Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

En elbil kostar lika mycket att försäkra som en fossilbil om man jämför bilar med likvärdig effekt.

Sällan man har samma effekt, om så vore skulle alla med fossilbilar köra runt med V8:or.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Är det verkligen högre försäkringspremie för en elbil? Jag tycker inte min Peugeot e208 har högre premie än vad en motsvarande bil i samma prisklass har. Tror jag betalar 250kr i månaden för halv.

Oftast ja, särskilt helförsäkring, men saker varierar förstås. Jag tittade på just 208:an, el och 130 hk bensin (den är inte särskilt vanlig, men då är ju effekten liknande). Det skiljer några hundralappar per år för mig med 1500 mil och halv, men med hel så åker priset upp 1500-1600 kr/år för el, vilket är runt 25 % mer. Jämför man något mer normalt motoriserat och de för vardagslunk övermotoriserade elbilar som är vanliga riskerar skillnaden att blir större än så, och även om man skulle få samma i procent så blir det andra pengar om utgångsläget är högre. Högt pris/värde och hög prestanda är ofta inte en bra kombination försäkringsmässigt. Men som sagt så får man inte vara för generell, i och med att det finns stora variationer mellan modeller.

(Premien sätts per år, inte månad, även om försäkringsbolagen har börjat med sjukan att visa månadspriset i första hand för att det ser billigare ut.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Min personliga gissning är ett frånpris på 1,05 Mkr
Vi får se. 🙂

Det är sant att det kan vara så. Vore dock otypiskt av Tesla att göra en bil som inte är en global modell.

Global kanske den är, men om den klassas som en lastbil, det är ju opraktiskt på flera sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oftast ja, särskilt helförsäkring, men saker varierar förstås. Jag tittade på just 208:an, el och 130 hk bensin (den är inte särskilt vanlig, men då är ju effekten liknande). Det skiljer några hundralappar per år för mig med 1500 mil och halv, men med hel så åker priset upp 1500-1600 kr/år för el, vilket är runt 25 % mer. Jämför man något mer normalt motoriserat och de för vardagslunk övermotoriserade elbilar som är vanliga riskerar skillnaden att blir större än så, och även om man skulle få samma i procent så blir det andra pengar om utgångsläget är högre. Högt pris/värde och hög prestanda är ofta inte en bra kombination försäkringsmässigt. Men som sagt så får man inte vara för generell, i och med att det finns stora variationer mellan modeller.

(Premien sätts per år, inte månad, även om försäkringsbolagen har börjat med sjukan att visa månadspriset i första hand för att det ser billigare ut.)

För mig så blir min e208 50kr dyrare om året jämfört med en Peugeot 208 Active 1,2 Puretech (102hk) hos Länsförsäkringar.

Då har jag valt helförsäkring på båda 4253kr mot 4204kr

Permalänk
Medlem

Mg5 luxury 24 mån 1000 mil för 3295 +vdäck + försäkring är rätt billigt givet nuvarande ränteläge, såg kampanjen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Mg5 luxury 24 mån 1000 mil för 3295 +vdäck + försäkring är rätt billigt givet nuvarande ränteläge, såg kampanjen idag.

Synd att det är så få mil, hade vart trevligt att rulla mer om man ändå har elbil.

3295 x 24 mån = 79080kr

79080kr / 2000 mil = 39,54kr per mil + elkostnad

Är det något mer som tillkommer ovan?

Permalänk
Medlem

Nej det är bara det, service ingår varje år/el 2000mil. Ja de 360 kr per år i fordonsskatt med så klart.

Vdäck var 195kr eller 295 kr om jag hörde rätt och försäkring 360kr per mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Mg5 luxury 24 mån 1000 mil för 3295 +vdäck + försäkring är rätt billigt givet nuvarande ränteläge, såg kampanjen idag.

24 månader med en MG är för lång tid imo. Max 12 månader med en Kinabil som MG.
Sedan 1500 mil behövs med men antar att det går att lägga till för några hundralappar mer.

Permalänk
Medlem

Då laddade man gratis på Tesla laddarna idag

Det har ni väll inte missat?

https://alltomelbil.se/gratis-att-ladda-vid-tesla-supercharge...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Då laddade man gratis på Tesla laddarna idag

Det har ni väll inte missat?

https://alltomelbil.se/gratis-att-ladda-vid-tesla-supercharge...

Jag passerade den i nacka för någon timme sen men med 15 min väntetid så fick det vara för min del.
Misstänker att trycket varit ganska högt hela kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

Jag passerade den i nacka för någon timme sen men med 15 min väntetid så fick det vara för min del.
Misstänker att trycket varit ganska högt hela kvällen.

6 av 20 upptagna i Kalmar va uppe på 12 ett tag i appen.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Då laddade man gratis på Tesla laddarna idag

Det har ni väll inte missat?

https://alltomelbil.se/gratis-att-ladda-vid-tesla-supercharge...

Har laddat gratis i 3,5 år där nu...

(Tesla med fri SuperCharging)

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Lite udda fråga, har idag en Skoda Enyaq (uttagen juni 2022). Den har dock haft lite problem så det pågår en diskussion om kompensation alt. återköp. Tar jag återköp får jag ut runt 640k kr (detta med vinterhjul). Kompensationen ligger på runt 30-40k kr.

Jag är egentligen ganska nöjd med min Enyaq, men nu när priserna på Tesla sjunkit till rimligare nivåer funderar jag på att ta pengarna och köpa en Tesla Y istället. Mest för att jag tror att den har bättre andrahandsvärde. Tesla Y går på runt 650k + 30k för vinterhjul så hamnar på 680k, men jag får en nyare bil.

Så antingen får jag lägga till 40k eller så får jag 30-40k. Tredje alternativet är att ta pengarna och köpa en ny Enyaq och gå plus minus noll i så fall (på ett ungefär).

Någon som vågar gissa vilken bil som håller värdet bäst? Pengar i handen är alltid bra, men mer pengar om ett par år är inte fel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite udda fråga, har idag en Skoda Enyaq (uttagen juni 2022). Den har dock haft lite problem så det pågår en diskussion om kompensation alt. återköp. Tar jag återköp får jag ut runt 640k kr (detta med vinterhjul). Kompensationen ligger på runt 30-40k kr.

Jag är egentligen ganska nöjd med min Enyaq, men nu när priserna på Tesla sjunkit till rimligare nivåer funderar jag på att ta pengarna och köpa en Tesla Y istället. Mest för att jag tror att den har bättre andrahandsvärde. Tesla Y går på runt 650k + 30k för vinterhjul så hamnar på 680k, men jag får en nyare bil.

Så antingen får jag lägga till 40k eller så får jag 30-40k. Tredje alternativet är att ta pengarna och köpa en ny Enyaq och gå plus minus noll i så fall (på ett ungefär).

Någon som vågar gissa vilken bil som håller värdet bäst? Pengar i handen är alltid bra, men mer pengar om ett par år är inte fel heller.

Vad har du för problem som berättigar återköp, intressant o veta?

Jag hade hellre åkt fullutrustad Enyaq 80ix eller vad den heter än Model Y. Tesla är bra på mjukvara och går fort rakt fram, i övrigt tycker jag dom ligger efter till och med VW/Skoda i komfort, kvalitet på hårdvara och utrymme i så väl kupé som bagage.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite udda fråga, har idag en Skoda Enyaq (uttagen juni 2022). Den har dock haft lite problem så det pågår en diskussion om kompensation alt. återköp. Tar jag återköp får jag ut runt 640k kr (detta med vinterhjul). Kompensationen ligger på runt 30-40k kr.

Jag är egentligen ganska nöjd med min Enyaq, men nu när priserna på Tesla sjunkit till rimligare nivåer funderar jag på att ta pengarna och köpa en Tesla Y istället. Mest för att jag tror att den har bättre andrahandsvärde. Tesla Y går på runt 650k + 30k för vinterhjul så hamnar på 680k, men jag får en nyare bil.

Så antingen får jag lägga till 40k eller så får jag 30-40k. Tredje alternativet är att ta pengarna och köpa en ny Enyaq och gå plus minus noll i så fall (på ett ungefär).

Någon som vågar gissa vilken bil som håller värdet bäst? Pengar i handen är alltid bra, men mer pengar om ett par år är inte fel heller.

Ta pengarna och köp en ny lagerbil / kampanjbil Enyaq? Finns en hel del på blocket från 500k-600k beroende på utrustning och ny eller begagnad.

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Vad har du för problem som berättigar återköp, intressant o veta?

Jag hade hellre åkt fullutrustad Enyaq 80ix eller vad den heter än Model Y. Tesla är bra på mjukvara och går fort rakt fram, i övrigt tycker jag dom ligger efter till och med VW/Skoda i komfort, kvalitet på hårdvara och utrymme i så väl kupé som bagage.

AC:n fungerade inte vid leverans och de misslyckades laga den trots att den var inne på reparation tre gånger. Så enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet. Nu pågår en diskussion om kompensation alt. återköp om jag väljer det.
På fjärde försöket lyckades de laga AC:n, men det påverkar inte ärendet enl. avtal med Skoda.

Det är en Skoda Enyaq 80x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

AC:n fungerade inte vid leverans och de misslyckades laga den trots att den var inne på reparation tre gånger. Så enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet. Nu pågår en diskussion om kompensation alt. återköp om jag väljer det.
På fjärde försöket lyckades de laga AC:n, men det påverkar inte ärendet enl. avtal med Skoda.

Det är en Skoda Enyaq 80x.

Om du beställer en ny 80x nu så bör du få en årsmodell 24, och rätt säkra rykten säger då att det istället blir en 85x, vilken då skulle ha de nya AP550-motorerna och ny hårdvara för infotainment, samt programvaruversion ME4 med förvärmning av batteri inför laddning. Sen om infotainmenten får topp-prestanda vet ju ingen, och dom har ju fortfarande brister vad gäller utveckling, deployment av mjukvara och rent allmänt hur de tänker runt UX och användarupplevelsen. Leveranstid lär vara runt halvåret.

Du får ju bättre räckvidd och bättre infotainment/app med Tesla, och det är inte ens nära. Skulle dock själv aldrig byta bort min Skoda. Åkkomforten är alldeles för bra, och är väldigt nöjd med bilen efter 85 körda mil.

Tror hellre jag skulle ta 40k i näven och betala av lånet alternativt investera pengarna. Teslas andrahandsvärde är högst svajigt med tanke på hur de dumpat priserna titt som tätt, har läst om folk i USA som haft problem med att sälja bilarna för att handlarna inte vet vad bilen är värd om ett par veckor. Tror inte heller att nya årsmodellen gör att andrahandsvärdet stiger mer än du nu skulle få i kompensation, särskilt om man räknar på hur mycket de pengarna kan bli värda över tid om du istället amorterar eller investerar dom.

Permalänk
Medlem

Då var det dags för att provköra Enyaq 80 2023. Blev först lite förvånad över att det var basmodell dvs utan plus, Sportline advanced osv. Man vill väl sälja tillval?

Upplever att Enyaq har lite lägre bullernivå i kupén än Tesla Model Y men ratten var lite mer vibrerande och hårdare än Teslas ratt, vande mig dock snabbt.
Interiörmässigt känns Enyaq såklart mer klassisk bil än på Tesla MY. Föredrar interiören lite mer på Teslan faktiskt men det är nog en vana.
Gasade upp i 140 på motorvägen och bilen höll sig väldigt stabil. Blev väldigt lätt fartblind och jag upplevde Enyaq stabilare än Model Y i fjädringen. Stolen var stabil och den gungade känslan från Model Y var mindre på Enyaq, mindre åksjukkänsla dvs.

När jag skulle ta emot offert från säljaren och be han lägga in bra rabatter så blev det snabbt ointresserant. Märkte att säljaren hade sina direktiv och hade ett visst tak på de rabatter han kunde ge.
Volkswagen group behöver ta ställning till om de vill sälja nya bilar till marknadsmässiga priser eller sitta och hålla på med att rea ut enskilda lgerbilar utan intressanta tillval i all oändlighet.
Just nu känner jag att Model Y LR, lagerbil +räntekampanj 2,99% är mest intresserant tills Volkswagen group vill börja sälja bilar igen.
Jag känner dock att något är i görningen till slutet av året. Om inte, så kommer VW att få tillbaka hur mycket utleasade Id4 nästa år som behöver säljas. Dessa har då varit leasade i tre år.

Permalänk
Medlem

Uppföljning: Planer

Skrivet av MP-Jan:

Planer:

  1. Första veckan i augusti åker PPF på, på hela fronten. Det är ffa. en mycket exponerad huv som gör detta nödvändigt i mitt tycke.

  2. Vinterdäck och fälgar ska köpas och förvaras på hotell fram till höst/vinter. Detta är en djungel man ogärna beträder. Priser skiftar hej-vilt, vissa sidor kan inte koppla bilen till några uppgifter öht, på en sida är däcken dyra men fälgarna billiga och vice versa och Däck365 är generellt en besvikelse. Däcken det står mellan är:
    Nokian R5 EV
    Continental VikingContact 7
    Michelin X-Ice Snow

    Fälgarna blir någon rimlig uppsättning som inte ser ut som stryk. Kia envisas med att rekommendera 21" som vinterdäck/fälg. Jag köper det inte. Det blir således inte orignialfälgar. I nuläget tittar jag på fälgar främst från Image och Imaz.

  3. Kommer att lackskyddsbehandla hela bilen själv efter att PPF:en är monterad. Det blir Meguiar's Hybrid Ceramic Wax. Är väl medveten om att detta inte går att likställa med professionella lackskydd av keramisk typ. Nånting jag har lärt mig de senaste tre åren är att det inte är jättesvårt att vårda lacken på en fräsch bil, om man vet vad man gör. Rätt produkter på rätt ställen med rätt arbetsmetod. Tror att jag kan få en lättvårdad bil under 10-12 månader, för att sedan upprepa behandlingen. Scott HD har testat massor av dylika produkter. Länkar till hans Google-sheets finns i beskrivningen. Läsvärt!

  4. Vi får se om jag åtgärdar pianolacksytorna i interiören... Har åtminstone köpt en dammvippa. En del av problemet är ju allt damm som syns så väl på alla glansiga ytor. Fingeravtryck och flott är en helt annan slags omak.

  • Hexis Bodyfence PPF Matt monterat på huv och stötfångare. Klar PPF på glasdel tak. Fick en elmoped på köpet av bilen. Denna såldes i juli och finansierade köpet av PPF med pengar över.
    Har även monterat stänkskärmar fram och bak. Lackade ytor i hjulhuset var exponerade och hade redan hunnit bli lite blästrade. Borde ha suttit på från fabrik.

  • Däck och fälgar beställda. Continental WinterContact TS 870 P - dessa skulle ha suttit på originalfälgarna som kunde köpas från Kia. Hade förhandlat ett pris på 30tkr för en sådan uppsättning. Nu blev det Fondmetal Atena 20" med Conti-däcken för 25tkr med TPMS, monterade och balanserade. Går alltså från 21" som sommaruppsättning till 20" vinteruppsättning. Fälgarna är redan provmonterade. Det fanns gott om marginal. Tror att det blir riktigt bra. Så som det borde vara, Kia(!).

  • Behandlade lack (och plast + glas) som inte är skyddat av PPF med Meguiars Hybrid Ceramic Wax. Tre timmar i tvätthallen. Förtvätt, huvudtvätt, torkning, applicering, polering. Kostade strax under 300kr för tiden. Produkten kostade runt 300kr. Dukarna för applicering och polering kostade ca. 100kr, och starka förtvättmedlet kostade 150kr. Alltså totalt under 900kr + tid för detta. Räknar inte med övriga produkter. Dom används till vardags också och köptes inte särskilt för detta tillfälle. Motsvarande jobb hos rekondare landar på ca. 4000-6000kr. Inom 9-12 månader lär jag förnya skyddet, däremot behövs inte en lika tidskrävande applicering efter att baslagret har applicerats.

  • Kommer att montera skydd för pianolackad yta, mittkonsol, imorgon. Glansig kolfiber. Det spegelblanka är svårt att hålla repfritt och rent. Med ett mönster och ett offerlager kommer detta förlänga (och förbättra?) nybilsutseendet, tänker jag. Bilder kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Då var det dags för att provköra Enyaq 80 2023. Blev först lite förvånad över att det var basmodell dvs utan plus, Sportline advanced osv. Man vill väl sälja tillval?

Upplever att Enyaq har lite lägre bullernivå i kupén än Tesla Model Y men ratten var lite mer vibrerande och hårdare än Teslas ratt, vande mig dock snabbt.
Interiörmässigt känns Enyaq såklart mer klassisk bil än på Tesla MY. Föredrar interiören lite mer på Teslan faktiskt men det är nog en vana.
Gasade upp i 140 på motorvägen och bilen höll sig väldigt stabil. Blev väldigt lätt fartblind och jag upplevde Enyaq stabilare än Model Y i fjädringen. Stolen var stabil och den gungade känslan från Model Y var mindre på Enyaq, mindre åksjukkänsla dvs.

När jag skulle ta emot offert från säljaren och be han lägga in bra rabatter så blev det snabbt ointresserant. Märkte att säljaren hade sina direktiv och hade ett visst tak på de rabatter han kunde ge.
Volkswagen group behöver ta ställning till om de vill sälja nya bilar till marknadsmässiga priser eller sitta och hålla på med att rea ut enskilda lgerbilar utan intressanta tillval i all oändlighet.
Just nu känner jag att Model Y LR, lagerbil +räntekampanj 2,99% är mest intresserant tills Volkswagen group vill börja sälja bilar igen.
Jag känner dock att något är i görningen till slutet av året. Om inte, så kommer VW att få tillbaka hur mycket utleasade Id4 nästa år som behöver säljas. Dessa har då varit leasade i tre år.

Vanliga 80 är väl rätt nersänkt i pris nu, och den är skapligt välutrustad som standard. Beställer du nu så får du sannolikt en iv85 årsmodell 2024 med ny motor och ny infotainment, men det är mest rykten nu (om än rätt trovärdiga källor), borde bekräftas snart.

När jag köpte så fick vi runt 7% rabatt, men det var på en välutrustad bil. Grundutrustad bil har dom rätt tighta marginaler på och om den redan ligger på kampanj så förstår jag att det är trögt att pruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vanliga 80 är väl rätt nersänkt i pris nu, och den är skapligt välutrustad som standard. Beställer du nu så får du sannolikt en iv85 årsmodell 2024 med ny motor och ny infotainment, men det är mest rykten nu (om än rätt trovärdiga källor), borde bekräftas snart.

När jag köpte så fick vi runt 7% rabatt, men det var på en välutrustad bil. Grundutrustad bil har dom rätt tighta marginaler på och om den redan ligger på kampanj så förstår jag att det är trögt att pruta.

Jag fick 5% på en välutrustad och då var vi kvar på 700k som slutbelopp. Bas på Enyaq gick att göra mer på men tycker den är lite tråkig och ful utan Sportline. Tidigare i veckan reades en ny blå Sportline ut för 540k lagerbil.

Jag tror att om Skoda vill sälja Enyaq framöver så behöver nog deras bas komma ner till 525k och maxat tillval runt 575-600k.
Så idag ligger man runt 100k för högt.
Samma gäller VW Id4. Men med tanke på den snåla utrustningen i id7 och höga prislappen så finns det absolut inga planer om att sänka priset någonstans framöver. Förutom på lagerbilar med färg som få vill ha och tråkig tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Jag fick 14% på en välutrustad och då var vi kvar på 700k som slutbelopp. Bas på Enyaq gick att göra mer på men tycker den är lite tråkig och ful utan Sportline. Tidigare i veckan reades en ny blå Sportline ut för 540k lagerbil.

Jag tror att om Skoda vill sälja Enyaq framöver så behöver nog deras bas komma ner till 525k och maxat tillval runt 575-600k.
Så idag ligger man runt 100k för högt.
Samma gäller VW Id4. Men med tanke på den snåla utrustningen i id7 och höga prislappen så finns det absolut inga planer om att sänka priset någonstans framöver. Förutom på lagerbilar med färg som få vill ha och tråkig tillval.

700k efter 14% rabatt innebär 813k före rabatt, går den ens speca så dyrt? Min låt på 750k före rabatt och då hade jag allt utom crystal face, sportline, 21", panoramatak och canton. Nya paketen skulle ha gjort alla de tillvalen billigare än när jag beställde. Väldigt bra rabatt hur som helst, mycket mycket bättre än firman våran fick, som baserade sig på ett rätt stort ramavtal med regionen som har rätt många bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag hade hellre åkt fullutrustad Enyaq 80ix eller vad den heter än Model Y. Tesla är bra på mjukvara och går fort rakt fram, i övrigt tycker jag dom ligger efter till och med VW/Skoda i komfort, kvalitet på hårdvara och utrymme i så väl kupé som bagage.

Jag har en Model Y Long Range 2023 och känner inte igen mig i något av det du skriver. TMY har riktigt bra vägegenskaper, betydligt större kupé och bagage än en Skoda Enyaq (och dessutom har den en stor frunk vilket Enyaq saknar).

Fjädring, komfort och kvalitetskänsla är betydligt mycket bättre i 2023 än tidigare. Hade en Volvo C40 Twin Ultimate innan och det enda som jag saknar från den är stolarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

700k efter 14% rabatt innebär 813k före rabatt, går den ens speca så dyrt? Min låt på 750k före rabatt och då hade jag allt utom crystal face, sportline, 21", panoramatak och canton. Nya paketen skulle ha gjort alla de tillvalen billigare än när jag beställde. Väldigt bra rabatt hur som helst, mycket mycket bättre än firman våran fick, som baserade sig på ett rätt stort ramavtal med regionen som har rätt många bilar.

Blandade ihop offerterna. 5% rabatt fick jag på den bilen med max tillval.

Skrivet av andr3a$:

Jag har en Model Y Long Range 2023 och känner inte igen mig i något av det du skriver. TMY har riktigt bra vägegenskaper, betydligt större kupé och bagage än en Skoda Enyaq (och dessutom har den en stor frunk vilket Enyaq saknar).

Va! Har inte enyaq ens en frunk? Hade helt missat det. Ser nu att id4 också saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite udda fråga, har idag en Skoda Enyaq (uttagen juni 2022). Den har dock haft lite problem så det pågår en diskussion om kompensation alt. återköp. Tar jag återköp får jag ut runt 640k kr (detta med vinterhjul). Kompensationen ligger på runt 30-40k kr.

Jag är egentligen ganska nöjd med min Enyaq, men nu när priserna på Tesla sjunkit till rimligare nivåer funderar jag på att ta pengarna och köpa en Tesla Y istället. Mest för att jag tror att den har bättre andrahandsvärde. Tesla Y går på runt 650k + 30k för vinterhjul så hamnar på 680k, men jag får en nyare bil.

Så antingen får jag lägga till 40k eller så får jag 30-40k. Tredje alternativet är att ta pengarna och köpa en ny Enyaq och gå plus minus noll i så fall (på ett ungefär).

Någon som vågar gissa vilken bil som håller värdet bäst? Pengar i handen är alltid bra, men mer pengar om ett par år är inte fel heller.

Kan även vara ett alternativ att ta ut pengar och beställa en ID.7 i stället kostar ju lika mycket som Enyaq 80x gör nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Jag fick 5% på en välutrustad och då var vi kvar på 700k som slutbelopp. Bas på Enyaq gick att göra mer på men tycker den är lite tråkig och ful utan Sportline. Tidigare i veckan reades en ny blå Sportline ut för 540k lagerbil.

Jag tror att om Skoda vill sälja Enyaq framöver så behöver nog deras bas komma ner till 525k och maxat tillval runt 575-600k.
Så idag ligger man runt 100k för högt.
Samma gäller VW Id4. Men med tanke på den snåla utrustningen i id7 och höga prislappen så finns det absolut inga planer om att sänka priset någonstans framöver. Förutom på lagerbilar med färg som få vill ha och tråkig tillval.

Tycker faktiskt att ID.7 har ganska bra standard utrustning ändå med tanke på att ID.4 med samma utrustning går för 700 000kr om inte mer.

Detta ingår bland annat som standard på ID.7 typ allt av detta är tillval på ID.4

Ambientebelysning med 10 färger
Head-Up-display, AR, med projicering i vindrutan och förstärkta instruktioner
Klimatanläggning, Air Care Climatronic, med 3-zons reglering och manöverpanel bak
Ratt, multifunktion, uppvärmbar
Vindruta uppvärmbar, utan synliga trådar och skydd för infraröd strålning
Ytterbackspeglar, elektriskt infäll- och inställbara samt uppvärmbara, med nedvinklingsfunktion på passagerarsidan
Bluetooth handsfree "Comfort" med induktiv laddningsfunktion
Navigationssystem Discover Pro
Helljusassistent, Light Assist
Area View inklusive backkamera Rear View
Minnesfunktion för parkeringsassistent, Park Assist
Side Assist inkl Rear Traffic Alert
Travel Assist inkl Lane Assist och Traffic Jam Assist, inom systemets gränser begränsad funktion på vissa väga

Typ allt man vill ha en modern bil det ändå jag saknar från standard utrustningen är matrix lampor och värme i baksätet-

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Blandade ihop offerterna. 5% rabatt fick jag på den bilen med max tillval.

Va! Har inte enyaq ens en frunk? Hade helt missat det. Ser nu att id4 också saknar.

Det finns ett antal bilar på marknaden som saknar frunk så om man tycker det är viktigt så behöver man säkerställa att det finns på den bilen man är intresserad av.

Permalänk
Skrivet av Garpen0:

Blandade ihop offerterna. 5% rabatt fick jag på den bilen med max tillval.

Va! Har inte enyaq ens en frunk? Hade helt missat det. Ser nu att id4 också saknar.

Vanliga Enyaq 80 (alltså inte 80x) har väl en liten frunk?

Vad gäller bagageutrymme var jag precis och kollade på kompisens Tesla Y. Jag måste säga att det känns som Enyaq har större utrymme. Kanske räknar Tesla med det stora hålet i golvet, men hur lätt är det att använda normalt?

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Kan även vara ett alternativ att ta ut pengar och beställa en ID.7 i stället kostar ju lika mycket som Enyaq 80x gör nu.

Jag har hundar, det blir svårt att få in dem i en ID.7. Även ett problem i Tesla Y skulle jag gissa. En av Enyaq fördelar att den sväljer stora hundar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Vanliga Enyaq 80 (alltså inte 80x) har väl en liten frunk?

Vad gäller bagageutrymme var jag precis och kollade på kompisens Tesla Y. Jag måste säga att det känns som Enyaq har större utrymme. Kanske räknar Tesla med det stora hålet i golvet, men hur lätt är det att använda normalt?

Ja tesla mäter sin volym på ett helt annat vis än alla andra. Hålet i golvet rymmer mycket men man kommer aldrig åt det heller om man packar skuffen så inte jätteanvändbart.