Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av Klubban:

Ja jag har samma med Sonos Arc.
Om man inte har HDMI-EARC aktiverat så startas väl inte soundbaren tillsammans med tvn?

Har du samma problem med fördröjning?

Jag har en Samsung soundbar så just nu startar den också med samma fjärrkontroll. Men ja annars tror ja man måste ha antingen ARC eller EARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

En fråga till er som har QN95B och en soundbar idag.

Jag slog på följande inställningar

Digital Audio Output -> Auto
HDMI-EARC mode -> Auto

För att få till bästa output. Nu ser jag också Dolby Atmos i netflix osv.

Ett problem dock är att varje gång man går från inget ljud till ljud så är det en liten fördröjning för att starta ljudet. T.ex. När man kollar på previews på Netflix så tar det någon sekund innan ljudet kommer igång.

Har någon samma problem?

När jag slognav HDMI-EARC mode finns inte problemet kvar längre. Men känns synd att inte använda EARC när det finns stöd för det.

Jag har samma problem med en Samsung soundbar. Kör du hdmi 2.1 kablar? Det gör inte jag, funderar på att testa ett byte av kablar.

Kör Apple TV in i soundbar, soundbar till tv. Har också problem att den inte hittar källa direkt.. ibland är bilden svart tills jag höjer volymen, jätte konstigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Jag har samma problem med en Samsung soundbar. Kör du hdmi 2.1 kablar? Det gör inte jag, funderar på att testa ett byte av kablar.

Kör Apple TV in i soundbar, soundbar till tv. Har också problem att den inte hittar källa direkt.. ibland är bilden svart tills jag höjer volymen, jätte konstigt..

Har också QN95B samt en Q995B soundbar, men har inte märkt av några fördröjningar av ljud. Det enda som hänt mig är att någon gång så har CEC (Anynet+) slutat fungerar vilket lett till att min Nvidia Shield inte startade automatiskt när jag bytte till den källan.
Dettta problem löstes av att dra ut strömmen på samtliga iblandade enheter.

Jag har min Nvidia Shield Pro kopplad direkt till Soundbaren och en PS5 som jag kopplat direkt till TV:n.
Kör med både hdmi 2.1 och 2.0b kablar. Q995B har endast hdmi 2.0, så ingen fördel med 2.1 kablar där.
Kör dock hdmi 2.1 kabel mellan PS5 och TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har också QN95B samt en Q995B soundbar, men har inte märkt av några fördröjningar av ljud. Det enda som hänt mig är att någon gång så har CEC (Anynet+) slutat fungerar vilket lett till att min Nvidia Shield inte startade automatiskt när jag bytte till den källan.
Dettta problem löstes av att dra ut strömmen på samtliga iblandade enheter.

Jag har min Nvidia Shield Pro kopplad direkt till Soundbaren och en PS5 som jag kopplat direkt till TV:n.
Kör med både hdmi 2.1 och 2.0b kablar. Q995B har endast hdmi 2.0, så ingen fördel med 2.1 kablar där.
Kör dock hdmi 2.1 kabel mellan PS5 och TV.

Hmm okej..
Jag har en HW-Q96R, värsting för några år sedan.. jobbigt med all kabeldragning att felsöka och byta plats på kablar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Har du samma problem med fördröjning?

Jag har en Samsung soundbar så just nu startar den också med samma fjärrkontroll. Men ja annars tror ja man måste ha antingen ARC eller EARC

Ja, samma problem med fördröjning

Sonos arc med HDMI till TVn (medföljande Hdmi-kabel)
Apple TV 4k gen 2 med HDMI till tvn (nån Nikabe Kjell o Co-kabel som iallafall ska köra 18,2gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

En fråga till er som har QN95B och en soundbar idag.

Jag slog på följande inställningar

Digital Audio Output -> Auto
HDMI-EARC mode -> Auto

För att få till bästa output. Nu ser jag också Dolby Atmos i netflix osv.

Ett problem dock är att varje gång man går från inget ljud till ljud så är det en liten fördröjning för att starta ljudet. T.ex. När man kollar på previews på Netflix så tar det någon sekund innan ljudet kommer igång.

Har någon samma problem?

När jag slognav HDMI-EARC mode finns inte problemet kvar längre. Men känns synd att inte använda EARC när det finns stöd för det.

Prova att sätta Digital Audio Output till Pass-Through istället för Auto.
Står om det här https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled/settings

"The Samsung QN95B supports both ARC and eARC, allowing it to pass high-quality audio from a connected source through to a connected soundbar or home theater receiver. To use it, you must set the HDMI eARC Mode to 'Auto', and Digital Output Audio Format to 'Pass-Through'."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PatrikNystrom:

Jag har samma problem med en Samsung soundbar. Kör du hdmi 2.1 kablar? Det gör inte jag, funderar på att testa ett byte av kablar.

Kablar kan inte ha den effekten. De är vanligtvis koppartråd och plast. De kan inte fördröja ljudet specifikt. Särskilt som HDMI hanterar ljud och bild tillsammans inbakat i datapaket vilka skickas som en flödeskodad, vanligtvis HDCP-krypterad bitström. Alla icke-önskvärda effekter man upplever beror på utrustningen i båda ändarna av kabeln.

Den informationen hjälper ju så klart inte med problemet med upplevd fördröjning. Men du slipper köpa nya kablar helt i onödan.

Permalänk

Intressant att så många har samma problem.
Inte världens grej egentligen men lite störigt bara.

Slår man av HDMI-EARC mode och kör på ARC funkar det utan problem.

På Digital Audio Output får jag tyvärr bara alternativen Auto eller Off

Kan också lägga till att jag har en Samsung q810b dvs från samma år som tv modellen.
Och den kommer med en hdmi 2.1 sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Intressant att så många har samma problem.
Inte världens grej egentligen men lite störigt bara.

Slår man av HDMI-EARC mode och kör på ARC funkar det utan problem.

På Digital Audio Output får jag tyvärr bara alternativen Auto eller Off

Kan också lägga till att jag har en Samsung q810b dvs från samma år som tv modellen.
Och den kommer med en hdmi 2.1 sladd

Trist. Pass-Through fungerar nog enbart om du har en extern källa kopplad via HDMI, men ej med interna appar på TV:n.

Är det samma sak om du öppnar en film/tv app och sedan pausar? Testade precis själv med inbyggd SVT app och ljudet startar direkt efter att jag haft paus igång och sedan trycker på play.

Hittade en annan tråd som verkar beskriva exakt samma sak och workarrounden med att stänga av eARC, men jag tycker inte du ska behöva göra det.
https://forums.tomsguide.com/threads/no-sound-from-sound-bar-until-2-3-seconds-after-content-starting.504545/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Prova att sätta Digital Audio Output till Pass-Through istället för Auto.
Står om det här https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled/settings

"The Samsung QN95B supports both ARC and eARC, allowing it to pass high-quality audio from a connected source through to a connected soundbar or home theater receiver. To use it, you must set the HDMI eARC Mode to 'Auto', and Digital Output Audio Format to 'Pass-Through'."

Testade detta, men hjälpte inte. Hade möjligheten att sätta pass through.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Trist. Pass-Through fungerar nog enbart om du har en extern källa kopplad via HDMI, men ej med interna appar på TV:n.

Är det samma sak om du öppnar en film/tv app och sedan pausar? Testade precis själv med inbyggd SVT app och ljudet startar direkt efter att jag haft paus igång och sedan trycker på play.

Hittade en annan tråd som verkar beskriva exakt samma sak och workarrounden med att stänga av eARC, men jag tycker inte du ska behöva göra det.
https://forums.tomsguide.com/threads/no-sound-from-sound-bar-until-2-3-seconds-after-content-starting.504545/

Ah makes sense då jag främst kör de inbyggda apparna.

Har inte problemet när jag pausar och startar igen så inte så jobbigt iaf.
Utan bara när man startar något för första gången

Vet du om det är någon större skillnad mellan ARC och EARC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Ah makes sense då jag främst kör de inbyggda apparna.

Har inte problemet när jag pausar och startar igen så inte så jobbigt iaf.
Utan bara när man startar något för första gången

Vet du om det är någon större skillnad mellan ARC och EARC?

eARC ger högre bandbredd än ARC och stödjer fler ljudformat. Vanlig ARC klarar t.ex. inte att leverera Multichannel PCM, vilket eARC gör. Dock osäker på om det inbyggda apparna utnyttjar eARC eller om du klarar dig lika bra med att köra ARC.
Finns lite mer info om ARC vs eARC här https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kablar kan inte ha den effekten. De är vanligtvis koppartråd och plast. De kan inte fördröja ljudet specifikt. Särskilt som HDMI hanterar ljud och bild tillsammans inbakat i datapaket vilka skickas som en flödeskodad, vanligtvis HDCP-krypterad bitström. Alla icke-önskvärda effekter man upplever beror på utrustningen i båda ändarna av kabeln.

Den informationen hjälper ju så klart inte med problemet med upplevd fördröjning. Men du slipper köpa nya kablar helt i onödan.

Jag har haft lite problem med att den hittar Apple tvn också, bläddrar fram och tillbaka mellan källorna och den har reagerat när jag vickat på kabeln i soundbaren, också en känsla att de kan va kabeln som strular? Kanske inte version utan kabeln och kontakten i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Väntar också på en Samsung TAB S9 platta som man fick på köpet kommer i slutet på september.
Detta är absolut den bästa deal jag någonsin gjort.

Tycker vi ska vara glada för alla som får bra deals, det är ju Samsung som står för denna rabatt deal.

Du hade inga problem med att få det godkänt, trots kraftiga rabatten? Folk verkar ha fått lite olika svar hurvida den kampanjen gäller eller inte, då det inte ska gå att kombinera kampanjer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PatrikNystrom:

Jag har haft lite problem med att den hittar Apple tvn också, bläddrar fram och tillbaka mellan källorna och den har reagerat när jag vickat på kabeln i soundbaren, också en känsla att de kan va kabeln som strular? Kanske inte version utan kabeln och kontakten i sig.

Tänkt så här: När ljudet på Youtube krånglar är det få personer som kommer på tanken att byta nätverkskabel. När nätverkskabeln är dålig då fungerar nätet vanligtvis inte alls. I grunden är det precis samma sak med HDMI.

En glapp kabel – eller glapp kontakt i prylen för den delen – kan ge problem likt att enheter försvinner och återansluter spontant. Det blir avbrott och direkta störningar, inte förändrade funktioner kopplade till en högre funktionsnivå, likt hur streamingappar hanterar ljud eller hur bilden ser ut.

Visst – det skadar inte att köpa en certifierad HDMI-kabel av den enkla anledning att då vet man man har en funktionell kabel för allt som existerar i HDMI-specen och kan därmed stryka kabeln från listan över möjliga orsaker.

Sedan finns det alltid sammanträffanden. Samsungs TV har en tendens att "glömma bort" inställningar. TV:n kan få för sig att befintlig utrustning plötsligt är en ny pryl och så vidare. Jag måste återaktivera PC/spellägen och inställningar. Jag skulle säga att mellan tumme och pekfinger är Samsung den TV-tillverkare där jag oftast måste dra ut HDMI-kabeln ur TV:n och tillbaka igen för att få det hela att fungera. Specifikt ut/in i själva TV:n för det verkar knutet till Samsungs HPD (hot plug detect) i deras sida. One connect är då rätt tacksam eftersom jag slipper böja mig 270° bakom TV:n med en ficklampa.

Många av alla köpte-ny-kabel-problemen-är-nu-borta-historier är just sammanträffanden eftersom de problem man upplevde är på en nivå långt ovanför kabelns roll. Det skedde mer än enbart kabelbytet på samma gång som gjorde att funktioner återställdes. Bara att man associerar det hela med ett köp av en ny kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Du hade inga problem med att få det godkänt, trots kraftiga rabatten? Folk verkar ha fått lite olika svar hurvida den kampanjen gäller eller inte, då det inte ska gå att kombinera kampanjer.

Det är väl ingen i den här tråden som rapporterar att den blivit nekad denna kampanj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Funkar inte. Har haft diskussioner med Samsung hela veckan om bl.a detta "unika erbjudande med likvärdig produkt" och kampanjprodukterna. Beställer du en tv med rabattkod så går inte kampanjen igenom för att få en gratis extra produkt.

Står klart och tydligt i mejlet med koden att detta erbjudande inte går att kombinera med andra erbjudanden.
Detta står klart och tydligt med på Samsung´s sida med vilka produkter du kan välja mellan.

Skrivet av Blomman90:

Det är väl ingen i den här tråden som rapporterar att den blivit nekad denna kampanj?

Nej inte att någon blivit nekad en produkt, men kundtjänst verkar ha gett ett dystert svar. Står ju även i villkoren det KoiKoo skriver, går ej att kombinera kampanjer. Rabattkoden är ju en kompensation ifrån en tidigare kampanj om 70% rabatt.

Men om flera får sina extraprodukter nekade så lär det ju komma fram i tråden så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Nej inte att någon blivit nekad en produkt, men kundtjänst verkar ha gett ett dystert svar. Står ju även i villkoren det KoiKoo skriver, går ej att kombinera kampanjer. Rabattkoden är ju en kompensation ifrån en tidigare kampanj om 70% rabatt.

Men om flera får sina extraprodukter nekade så lär det ju komma fram i tråden så småningom

Jag fick motsatt besked av kundtjänst för några veckor sedan. Jag antar att det är faktiska nekade som man får gå på, inte "besked i förväg av kundtjänst", för det verkar vara något av ett lotteri...

Permalänk
Medlem

Har en kompis som blev nekad och ombedd att göra en ny registrering eftersom dem inte ansåg att han styrkt sitt inköpsdatum. Han gjorde en ny ansökning och bifogade något annat dokument och vips blev också han godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Rabattkoden är ju en kompensation ifrån en tidigare kampanj om 70% rabatt.

Nyfiken på detta: Är det någon som försökt köpa till det först rabatterade priset, fått en 70%-kod då ordern makulerades, även fått andra ordern makulerad och fått ytterligare en kod för 70% (inte bara 10% som de erbjöd)?

Alltså fått tre chanser att köpa till det rejält rabatterade priset, dvs fått två ordrar makulerade och sen fått ytterligare en chans?
Väldigt många verkar ju ha lyckats köpa, el de flesta som försökt.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

eARC ger högre bandbredd än ARC och stödjer fler ljudformat. Vanlig ARC klarar t.ex. inte att leverera Multichannel PCM, vilket eARC gör. Dock osäker på om det inbyggda apparna utnyttjar eARC eller om du klarar dig lika bra med att köra ARC.
Finns lite mer info om ARC vs eARC här https://www.samsung.com/se/support/tv-audio-video/what-is-earc-and-how-to-set-on-samsung-smart-tv/

Ah verkar vara en del skillnad ändå..
Fick slå av eARC mode för nu. Blev för störigt att man missade första 1-2 sekunder av varje video man sätter på.

Ska testa skriva till Samsung och fråga om problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tswfootball:

Ah verkar vara en del skillnad ändå..
Fick slå av eARC mode för nu. Blev för störigt att man missade första 1-2 sekunder av varje video man sätter på.

Ska testa skriva till Samsung och fråga om problemet

Det är inte Samsungs fel, det är helt enkelt så tekniken fungerar. Precis som att det blir svart bild någon sekund när man byter uppdateringsfrekvens, HDR på/av och upplösning så blir det tyst någon sekund när man byter mellan t.ex. LPCM och Dolby Digital Plus, Dolby Atmos osv.

"Lösningen" blir alltså som ni skriver att inaktivera funktioner som LPCM och Dolby Atmos och därmed eventuellt gå miste om både högre ljudkvalitet men också antal kanaler m.m. Om det är värt det är förstås upp till var och en.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är inte Samsungs fel, det är helt enkelt så tekniken fungerar. Precis som att det blir svart bild någon sekund när man byter uppdateringsfrekvens, HDR på/av och upplösning så blir det tyst någon sekund när man byter mellan t.ex. LPCM och Dolby Digital Plus, Dolby Atmos osv.

"Lösningen" blir alltså som ni skriver att inaktivera funktioner som LPCM och Dolby Atmos och därmed eventuellt gå miste om både högre ljudkvalitet men också antal kanaler m.m. Om det är värt det är förstås upp till var och en.

Fast på min tidigare TV QN90A så hade jag inte det problemet alls. Dvs med EARC läget på så var det ingen delay för att få igång ljudet.

Fick ett tips från Samsung supporten att slå på detta:
Gå in på inställningar
Anslutning
extern enhetshanterare
Utökad hmdi utgång

Gjorde liten skillnad, då TVNs högtalare drar igång direkt nu iaf(pga Q-symphony) men fortfarande någon sekund tills att soundbaren kommer igång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Nyfiken på detta: Är det någon som försökt köpa till det först rabatterade priset, fått en 70%-kod då ordern makulerades, även fått andra ordern makulerad och fått ytterligare en kod för 70% (inte bara 10% som de erbjöd)?

Alltså fått tre chanser att köpa till det rejält rabatterade priset, dvs fått två ordrar makulerade och sen fått ytterligare en chans?
Väldigt många verkar ju ha lyckats köpa, el de flesta som försökt.

Jävla otur man köpte den strax innan datumintervallet…

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk

Har inte hunnit sätta igång den än, men packade upp QN95B igår. Bakpanelen, vid One Connect-ingången, är väldigt lös, som att den inte är fastskruvad öht. Är det så för allihopa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Har inte hunnit sätta igång den än, men packade upp QN95B igår. Bakpanelen, vid One Connect-ingången, är väldigt lös, som att den inte är fastskruvad öht. Är det så för allihopa?

Lika för mig. Inget jag stör mig på då den sitter på väggen.

Permalänk
Medlem

Någon här med koll på jurdiken och specifikt Samsung.

Om det något fel på min tv och 30 dagar inte har passerat har jag rätt att kräva att tv'n ska ersättas mot en ny eller har dom rätt att reparera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

Någon här med koll på jurdiken och specifikt Samsung.

Om det något fel på min tv och 30 dagar inte har passerat har jag rätt att kräva att tv'n ska ersättas mot en ny eller har dom rätt att reparera den?

Det finns ingenting i lagen som nämner 30 dagar eller något i den stilen.
Om Samsung har 30 dagars "öppet köp" innebär det att du kan ångra köpet och lämna tillbaka varan inom 30 dagar.

Om det är fel på varan så har du rätt att få felet avhjälpt. Dock kan du inte räkna med att få en ny vara levererad, utan säljaren har ofta rätt att göra ett antal reparationsförsök (om de inte har garantivillkor som säger något annat, men det tvivlar jag lite på).

Så om du köpt denna TV till ordinarie pris, så kan man ju göra en "fuling" och ångra köpet, och sedan köpa om samma vara. Om du däremot har tagit del av den kampanjen som diskuteras i tråden så blir det ju en ganska dyr affär.

Sen brukar det kunna vara så att man skickar ut reparatörer för en så pass stor och dyr produkt, som är så pass svårfraktad. Sen beror det väl lite på vad felet är såklart. Men jag hade nog rekommenderat att höra av sig till Samsung för att få varan undersökt.

Permalänk

Köpte en 85” QN95b och 75% av bilden är kolsvart. Samsung vägrar att skicka en reparatör eller byta ut den. De säger att de inte har nya i lager. De vägrar också ge mig en ersättningsprodukt. Det enda som erbjuds är retur och återbetalning.

Hur hanterar jag detta?

Permalänk
Medlem

@TaggeVass: Hota med att du annars reklamerar med täckköp av motsvarande TV skulle jag säga...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com