Hur funkar handscanner i butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

På flashback eller..?

Aldrig hört talas om ens. Har man missat något brukar man få kontroller oftare. Men det är klart, om du råkar missa en oxfilé eller två så kommer de nog inte tro på att du råkade missa dem men inget annat. Fråga snickaren.

Damn, ninj'd.

🤝

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Är det verkligen så? Finns nog grader här, tror inte du får en polisanmälan på dig om du råkat missa att scanna in en lök.

Däremot givetvis skillnad om man "missat" att scanna tre paket finare kött alá Anders Öfvergård, det är nog svårt att bortförklara och man bör nog ha bättre koll än så, genomskinligt.

Tja, jag har läst flera tidningsartiklar senaste kvartalet där representanter för de stora kedjorna sagt så. Jag tänker inte riskera att ett glömskt ögonblick ger en prick i belastningsregistret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min fråga är, har ICA skärpt sig med sitt ICA-kort?
Vet att det krävdes att man hade ett ICA-konto. Och det aktar jag mig för, när jag testade det så krävdes det såklart att det skulle finnas pengar på det. För en som inte kom igång att använda det på en gång så blev det dyrt då deras månadsavgift drogs från det kontot och då övertrasserade det. Och det första jag märkte av det var när jag fick en första räkning på typ 600:- på månadsavgift, några övertrasseringsavgifter och sedan påminelse-avgifter, innan första brevet ens trillat ner i brevlådan.
Och eftersom det tog sådan tid innan jag ens fick nys om det så var det ju nästan redan dags för nästa månadsinbetalning, vilket jag missade. Så när det hänt ett par månader på rad så sa jag upp skiten. Flera hundra i månaden i straff för att man inte kommit igång i princip.
Kändes utstuderat för att sätta alla som inte var ivriga kunder i skiten. Klarar mig utan sådana fasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poängen med självskanning med sån där phaser-klon är att butiken ska få rätt att skicka anpassad och adresserad reklam till dig som kund. Anonym självskanning vid utgången är bättre i det avseendet, men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

Hos Hemköp finns det inställning för om man vill få utskick från Hemköp eller inte

Har inte fått anpassad reklam hemskickad alls vad jag kan minnas.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, jag har läst flera tidningsartiklar senaste kvartalet där representanter för de stora kedjorna sagt så. Jag tänker inte riskera att ett glömskt ögonblick ger en prick i belastningsregistret.

Länk till tidningsartiklarna?
Jag har inte hört det du påstår.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till där jag måste köa för att betala.
Är konfident att jag skannar det jag plockar ned. Skulle jag råka glömma något (vilket aldrig har hänt under min 6+ åren jag självskannat) så kommer jag inte få en polisanmälan mot mig. Alla mina avstämningar har varit korrekta.

För att du ska bli polisanmäld måste du ha uppsåt i stil med: 3st fina "glömda" köttbitar, som tidigare diskuterats
Sedan ska polis avgöra för att gå vidare i fallet, ska det sedan tas till domstol, ja det är mer kostsamt än en glömd Bregott för 60:-

Någon mer lagkunnig får gärna flika in

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Min fråga är, har ICA skärpt sig med sitt ICA-kort?
Vet att det krävdes att man hade ett ICA-konto. Och det aktar jag mig för, när jag testade det så krävdes det såklart att det skulle finnas pengar på det. För en som inte kom igång att använda det på en gång så blev det dyrt då deras månadsavgift drogs från det kontot och då övertrasserade det. Och det första jag märkte av det var när jag fick en första räkning på typ 600:- på månadsavgift, några övertrasseringsavgifter och sedan påminelse-avgifter, innan första brevet ens trillat ner i brevlådan.
Och eftersom det tog sådan tid innan jag ens fick nys om det så var det ju nästan redan dags för nästa månadsinbetalning, vilket jag missade. Så när det hänt ett par månader på rad så sa jag upp skiten. Flera hundra i månaden i straff för att man inte kommit igång i princip.
Kändes utstuderat för att sätta alla som inte var ivriga kunder i skiten. Klarar mig utan sådana fasoner.

Jag vet inte riktigt va du har tagit för ica kort. Jag har haft mitt i säkert över 10 år. Inte betalat ett öre för den. Ända som hänt är att det ibland ramlar ner en tidning i påstlådan och en rabattkupong me jämna mellanrum

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Länk till tidningsartiklarna?
Jag har inte hört det du påstår.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till där jag måste köa för att betala.
Är konfident att jag skannar det jag plockar ned. Skulle jag råka glömma något (vilket aldrig har hänt under min 6+ åren jag självskannat) så kommer jag inte få en polisanmälan mot mig. Alla mina avstämningar har varit korrekta.

För att du ska bli polisanmäld måste du ha uppsåt i stil med: 3st fina "glömda" köttbitar, som tidigare diskuterats
Sedan ska polis avgöra för att gå vidare i fallet, ska det sedan tas till domstol, ja det är mer kostsamt än en glömd Bregott för 60:-

Någon mer lagkunnig får gärna flika in

Jag är ingen jurist, men så här tror jag det är:

Polisanmäld kan du givetvis bli, men du kommer knappast hamna i domstol för att du glömt skanna en lök som någon sade, just för att det knappast går att visa att du hade uppsåt, dvs att du medvetet lät bli att göra det.

Om du genomgår en säkerhetskontroll för något jobb kommer de däremot fråga dig om du förhörts av polis och blivit delgiven misstanke etc. Så även saker du inte dömts för kan spela roll.

Men även om man betalar i en "gammaldags" kassa tror jag man rent teoretiskt kan råka illa ut juridiskt sett om kassörskan glömmer skanna in någonting och man inte säger till. Det ska givetvis väldigt mycket till innan polisen skulle bli inblandad för det i praktiken, skulle kanske vara om du köper en TV plus en kanelbulle men bara betalar för kanelbullen eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Jag vet inte riktigt va du har tagit för ica kort. Jag har haft mitt i säkert över 10 år. Inte betalat ett öre för den. Ända som hänt är att det ibland ramlar ner en tidning i påstlådan och en rabattkupong me jämna mellanrum

Ser att nu finns två kort. ICA Betala som är gratis och ICA Bankkort som kostar 25:- i månaden. Det jag hade måste alltså motsvarat dagens ICA Bankkort. Vad jag vet så var det bara Bankkort man kunde ha pengar på på den tiden. Och det var väl över 10 år sedan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Länk till tidningsartiklarna?
Jag har inte hört det du påstår.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till där jag måste köa för att betala.
Är konfident att jag skannar det jag plockar ned. Skulle jag råka glömma något (vilket aldrig har hänt under min 6+ åren jag självskannat) så kommer jag inte få en polisanmälan mot mig. Alla mina avstämningar har varit korrekta.

För att du ska bli polisanmäld måste du ha uppsåt i stil med: 3st fina "glömda" köttbitar, som tidigare diskuterats
Sedan ska polis avgöra för att gå vidare i fallet, ska det sedan tas till domstol, ja det är mer kostsamt än en glömd Bregott för 60:-

Någon mer lagkunnig får gärna flika in

Jag tänker inte gräva i tidningsartiklar för flera månader bakåt för att tillfredsställa dig. Detta har sagts av representanter, och det är illa nog för att jag ska vägra använda såna i fortsättningen.

Lite jobbigt på IKEA, som helt tagit bort riktiga kassor. Taskigt att lägga över ansvaret helt på kunderna. Den stora grejen med riktiga kassor är att jag som kund inte är ansvarig. Blir det fel är det personen i kassan som är skyldig.
Lite som i kollektivtrafiken där bolagen vill tvinga över kunderna till lösningar med biljetter i mobilen. Om mobilen är trasig, får slut på batteri eller bara random startar om i tid och otid (som min förrförra mobil gjorde under alla år), blir du avslängd och får betala en skyhög straffavgift, för allt ansvar ligger på dig om du har biljett i mobilen. Bolaget tar noll ansvar i det läget. Om jag i stället har ett biljettkort med giltig biljett, är ansvaret helt på bolaget. Om deras blippmaskiner inte funkar, eller om deras system inte har kontakt med nätverket, eller vad för fel det än kan bli, så är jag som kund och resenär helt skuldfri. Jag kan alltså fortsätta min resa i frid och fröjd, utan en avi för en straffavgift.

Det här samhället med "gör-det-själv" i relationer med företag och andra verksamheter flyttar över ansvaret, skyldigheterna och straffansvaret på dig som kund. Blir det fel, ja, då är det du som kund som åker dit. Jag vill inte ha det samhället, men liksom grodor i uppkokande vatten går fler och fler obetänksamt in i fällan. Jag kommer att stå emot tills det inte längre finns alternativ. Tyvärr kommer många av er att se till att den tidpunkten kommer allt närmare, alldeles för snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Men även om man betalar i en "gammaldags" kassa tror jag man rent teoretiskt kan råka illa ut juridiskt sett om kassörskan glömmer skanna in någonting och man inte säger till.

Absolut inte.
Ansvaret ligger helt på personen i kassan. Jag som kund kan inte förväntas hålla reda på vad personalen gör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser att nu finns två kort. ICA Betala som är gratis och ICA Bankkort som kostar 25:- i månaden. Det jag hade måste alltså motsvarat dagens ICA Bankkort. Vad jag vet så var det bara Bankkort man kunde ha pengar på på den tiden. Och det var väl över 10 år sedan nu.

Jag har ICA-kort utan betalfunktion, går som du upptäckt att lägga till betalfunktion och sedan har du betalkort och kreditkort hos ICABanken utöver det. Innan de starta bank har jag för mig att det fanns kredit och liknande till matkontot.

Kort är sedan länge online, så köp ska nekas om du inte har medel.

Permalänk
Sötast

Självklart självscannar jag, trots att jag lyckats glömma flera gånger.
Jag har också två barn som jag har låtit öva på självscanning och sannolikt har något av mina barn också missat någon gång.

Detta till trots har vi inte åkt i gulag, fängslats, bötesfällts eller strippats nakna i butik. Butiker har en tendens att vilja behålla sina kunder då det är dessa som genererar inkomst.

Svinn är självklart beräknat i kostnadsbesparingarna man gör genom att reducera kassapersonal. Olyckor händer och som butik lär man inte polisanmäla någon såvida de inte på samma gång tänker återkalla kundens medlemsskap då man har bevis för att kunden kostar butiken mer än vad de tjänar på denne på upprepade, och objektiva misstankar om stöld.

Butiker ser mer än gärna att de avvlönade kassörer/kassörskorna helt kan fasas ut med tiden och det lyckas man inte med genom att producera ångest och misstro i sin kundbas...

Såklart är detta bara starka och i min egen värld helt rimliga teorier och skall inte tas som fakta.

The information provided in this comment does not, and is not intended to, constitute legal advice; instead, all information, content, and materials available in this comment are for general informational purposes only. Information in this comment may not constitute the most up-to-date legal or other information.

PS. Baserat på inköpsstatistik så gissar jag att en stor majoritet av alla kunder är kända av våra större matbutiker. Antingen är man medlem eller betalar med kort. Då är man direkt taggad. Gissningsvis så om man inte redan har börjat så för man liknande statistik över alla kontantköp. Det är ju så man spårar vilka produkter man skall lagersätta.

Man kanske inte får direktreklam, men de finns istället längs gatorna där du bor, på parkeringen, på dörrarna till affären och inte sist genom placeringen i butiken, sorterat efter störst chans till att generera försäljning. Aldrig funderat på varför veckans "erbjudande" på dåligt skithuspapper råkar vara placerat vid föremål som är lätta att impulsköpa? jo för att folk skiter.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag tänker inte gräva i tidningsartiklar för flera månader bakåt för att tillfredsställa dig. Detta har sagts av representanter, och det är illa nog för att jag ska vägra använda såna i fortsättningen.

Sluta kom med påståenden du inte kan backa upp då
Rätt enkelt.

Det är väl rätt uppenbart att de kanske måste få det att låta som att polisen blir inblandad om något glöms att scannas, ska de svara "Nej nej, det är bara glömma hur mycket ni vill, det händer ingenting!"?

Butiker och kollektivtrafik har ingen konspirationsteori där de lägger över ansvaret på oss för att kunna straffa oss med avgifter och polisanmälningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Sluta kom med påståenden du inte kan backa upp då
Rätt enkelt.

Det är väl rätt uppenbart att de kanske måste få det att låta som att polisen blir inblandad om något glöms att scannas, ska de svara "Nej nej, det är bara glömma hur mycket ni vill, det händer ingenting!"?

Butiker och kollektivtrafik har ingen konspirationsteori där de lägger över ansvaret på oss för att kunna straffa oss med avgifter och polisanmälningar.

Påståenden får stå för dig. Jag säger bara vad jag själv har läst. Det står dig fritt att inte tro på det. Jag vet att jag läst det jag läst, och det är illa nog för mig.

Konspiration, nej, utan bara ren fakta. Man vill inte ha det ansvaret och man jobbar hårt för att slippa det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

En grej jag gillar med ICA´s handscan/app är att inköpslistan som skapas i appen sedan syns i handscannern. Men sen är det som alla säger, man scannar för att slippa köa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej, Jag känner mig lite dum eller så har jag inte fattat "koncepted" med att gå runt med en handscanner i butiken, scanna sina varor, ner i korgen åker dom. Och sen vid kassan så ska jag ändå plocka upp allt från korgen och över i en påse/ryggsäck. Jag måste ha missat nått här?

Du har tyvärr missförstått hela saken.
Sätt ned din påse eller ryggsäck i korgen/vagnen, packa ned direkt i den.
Och den största anledningen folk använder den är för slippa köer.
Du får summa direkt hur mycket du ska betala och du kan själv lägga till en vara bara för att kontrollera priset och sedan ta bort den om den var för dyr slippa jaga arbetare "ursäkta de finns ingen prislapp"

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tack vet jag handla online så man slipper allt löst folk som trängs i butiker och man slipper släpa hem en massa.

Enda undantagen är om det ska handlas finare kött, fisk, skaldjur och då blir specialbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kort är sedan länge online, så köp ska nekas om du inte har medel.

Offline-köp existerar fortfarande. Det finns flera typer av kort, där t.ex. prepaid inte går att använda alls offline, och debit med en inbyggd mindre kredit som används vid offline-köp, vilket innebär att du kan råka övertrassera.

Skrivet av cyklonen:

Jag säger bara vad jag själv har läst. Det står dig fritt att inte tro på det. Jag vet att jag läst det jag läst, och det är illa nog för mig.

Oavsett vad du tror dig ha läst så stämmer det inte med verkligheten. Man blir inte undantagslöst polisanmäld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Oavsett vad du tror dig ha läst så stämmer det inte med verkligheten. Man blir inte undantagslöst polisanmäld.

Det spelar ingen roll att vissa slipper undan. Enbart risken, baserat på uttalanden från representanter (typ "Vi har som rutin att polisanmäla allt fusk") är nog för att jag inte kommer våga använda sånt längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har ICA-kort utan betalfunktion, går som du upptäckt att lägga till betalfunktion och sedan har du betalkort och kreditkort hos ICABanken utöver det. Innan de starta bank har jag för mig att det fanns kredit och liknande till matkontot.

Kort är sedan länge online, så köp ska nekas om du inte har medel.

Kanske inte framgick tydligt nog. Men det var alltså inte jag som övertrasserade kontot med något köp. Det var de som drog kortavgift innan jag satt in pengar. Och sedan drog de övertrasseringsavgift på det. Så när jag satte in en hundring ovetandes om att det redan var övertrasserat så var det fortfarande på minus. Varpå de drog avgifter gång på gång innan jag ens fick minsta notis om det.

Planen var att jag och min flickvän skulle ha ett gemensamt matkonto, och vi fixade det i god tid innan vi kom igång med att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser att nu finns två kort. ICA Betala som är gratis och ICA Bankkort som kostar 25:- i månaden. Det jag hade måste alltså motsvarat dagens ICA Bankkort. Vad jag vet så var det bara Bankkort man kunde ha pengar på på den tiden. Och det var väl över 10 år sedan nu.

Man behöver inte ha något ICA-kort överhuvudtaget. Det räcker med att bli medlem helt gratis ("Stammis" som dom kallar det). Sen kan du koppla dina andra kort till kontot så att du får bonus när du betalar.

Jag har kopplat min Apple Watch, iPhone och vanliga bankkort så att alla mina köp oavsett betalsätt alltid ger bonus.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För mig är den största fördelen att man lägger allt direkt i dom kassar man tänkt ha med sig varorna hem med, särskilt när man storhandlar. Så det är surt när det blir avstämning och man måste packa ner varorna på nytt, som tur var är det väldigt sällan.
Att slippa kö vid kassan är sekundärt för mig.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tänker inte gräva i tidningsartiklar för flera månader bakåt för att tillfredsställa dig. Detta har sagts av representanter, och det är illa nog för att jag ska vägra använda såna i fortsättningen.

Lite jobbigt på IKEA, som helt tagit bort riktiga kassor. Taskigt att lägga över ansvaret helt på kunderna. Den stora grejen med riktiga kassor är att jag som kund inte är ansvarig. Blir det fel är det personen i kassan som är skyldig.
Lite som i kollektivtrafiken där bolagen vill tvinga över kunderna till lösningar med biljetter i mobilen. Om mobilen är trasig, får slut på batteri eller bara random startar om i tid och otid (som min förrförra mobil gjorde under alla år), blir du avslängd och får betala en skyhög straffavgift, för allt ansvar ligger på dig om du har biljett i mobilen. Bolaget tar noll ansvar i det läget. Om jag i stället har ett biljettkort med giltig biljett, är ansvaret helt på bolaget. Om deras blippmaskiner inte funkar, eller om deras system inte har kontakt med nätverket, eller vad för fel det än kan bli, så är jag som kund och resenär helt skuldfri. Jag kan alltså fortsätta min resa i frid och fröjd, utan en avi för en straffavgift.

Det här samhället med "gör-det-själv" i relationer med företag och andra verksamheter flyttar över ansvaret, skyldigheterna och straffansvaret på dig som kund. Blir det fel, ja, då är det du som kund som åker dit. Jag vill inte ha det samhället, men liksom grodor i uppkokande vatten går fler och fler obetänksamt in i fällan. Jag kommer att stå emot tills det inte längre finns alternativ. Tyvärr kommer många av er att se till att den tidpunkten kommer allt närmare, alldeles för snabbt.

Nej, du behöver inte alls gräva om du inte vill, men eftersom jag inte hittar något som styrker det du säger så har jag väldigt svårt att tro på dina påståenden.

När jag läser det du skriver får jag en personlig uppfattning av att du snarare ogillar systemet som moderniserar och underlättar för samtliga parter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, du behöver inte alls gräva om du inte vill, men eftersom jag inte hittar något som styrker det du säger så har jag väldigt svårt att tro på dina påståenden.

När jag läser det du skriver får jag en personlig uppfattning av att du snarare ogillar systemet som moderniserar och underlättar för samtliga parter.

Jag gillar självskanning (den anonyma man kan använda vid utgången, där man inte måste vara registrerad kund hos butiken) och använde den nästan uteslutande tills i sommar, när jag läste så många uttalanden från kedjorna om att de nu polisanmäler allt. Nu vågar jag bara använda vanliga kassor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag gillar självskanning (den anonyma man kan använda vid utgången, där man inte måste vara registrerad kund hos butiken) och använde den nästan uteslutande tills i sommar, när jag läste så många uttalanden från kedjorna om att de nu polisanmäler allt. Nu vågar jag bara använda vanliga kassor.

Ok, vad trist att du känner så.
Jag ska inte ta gift på det, men jag är ganska säker på att du har fel gällande "polisanmäler allt". Jag har sett barnfamiljer som missat att skanna saker (mjölk) i sin avstämning. Varpå personal lagt till en mjölk och sedan är det inget mer med det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

På Willy kan man handla/scanna med app i din egna telefon och betala med swish när man är klar, Så slipper man butikens hårdvara. Jag upplever den dessutom snabbare/robustare på att läsa av ean-koder.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poängen med självskanning med sån där phaser-klon är att butiken ska få rätt att skicka anpassad och adresserad reklam till dig som kund. Anonym självskanning vid utgången är bättre i det avseendet, men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

Fast det stämmer inte. Det räknas inte som stöld eller ringa stöld förrän man lämnat sista betalningstillfället. Så att du missat vid utcheckningen kan du inte åka dit för. Då blir det istället en justering.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast det stämmer inte. Det räknas inte som stöld eller ringa stöld förrän man lämnat sista betalningstillfället. Så att du missat vid utcheckningen kan du inte åka dit för. Då blir det istället en justering.

Jag går på vad representanter för kedjorna sagt, och de polisanmäler alla bedrägerier. Jag behöver inte mer info än så. Det innebär att jag aldrig mer kommer att använda självskanning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag går på vad representanter för kedjorna sagt, och de polisanmäler alla bedrägerier.

Jag tror att de flesta polisanmäler bedrägerier.

Uppenbarligen polisanmäler de inte varje misstag någon gör med självscanningen utan enbart när de har anledning att misstänka att det är ett avsiktligt misstag (dvs ett "bedrägeri"). Hade de polisanmält varje misstag så hade de aldrig kunnat ha någon självscanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tror att de flesta polisanmäler bedrägerier.

Uppenbarligen polisanmäler de inte varje misstag någon gör med självscanningen utan enbart när de har anledning att misstänka att det är ett avsiktligt misstag (dvs ett "bedrägeri"). Hade de polisanmält varje misstag så hade de aldrig kunnat ha någon självscanning.

Många tar bort självskanning nu och återgår till fler riktiga kassor, för att självskanningen kostar mer än den smakar. Svinnet är för stort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S