faktiskt fungerar (diskanten brukar ryka först när för klen slutsteg överstyrs när man spelar högt) - och förstås provlyssna - ha med inspelning eller generator som kan spela 2-ton toner med lika volym samtidigt nära varandra för bas mellan och diskantområde (typ två toner 35 resp 47 Hz mellan för toner inom basområdet, 300, 370 Hz för mellanregistret och 8, 9.4 kHz för diskant och gärna att du kan flytta och justera tonerna 'live' under testet).

Det blir snabbt hörbart väldigt disharmoniskt (låter som sprucken högtalare) när man närmar sig högtalarnas gränser med 2-tons-test utan att för den skullen nästan köra sönder dem vid prov och kommer skvallra redan vid låg effekt (bit under 1 W ) om elementen är sönderkörda, dock även felfria större bashögtalare kan börja låta märkbart disharmoniskt redan vid några och 5 Watt, så det gäller att ha lite sunt förnuft vid dessa tester.

---

Gillar du att snickra - varför inte att prova att bygga smackhorn med 8" högtrycks fullrange driver för just hornbruk

http://www.audiovideoforum.de/viewtopic.php?t=318

En demonstration vad som händer när en element sätts i hålet på en smackhorn (dock elementet åt fel håll i demonstrationen vilket gör att det fungerar sämre än rättvänt då volymen innan strypningen bakom högtalaren blir för stor gentemot designen)
och videon förmedlar inte ens i närheten återgivet vad som händer i upplevelse i rummet och kroppskänsla vid bas och trumkickarna när man gör det - det man hör är att mickingången i inspelningen börja pumpa lite av limitering en smula, kör man dessutom 2 sådana horn i stereo...

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=-OaW44STOGY

En sådan hornkabinett med Lowter PM6 enligt hornresp med inlagda element-parametrar kan ge uppemot 109 dB/1Watt i området 35 - ~200 - 250 Hz vid rumhörns-placering, vilket är det viktiga frekvensområdet om det skall bli snärtigt och kicka buk. - mansröster återges också väldigt bra och naturligt på den här typen av högtalare av orsaken att det är ingen delningsfilter någonstans som knölar runt fasgången som det annars gör på typiska 3-vägshögtalaren när det skär mellan bas och mellanregister.

För att sammanfatta det hela - har man väl kommit över eller byggt själv ett par smackhornhögtalare med passande element och fått det att fungera i lokalen - så är alla andra högtalare plötsligt rätt ointressanta... - men det skall inte stickas under stolen att de kan vara rätt knepiga att placera innan de låter riktigt bra. - limma flödigt alla skarvar ordentligt så att det blir helt tätt när du bygger ihop högtalarna - otäthet och saker som släpper och kan börja vibrera gör snabbt en bra hornhögtalare till en väldigt dålig då även missljudet förstärks väldigt mycket.

Själv har jag bara erfarenhet av smackhorn, det fins flertal olika hornkonstruktioner varav några är rena bashorn och hittas ofta i 70-tals tidningar som Radio & Television tidningen. Mina 2 smackhorn byggdes på 80-talet under studenttiden, och så här efteråt förbannar jag en smula över att jag inte byggde 5 eller 6 stycken för hembio-bruk för att kunna återge avfyrning av GRG-skott på nära autentisk ljudnivå

---

Jo en sak till - när man driver dessa högtalare så skall slutstegen vara tysta när det gäller slutstegsbrus - helst över 110 dB dynamik vid 100 W slutstegseffekt (dvs märkeffekt för en ton gentemot brusnivån utan signal mät med A-vägd filter) - annars kommer det bli irriterande markerat 'hiss-ljud' (brus) från högtalarna av anledningen att elementen som är byggda för hornhögtalare har känslighet på runt 97-102 dB SPL/1W över mycket stort frekvensområde och hornkabinettet kan öka på 8-10 dB till inom basområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Oooohhh mancave !!!

Som redan sagt, stora lokaler, stora högtalare - och vill du spela musik med slagverk vill du ha snabba och bredbandiga högtalare inom basområdet om det skall börja kicka buk - inga basreflexare, inga subwoofer - sådan kan man möjligen ha till bioljud, men inte för att försöka eftersträva livekänsla. - det fins anledning till att många PA-högtalare som används av olika musikband använder sig av olika horn-konstruktioner för sin frekvensområde och en av de viktiga är att de är bra på transientåtergivning av tex. trumverk och det andra är att de har hög verkningsgrad, oftast 10 -15 dB högre än större konsumenthögtalare av golvmodell.

Sky basreflexhögtalare och kombination med entonig subwoofer som pesten om du har minsta ambition att det skall kicka buk och inte bara skall ha det som bakgrunds(o)läte.

Det är i de flesta fallen viktigare att högtalare återger transienter (av trumverk) bra än att de kan gå riktigt lågt i frekvens då det är sällan man har lokaler och ännu mindre fritt utomhus som medger att man kan gå väldigt lågt i frekvens utan att bygga väggar med bashögtalare. - skall man ha riktig sub 20Hz lågbas så får man bygga byggnader efter det som kyrkor och biosalonger som Rigoletto 1 i stockholm med riktig lågbashorn som sträckte sig under hela biosalong-golvet, innan de byggde om skiten till något rätt eländigt i avseende transienter i ljudväg... biosalonger som byggdes från 1940-talet visste hur man skulle få ut mycket och hög ljudnivå och även kraftig lågbas av 8 Watt rörslusteg från projektorerna...

väldesignade bashorn kan ha ett Q-värde under 0.2 och ofta över en dekad i bandbredd vilket gör att det är inget som ringer efter och smetar ut ljudet, vilket är oerhört viktigt för snärtigheten (transientsvaret) inom basområdet.

Tryckkammare med relativt låg Q-värde (dvs bit under 0.7, helst 0.5 och lägre) ) om du hittar bra sådana och stora sådana och inte är sönderspelade - vid spekulation på begagnat, tryck försiktigt med handen på konerna att de inte skrapar och kolla att diskanten faktiskt fungerar (diskanten brukar ryka först när för klen slutsteg överstyrs när man spelar högt) - och förstås provlyssna - ha med inspelning eller generator som kan spela 2-ton toner med lika volym samtidigt nära varandra för bas mellan och diskantområde (typ två toner 35 resp 47 Hz mellan för toner inom basområdet, 300, 370 Hz för mellanregistret och 8, 9.4 kHz för diskant och gärna att du kan flytta och justera tonerna 'live' under testet).

Det blir snabbt hörbart väldigt disharmoniskt (låter som sprucken högtalare) när man närmar sig högtalarnas gränser med 2-tons-test utan att för den skullen nästan köra sönder dem vid prov och kommer skvallra redan vid låg effekt (bit under 1 W ) om elementen är sönderkörda, dock även felfria större bashögtalare kan börja låta märkbart disharmoniskt redan vid några och 5 Watt, så det gäller att ha lite sunt förnuft vid dessa tester.

---

Gillar du att snickra - varför inte att prova att bygga smackhorn med 8" högtrycks fullrange driver för just hornbruk

http://www.audiovideoforum.de/viewtopic.php?t=318

En demonstration vad som händer när en element sätts i hålet på en smackhorn (dock elementet åt fel håll i demonstrationen vilket gör att det fungerar sämre än rättvänt då volymen innan strypningen bakom högtalaren blir för stor gentemot designen)
och videon förmedlar inte ens i närheten återgivet vad som händer i upplevelse i rummet och kroppskänsla vid bas och trumkickarna när man gör det - det man hör är att mickingången i inspelningen börja pumpa lite av limitering en smula, kör man dessutom 2 sådana horn i stereo...

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=-OaW44STOGY

En sådan hornkabinett med Lowter PM6 enligt hornresp med inlagda element-parametrar kan ge uppemot 109 dB/1Watt i området 35 - ~200 - 250 Hz vid rumhörns-placering, vilket är det viktiga frekvensområdet om det skall bli snärtigt och kicka buk. - mansröster återges också väldigt bra och naturligt på den här typen av högtalare av orsaken att det är ingen delningsfilter någonstans som knölar runt fasgången som det annars gör på typiska 3-vägshögtalaren när det skär mellan bas och mellanregister.

För att sammanfatta det hela - har man väl kommit över eller byggt själv ett par smackhornhögtalare med passande element och fått det att fungera i lokalen - så är alla andra högtalare plötsligt rätt ointressanta... - men det skall inte stickas under stolen att de kan vara rätt knepiga att placera innan de låter riktigt bra. - limma flödigt alla skarvar ordentligt så att det blir helt tätt när du bygger ihop högtalarna - otäthet och saker som släpper och kan börja vibrera gör snabbt en bra hornhögtalare till en väldigt dålig då även missljudet förstärks väldigt mycket.

Själv har jag bara erfarenhet av smackhorn, det fins flertal olika hornkonstruktioner varav några är rena bashorn och hittas ofta i 70-tals tidningar som Radio & Television tidningen. Mina 2 smackhorn byggdes på 80-talet under studenttiden, och så här efteråt förbannar jag en smula över att jag inte byggde 5 eller 6 stycken för hembio-bruk för att kunna återge avfyrning av GRG-skott på nära autentisk ljudnivå

---

Jo en sak till - när man driver dessa högtalare så skall slutstegen vara tysta när det gäller slutstegsbrus - helst över 110 dB dynamik vid 100 W slutstegseffekt (dvs märkeffekt för en ton gentemot brusnivån utan signal mät med A-vägd filter) - annars kommer det bli irriterande markerat 'hiss-ljud' (brus) från högtalarna av anledningen att elementen som är byggda för hornhögtalare har känslighet på runt 97-102 dB SPL/1W över mycket stort frekvensområde och hornkabinettet kan öka på 8-10 dB till inom basområdet.

Nu vet jag inte säkert men jag tror att horn är långt förbi TS kunnande och plånbok.
Och horn har också sina egna problem förutom att dom blir väldigt stora.

Ett par tappade horn i botten brukar dock fungera var som helst

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Pub eller disco?
De ställen jag har varit på med riktigt bra ljud (utan att göra en döv) har haft många studio monitorer jämt utspridda.
Bästa ljudet var nog ett ställe som hade 10-12 Tannoy Reveal active spridda runt lokalen.
https://www.fullcompass.com/common/files/2718-RevealActiveSpe...
Hade inga problem att höra vare sig skvalmusiken eller den obligatoriska trubaduren, och ändå kunna samtala med bordskamraterna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.

Jag börjar med några begagnade golvhögtalare så kan jag spara ihop till ett bättre system under tiden.

Har en gammal förstärkare som verkar fungera. Är den nått att ha? Nått jag ska tänka på när jag letar högtalare till den?

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

40W, den kommer du inte långt med om högtalarna inte har en känslighet som är över 100dB
Och det är en verklig risk att du kokar högtalarna om du vrider upp för mycket

Ditt utrymme är akustiskt Väldigt nära att vara utomhus och det betyder följande
Inget rumsstöd - bas under 100hz faller snabbt

Specar på högtalare är Inte att lita på, dom tar inte hänsyn till kompression när man spelar starkare - du tappar ännu mera bas

Avståndet från högtalare till lyssnare är långt - vid var fördubbling av avståndet tappar du 6dB
Så om din högtalare klarar av att producera 96dB / 1met avstånd då är du ner på ca 84 dB vid 4 meter ifrån
Och, det är bara dyrare hifi högtalare, större monitorer och PA som klarar 96dB utan att komprimera

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ex på kompression
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/29854... 4300kr paret

https://www.hembioconsult.se/hogtalare/revel-performa-m126be 52000kr paret

Ex på golvhögtalare med högre känslighet
https://www.referenceaudio.se/produkt/klipsch-rp-6000f-ii 19000kr paret

Ex PA - snorbillig
https://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215xl.htm?shp=e... 1800kr st

Riktiga studio monitorer - Snordyra
https://www.hembioconsult.se/hogtalare/jbl-4367-studio-monito... 215000kr paret

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klinqs:

Tack för alla tips.

Jag börjar med några begagnade golvhögtalare så kan jag spara ihop till ett bättre system under tiden.

Har en gammal förstärkare som verkar fungera. Är den nått att ha? Nått jag ska tänka på när jag letar högtalare till den?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det där är en bra början att testa med, ju större högtalare ju bättre. Den där har utgångar för 4 st högtalare vilket gör att du kan experimentera lite med hur de ska stå och vart dom passar bäst. Sen gäller det att hitta 4 st högtalare att testa med eller 2.
Du kanske till och med kan låna högtalare tillfälligt av någon kompis så får du en liten "hum" om vad som kan fungera.

Märkt att audiofilerna dit även jag kan sälla mig kommit in men man måste kunna ta ett steg tillbaka och se vad du behöver och som kan passa. utan att bli för teknisk och börja droppa frekvens kurvor på högtalare för hundratusentals kronor vilket ingen skulle ha i sin utomhus pub.

Jag skulle kika på lite äldre cervin vega modell stor, alltså begagnade. Det är högtalare man kan spela tyst med och det låter helt okej men de klarar även av att "kliva upp" och bli fest högtalare. Finns även nya sådana men då blir priset en del högre.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/328990-... värstingar.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/pa-public-au... billigare mer "fest högtalare".

Min bror hittade en äldre variant av värsting varianten för ynka 1000kr. Så leta runt lite efter något liknade eller spara ihop till någon av deras större varianter.
Alternativt flera små högtalare.

https://www.gear4music.se/sv/PA-utrustning/Slutsteg/Behringer... Ofta rätt prisvärda slutsteg som jag själv använder till min "fest setup" lär kunna hittas billigt beggat, kanske till och med ett finare?

EDIT: På din gamla förstärkare står det vad du ska tänka på vid utgångarna och det är ohm talat förstärkaren klarar av. 8-16 ohm vid alla 4 högtalare och 4-16 ohm vid 2 högtalare. Följer du inte det så kan du bränna den om den inte har skydds kretsar. De flesta högtalarna är på 4 ohm idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det där är en bra början att testa med, ju större högtalare ju bättre. Den där har utgångar för 4 st högtalare vilket gör att du kan experimentera lite med hur de ska stå och vart dom passar bäst. Sen gäller det att hitta 4 st högtalare att testa med eller 2.
Du kanske till och med kan låna högtalare tillfälligt av någon kompis så får du en liten "hum" om vad som kan fungera.

Märkt att audiofilerna dit även jag kan sälla mig kommit in men man måste kunna ta ett steg tillbaka och se vad du behöver och som kan passa. utan att bli för teknisk och börja droppa frekvens kurvor på högtalare för hundratusentals kronor vilket ingen skulle ha i sin utomhus pub.

Jag skulle kika på lite äldre cervin vega modell stor, alltså begagnade. Det är högtalare man kan spela tyst med och det låter helt okej men de klarar även av att "kliva upp" och bli fest högtalare. Finns även nya sådana men då blir priset en del högre.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/328990-... värstingar.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/pa-public-au... billigare mer "fest högtalare".

Min bror hittade en äldre variant av värsting varianten för ynka 1000kr. Så leta runt lite efter något liknade eller spara ihop till någon av deras större varianter.
Alternativt flera små högtalare.

https://www.gear4music.se/sv/PA-utrustning/Slutsteg/Behringer... Ofta rätt prisvärda slutsteg som jag själv använder till min "fest setup" lär kunna hittas billigt beggat, kanske till och med ett finare?

EDIT: På din gamla förstärkare står det vad du ska tänka på vid utgångarna och det är ohm talat förstärkaren klarar av. 8-16 ohm vid alla 4 högtalare och 4-16 ohm vid 2 högtalare. Följer du inte det så kan du bränna den om den inte har skydds kretsar. De flesta högtalarna är på 4 ohm idag.

Det enda med CV att ha i åtanke är att dom gör som Klipsch, saltar känsligheten med flera dB
Så dom är ofta inte i närheten av det dom ska klara av vilket blir värre i avsaknad av riktigt rumsstöd

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det enda med CV att ha i åtanke är att dom gör som Klipsch, saltar känsligheten med flera dB
Så dom är ofta inte i närheten av det dom ska klara av vilket blir värre i avsaknad av riktigt rumsstöd

Det jag vet är att dom är en bra kombination av 2 världar. dom låter inte hemskt på låg volym, vilket en del PA högtalare gör och dom klarar av att festa till det. Kikar man på priset så är det i många fall värt det om man inte är super kräsen. Dessutom vill man nog inte ha fina audiofil högtalare mer eller mindre utomhus. Man gråter inte blod om något skulle hända med ett par beggade/billiga(rea) cervin vega direkt.
Förstärkare ska man alltid ha så kraftiga som möjligt då det gör att man kan spela högre och bättre utan att förstöra högtalarna, givetvis ska det vara med så låg dist som möjligt. Moderna PA slutsteg jag länkade till brukar vara en rätt bra avvägning på pris/prestanda.
Dom jag byggt själv är RIKTIGA ful högtalare som jag fått modifiera med L-pads för att delningsfiltret som var med i "byggsatsen" om man kan kalla den det var så värdelös. Dom lät riktigt illa på låg volym och dessa skulle vara en kombo av låg volym i början av festen för att sedan köra dans golv. På väldigt hög volym skiner dom däremot och dom älskar effekt. Kör ca 900 watt@ 4ohm från ett boehringer steg som går ned på knäna när jag drar på rejält. Skulle nog behövt det dubbla men fungerar såklart för hemma fester. idag skulle jag köpt ett var vegor istället.

L-Padsen synliga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Klinqs:

Jag börjar med några begagnade golvhögtalare så kan jag spara ihop till ett bättre system under tiden.

Smart, häll ned kostnaden. Fyll på med vad du hittar och koppla ihop Åsa Nisse Style, det ordnar sig.

Skrivet av Klinqs:

Har en gammal förstärkare som verkar fungera. Är den nått att ha?

Den funkar. Hitta 6 till liknande.

Skrivet av Klinqs:

Nått jag ska tänka på när jag letar högtalare till den?

Drink namn i baren. Jag föreslår "Blaskanal" a la Renat/Vinbärs saft/Trocadero.

Du är på rätt spår, bli traktens gamla stereo tipp, golvhögtalare i mängda runt om väggarna och ös på.

Och/men om du får lite svenska pesos över typ 400k, då kommer jag och installerar:
4st Danley Soundlabs SH50
4st Danley Soundlabs DTS10
2st LabGruppen FP10000Q
Kommer dunka ba fint.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Smart, häll ned kostnaden. Fyll på med vad du hittar och koppla ihop Åsa Nisse Style, det ordnar sig.
Den funkar. Hitta 6 till liknande.
Drink namn i baren. Jag föreslår "Blaskanal" a la Renat/Vinbärs saft/Trocadero.

Du är på rätt spår, bli traktens gamla stereo tipp, golvhögtalare i mängda runt om väggarna och ös på.

Och/men om du får lite svenska pesos över typ 400k, då kommer jag och installerar:
4st Danley Soundlabs SH50
4st Danley Soundlabs DTS10
2st LabGruppen FP10000Q
Kommer dunka ba fint.

Den drinken ska iallafall prövas nån helg framöver.

Om jag får 400k över någonstans garanterar jag att du ska få montera det där systemet 😂

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Jag har nu lagt vantarna på ett par xtz 99 w2mt.

Tyvärr har min förstärkare, Akai aa-1040, problem att driva dem. Vad ska jag titta efter i min jakt på förstärkare som orkar driva högtalarna?

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Gamla förstärkare har problem med modernt ljud har även jag märkt. Min fars gamla sony TA-1140 från 1972 hoppar det gnistor ur om man ger den högkvalitativ musik. Bara radio och skivspelare den gillar.

Vilken budget har du tänkt dig? Har du möjlighet att låna en förstärkare att pröva med, kanske är dessa högtalare för klena för din pub så du vill komplettera med ett par till då vore det dumt om du köper ett 2 kanals stereosteg, eller ett för klent sådant som eventuellt inte klarar av 2 till högtalare.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavox-vt80-kompakt-ste...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-a-s501-ii-stereof...

Yamahan har jag själv, den kostar men driver det mesta och där har du även utgångar för 4 st högtalare.

Något åt de där 2 hållen fast begagnat bör fungera bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gamla förstärkare har problem med modernt ljud har även jag märkt. Min fars gamla sony TA-1140 från 1972 hoppar det gnistor ur om man ger den högkvalitativ musik. Bara radio och skivspelare den gillar.

Vilken budget har du tänkt dig? Har du möjlighet att låna en förstärkare att pröva med, kanske är dessa högtalare för klena för din pub så du vill komplettera med ett par till då vore det dumt om du köper ett 2 kanals stereosteg, eller ett för klent sådant som eventuellt inte klarar av 2 till högtalare.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavox-vt80-kompakt-ste...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-a-s501-ii-stereof...

Yamahan har jag själv, den kostar men driver det mesta och där har du även utgångar för 4 st högtalare.

Något åt de där 2 hållen fast begagnat bör fungera bra.

Budget är helst under 3000kr.
Det finns en yamaha ax-892 i närheten för 2700kr, är den ett bättre val än den billigare du länkade?

Det räcker med två högtalare i nuläget. Frugan får spel om jag handlar in mer "onödigt".

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Bara för att något är gammalt så ska man inte avfärda det, men Akai 1040 var usel redan som ny.
Nu ska jag inte vara sån, men du arbetar baklänges @Klinqs.......
Fast XTZ:an är iaf ett steg fram jämfört mot en soundbar men förvänta dig inga underverk.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??