Hur funkar handscanner i butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Många tar bort självskanning nu och återgår till fler riktiga kassor, för att självskanningen kostar mer än den smakar. Svinnet är för stort.

De butikerna förlorar då mig som kund. Jag tänker inte stå i kö som om det vore 1998 för att handlaren tycker att det är för mycket svinn.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Absolut inte.
Ansvaret ligger helt på personen i kassan. Jag som kund kan inte förväntas hålla reda på vad personalen gör.

Är du medveten om att dom gör fel så är det på ditt ansvar och vid vissa belopp kan klassas som stöld (eller så var det innan)

Annat
För oss som pysslar med statistik så är handscannern en bra del av data om hur man rör sig i butiken och hur man då kan möblera om och var man ska lägga kampanj-artiklar.
Nu har många en kartläggning via video också där kunderna får en guid och blir en wire-frame (så bild på dig sparas inte).

(går att göra tämligen bra utan det också, men t.ex som att man ofta får gå förbi barn-tillbehör för att komma till blöjor)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är du medveten om att dom gör fel så är det på ditt ansvar och vid vissa belopp kan klassas som stöld (eller så var det innan)

Nej, om personalen i kassan gör fel är det under inga omständigheter mitt fel som passiv kund.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Arga Snickarn borde göra en Självscannings-skola.
Jaha här har vi en vara, kött, men fan va dyrt, aja, nä den skiter vi i, nu tar vi nästa.
Potatis självplock 20kr kilot, men billigare om man bara scannar en potatis.
Scannar man bara varannan vara går det fortare och det borde ju butiken gilla också, så behöver dom mindre personal.
Snygga tjejen i kassan, hejhej, le stort, vi har inget att dölja.
14 kronor fifan va billigt, kostade säkert 600 senast i kassan. Det här måste vi göra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

De butikerna förlorar då mig som kund. Jag tänker inte stå i kö som om det vore 1998 för att handlaren tycker att det är för mycket svinn.

Staden jag bor så är det mer snabbkassorna som har försvunnit. Har inte sett någon antydan på att självscanningen skulle förvinna.
Men jag håller med dig, jag vill inte tillbaka till något så idiotiskt som att stå i en kassa igen.

Permalänk
Medlem

Här uppe verkar då självscanningen rulla på.

Tag en kundvagn (eller lasta direkt i kasse), scanna och studera det inmatade priset, lasta produkten i kassen och gå vidare mot nästa anhalt.

Fördelen för såsom ICA-handlaren, tänker jag, är att självscanningen bjuder in för spontana köp. Fördelen för kunden är att jag behöver inte uppleva någons karies, avslöja min kostcirkel och behov för choklad, och jag har full kontroll på hastigheten genom butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag går på vad representanter för kedjorna sagt, och de polisanmäler alla bedrägerier. Jag behöver inte mer info än så. Det innebär att jag aldrig mer kommer att använda självskanning.

Jag tror det är väldigt viktigt att separera "självskanning" och "självutcheckning" som begrepp, för de är väldigt olika. Den förstnämnda kräver i alla scenarier jag har sett att man är medlem och identifierar sig med ID-kort eller medlemskort för att plocka ut en handterminal. Det sistnämnda kan också kräva identifiering (och är då likvärdigt med det första), men som du själv nämner, så tillåter vissa att man är anonym.

Jag kan tänka mig att det problemet du nämner är mer relaterat till att du använder "anonym" utcheckning. En kund som använder en vanlig självskanning, ger butiken möjlighet att följa upp eventuella missar med flera kontroller. Har man till exempel missat i en avstämning så kommer det komma fler avstämningar under den närmsta tiden och om bättring inte sker så kan man neka dig att använda självskanningen.

Om du däremot är anonym så finns det inget som helst sätt att stävja upprepade "misstag", då man inte kan införa fler kontroller på just dig, för du är anonym. Du kan vara in och "stjäla" saker varje dag, och de har ingen aning om att det är samma person. Därför kanske de också väljer att se sådana överträdelser som mer allvarliga.

De butiker jag har läst om som haft problem med stölder och därför avvecklat "självservice", så har det alltså handlat om dessa "anonyma" självutcheckningar, inte självskanning. Jag tror för det första inte att självskanning är en förlustaffär, och för det andra tror jag att kunderna skulle vägra att återgå till endast bemannade kassor - framförallt på de stora butikerna som ICA Maxi och "Stora Coop".

Sedan är det så att alla butiker jag någonsin sett har skyltar om att alla "stölder/snatterier polisanmäls", så det i sig tror jag inte man behöver dra allt för stora växlar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tror det är väldigt viktigt att separera "självskanning" och "självutcheckning" som begrepp, för de är väldigt olika. Den förstnämnda kräver i alla scenarier jag har sett att man är medlem och identifierar sig med ID-kort eller medlemskort för att plocka ut en handterminal. Det sistnämnda kan också kräva identifiering (och är då likvärdigt med det första), men som du själv nämner, så tillåter vissa att man är anonym.

Jag kan tänka mig att det problemet du nämner är mer relaterat till att du använder "anonym" utcheckning. En kund som använder en vanlig självskanning, ger butiken möjlighet att följa upp eventuella missar med flera kontroller. Har man till exempel missat i en avstämning så kommer det komma fler avstämningar under den närmsta tiden och om bättring inte sker så kan man neka dig att använda självskanningen.

Om du däremot är anonym så finns det inget som helst sätt att stävja upprepade "misstag", då man inte kan införa fler kontroller på just dig, för du är anonym. Du kan vara in och "stjäla" saker varje dag, och de har ingen aning om att det är samma person. Därför kanske de också väljer att se sådana överträdelser som mer allvarliga.

De butiker jag har läst om som haft problem med stölder och därför avvecklat "självservice", så har det alltså handlat om dessa "anonyma" självutcheckningar, inte självskanning. Jag tror för det första inte att självskanning är en förlustaffär, och för det andra tror jag att kunderna skulle vägra att återgå till endast bemannade kassor - framförallt på de stora butikerna som ICA Maxi och "Stora Coop".

Sedan är det så att alla butiker jag någonsin sett har skyltar om att alla "stölder/snatterier polisanmäls", så det i sig tror jag inte man behöver dra allt för stora växlar på.

Självskanning är det när man har en korg eller vagn, och sen skannar allt vid en självskanningskassa vid utgången. Det kan ofta göras utan att behöva vara medlem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Sedan är det så att alla butiker jag någonsin sett har skyltar om att alla "stölder/snatterier polisanmäls", så det i sig tror jag inte man behöver dra allt för stora växlar på.

Snatterier kräver att man stoppar på sig nåt aktivt. Ingen stoppar av misstag en schampoflaska i jackans innerficka inne i butiken.

Att man pga distraktion eller tankspriddhet missar t ex en av fyra konservburkar är inte en aktiv handling. Men likväl ska dessa polisanmälas regelmässigt. Därför kommer jag aldrig mer använda självskanning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, om personalen i kassan gör fel är det under inga omständigheter mitt fel som passiv kund.

Så det är inte som fakturor att det ligger på kundens ansvar att de betalas även om de inte skickas ut?
Några länkar? Sådant är alltid intressant att läsa.
Vet att det blev man itutad när man extra-jobbade i butik i unga år. Sedan att det inte gick att bevisa något i vilket fall då det räckte för kund att säga "ojdå"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så det är inte som fakturor att det ligger på kundens ansvar att de betalas även om de inte skickas ut?
Några länkar? Sådant är alltid intressant att läsa.
Vet att det blev man itutad när man extra-jobbade i butik i unga år. Sedan att det inte gick att bevisa något i vilket fall då det räckte för kund att säga "ojdå"

Menar du att jag som kund skulle straffas för att personen i kassan gjort fel? Naturligtvis inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så det är inte som fakturor att det ligger på kundens ansvar att de betalas även om de inte skickas ut?
Några länkar? Sådant är alltid intressant att läsa.
Vet att det blev man itutad när man extra-jobbade i butik i unga år. Sedan att det inte gick att bevisa något i vilket fall då det räckte för kund att säga "ojdå"

Vad gäller jämförelsen med fakturor är det som att man fått fakturan men beloppet är lite fel. Men om jag som kund inte vet vad rätt belopp ska vara kan det så klart aldrig vara mitt fel. Om jag betalar fakturan får i så fall företaget skicka en extra faktura om det saknades i första. Jag som kund begår inget brott.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Självskanning är det när man har en korg eller vagn, och sen skannar allt vid en självskanningskassa vid utgången. Det kan ofta göras utan att behöva vara medlem.

Du kan inte sitta och hitta på dina egna definitioner. ICAs koncept där man plockar upp en handterminal innan man går in i butiken heter "ICA Självskanning". Willys har också detta koncept, och hos båda måste du identifiera dig med ID-kort eller medlemskort för att få ut en sådan handterminal. TS nämner också att "gå runt med en scanner i butiken" i sin trådstart, vilket inte är samma sak som du pratar om.

Sedan finns det på vissa ställen där man inte har med en handskanner ut i butiken, men det finns en "snabbutcheckning" där man kan skanna genom varorna själv vid utcheckning. I vissa sådana fall kan man vara anonym (alltså inte behöva identifiera sig). Det är detta koncept jag kallar för "självuteckning" ovan.

Vad jag förstår så menar handlare att de stora svinn de ser verkar vara starkt förknippade med just de "anonyma" utcheckningarna, inte de övriga där varje köpare än "känd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du kan inte sitta och hitta på dina egna definitioner. ICAs koncept där man plockar upp en handterminal innan man går in i butiken heter "ICA Självskanning". Willys har också detta koncept, och hos båda måste du identifiera dig med ID-kort eller medlemskort för att få ut en sådan handterminal. TS nämner också att "gå runt med en scanner i butiken" i sin trådstart, vilket inte är samma sak som du pratar om.

Sedan finns det på vissa ställen där man inte har med en handskanner ut i butiken, men det finns en "snabbutcheckning" där man kan skanna genom varorna själv vid utcheckning. I vissa sådana fall kan man vara anonym (alltså inte behöva identifiera sig). Det är detta koncept jag kallar för "självuteckning" ovan.

Vad jag förstår så menar handlare att de stora svinn de ser verkar vara starkt förknippade med just de "anonyma" utcheckningarna, inte de övriga där varje köpare än "känd".

Man kan kalla det för olika saker. Jag skannar saker och jag gör det själv. Självskanning. Inte konstigare än så.

Jag har heller inte påstått att det var det ena eller andra. För mig är det samma problem för alla, att ansvaret helt förs över på kunden, och butiken kan fritt skicka polisen på de som begår minsta misstag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan kalla det för olika saker. Jag skannar saker och jag gör det själv. Självskanning. Inte konstigare än så.

Jag har heller inte påstått att det var det ena eller andra. För mig är det samma problem för alla, att ansvaret helt förs över på kunden, och butiken kan fritt skicka polisen på de som begår minsta misstag.

Problemet är bara att det du kallar för självskanning kallar butikerna oftast för snabbkassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tror du missförstått nr 3, man scannar bara de varor man skall köpa...

Utom kändisar som inte scannar sin oxfile och entrecote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Snatterier kräver att man stoppar på sig nåt aktivt. Ingen stoppar av misstag en schampoflaska i jackans innerficka inne i butiken.

Faktiskt inte. Ringa stöld (det som tidigare kallades för snatteri) räknas det som först när du lämnat sista betalningstillfället, dvs om du passerat kassalinjen utan att betala för varan eller varorna. Det är faktiskt helt okej att stoppa saker i fickor eller ryggsäck så länge du betalar för det i kassan men det anses såklart vara opassande att göra så och butiken kan be dig att ta fram sakerna eller att du lägger varorna i en korg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske inte framgick tydligt nog. Men det var alltså inte jag som övertrasserade kontot med något köp. Det var de som drog kortavgift innan jag satt in pengar. Och sedan drog de övertrasseringsavgift på det. Så när jag satte in en hundring ovetandes om att det redan var övertrasserat så var det fortfarande på minus. Varpå de drog avgifter gång på gång innan jag ens fick minsta notis om det.

Planen var att jag och min flickvän skulle ha ett gemensamt matkonto, och vi fixade det i god tid innan vi kom igång med att använda det.

Som sagt, låter som innan ICABanken, så jag antar mer än 20 år sedan.

2003 var ICA-kort gratis, mer får någon annan gräva. 2003 hade du däremot aviseringsavgift om du hade ett kort med kredit, men det kunde du ju inte få utan att nyttja krediten. ICA-kort med kredit finns inte längre.

Kanske inte framgick tydligt nog, du pratar stenåldern när man fick ringa en telefontjänst för att veta saldo.

Skrivet av pre-dator:

Offline-köp existerar fortfarande. Det finns flera typer av kort, där t.ex. prepaid inte går att använda alls offline, och debit med en inbyggd mindre kredit som används vid offline-köp, vilket innebär att du kan råka övertrassera.

ICA hade inte övertrasseringsavgift på ICA-kort för 20 år sedan.

Permalänk
Sötast

Gillar hela sida 3 är en monolog med någon som inte kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det absolut bästa konceptet på länge när det kommer till att handla i butik, använder mig alltid av handscanner. Perfekt att plocka ihop en köplista i appen innan som automatiskt dyker upp i scannern \m/

Vilken butik app kan man skapa köplista så den automatiskt dyker upp i scannern? Hur funkar köplistan i scannern? Det verkar ju vara väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vilken butik app kan man skapa köplista så den automatiskt dyker upp i scannern? Hur funkar köplistan i scannern? Det verkar ju vara väldigt smidigt.

https://www.ica.se/inkopslista/

Permalänk

Jag kollade precis med arga snickare. Konceptet heter ta 5 betala för 2. Eller som han numera kallas, Arga snattaren.

Hoppas som 3 bitarna var riktigt goda. Kostade över 40000 i slutändan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Scannar alltid, om det går, då det 1) är smidigare 2) är snabbare och 3) man kan stapla varorna bättre i påsarna. Det senare störs av avstämningar, men delavstämningar verkar vanligare nu. Har scannat väldigt många gånger, och då jag under lagerarbete skannat tusentals olika varor känner jag mig trygg med att scanna rätt.

Kan dock bli fel, en gång hade ett av barnen missat något paket för dryga tian, men då jag handlade för över 1000 fattar såklart personalen att det är ett misstag.

En annan gång blev AVSTÄMNINGEN fel. Dvs, jag hade scannat rätt men den virriga damen som skulle göra avstämningen scannade fel. Blev väldigt rörigt ett tag, då hon inte kunde reda ut vad det skulle kosta och vad jag gjort fel. Slutade med att jag gick därifrån med några burkar läskeblask som jag slapp betala. Dvs, efter avstämningen var beloppet lägre, och jag orkade inte diskutera mer.

Enda gången det blev pinsamt var när jag på något oerhört konstigt sätt missat att skanna det enda dyra i påsen, en köttbit som låg i botten, täckt av allehandla billigt krimskramsmat ovanpå. Men, ingen polisanmälan som tur var...min hederliga uppsyn kanske räddade mig.

Jag misstänker att "vi anmäler alla avvikelser" etc handlar om att ha ryggen fri när de anmäler Kofots-Karlsson som missat att skanna rostbiffen (men behändigt råkar strunta i att anmäla mig eller andra mer betryggande kunder).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har redan en anställning som jag utövar 8 timmar om dagen.
Orkar inte göra ICA-handlarens jobb så han kan ställa en Porsche till i garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poängen med självskanning med sån där phaser-klon är att butiken ska få rätt att skicka anpassad och adresserad reklam till dig som kund. Anonym självskanning vid utgången är bättre i det avseendet, men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

Har väldigt svårt att tro att de polisanmäler om det händer nån gång ibland. Jag har missat 1 gång på 4-5 år. Alla butiker är inte ett kollektivt medvetande heller, skiljer nog attityd och policy mellan butiker. Stölddrabbade kanske skärper till sånt här? Har aldrig heller sett mitt lokala Willys skicka anpassad reklam till mig. Jag får blaskan i brevlådan och vekobrev på mailen som vanligt. Sen om de har rätt att sälja vidare datan så är det en annan fråga.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

När det fungerar som på Amazon Go blir det "självscanning" igen, men annars får det vara. Det är bara jobbigt med avstämningar, varor som kräver ID, olika bullar i samma påse, ... så någon i kassan får ta hand om det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

När det fungerar som på Amazon Go blir det "självscanning" igen, men annars får det vara. Det är bara jobbigt med avstämningar, varor som kräver ID, olika bullar i samma påse, ... så någon i kassan får ta hand om det istället.

Är det jobbigare med avstämningarna som händer nån gång i månaden, än att stå i kö och lägga upp varorna varje gång?

Bullar är väl styckpriser så man bara scannar det man tar ändå? ID-kontroll kan ju bli lite väntande, men åtminstone min lokala Ica Maxi har försett personal med plattor dom kan godkänna direkt i de fall där de bedömmer att ID inte behöver kontrolleras, så oftast är det inte många sekunder man får vänta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har inte haft en avstämning på evigheter. Måste varit åtminstone 3-4 månader sedan. Föredrar absolut självscanning framför att handla på det gamla vanliga viset. Att handla på nätet är också nice om man har bråttom, men jag gillar att välja varor själv, speciellt när det blir ersättningsvaror som man annars inte hade valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Är det jobbigare med avstämningarna som händer nån gång i månaden, än att stå i kö och lägga upp varorna varje gång?

Jag tycker det. När jag självscannar förväntar jag mig inga fördröjningar öht. Alla gör som de vill förstås!

Citat:

Bullar är väl styckpriser så man bara scannar det man tar ändå? ID-kontroll kan ju bli lite väntande, men åtminstone min lokala Ica Maxi har försett personal med plattor dom kan godkänna direkt i de fall där de bedömmer att ID inte behöver kontrolleras, så oftast är det inte många sekunder man får vänta.

Det är sant det där med bullarna, det var ett tag sen jag använde en fysisk scanner. Jag tänkte på självscanningskassorna och där bråkar vågen när man gör så.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag inte är ensam att förvirras av självscanning! Fram till i somras, när jag handlade med en självscannande polare, begrep jag ärligt talat inte hur det fungerade. Kunde inte heller se fördelarna. Men sedan dess är jag frälst; sjukt bekvämt att slippa köa och packa allt färdigt redan i butiken. Det sparar massor med tid.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.